vytisknout velikost písma Frankfurt 1979: Delta, Kadett, ale aj rad ďalších veľkých premiér

Minulý týždeň sme vám pripomenuli slávny model Lancia Delta, ktorý si odbil svoju premiéru práve na IAA vo Frankfurte v roku 1979. Obzrite sa teraz s nami za tým najzaujímavejším, čo tento autosalón priniesol. Žiadne ekologické dostihy, bola to skôr prehliadka vlajkových lodí ...
Frankfurt 1979: Delta, Kadett, ale aj rad ďalších veľkých premiér

Pozadie autosalónu a dobové pomery

V poradí 48. frankfurtský autosalón bol čo do svojej rozlohy i dôležitosti premiér najvýznamnejším európskym autosalónom roku 1979. Išlo o poslednú európsku akciu svojho druhu v roku 1979, ale výrobcovia tu predstavovali aj svoje modely pre ôsmu dekádu 20. storočia. Okrem osobných automobilov sa tu predstavilo tiež to najlepšie zo súdobej produkcie automobilov úžitkových, ale aj z ponuky príslušenstva, garážovej techniky a meracej a diagnostickej techniky.

My sa samozrejme zameriame na osobné vozidlá, ktoré pútali najväčšiu pozornosť návštevníkov aj vtedy. Kým v predchádzajúcich rokoch sa výrobcovia chválili hlavne svojimi pokrokmi v oblasti aktívnej a pasívnej bezpečnosti, na IAA vo Frankfurte roku 1979 hrala hlavnú rolu hra na znižovanie spotreby paliva a prevádzkových nákladov. V tomto roku totiž došlo k tzv. druhej ropnej kríze: obmedzenie exportu ropy z Iránu po tamojšej islamskej revolúcii síce nakoniec zvýšilo cenu ropy na svetových trhoch len o niekoľko percent, ale horšie bola panika vyvolaná spomienkami na prvú, mimoriadne vážnu ropnú krízu z roku 1973...

Delta 1979 1.jpgDelta 1979 2.jpgOpel Kadett 1.jpg
Zrejme najvýznamnejšími novinkami frankfurtského autosalónu v roku 1979 boli úplne nové modely Lancia Delta a Opel Kadett

Výsledkom tejto atmosféry, ktorá sa prejavila najsilnejšie práve na IAA vo Frankfurte roku 1979, bola skutočnosť, že výrobcovia automobilov vôbec prvýkrát vo veľkom a výrazne prezentovali štatistiky priemerných spotrieb svojich výrobkov a ich rôzne porovnanie s konkurenciou. Tieto tlaky však zároveň viedli k zrýchlenému vývoju nových motorov ponúkajúcich nielen optimalizované typy spaľovacích priestorov a ventilových rozvodov, ale predovšetkým k rozmachu vstrekovania a počiatku odklonu od prípravy zmesi klasickými karburátormi.

Iste, v nasledujúcej dekáde ešte motory s karburátormi, hoci väčšinou už s celkom sofistikovaným elektronickým riadením, predajom v zážihových motoroch dominovali, avšak už v roku 1979 vstrekovacie motory ponúkala väčšina veľkých automobiliek. V čase konania IAA vo Frankfurte zaznievali z úradov ďalšie pokusy o znižovanie spotreby paliva obmedzovaním najvyššej rýchlosti.

Za zmienku stojí, že už vtedy bola NSR jedinou európskou krajinou, v ktorej rýchlostné obmedzenia na 130 km/h boli iba doporučeným! Niektoré automobilky sa vtedy postavili proti týmto snahám, a s odstupom času je vidieť, že neobmedzená rýchlosť aspoň na častiach nemeckých diaľnic vydržala až do dnešných dní a že si s ňou ešte neporadili ani myslitelia v Bruseli.

A aké vtedy boli argumenty odporcov snáh o obmedzenie rýchlosti? S niektorými môžeme súhlasiť, s inými už menej, každopádne poučiť by sme sa z nich mohli aj dnes. Napríklad prof. Breitschwerdt, vtedajší najvyšší šéf vývoja Daimler-Benz a mimochodom autor prvého novodobéhp radu Mercedes - Benz 190 (W201), tvrdil, že úspory vzniknuté prípadným obmedzením diaľničných rýchlosťou nie sú preukázateľné a že by takýto krok bol v príkrom rozpore s pôvodným projektovaním diaľnic ako komunikáciou pre rýchlu a bezpečnú dopravu.

Domáce novinky

Ale poďme sa už pozrieť na najvýznamnejšie novinky, ktorými sa na IAA vo Frankfurte v roku 1979 prezentovali domáce automobilky. S odstupom času možno ako najdôležitejšiu novinku označiť nový Opel Kadett, prvé vozidlo značky Opel s predným pohonom. Hoci bol o 130 mm kratší ako jeho predchodca, ponúkal citeľne priestrannejší interiér a k dispozícii bol hneď od počiatku v celej škále karosárskych verzií. Pohon zabezpečovali zážihové štvorvalce OHV 1 187 ccm/39 kW a nový OHC 1 281 ccm vo výkonových verziách 44 a 55 kW.

Opel Kadett 2.jpgOpel Kadett 3.jpgOpel Kadett 4.jpg
Opel Kadett
Ford Taunus 1.jpgFord Taunus 2.jpgFord Granada.jpg
Ford Taunus, vpravo potom veľké kombi Granada

Automobilka Ford sa predviedla rekonštruovanými verziami svojich radov Taunus a Granada. Taunus sa predstavil s uhladenejšou karosériou s výrazne väčšou zasklenou plochou a štvorvalcami 1,3 a 1,6 l s novým rovnotlakovým karburátorom s Venturiho trubicou, údajne schopným znížiť emisie oxidov uhlíka až o 30%. Granada, v tej dobe mimochodom vôbec najpredávanejší šesťvalec v Európe, dostala okrem komfortnejšie vyvedeného interiéru aj nový dvojliter OHC, s ktorým podľa dobových údajov tento veľký sedan jazdil pri rýchlosti 90 km/h so spotrebou len 7,7 l/100 km.

Tiež ďalšie nemecké značky sa sústredili skôr na väčšie a drahšie modely. Na ich vrchole zastala úplne nová generácia reprezentačného sedanu Mercedes-Benz triedy S (W126). Jedinou karburátorovou verziou tam bolo základné prevedenie 280 S so šesťvalcom 2 746 ccm/115 kW, pričom verzie 280 SE a SEL (o 140 mm predĺžený rázvor) mali vstrekovať verziu toho istého motora s výkonom 136 kW. K dispozicii boli aj nové celohliníkové osemvalce 380 SE/SEL (160 kW) a 500 SE/SEL (177 kW).

Mercedes S 3.jpgMercedes S 1.jpgMercedes S 2.jpg
Mercedes-Benz třídy S (W126)
VW Jetta.jpgAudi 200 5T 2.jpgAudi 200 5T.jpg
Novinky od Volkswagenu: Jetta a nová vlajková loď v podobe modelu Audi 200 5T

Volkswagen sa vo Frankfurte v roku 1979 prezentoval okrem už skôr uvedeného sedanu Jetta snáď len vlajkovou loďou Audi 200 5E/5T. Bol to podobný príbeh ako neskôr napríklad o automobiloch Opel Omega/Senator: novinka prevzala celú karosériu zo staršej rady Audi 100 vrátane väčšiny dielov podvozka, dokonca aj motor v podobe zážihového päťvalca 2,2 l so vstrekovaním (novinka tak vynikala predovšetkým luxusnejšie výpravou interiéru). Verzia 200 5E dosahovala výkon 100 kW a prevedenie 200 5T dávalo vďaka preplňovaniu až 125 kW.

Najvyššia rada značky BMW, tvorená typmi 728i , 732i a 735i prešla pre modelový rok 1980 už výhradne na dávkovacie motory a doplnená bola navyše špičkovým modelom 745i osadeným motorom z typu 732i , avšak opatreným dúchadlom KKK, s ktorým dosahoval výkon 185 kW. Vďaka nemu jazdil v kombinácii s päťstupňovou, manuálne radenou prevodovkou až 220 km/h a z 0 na 100 km/h zrýchľoval za 7,5 s. Ponuku strednej rady 5 vo Frankfurte v roku 1979 korunoval športovo ladený typ M 535i.

BMW 735i 1.jpgBMW 745i 1.jpgBMW M 535i.jpg
Nové vozy BMW, zľava 735i, 745i a M 535i

V Porsche sa blysli najsilnejším typom z ponuky vozidiel s motorom vpredu v podobe typu 928 S s osemvalcom prevrtaným na 4,7 l s výkonom 221 kW, ktorý z 0 na 100 km/h zrýchľoval za 6,6 s a dosahoval rýchlosť 250 km/h.

Ostatné európske krajiny a Japonsko

Relatívne najslabšie zastúpenie mala na IAA vo Frankfurte v roku 1979 Veľká Británia, ktorej ešte stále celkom významný automobilový priemysel sa v tej dobe už potácal v kŕčoch. Z filiálky tamojšieho Fordu, donedávna rovnocenného partnera nemeckej odnože FMC, sa stal príživník vystavujúci na spoločnom stánku nemeckého Fordu. Česť aspoň čiastočne zachraňovala expozícia koncernu Leyland, na ktorej sa objavili rekonštruované vozidlá Jaguar, Daimler a Range Rover.

Jaguar XJ 1.jpgJaguar XJ 2.jpgRange Rover.jpg
Jednotné družstvo Leyland uvádza omladené Jaguary a vylepšený Range Rover

Možno najvýznamnejšou novinkou celého IAA Frankfurt 1979 sa stal model Lancia Delta, ktorému sme sa podrobne venovali pred týždňom. Tento výhradne päťdverový kompaktný automobil na hranici vtedajšej nižšej strednej a strednej triedy vynikal prísne účelovými tvarmi z Giugiarovho ateliéru a bohatou vnútornou výbavou. Moderné motory 1,3 a 1,5 l pochádzali z Fiatu Ritmo, avšak boli upravené a dosahovali vyššieho výkonu.

Fiat 132i.jpgFiat Ritmo Cabrio Bertone.jpgAlfa 6.jpg
Fiat 132i, Fiat Ritmo ako slušný Bertoneho kabriolet a veľká Alfa 6

Fiat sa vyšvihol svojím najväčším a lepšie vybaveným sedanom 132i s dvojlitrom zaopatreným vstrekovaním a výkonom zvýšeným na 90 kW, vďaka čomu najvyššia rýchlosť vozidla narástla na 175 km/h. Objavil sa vtedy tiež ešte len rok starý model Ritmo v luxusnom prevedení Targa Oro, ale tiež ako elegantný kabriolet z dielní karosárne Bertone. Značka Alfa Romeo vo Frankfurte rozšírila svoju ponuku o niekoľko športových a pretekárskych verzií, avšak prvýkrát vystavila tiež svoj veľký sedan Alfa 6.

Peugeot 505.jpgCitroen GSA Break.jpgRenault 5 GTL 5dv.jpg
Hlavné novinky z Francúzska: Peugeot 505, omladený Citroen GSA a päťdverový Renault 5

Peugeot sa prezentoval svojim úplne novým, elegantným sedanom Peugeot 505, Citroën predstavil nemeckému publiku modernizovanú škálu svojich radov CX, GS a Visa. Renault do Frankfurtu priviezol svoj ​​model 5 s päťdverovou karosériou a novým motorom 1,1 l, s ktorým mal dosahovať spotreby 4,9, resp. 6,8 l/100 km pri 90, resp. 120 km/h, takže mal byť podľa tvrdení jeho autorov vôbec najhospodárnejším automobilom svojej doby.

Mitsubishi Lancer.jpgHonda Civic 1300.jpgToyota Corolla.jpg
Mitsubishi Lancer, Honda Civic a Toyota Corolla

Svoje novinky na IAA vo Frankfurte v roku 1979 v plnom lesku predviedli aj japonské automobilky. Ich najvýznamnejším modelom bol vtedy bezpochyby stredný sedan Mitsubishi Lancer s motormi OHC 1,4 a 1,6 l, ktorý budil záujem verejnosti predovšetkým svojou elegantnou, európsky strihanou karosériou. Automobilka Nissan doplnila svoju exportnú značku Datsun špičkovým typom radu 280 ZX TT s preplňovaným šesťvalcom 2,8 l s výkonom 147 kW a najvyššou rýchlosťou 230 km/h.

Honda sa pridala s upravenou Civic s novým motorom 1,3 l/44 kW a Toyota predstavila úplne novú Corollu. V tej dobe ešte v Európe zrejme nikto netušil, že sa toto meno v rámci automobilového priemyslu neskôr stane jedným z najzvučnejších ...

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

včera | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY