vytisknout velikost písma Francúzsko dá 10 000 eur na nákup elektromobilu, keď zošrotujete diesel

Francúzska vláda chce dostať z miest dieselové auta. Pre svoj zámer chce rozdávať dotácie na nákup elektromobilu.
Francúzsko dá 10 000 eur na nákup elektromobilu, keď zošrotujete diesel

Francúzskym politikom zrazu prestali voňať diesely a vyhlásili im vojnu. Ono by sa to dalo pochopiť, keby politici tej istej krajiny pred niekoľkými rokmi naopak nezavádzali všemožné dane a obmedzenia, ktoré viedli motoristov práve k nákupu naftových áut.

Zdanenie vozidlá sa vo Francúzsku odvíja podľa miesta registrácie, emisií CO2, výkonu a tiež sa prejavuje rozdielnou výškou spotrebnej dane na naftu a benzín. Motoristi tak boli dlhú dobu motivovanie kupovať autá s nízkou spotrebou a emisiami CO2, čo logicky vychádza na maloobjemové diesely.

Francúzsko sa tak stalo krajinou, kde približne 80% (!) všetkých áut sú diesely. Napríklad posledný rok sa vo Francúzsku predalo 64% nových áut s dieselom, v roku 2012 to dokonca bolo 73%. Obvyklý pomer v Európe je zhruba pol na pol alebo len s miernou prevahou dieselov.

Vláda sa teraz rozhodla zvýšiť motiváciu na nákup elektromobilu, ak zlikvidujete svoj starý diesel. Dotácia bude od apríla 2015 činiť 10 000 eur, čo výrazne zníži kúpnu cenu elektrického auta. Renault Zoe by stálo len 12 400 eur, Nissan Leaf 14 390 eur. Navyše sa z prevádzky elektromobilu neplatia prakticky žiadne dodatočné dane.

Ďalším krokom je zvýšenie spotrebnej dane na naftu o dva eurocenty na liter (do eráru to má v roku 2015 priniesť 807 miliónov eur, z čoho by sa zaplatilo 80 000 dotazov na elektromobily) a jej dorovnanie s cenou benzínu.

Otázkou je, kto si bude môcť dovoliť využiť dotáciu, keď staré diesely bez filtra zvyčajne prevádzkujú nízkopríjmové skupiny obyvateľov. A ty si asi nemôžu len tak dovoliť zaplatiť cez 12 000 eur za nové auto. Navyše nie je francúzska sieť dobíjacích staníc zrovna rozsiahla.

V súčasnej dobe je vo Francúzsku v prevádzke asi 10 000 dobíjacích staníc a 36 000 elektromobilov z celkového počtu asi 38 miliónov áut. Do roku 2030 chce Francúzsko vybudovať až sedem miliónov dobíjacích staníc.

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY