vytisknout velikost písma Francúzsko označilo dieselové autá za omyl a chce ich vyhnať z ciest

Francúzsko označilo dieselové autá za omyl a chce ich vyhnať z ciest

Francúzsky premiér Manuel Valls vyhlásil, že štát začne obmedzovať dodávky nafty do osobných áut a postupne označí autá, ktoré vypúšťajú najviac škodlivých emisií. Systém, ktorý bude označovať najviac znečisťujúce autá, by mal vo Francúzsku bežať už budúci rok, informuje agentúra Reuters.

Miestna správa tak bude mať ďalšiu páku pre to, aby zakázala vjazd určitým vozidlám do miest. Pôjde teda o niečo v zmysle nízkoemisných zón, ktorá má prísť napríklad aj do Prahy. Najviac na to doplatia samozrejme staré dieselové motory, ale zrejme aj tie novšie bez filtrov pevných častíc.

Valls priznal, že bola obrovská chyba podporovať celé tie roky malé dieselové motory s nízkymi nominálnymi emisiami CO2. Je vraj potrebné to zmeniť a naftové osobné autá postupne a rozumným spôsobom dostať z ciest. Podiel naftových áut tvoria vo Francúzsku asi 80%. Môže za to zdanenie podľa emisií CO2 a skoršie vládne stimuly, napríklad šrotovné, kedy sa ľudia zbavili starších benzínových áut a nakupovali práve malé diesely.

Hovoríte si, že možno stačí znížiť dane na benzín a benzínové autá? Ale choďte! Evidentne ekonomike a politike vôbec nerozumiete! Francúzska vláda od budúceho roka zdvihne daň na naftu o v prepočte asi 55 halierov na liter. Vraj to prinesie ročne do štátnej kasy o 807 miliónov eur viac. Tu zase niekto zabudol na Lafferovu krivku...

Ďalším návrhom francúzskej vlády je využiť zisky z predaja drahšej nafty na dotácie pre záujemcov o elektromobil. Ak zošrotujete diesel a kúpite si elektromobil, mohli by ste na neho dostať dotáciu až 10 000 eur.

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY