vytisknout velikost písma Galéria: 15 športových áut zo socialistických krajín

Po vzore západných imperialistov sa aj východný blok občas pokúsil o športové auto, ale do sériovej výroby sa dostalo iba málo výnimiek.
Galéria: 15 športových áut zo socialistických krajín

V období najhlbšieho socializmu nebolo pre športové a "zábavné" autá miesto. Pracujúci ľud sa mal dostať do zamestnania, tam splniť a prekročiť plán a potom maximálne vyraziť za schválenú zábavou, prípadne sa v paneláku usadiť v štátnej televízie.

Napriek tomu sa konštruktérom automobiliek východného bloku podarilo občas pripraviť pomerne zaujímavé auto. Najmä obdobie istého uvoľnenia na konci 50. a na začiatku 60. rokov bolo pomerne plodné, vtedy vznikali zaujímavé návrhy športových áut. Avšak sériovej výroby sa ich dočkalo len niekoľko málo.

Lada 2103 Porsche: Nemecká automobilka Porsche predložila v roku 1976 zaujímavý návrh na modernizáciu vozidla Lada-Vaz 2103. Auto dostalo nový podvozok, výkonnejší motor, silnejšie brzdy, lepšiu výbavu a detaily interiéru v štýle vtedajších Porsche. Sovietska automobilka ale projekt zamietla. Zostalo teda len pri koncepte.Lada 2107 Turbo: Kým úpravy od Porsche sa nedostali do výroby, fínsky importér vozidiel značky Lada-Vaz predával v rokoch 1984 až 1986 modifikovaný model 2107 s preplňovaním. Lada s turbom mala tiež účinnejšie brzdy a prídavné spojlery. Výkon radového štvorvalca dosahoval na asi 100 koní.Lada 2108 Cabrio: V roku 1987 predstavila automobilka Lada kabriolet založený na modeli 2108, známy tiež ako Lada Samara Cabrio alebo Natasha. Dokonca sa dostal aj do sériovej výroby a oficiálne sa predával. Voz ale slúžil skôr pre export, na domácom trhu nebol o kabriolet taký záujem.

Melkus RS 1000: Je až prekvapujúce, že sa vo východnom bloku podarilo vyrábať a predávať naozajstný superšport. Bol to východonemecký Melkus RS 1000 s dvojtaktným trojvalcom Wartburg uprostred. Pretekárska verzia ľahkého vozidla mala výkon okolo 120 koní a najvyššia rýchlosť cez 210 km/h. V rokoch 1969 až 1979 bolo vyrobených 101 áut.Moskvič 408 Cabrio: Experimentálny koncept otvoreného luxusného Moskviča z roku 1964 sa do sériovej výroby nikdy nedostal. Automobilka zostrojila len dva kusy. K vozidla bola vyrobená aj pevná strecha, tzv. Hard-top, karoséria bola hliníková. Zaujímavosťou je použitie vstrekovania paliva namiesto vtedy obvyklých karburátorov.Škoda 1101 OHC: Športový automobil Škoda 1101 OHC len pretekal. Jeho jedenáctistovka s upravenou hlavou motora dávala výkon 68 kW. V rokoch 1957 až 1960 vyrobila mladoboleslavská automobilka len päť exemplárov.

Škoda 110 Super Sport: Vozidlo, ktoré sa preslávil vo filme Upír z Feratu, vzbudil na autosalóne v Bruseli senzáciu. Avšak aj napriek kladný ohlas sa nakoniec nedostal ďalej ako do štádia prototypu. V najsilnejším "pretekárskom" prevedení mal štvorvalcový motor 1,1 l výkon až 77 kW.Škoda 130 RS: Asi najznámejšia športová škodovka predrevolučného obdobia je legendárne "Eres", ktoré sa presadilo v rely aj na okruhoch po celej Európe. Kým verzia 130 RS vychádzala z produkčného modelu 110 R a mala motor 1,3 l, existovali ešte modely 180 a 200 RS s motorom 1,8, respektíve 2,0 l.Škoda Rapid: Väčšina športových škodoviek skončila v štádiu prototypu, takže vlastne jediné ľudovej športové auto bola dvojdverová Škoda Rapid. Nič lepšie si záujemcovia o športovú jazdu a domáce auto na československom trhu v osemdesiatych rokoch kúpiť nemohli.

Tatra T602 Sport: Tatra T602 Sport bola konštrukčne založená na modeli T600 Tatraplan a vznikla len v dvoch exemplároch. Predstavila sa prvýkrát v roku 1949 pri Veľkej cene Československa, ktorá sa išla v Brne. Karosériu navrhla dielňa Sodomka, ale zamýšľaný produkčný model sa nakoniec vôbec neuskutočnil.Tatra T613 Coupé: Veľmi elegantné kupé sa do sériovej výroby nikdy nedostalo. Navrhla ho talianska spoločnosť Carrozzeria Vignale v rámci dizajnových návrhov nového modelu. Sériovo sa v Tatre vyrábal len štvordverový sedan, hoci vzniklo aj niekoľko zákazkových úprav.Wartburg 313 Sport Coupé / Cabrio: Sériové výroby sa dočkal kabriolet, verzia kupé a tiež kabriolet s hard-topom. V roku 1957 totiž Wartburg s týmto elegantným modelom prekvapil na autosalóne v New Yorku. Pod kapotou bol stále dvojtaktný trojvalec 0,9 l.

Wartburg Roadster: Modernizovaný kabriolet Wartburgu sa predstavil v roku 1960 ako koncept, ale vyrábať sa nezačal a modernizovaný dizajn sa naujal. Namiesto toho Wartburg prešiel rovno na nie príliš elegantný typ 353, ktorý sa vyrábal až do roku 1988.ZIL 112: Na prvý pohľad vyzerá ako kópia Ferrari 250. A tiež to vlastne kópia Ferrari 250 je. Sovietsky automobil pretekal v rokoch 1961 až 1969 a obaja exempláre, jeden s motorom 6.0 V8 a druhý 7.0 V8, sa dochovali do dnešných dní. Auto vytvorilo päť národných rýchlostných rekordov. Je to prvé auto v ZSSR, ktorý prišiel s kotúčovými brzdami, radiálnymi pneumatikami a samosvorným diferenciálom.ZIS 101 Sport: V roku 1939 vznikol v Sovietskom zväze zaujímavý koncept športového vozidla ZiS 110 Sport. Kabriolet s radovým osemvalcom 5,8 l s výkonom 105 kW a s trojstupňovou manuálnou prevodovkou navrhol dizajnér Valentin Nikolajevič Rostkov, bol ale vyrobený na zákazku iba v dvoch exemplároch.

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY