vytisknout velikost písma Frankfurt ukázal, že doba elektrická je tu. Nebude príliš veľa rovnakých áut?

Len koncerny VW, BMW a Mercedes spoločne vypustia do roku 2025 viac ako 100 nových elektrických vozidiel. Svojou troškou prispejú do elektrického mlyna aj Hyundai, Kia, Volvo alebo Jaguar Land Rover. Škoda chce do roku 2025 predávať najmenej päť elektrických vozidiel.
Frankfurt ukázal, že doba elektrická je tu. Nebude príliš veľa rovnakých áut?

Čo ukázal autosalón vo Frankfurte? Podľa vyhlásení zástupcov skupiny Volkswagen a automobilov BMW alebo Mercedes by sa mohlo zdať jednoznačné, že automobilový svet sa vydáva smerom k elektrickému pohonu. Ak ste zástancom tohto druhu jazdy, potom sa rozhodne máte na čo sa tešiť. Nemusíme počítať sľuby všetkých výrobcov automobilov na nadchádzajúce roky, aby sme sa dostali na takmer neuveriteľné počty.

Najhlasnejší je Volkswagen

Zrejme z dôvodu emisného škandálu je v tejto súvislosti najviac počuť Volkswagen. Celý nemecký koncern predstaví do roku 2025 80 čisto elektrických modelov. Platforma MEB je už totiž pripravená na elektromobily. Vo Frankfurte sme už videli koncept I.D. Crozz a Škoda Vision E. V obidvoch prípadoch ide o takmer identické crossovery. Samotná značka Volkswagen bude mať až do roku 2025 v ponuke 23 elektrických automobilov, Škoda päť. Zaujímavosťou je, že napríklad Seat si vo Frankfurte veselo prezentoval najostrejšiu Cupru vo svojej histórii a pri tom sa dlhodobo tvári, ako keby sa nástup elektrických vozidiel tejto značky vôbec netýkal.

Elektromobily-Skoda.jpgElektromobily-VW.jpg

Takmer ako cez kopirák je to aj v automobilke Mercedes. Aj ten už zúrivo chystá elektrickú platformu a už si k tomu založil aj značku. Elektrické vozidlá budú označené ako EQ. Vo Frankfurte sme tak videli crossover a malý hatchback EQA. Samozrejme, sú to elektromobily, ktoré sľubujú niekoľko stoviek kilometrov, vyjadrujú dynamiku a čistú prevádzku (v závislosti od toho, ako sa vyrába elektrina). Mercedes zamýšľa spustiť viac ako desať takých vozidiel do roku 2022.

Nesmieme zabudnúť na BMW, čo je ďalšia značka, ktorá sa výrazne angažuje týmto smerom. Vo Frankfurte to dokázala konceptom Vision Dynamics. Výkon bude vysoký, dojazd väčší. Ako keby sme to niekde počuli. Každopádne v Mníchove chcú do roku 2025 predávať 25 modelov s elektrifikovaným pohonom, z ktorých 12 bude čisto elektrických.

Celkovo bude mať v roku 2025 vo svojej ponuke iba Volkswagen, BMW a Mercedes viac ako 100 nových elektrických vozidiel. A to nepočítame hybridy, ktorých príde ešte určite neúrekom.

V úzadí nechcú zostať ani také mená ako Jaguar 

Elektrifikácia sa netýka len vyššie uvedených vozidiel. Napríklad aj taký Jaguar priniesol do Frankfurtu model I-Pace. Briti neustále zdôrazňujú, že ich elektrické autá budú rozhodne veľmi atraktívne pre vášnivých vodičov. Pri posudzovaní koncepcií vzdialenej budúcnosti to pravdepodobne znamená samotnú prítomnosť volantu vo vozidle. Lebo napríklad také Audi ukázalo vo Frankfurte koncept, ktorý s kolesom ani nepočíta. V každom prípade od roku 2020 nájdete v modeloch Jaguar a Land Rover minimálnu jednu verziu s elektrickým motorom. Niekedy to bude hybrid, niekedy elektromobil.

Jaguar-ve-Frankfurtu_04-1.jpg

S elektrickými autami počíta aj Renault, ktorý ale svoj koncept už vôbec neoznačuje za automobil, ale za "priestor pre život s novou úrovňou slobody", alebo ako tá čudná definícia znela ... Zabudnúť by sme nemali ani na značky Honda, Smart, Toyota alebo nie príliš známe mená typu Borgward. Všetky tieto značky prišli do Frankfurtu s elektrickými autami. Príchod doby elektrickej vnímajú aj čínske značky ako nový začiatok a príležitosť vstúpiť na európsky trh. A toho sa podľa všetkého dočkáme.

Čo to znamená?

Pre nadšencov elektromobility to znamená dôvod na veľké oslavy. Tie časy, keď budeme veselo konverzovať pri dobíjacích staniciach, kedy sa budeme biť o rýchlonabíjacie zásuvky, ale zároveň kedy budeme tak dôrazne šetriť našu planétu, sa blíži. V skutočnosti je to už skoro tu. Prívrženci bežných motorov môžu nakoniec spadnúť do hlbokej depresie a deklarovať týždenný smútok. Ale pravda bude niekde medzi.

Prísnejšie normy neumožňujú výrobcom automobilov príliš vyberať. Možno, že všeobecné úsilie ponúknuť čoraz viac elektromobilov je v prvom rade snaha vyrábať a predávať automobily zaujímavé pre nadšencov so zaujímavými (spaľovacími) motormi. Okrem toho to bolo vidieť vo Frankfurte a určite to nebolo veľa. Hoci napríklad taký Volkswagen sa tvári, že sa za výrobky typu Audi RS4 Avant, Bugatti Chiron, Cayenne Turbo alebo Bentley Continental skoro až hanbí. Na autosalóne nechýba ani nový Swift Sport, BMW M5 alebo dvanásťvalcová trieda S.

future-audi.jpgfuture-renault.jpg

Nastupujúca doba elektrická prinesie jednu vec, na ktorú sa celkom úprimne vôbec neteším. Už teraz je vidieť, ako výrobcovia automobilov pripravujú jednu elektrickú platformu a stavajú na nej postavia nepreberné množstvo áut. Vlastne je takmer isté, že tých osemdesiat koncernových elektromobilov ponesie jeden základ. Čo na takých autách budeme testovať vo chvíli, kedy si prevezmeme piatu, desiatu, dvadsiatu... novinku, alebo ako ich budeme dokonca porovnať navzájom, si dnes nedokážem veľmi predstaviť.

Áno, už dnes sú si koncernové vozidlá sú navzájom podobné, ale elektrifikácia to posunie ešte omnoho ďalej. Okrem toho sa rôzne spaľovacie motory správajú inak, ale elektromotory? Možno sa mýlim, ale moja skúsenosť naznačuje, že pri elektromobiloch možno riešiť len to, či akcelerujú viac, alebo menej. Inak sú identické. A čo budeme robiť, keď príde čas autonómnych áut, to už skutočne neviem.

Možno by bolo presnejšie nehovoriť, že príde doba elektrická, ale nastáva doba unifikovaná. Doba až príliš rovnakých áut. Zo showroomov sa stanú akési luxusné mäsiarstva. "Tak čo to bude dnes?" "Poprosil by som 4,8 m fajnového koncernového elektromobilu." Predajca sa pozrie do počítača a potom vyhlási: "Audi, 4,95 m. Môže byť? Alebo by ste dali prednosť niečomu viac korenenému od Seatu? "

Možno budúcnosť nakoniec nebude taká dramatická. Stále existujú výrobcovia automobilov, ktorí zastávajú názor, že spaľovací motor je účinnejší a užívateľsky šetrnejší. Každopádne, o tom na čom budeme jazdiť rozhodnú jednotlivé vlády. Automobilky sa pripravujú zatiaľ na to situácie, kedy šejkovia budú stále preferovať dvanásťvalcové géčka, zatiaľ čo elektrickí fanatici v Nórsku alebo Holandsku spaľovacie motory úplne zakážu.

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák
Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

5. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Ďalší dlhodobý test bude patriť Škode Fabia Combi. Čaká nás pol roka s novým litrovým trojvalcom 1.0 TSI. Konkrétne ide o verziu s výkonom 81 kW, teda o vrcholnú motorizáciu. Fabia prišla do testu vo výbave Style a s niekoľkými príplatkovými prvkami.

4. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY