vytisknout velikost písma Galéria: 15 športových áut zo socialistických krajín

Po vzore západných imperialistov sa aj východný blok občas pokúsil o športové auto, ale do sériovej výroby sa dostalo iba málo výnimiek.
Galéria: 15 športových áut zo socialistických krajín

V období najhlbšieho socializmu nebolo pre športové a "zábavné" autá miesto. Pracujúci ľud sa mal dostať do zamestnania, tam splniť a prekročiť plán a potom maximálne vyraziť za schválenú zábavou, prípadne sa v paneláku usadiť v štátnej televízie.

Napriek tomu sa konštruktérom automobiliek východného bloku podarilo občas pripraviť pomerne zaujímavé auto. Najmä obdobie istého uvoľnenia na konci 50. a na začiatku 60. rokov bolo pomerne plodné, vtedy vznikali zaujímavé návrhy športových áut. Avšak sériovej výroby sa ich dočkalo len niekoľko málo.

Lada 2103 Porsche: Nemecká automobilka Porsche predložila v roku 1976 zaujímavý návrh na modernizáciu vozidla Lada-Vaz 2103. Auto dostalo nový podvozok, výkonnejší motor, silnejšie brzdy, lepšiu výbavu a detaily interiéru v štýle vtedajších Porsche. Sovietska automobilka ale projekt zamietla. Zostalo teda len pri koncepte.Lada 2107 Turbo: Kým úpravy od Porsche sa nedostali do výroby, fínsky importér vozidiel značky Lada-Vaz predával v rokoch 1984 až 1986 modifikovaný model 2107 s preplňovaním. Lada s turbom mala tiež účinnejšie brzdy a prídavné spojlery. Výkon radového štvorvalca dosahoval na asi 100 koní.Lada 2108 Cabrio: V roku 1987 predstavila automobilka Lada kabriolet založený na modeli 2108, známy tiež ako Lada Samara Cabrio alebo Natasha. Dokonca sa dostal aj do sériovej výroby a oficiálne sa predával. Voz ale slúžil skôr pre export, na domácom trhu nebol o kabriolet taký záujem.

Melkus RS 1000: Je až prekvapujúce, že sa vo východnom bloku podarilo vyrábať a predávať naozajstný superšport. Bol to východonemecký Melkus RS 1000 s dvojtaktným trojvalcom Wartburg uprostred. Pretekárska verzia ľahkého vozidla mala výkon okolo 120 koní a najvyššia rýchlosť cez 210 km/h. V rokoch 1969 až 1979 bolo vyrobených 101 áut.Moskvič 408 Cabrio: Experimentálny koncept otvoreného luxusného Moskviča z roku 1964 sa do sériovej výroby nikdy nedostal. Automobilka zostrojila len dva kusy. K vozidla bola vyrobená aj pevná strecha, tzv. Hard-top, karoséria bola hliníková. Zaujímavosťou je použitie vstrekovania paliva namiesto vtedy obvyklých karburátorov.Škoda 1101 OHC: Športový automobil Škoda 1101 OHC len pretekal. Jeho jedenáctistovka s upravenou hlavou motora dávala výkon 68 kW. V rokoch 1957 až 1960 vyrobila mladoboleslavská automobilka len päť exemplárov.

Škoda 110 Super Sport: Vozidlo, ktoré sa preslávil vo filme Upír z Feratu, vzbudil na autosalóne v Bruseli senzáciu. Avšak aj napriek kladný ohlas sa nakoniec nedostal ďalej ako do štádia prototypu. V najsilnejším "pretekárskom" prevedení mal štvorvalcový motor 1,1 l výkon až 77 kW.Škoda 130 RS: Asi najznámejšia športová škodovka predrevolučného obdobia je legendárne "Eres", ktoré sa presadilo v rely aj na okruhoch po celej Európe. Kým verzia 130 RS vychádzala z produkčného modelu 110 R a mala motor 1,3 l, existovali ešte modely 180 a 200 RS s motorom 1,8, respektíve 2,0 l.Škoda Rapid: Väčšina športových škodoviek skončila v štádiu prototypu, takže vlastne jediné ľudovej športové auto bola dvojdverová Škoda Rapid. Nič lepšie si záujemcovia o športovú jazdu a domáce auto na československom trhu v osemdesiatych rokoch kúpiť nemohli.

Tatra T602 Sport: Tatra T602 Sport bola konštrukčne založená na modeli T600 Tatraplan a vznikla len v dvoch exemplároch. Predstavila sa prvýkrát v roku 1949 pri Veľkej cene Československa, ktorá sa išla v Brne. Karosériu navrhla dielňa Sodomka, ale zamýšľaný produkčný model sa nakoniec vôbec neuskutočnil.Tatra T613 Coupé: Veľmi elegantné kupé sa do sériovej výroby nikdy nedostalo. Navrhla ho talianska spoločnosť Carrozzeria Vignale v rámci dizajnových návrhov nového modelu. Sériovo sa v Tatre vyrábal len štvordverový sedan, hoci vzniklo aj niekoľko zákazkových úprav.Wartburg 313 Sport Coupé / Cabrio: Sériové výroby sa dočkal kabriolet, verzia kupé a tiež kabriolet s hard-topom. V roku 1957 totiž Wartburg s týmto elegantným modelom prekvapil na autosalóne v New Yorku. Pod kapotou bol stále dvojtaktný trojvalec 0,9 l.

Wartburg Roadster: Modernizovaný kabriolet Wartburgu sa predstavil v roku 1960 ako koncept, ale vyrábať sa nezačal a modernizovaný dizajn sa naujal. Namiesto toho Wartburg prešiel rovno na nie príliš elegantný typ 353, ktorý sa vyrábal až do roku 1988.ZIL 112: Na prvý pohľad vyzerá ako kópia Ferrari 250. A tiež to vlastne kópia Ferrari 250 je. Sovietsky automobil pretekal v rokoch 1961 až 1969 a obaja exempláre, jeden s motorom 6.0 V8 a druhý 7.0 V8, sa dochovali do dnešných dní. Auto vytvorilo päť národných rýchlostných rekordov. Je to prvé auto v ZSSR, ktorý prišiel s kotúčovými brzdami, radiálnymi pneumatikami a samosvorným diferenciálom.ZIS 101 Sport: V roku 1939 vznikol v Sovietskom zväze zaujímavý koncept športového vozidla ZiS 110 Sport. Kabriolet s radovým osemvalcom 5,8 l s výkonom 105 kW a s trojstupňovou manuálnou prevodovkou navrhol dizajnér Valentin Nikolajevič Rostkov, bol ale vyrobený na zákazku iba v dvoch exemplároch.

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Proti dieselom sa dnes brojí vo veľkom, ale nízka spotreba je ich neodškriepiteľná výhoda. Náš dlhodobo testovaný Peugeot 2008 je toho jasným dôkazom. Dlhodobá spotreba sa drží pod hranicou šiestich litrov.

včera | Dalibor Žák
Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Nie že by Volvo bolo výrazne horšie, ale keby sme si mali vybrať, zložíme zálohu v Mercedese. A pokojne by sme sa uspokojili aj s tým štvorvalcom.

15. 8. 2017 | Dalibor Žák
Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

BMW M5 generácie E39 patrí k najkultovejším emkovým bavorákom.. Vo svojej dobe budilo úžas výkonom 294 kW (400 koní). Jazda skoro dvadsaťročným supersedanom pôsobí opojne aj dnes, hlavne vďaka charakternému motoru. Pokiaľ o M5 uvažujete, počítajte s nákladmi na prevádzku a údržbu v poriadku stoviek eur ročne. Alebo aj viac.

13. 8. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY