vytisknout velikost písma Galéria áut československých prezidentov

Keď už máme ten deň československej štátnosti, pripomeňme si, akými autami vlastne najvyšší predstavitelia štátu jazdili (a ešte jazdia).
Galéria áut československých prezidentov
Zoznam kapitol
  1. Autá českých prezidentov
  2. Fotogaléria: Autá českých prezidentov

Asi nie je prekvapením, že oficiálne na Hrade slúžili a slúžia hlavne autá českej výroby, avšak niektorí prezidenti dávali prednosť zahraničným vozidlám.

Klausova veta, že "Superb drncá", zľudovela. Napriek tomu bol Václav Klaus v Superbe videný pomerne často, aj keď si obľúbil hradné vozidlá Audi A8. Jeho nástupca Zeman už vyfasoval nový Superb a tam sa vraj "drncanie" nevyskytuje.

skoda_hispano-suiza-h6_1924_wallpapers_1 masaryk.jpgimages_zil_4104_1978_1 husák.jpg150605 SKODA Superb for Czech President 005.jpgPrvý československý prezident sa nehanbil pózovať pred svojím vozidlom Škoda Hispano-Suiza, zatiaľ čo komunistickí papaláši z obrnených sovietskych limuzín príliš hlavu nevystrkovali. Havel české auto nemal, Klaus jazdil Superbom len občas a Zeman sa tvári, že iné používať ani nebude

Václav Havel svojho času dokonca jazdil Renaultom 21, ale hneď v roku 1990 prešiel na BMW radu 7 a nakoniec si v roku 1992 obľúbil Mercedesy, keď dostal dnes už klasického "mamuta", teda Mercedes-Benz 600 SEL triedy W140.

Papaláši socialistického zriadenia hojne využívali automobily Tatra 603 a neskôr 613, ale vozový park prezidentov a najvyšších straníckych predstaviteľov mal k dispozícii aj vtedajšie sovietske limuzíny CIS a ZIL.

gottwald skoda VOS.jpgzis_110_1949_images_1 alexej cepicka gottwald.jpgwallpapers_mercedes-benz_770_emil hacha a gottwald.jpgVozidlo Škoda VOS musel byť upravený tak, aby dozadu mohol dôstojne nastúpiť aj silne obézna Gottwaldova manželka. Otvorený kabriolet CIS 110 používal predovšetkým Alexej Čepička, aj keď bol určený Gottwaldovi. Háchov Mercedes slúžil na Hrade aj za Beneša a prekvapivo aj za Gottwalda

Ak sa ale pozrieme do doby tzv. Prvej republiky, prezident Tomáš G. Masaryk mal voz Laurin a Klement a následne Tatru Grand. Potom dostal vozidlo Škoda Hispano-Suiza. Ku koncu svojho mandátu používal Tatru 70A a Tatru 80, s ktorou jazdil aj v prehliadkovom prevedení Edvard Beneš.

Protektorátnya prezident Emil Hácha dostal od Adolfa Hitlera pancierovaný kabriolet Mercedes-Benz 770, ktorý na počudovanie slúžil (po drobných úpravách) na Hrade aj po vojne a dokonca v ňom mohli byť videní aj komunistickí papaláši na prelome 40. a 50. rokov.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Rýchly test Subaru Levorg 1.6GT-S MY17: Podvozok stále v hlavnej úlohe

Subaru Levorg 1.6GT-S MY17

Ergonómia je dokonale jednoduchá, výhľad von skvelý, podvozok istý a riadenie zábavné.

včera | Dalibor Žák
Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY