vytisknout velikost písma Galéria áut československých prezidentov

Keď už máme ten deň československej štátnosti, pripomeňme si, akými autami vlastne najvyšší predstavitelia štátu jazdili (a ešte jazdia).
Galéria áut československých prezidentov
Zoznam kapitol
  1. Autá českých prezidentov
  2. Fotogaléria: Autá českých prezidentov

Asi nie je prekvapením, že oficiálne na Hrade slúžili a slúžia hlavne autá českej výroby, avšak niektorí prezidenti dávali prednosť zahraničným vozidlám.

Klausova veta, že "Superb drncá", zľudovela. Napriek tomu bol Václav Klaus v Superbe videný pomerne často, aj keď si obľúbil hradné vozidlá Audi A8. Jeho nástupca Zeman už vyfasoval nový Superb a tam sa vraj "drncanie" nevyskytuje.

skoda_hispano-suiza-h6_1924_wallpapers_1 masaryk.jpgimages_zil_4104_1978_1 husák.jpg150605 SKODA Superb for Czech President 005.jpgPrvý československý prezident sa nehanbil pózovať pred svojím vozidlom Škoda Hispano-Suiza, zatiaľ čo komunistickí papaláši z obrnených sovietskych limuzín príliš hlavu nevystrkovali. Havel české auto nemal, Klaus jazdil Superbom len občas a Zeman sa tvári, že iné používať ani nebude

Václav Havel svojho času dokonca jazdil Renaultom 21, ale hneď v roku 1990 prešiel na BMW radu 7 a nakoniec si v roku 1992 obľúbil Mercedesy, keď dostal dnes už klasického "mamuta", teda Mercedes-Benz 600 SEL triedy W140.

Papaláši socialistického zriadenia hojne využívali automobily Tatra 603 a neskôr 613, ale vozový park prezidentov a najvyšších straníckych predstaviteľov mal k dispozícii aj vtedajšie sovietske limuzíny CIS a ZIL.

gottwald skoda VOS.jpgzis_110_1949_images_1 alexej cepicka gottwald.jpgwallpapers_mercedes-benz_770_emil hacha a gottwald.jpgVozidlo Škoda VOS musel byť upravený tak, aby dozadu mohol dôstojne nastúpiť aj silne obézna Gottwaldova manželka. Otvorený kabriolet CIS 110 používal predovšetkým Alexej Čepička, aj keď bol určený Gottwaldovi. Háchov Mercedes slúžil na Hrade aj za Beneša a prekvapivo aj za Gottwalda

Ak sa ale pozrieme do doby tzv. Prvej republiky, prezident Tomáš G. Masaryk mal voz Laurin a Klement a následne Tatru Grand. Potom dostal vozidlo Škoda Hispano-Suiza. Ku koncu svojho mandátu používal Tatru 70A a Tatru 80, s ktorou jazdil aj v prehliadkovom prevedení Edvard Beneš.

Protektorátnya prezident Emil Hácha dostal od Adolfa Hitlera pancierovaný kabriolet Mercedes-Benz 770, ktorý na počudovanie slúžil (po drobných úpravách) na Hrade aj po vojne a dokonca v ňom mohli byť videní aj komunistickí papaláši na prelome 40. a 50. rokov.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY