vytisknout velikost písma Galéria: 16 vecí, ktoré zo sveta áut už čoskoro zmiznú

Z malých áut zmiznú turbodiesely. Ohrozená je existencia manuálnej prevodovky. Xenónové svetlomety ustúpia technológii LED. Analógové prístroje budú čoskoro minulosťou.
Galéria: 16 vecí, ktoré zo sveta áut už čoskoro zmiznú

Automobilový svet sa vyvíja neustále, ale nie rovnomerným tempom. Niekedy prebiehajú zmeny takmer nepostrehnuteľne, inokedy skokovo - napríklad na základe vonkajšieho impulzu. Stačí si spomenúť na aféru Dieselgate s obchádzaním emisných noriem. Najprv sa zdalo, že z toho Volkswagen nejako vykorčuľuje, ale nakoniec celá záležitosť otriasla automobilovým priemyslom tak silno, že možno bude znamenať koniec populárnych dieselov.

Ale nejde len o motory, hoci stále prísnejšie požiadavky na emisné normy a spotrebu paliva sa práve do konštrukcie pohonných jednotiek a áut prihovárajú asi najviac. Menia sa aj preferencie zákazníkov a prichádzajú novšie technologické postupy. A niektoré veci, ktoré ešte pred niekoľkými rokmi pôsobili ako úplné sci-fi, dostanete za chvíľu štandardne bez príplatku aj v základnej Fabii.

Dnes sme sa zamerali na prvky, ktoré podľa nášho názoru čoskoro z áut vymiznú. Nemusí to byť len kvôli emisným normám alebo prísnejšej legislatíve, ale napríklad len preto, že bolo vymyslené niečo nové, alebo že si trh žiada iné prevedenie. A niektoré veci jednoducho nebudú potrebné.

1. Turbodiesely v malých autách

Seat-Ibiza-TDI.jpg

Nové a prísnejšie meranie emisií kladie na vývoj turbodieselov taký tlak a finančné nároky, že sa nebudú naďalej vo vozidlách nižšej kategórie vyplácať.

2. Štart/stop systém

stop-start.jpg

Otravný "pomocník" mal veľký význam pri aktuálnom meraní spotreby podľa normy NEDC, ale nová norma WLTP nekladie na státie auta taký dôraz. Nehovoríme, že zmizne úplne, ale výrobcovia zrejme upravia jeho funkciu.

3. Veľké atmosférické motory

Ford-Mustang-GT.jpg

Hoci nové meranie spotreby má viac zodpovedať reálnej prevádzke, nemyslite si, že si zas kúpite bežný rodinný sedan s veľkým atmosférickým motorom. Budúcnosť patrí preplňovaniu a hybridom.

4. Xenónové svetlomety

xenovová-světla.jpg

Technológia výroby LED svetiel ide veľmi rýchlo dopredu. Kým v najlacnejších autách asi zostane klasická žiarovka, "lepšie" vozidlá dostanú LEDky. Sú spoľahlivejšie a účinnejšie ako xenóny.

5. Vstavaná navigácia

navigacni-system.jpg

Dnes máte všetci všetko v telefóne. Prečo sa teda učiť ovládať dva rôzne navigačné systémy? Výrobcovia to chápu a niektoré nové autá už ani navigáciu nemajú, namiesto toho umožňujú zobrazenie displeja telefónu na displeji v aute.

6. Analógové displeje

Audi-R8.jpg

Moderné displeje sú lacnejšie na výrobu a ponúkajú oveľa viac možností zobrazenia než klasický ručičkový "budík".

7. Interiér plný tlačidiel

Saab-9-3.jpg

Hoci najdôležitejšie tlačidlá zostanú, postupne sa všetko ovládanie združuje do centrálneho dotykového displeja. Niektoré autá už dokonca ani nemajú otočné tlačidlo pre nastavenie hlasitosti rádia.

8. Mechanická parkovacia brzda

Mazda-MX-5-1.jpg

Také klasická „ručka“ je v moderních autech stále vzácnější. Mimo jiné proto, že výroba celé mechaniky je stále dražší a že ovládání parkovací brzdy tlačítkem uvolňuje místo na středové konzole.

9. Manuálne prevodovky

manuální-převodovka.jpg

Na úplnú smrť manuálu si ešte nejaký ten rok počkáme, ale moderné autá (predovšetkým plug-in hybridy a elektromobily) sa s manuálom určite robiť nebudú. Pri elektrických autách k tomu ani nie je dôvod.

10. Vypínateľná stabilizácia

Jaguar-XFRS.jpg

Toto pravdepodobne zakáže nejaký súdruh v Európskej únii. Skôr či neskôr sa zrejme stretneme s "krabičkou" prepojenou s GPS, ktorá dovolí vypnúť ESC len mimo verejnej komunikácie.

11. Nehybridné superšporty

Lamborghini-Aventador-S.jpg

Väčšina výrobcov dnes montuje do áut hybridný pohon aj preto, aby boli rýchlejšie. LaFerrari, McLaren P1 či Porsche 918 Spyder sú už tiež hybridy. Lamborghini je tak posledný svojho druhu. Ale na ako dlho?

12. Malé autá do mesta

Skoda-Citigo.jpg

Záujem o najmenšie vozidlá klesá. Predovšetkým z toho dôvodu, že sa ich cena kvôli povinnej bezpečnostnej výbave približuje o segment väčším autám. Ak niekto nepríde s revolučným autom za polovičnú cenu, miniautá proste vyhynú.

13. Klasický jednoduchý roadster

Mazda-MX-5-ND.jpg

Klasický jednoduchý roadster: Mazda MX-5 je v tomto segmente vlastne osamotená. Ľudia dnes chcú od áut iné veci ako kryštalicky čistú radosť z riadenia.

14. Rodinné MPV

Ford-Galaxy.jpg

Záujem sa teraz presúva do segmentu crossoverov a SUV. Klasický rodinný prepravník už kupujúcich toľko neláka. Čiastočne to súvisí aj s tým, že ľudia radšej budujú kariéru, než aby plodili potomstvo.

15. Zábavné BMW tradičného štýlu

BMW-330i.jpg

Riadiť moderné BMW je dnes vlastne nuda, už to nie sú tá vodičské výnimočná autá. Zvyšky charakteru sú teraz u BMW roztrúsené maximálne v produktoch divízie M, a to ešte len v niektorých.

16. Smiešne čínske autá

Qoros-Q5-SUV.jpg

Nie je to tak dávno, kedy sme sa čínskym autám posmievali kvôli ich kvalite aj výsledkom v bariérových testoch. Ale nebude to trvať dlho a čínske automobilky začnú na trh posielať autá úplne porovnateľné s tým, na čo sme zvyknutí odinakiaľ.

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY