vytisknout velikost písma Francúzsko dá 10 000 eur na nákup elektromobilu, keď zošrotujete diesel

Francúzska vláda chce dostať z miest dieselové auta. Pre svoj zámer chce rozdávať dotácie na nákup elektromobilu.
Francúzsko dá 10 000 eur na nákup elektromobilu, keď zošrotujete diesel

Francúzskym politikom zrazu prestali voňať diesely a vyhlásili im vojnu. Ono by sa to dalo pochopiť, keby politici tej istej krajiny pred niekoľkými rokmi naopak nezavádzali všemožné dane a obmedzenia, ktoré viedli motoristov práve k nákupu naftových áut.

Zdanenie vozidlá sa vo Francúzsku odvíja podľa miesta registrácie, emisií CO2, výkonu a tiež sa prejavuje rozdielnou výškou spotrebnej dane na naftu a benzín. Motoristi tak boli dlhú dobu motivovanie kupovať autá s nízkou spotrebou a emisiami CO2, čo logicky vychádza na maloobjemové diesely.

Francúzsko sa tak stalo krajinou, kde približne 80% (!) všetkých áut sú diesely. Napríklad posledný rok sa vo Francúzsku predalo 64% nových áut s dieselom, v roku 2012 to dokonca bolo 73%. Obvyklý pomer v Európe je zhruba pol na pol alebo len s miernou prevahou dieselov.

Vláda sa teraz rozhodla zvýšiť motiváciu na nákup elektromobilu, ak zlikvidujete svoj starý diesel. Dotácia bude od apríla 2015 činiť 10 000 eur, čo výrazne zníži kúpnu cenu elektrického auta. Renault Zoe by stálo len 12 400 eur, Nissan Leaf 14 390 eur. Navyše sa z prevádzky elektromobilu neplatia prakticky žiadne dodatočné dane.

Ďalším krokom je zvýšenie spotrebnej dane na naftu o dva eurocenty na liter (do eráru to má v roku 2015 priniesť 807 miliónov eur, z čoho by sa zaplatilo 80 000 dotazov na elektromobily) a jej dorovnanie s cenou benzínu.

Otázkou je, kto si bude môcť dovoliť využiť dotáciu, keď staré diesely bez filtra zvyčajne prevádzkujú nízkopríjmové skupiny obyvateľov. A ty si asi nemôžu len tak dovoliť zaplatiť cez 12 000 eur za nové auto. Navyše nie je francúzska sieť dobíjacích staníc zrovna rozsiahla.

V súčasnej dobe je vo Francúzsku v prevádzke asi 10 000 dobíjacích staníc a 36 000 elektromobilov z celkového počtu asi 38 miliónov áut. Do roku 2030 chce Francúzsko vybudovať až sedem miliónov dobíjacích staníc.

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY