vytisknout velikost písma Galéria áut československých prezidentov

Keď už máme ten deň československej štátnosti, pripomeňme si, akými autami vlastne najvyšší predstavitelia štátu jazdili (a ešte jazdia).
Galéria áut československých prezidentov
Zoznam kapitol
  1. Autá českých prezidentov
  2. Fotogaléria: Autá českých prezidentov

Asi nie je prekvapením, že oficiálne na Hrade slúžili a slúžia hlavne autá českej výroby, avšak niektorí prezidenti dávali prednosť zahraničným vozidlám.

Klausova veta, že "Superb drncá", zľudovela. Napriek tomu bol Václav Klaus v Superbe videný pomerne často, aj keď si obľúbil hradné vozidlá Audi A8. Jeho nástupca Zeman už vyfasoval nový Superb a tam sa vraj "drncanie" nevyskytuje.

skoda_hispano-suiza-h6_1924_wallpapers_1 masaryk.jpgimages_zil_4104_1978_1 husák.jpg150605 SKODA Superb for Czech President 005.jpgPrvý československý prezident sa nehanbil pózovať pred svojím vozidlom Škoda Hispano-Suiza, zatiaľ čo komunistickí papaláši z obrnených sovietskych limuzín príliš hlavu nevystrkovali. Havel české auto nemal, Klaus jazdil Superbom len občas a Zeman sa tvári, že iné používať ani nebude

Václav Havel svojho času dokonca jazdil Renaultom 21, ale hneď v roku 1990 prešiel na BMW radu 7 a nakoniec si v roku 1992 obľúbil Mercedesy, keď dostal dnes už klasického "mamuta", teda Mercedes-Benz 600 SEL triedy W140.

Papaláši socialistického zriadenia hojne využívali automobily Tatra 603 a neskôr 613, ale vozový park prezidentov a najvyšších straníckych predstaviteľov mal k dispozícii aj vtedajšie sovietske limuzíny CIS a ZIL.

gottwald skoda VOS.jpgzis_110_1949_images_1 alexej cepicka gottwald.jpgwallpapers_mercedes-benz_770_emil hacha a gottwald.jpgVozidlo Škoda VOS musel byť upravený tak, aby dozadu mohol dôstojne nastúpiť aj silne obézna Gottwaldova manželka. Otvorený kabriolet CIS 110 používal predovšetkým Alexej Čepička, aj keď bol určený Gottwaldovi. Háchov Mercedes slúžil na Hrade aj za Beneša a prekvapivo aj za Gottwalda

Ak sa ale pozrieme do doby tzv. Prvej republiky, prezident Tomáš G. Masaryk mal voz Laurin a Klement a následne Tatru Grand. Potom dostal vozidlo Škoda Hispano-Suiza. Ku koncu svojho mandátu používal Tatru 70A a Tatru 80, s ktorou jazdil aj v prehliadkovom prevedení Edvard Beneš.

Protektorátnya prezident Emil Hácha dostal od Adolfa Hitlera pancierovaný kabriolet Mercedes-Benz 770, ktorý na počudovanie slúžil (po drobných úpravách) na Hrade aj po vojne a dokonca v ňom mohli byť videní aj komunistickí papaláši na prelome 40. a 50. rokov.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY