vytisknout velikost písma Francúzsko dá 10 000 eur na nákup elektromobilu, keď zošrotujete diesel

Francúzska vláda chce dostať z miest dieselové auta. Pre svoj zámer chce rozdávať dotácie na nákup elektromobilu.
Francúzsko dá 10 000 eur na nákup elektromobilu, keď zošrotujete diesel

Francúzskym politikom zrazu prestali voňať diesely a vyhlásili im vojnu. Ono by sa to dalo pochopiť, keby politici tej istej krajiny pred niekoľkými rokmi naopak nezavádzali všemožné dane a obmedzenia, ktoré viedli motoristov práve k nákupu naftových áut.

Zdanenie vozidlá sa vo Francúzsku odvíja podľa miesta registrácie, emisií CO2, výkonu a tiež sa prejavuje rozdielnou výškou spotrebnej dane na naftu a benzín. Motoristi tak boli dlhú dobu motivovanie kupovať autá s nízkou spotrebou a emisiami CO2, čo logicky vychádza na maloobjemové diesely.

Francúzsko sa tak stalo krajinou, kde približne 80% (!) všetkých áut sú diesely. Napríklad posledný rok sa vo Francúzsku predalo 64% nových áut s dieselom, v roku 2012 to dokonca bolo 73%. Obvyklý pomer v Európe je zhruba pol na pol alebo len s miernou prevahou dieselov.

Vláda sa teraz rozhodla zvýšiť motiváciu na nákup elektromobilu, ak zlikvidujete svoj starý diesel. Dotácia bude od apríla 2015 činiť 10 000 eur, čo výrazne zníži kúpnu cenu elektrického auta. Renault Zoe by stálo len 12 400 eur, Nissan Leaf 14 390 eur. Navyše sa z prevádzky elektromobilu neplatia prakticky žiadne dodatočné dane.

Ďalším krokom je zvýšenie spotrebnej dane na naftu o dva eurocenty na liter (do eráru to má v roku 2015 priniesť 807 miliónov eur, z čoho by sa zaplatilo 80 000 dotazov na elektromobily) a jej dorovnanie s cenou benzínu.

Otázkou je, kto si bude môcť dovoliť využiť dotáciu, keď staré diesely bez filtra zvyčajne prevádzkujú nízkopríjmové skupiny obyvateľov. A ty si asi nemôžu len tak dovoliť zaplatiť cez 12 000 eur za nové auto. Navyše nie je francúzska sieť dobíjacích staníc zrovna rozsiahla.

V súčasnej dobe je vo Francúzsku v prevádzke asi 10 000 dobíjacích staníc a 36 000 elektromobilov z celkového počtu asi 38 miliónov áut. Do roku 2030 chce Francúzsko vybudovať až sedem miliónov dobíjacích staníc.

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák
Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

5. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Ďalší dlhodobý test bude patriť Škode Fabia Combi. Čaká nás pol roka s novým litrovým trojvalcom 1.0 TSI. Konkrétne ide o verziu s výkonom 81 kW, teda o vrcholnú motorizáciu. Fabia prišla do testu vo výbave Style a s niekoľkými príplatkovými prvkami.

4. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY