vytisknout velikost písma GALÉRIA: 10 áut, ktoré navždy zmenili automobilový priemysel

Ľudstvo pozná a používa automobil už dlhšie ako sto rokov. Samotný základ v podobe štvorkolesového vozidla poháňaného spaľovacím motorom zostáva stále rovnaký, inak sa ale autá zmenili na nepoznanie. Mnohé systémy, prvky a funkcie, ktoré považujeme v moderných autách za úplné samozrejmosti, boli v čase svojho vzniku novátorskými a hocikedy aj riskantnými počinmi.
GALÉRIA: 10 áut, ktoré navždy zmenili automobilový priemysel

V dnešnej galérii sme dali dohromady desiatku automobilov, ktoré významným spôsobom ovplyvnili konštrukciu, výrobu, používanie alebo len jednoducho ponímanie osobného auta tak, ako ho poznáme a používame dnes.

images_benz_patent_motorwagen__1.jpg

Motorová trojkolka, ktorú zostrojil Karl Benz v roku 1886, je považovaná za prapredchodcu súčasného automobilu. Bolo to prvé vozidlo poháňané piestovým motorom s vnútorným spaľovaním. Na sériovú výrobu si ambície nerobilo, bol to stroj zostavený predovšetkým na získanie patentu.

pictures_ford_model-t_2003_1.jpg

Ford Model T stojí za rozmachom automobilu ako bežného dopravného prostriedku širokých vrstiev. Henry Ford ho totiž začal vyrábať na montážnej linke, čo zlacnelo a zrýchlilo výrobu. Cieľom Fordovcov bolo, aby si model T mohli dovoliť aj robotníci pracujúci na jeho výrobe.

cadillac-type-53-1916.jpg

Cadillac patrí medzi značky, ktoré prichádzali ako prvé z luxusnými prvkami alebo detailmi uľahčujúcimi život (napríklad s elektrickým štartérom). Avšak Cidallac Type 53 z roku 1916 je zaujímavý predovšetkým tým, že mal ako prvý ovládacie prvky rozmiestnené tak, ako to poznáme dnes. Teda jednoduché štartovanie kľúčikom, tri pedále (zľava spojka-brzda-plyn) a radiacu páku na podlahe medzi prednými sedadlami.

chrysler_airflow_1934_wallpapers_2.jpg

Chrysler Airflow z roku 1934, je prvé sériové auto, ktoré bolo vyvíjané a testované s dôrazom na aerodynamiku a zníženie odporu vzduchu.

buick_roadmaster_1948_pictures_1.jpg

Buick Roadmaster dostal v roku 1948 ako prvé sériové auto na svete automatickú prevodovku s hydrodynamickým meničom. Táto koncepcia sa používa pri automatických prevodovkách dodnes.

images_volkswagen_beetle_1953_1.jpg

Legendárny ľudový VW Typ 1 (prezývaný Chrobák) vznikal už pred druhou svetovou vojnou. Ferdinand Porsche pri jeho návrhu použil novátorské postupy, ktoré sa používajú dodnes. Predovšetkým je to prvé auto, ktoré vzniklo presne podľa vopred daných kritérií na priestor, cenu, spotrebu a dynamické parametre. Jednoduchá a lacná konštrukcia stála za dlhodobou popularitou "Chrobáka". Vyrábal sa až do roku 2003.

volvo_p120_1959_photos_1.jpg

Volvo P122 z roku 1959 sa stalo prvým autom na svete, ktoré dostalo trojbodové bezpečnostné pásy v štandardnej výbave. Ako jedno z prvých áut tiež prechádzalo pri vývoji nárazovými testami prototypov, ktorých výsledky ovplyvnili sériovú konštrukciu.

images_jeep_wagoneer_1963_1.jpg

Jeep Wagoneer z roku 1963 bol prvým ozajstným SUV, pretože kombinoval komfortný a luxusný interiér s terénnymi schopnosťami. Dá sa povedať, že o približne štvrť storočia predbehol dobu.

wallpapers_mercedes-benz_s-klasse_1980_2.jpg

Mercedes-Benz triedy S W126 mal ako prvý rozsiahlu bezpečnostnú výbavu vrátane funkčného ABS, airbagu a samonavíjacích bezpečnostných pásov s predpínačmi. Odvtedy určovala trieda S vývoj technológií. Začalo platiť, že čo ponúka dnes za príplatok nový Mercedes S, to bude mať o dvadsať rokov štandardne vaša škodovka.

images_toyota_prius_1997_4.jpg

Toyota Prius nemôže v našom prehľade chýbať. Veď je to prvé sériovo vyrábané a predovšetkým komerčne úspešné hybridné auto. V Japonsku sa začalo predávať v roku 1997. Teraz jazdí po svete jeho štvrtá generácia a už bolo vyrobených viac ako šesť miliónov exemplárov. Zároveň je to prvé sériové auto na svete s motorom pracujúcim v Atkinsonovom cykle.
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY