vytisknout velikost písma Galéria áut československých prezidentov

Keď už máme ten deň československej štátnosti, pripomeňme si, akými autami vlastne najvyšší predstavitelia štátu jazdili (a ešte jazdia).
Galéria áut československých prezidentov
Zoznam kapitol
  1. Autá českých prezidentov
  2. Fotogaléria: Autá českých prezidentov

Asi nie je prekvapením, že oficiálne na Hrade slúžili a slúžia hlavne autá českej výroby, avšak niektorí prezidenti dávali prednosť zahraničným vozidlám.

Klausova veta, že "Superb drncá", zľudovela. Napriek tomu bol Václav Klaus v Superbe videný pomerne často, aj keď si obľúbil hradné vozidlá Audi A8. Jeho nástupca Zeman už vyfasoval nový Superb a tam sa vraj "drncanie" nevyskytuje.

skoda_hispano-suiza-h6_1924_wallpapers_1 masaryk.jpgimages_zil_4104_1978_1 husák.jpg150605 SKODA Superb for Czech President 005.jpgPrvý československý prezident sa nehanbil pózovať pred svojím vozidlom Škoda Hispano-Suiza, zatiaľ čo komunistickí papaláši z obrnených sovietskych limuzín príliš hlavu nevystrkovali. Havel české auto nemal, Klaus jazdil Superbom len občas a Zeman sa tvári, že iné používať ani nebude

Václav Havel svojho času dokonca jazdil Renaultom 21, ale hneď v roku 1990 prešiel na BMW radu 7 a nakoniec si v roku 1992 obľúbil Mercedesy, keď dostal dnes už klasického "mamuta", teda Mercedes-Benz 600 SEL triedy W140.

Papaláši socialistického zriadenia hojne využívali automobily Tatra 603 a neskôr 613, ale vozový park prezidentov a najvyšších straníckych predstaviteľov mal k dispozícii aj vtedajšie sovietske limuzíny CIS a ZIL.

gottwald skoda VOS.jpgzis_110_1949_images_1 alexej cepicka gottwald.jpgwallpapers_mercedes-benz_770_emil hacha a gottwald.jpgVozidlo Škoda VOS musel byť upravený tak, aby dozadu mohol dôstojne nastúpiť aj silne obézna Gottwaldova manželka. Otvorený kabriolet CIS 110 používal predovšetkým Alexej Čepička, aj keď bol určený Gottwaldovi. Háchov Mercedes slúžil na Hrade aj za Beneša a prekvapivo aj za Gottwalda

Ak sa ale pozrieme do doby tzv. Prvej republiky, prezident Tomáš G. Masaryk mal voz Laurin a Klement a následne Tatru Grand. Potom dostal vozidlo Škoda Hispano-Suiza. Ku koncu svojho mandátu používal Tatru 70A a Tatru 80, s ktorou jazdil aj v prehliadkovom prevedení Edvard Beneš.

Protektorátnya prezident Emil Hácha dostal od Adolfa Hitlera pancierovaný kabriolet Mercedes-Benz 770, ktorý na počudovanie slúžil (po drobných úpravách) na Hrade aj po vojne a dokonca v ňom mohli byť videní aj komunistickí papaláši na prelome 40. a 50. rokov.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Proti dieselom sa dnes brojí vo veľkom, ale nízka spotreba je ich neodškriepiteľná výhoda. Náš dlhodobo testovaný Peugeot 2008 je toho jasným dôkazom. Dlhodobá spotreba sa drží pod hranicou šiestich litrov.

16. 8. 2017 | Dalibor Žák
Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Nie že by Volvo bolo výrazne horšie, ale keby sme si mali vybrať, zložíme zálohu v Mercedese. A pokojne by sme sa uspokojili aj s tým štvorvalcom.

15. 8. 2017 | Dalibor Žák
Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

BMW M5 generácie E39 patrí k najkultovejším emkovým bavorákom.. Vo svojej dobe budilo úžas výkonom 294 kW (400 koní). Jazda skoro dvadsaťročným supersedanom pôsobí opojne aj dnes, hlavne vďaka charakternému motoru. Pokiaľ o M5 uvažujete, počítajte s nákladmi na prevádzku a údržbu v poriadku stoviek eur ročne. Alebo aj viac.

13. 8. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY