vytisknout velikost písma Francúzsko dá 10 000 eur na nákup elektromobilu, keď zošrotujete diesel

Francúzska vláda chce dostať z miest dieselové auta. Pre svoj zámer chce rozdávať dotácie na nákup elektromobilu.
Francúzsko dá 10 000 eur na nákup elektromobilu, keď zošrotujete diesel

Francúzskym politikom zrazu prestali voňať diesely a vyhlásili im vojnu. Ono by sa to dalo pochopiť, keby politici tej istej krajiny pred niekoľkými rokmi naopak nezavádzali všemožné dane a obmedzenia, ktoré viedli motoristov práve k nákupu naftových áut.

Zdanenie vozidlá sa vo Francúzsku odvíja podľa miesta registrácie, emisií CO2, výkonu a tiež sa prejavuje rozdielnou výškou spotrebnej dane na naftu a benzín. Motoristi tak boli dlhú dobu motivovanie kupovať autá s nízkou spotrebou a emisiami CO2, čo logicky vychádza na maloobjemové diesely.

Francúzsko sa tak stalo krajinou, kde približne 80% (!) všetkých áut sú diesely. Napríklad posledný rok sa vo Francúzsku predalo 64% nových áut s dieselom, v roku 2012 to dokonca bolo 73%. Obvyklý pomer v Európe je zhruba pol na pol alebo len s miernou prevahou dieselov.

Vláda sa teraz rozhodla zvýšiť motiváciu na nákup elektromobilu, ak zlikvidujete svoj starý diesel. Dotácia bude od apríla 2015 činiť 10 000 eur, čo výrazne zníži kúpnu cenu elektrického auta. Renault Zoe by stálo len 12 400 eur, Nissan Leaf 14 390 eur. Navyše sa z prevádzky elektromobilu neplatia prakticky žiadne dodatočné dane.

Ďalším krokom je zvýšenie spotrebnej dane na naftu o dva eurocenty na liter (do eráru to má v roku 2015 priniesť 807 miliónov eur, z čoho by sa zaplatilo 80 000 dotazov na elektromobily) a jej dorovnanie s cenou benzínu.

Otázkou je, kto si bude môcť dovoliť využiť dotáciu, keď staré diesely bez filtra zvyčajne prevádzkujú nízkopríjmové skupiny obyvateľov. A ty si asi nemôžu len tak dovoliť zaplatiť cez 12 000 eur za nové auto. Navyše nie je francúzska sieť dobíjacích staníc zrovna rozsiahla.

V súčasnej dobe je vo Francúzsku v prevádzke asi 10 000 dobíjacích staníc a 36 000 elektromobilov z celkového počtu asi 38 miliónov áut. Do roku 2030 chce Francúzsko vybudovať až sedem miliónov dobíjacích staníc.

Test jazdenky VW Passat B7: je dobrý, ale pozor na jeho históriu

Test jazdenky VW Passat B7

Ak budete autu dávať pravidelný servis a aspoň základnú starostlivosť, svoju hodnotu si udrží. Vzhľadom k obľúbenosti Passatov ale zvážte nejakú formu poistenia proti vandalizmu a odcudzenia.

25. 4. 2017 | Dalibor Žák
VW Amarok 3.0 TDI 165 kW vs. Toyota Hilux 2.4 D-4D: Motor, alebo výbava

VW Amarok vs. Toyota Hilux

Porovnanie týchto dvoch pick-upov sa dá na koniec celkom dobre zjednodušiť. V podstate si môžete vybrať, či chcete pick-up s naozaj silným motorom, alebo dáte prednosť podstatne menej dynamickej Toyote, ktorá vám výkon vykompenzuje bohatou výbavou.

18. 4. 2017 | Dalibor Žák
Škoda Favorit (1987) vs. Škoda Octavia (2017): 30 rokov vývoja za volantom

Favorit vs. Octavia

13. 4. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY