vytisknout velikost písma GALÉRIA: 10 áut, ktoré navždy zmenili automobilový priemysel

Ľudstvo pozná a používa automobil už dlhšie ako sto rokov. Samotný základ v podobe štvorkolesového vozidla poháňaného spaľovacím motorom zostáva stále rovnaký, inak sa ale autá zmenili na nepoznanie. Mnohé systémy, prvky a funkcie, ktoré považujeme v moderných autách za úplné samozrejmosti, boli v čase svojho vzniku novátorskými a hocikedy aj riskantnými počinmi.
GALÉRIA: 10 áut, ktoré navždy zmenili automobilový priemysel

V dnešnej galérii sme dali dohromady desiatku automobilov, ktoré významným spôsobom ovplyvnili konštrukciu, výrobu, používanie alebo len jednoducho ponímanie osobného auta tak, ako ho poznáme a používame dnes.

images_benz_patent_motorwagen__1.jpg

Motorová trojkolka, ktorú zostrojil Karl Benz v roku 1886, je považovaná za prapredchodcu súčasného automobilu. Bolo to prvé vozidlo poháňané piestovým motorom s vnútorným spaľovaním. Na sériovú výrobu si ambície nerobilo, bol to stroj zostavený predovšetkým na získanie patentu.

pictures_ford_model-t_2003_1.jpg

Ford Model T stojí za rozmachom automobilu ako bežného dopravného prostriedku širokých vrstiev. Henry Ford ho totiž začal vyrábať na montážnej linke, čo zlacnelo a zrýchlilo výrobu. Cieľom Fordovcov bolo, aby si model T mohli dovoliť aj robotníci pracujúci na jeho výrobe.

cadillac-type-53-1916.jpg

Cadillac patrí medzi značky, ktoré prichádzali ako prvé z luxusnými prvkami alebo detailmi uľahčujúcimi život (napríklad s elektrickým štartérom). Avšak Cidallac Type 53 z roku 1916 je zaujímavý predovšetkým tým, že mal ako prvý ovládacie prvky rozmiestnené tak, ako to poznáme dnes. Teda jednoduché štartovanie kľúčikom, tri pedále (zľava spojka-brzda-plyn) a radiacu páku na podlahe medzi prednými sedadlami.

chrysler_airflow_1934_wallpapers_2.jpg

Chrysler Airflow z roku 1934, je prvé sériové auto, ktoré bolo vyvíjané a testované s dôrazom na aerodynamiku a zníženie odporu vzduchu.

buick_roadmaster_1948_pictures_1.jpg

Buick Roadmaster dostal v roku 1948 ako prvé sériové auto na svete automatickú prevodovku s hydrodynamickým meničom. Táto koncepcia sa používa pri automatických prevodovkách dodnes.

images_volkswagen_beetle_1953_1.jpg

Legendárny ľudový VW Typ 1 (prezývaný Chrobák) vznikal už pred druhou svetovou vojnou. Ferdinand Porsche pri jeho návrhu použil novátorské postupy, ktoré sa používajú dodnes. Predovšetkým je to prvé auto, ktoré vzniklo presne podľa vopred daných kritérií na priestor, cenu, spotrebu a dynamické parametre. Jednoduchá a lacná konštrukcia stála za dlhodobou popularitou "Chrobáka". Vyrábal sa až do roku 2003.

volvo_p120_1959_photos_1.jpg

Volvo P122 z roku 1959 sa stalo prvým autom na svete, ktoré dostalo trojbodové bezpečnostné pásy v štandardnej výbave. Ako jedno z prvých áut tiež prechádzalo pri vývoji nárazovými testami prototypov, ktorých výsledky ovplyvnili sériovú konštrukciu.

images_jeep_wagoneer_1963_1.jpg

Jeep Wagoneer z roku 1963 bol prvým ozajstným SUV, pretože kombinoval komfortný a luxusný interiér s terénnymi schopnosťami. Dá sa povedať, že o približne štvrť storočia predbehol dobu.

wallpapers_mercedes-benz_s-klasse_1980_2.jpg

Mercedes-Benz triedy S W126 mal ako prvý rozsiahlu bezpečnostnú výbavu vrátane funkčného ABS, airbagu a samonavíjacích bezpečnostných pásov s predpínačmi. Odvtedy určovala trieda S vývoj technológií. Začalo platiť, že čo ponúka dnes za príplatok nový Mercedes S, to bude mať o dvadsať rokov štandardne vaša škodovka.

images_toyota_prius_1997_4.jpg

Toyota Prius nemôže v našom prehľade chýbať. Veď je to prvé sériovo vyrábané a predovšetkým komerčne úspešné hybridné auto. V Japonsku sa začalo predávať v roku 1997. Teraz jazdí po svete jeho štvrtá generácia a už bolo vyrobených viac ako šesť miliónov exemplárov. Zároveň je to prvé sériové auto na svete s motorom pracujúcim v Atkinsonovom cykle.
Test Range Rover Evoque Convertible: Kodiaq naopak

Range Rover Evoque Convertible

Nezmysel to je možno z pohľadu bežných zákazníkov, ale z pohľadu ľudí, ktorí si podobný voz môžu dovoliť a ktorí hľadajú iba štýl, je Evoque Convertible dokonale atraktívne, pretože vlastne nič iné než štýl neponúka.

5. 3. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Audi A8 je kvalitné a spoľahlivé, ale šetriť na ňom nemôžete

Jazdenka Audi A8

Ak vám nevadí drahší servis, kupujte. Takto príjemné, komfortné a ničím neobťažujúce autá už o chvíľu nebudú.

5. 3. 2017 | Dalibor Žák
Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line v dlhodobom teste: Začíname

Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line

Vrcholné prevedenie Peugeotu 2008 GT Line nám bude robiť spoločnosť do konca júna. Testovaný exemplár dostal takmer kompletnú výbavu. Najsilnejší vznetový motor v ponuke disponuje výkonom 120 koní. Už od prvých kilometrov je jasné, že pôjde o úsporný automobil.

1. 3. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY