vytisknout velikost písma Fototest Volkswagen XL1: Tak trochu podvod. Ale odpustíte mu to

Futuristický bolid je produkčným nasledovníkom projektu auta s litrovou spotrebou, jednej z mnohých obsesí Ferdinanda Piecha. Deklarovaný cieľ v skutočnosti neplní, ale inak je tento unikát technicky nesmierne zaujímavým vozidlom.
Fototest Volkswagen XL1: Tak trochu podvod. Ale odpustíte mu to
Zoznam kapitol
  1. Úvod testu; video
  2. Palubná doska skoro konvenčná; neriedená spätná väzba
  3. Spotreba v reálnom svete; verdikt
  4. Technické údaje

Volkswagen XL1 funguje na ľudí ako magnet. Testujeme všelijaké autá, ale nepamätám si, že by niektoré prilákalo toľko zvedavých pohľadov a všetečných otázok. Ľudia si ho chcú odfotiť, pýtajú sa na parametre a nevyzerajú ani veľmi prekvapene, keď sa dozvedia, že dvojmiestne autíčko s najvyššou rýchlosťou 160 km/h stojí toľko čo Porsche 911.

Volkswagen XL1 190.jpgVolkswagen XL1 192.jpgVolkswagen XL1 193.jpg
Volkswagen XL1 187.jpgVolkswagen XL1 189.jpgVolkswagen XL1 191.jpg
Volkswagen XL1 akoby dorazil z iného sveta; je ale širší a ťažší než minimalistické koncepty, ktoré mu predchádzali

Lepšie povedané stálo by, keby bolo na predaj. Séria čítajúca 250 kusov bola rýchlo rozobraná, z veľkej časti zberateľmi. Niet divu. Technika auta je snáď ešte viac fascinujúca ako jeho vzhľad. A nehovoríme o motore.

Dvojvalec 0,8 l je vlastne celkom konvenčný, kombinuje hliníkový blok s naspodku uloženou vyvažovacou hriadeľov s piestami z 2.0 TDI a prakticky kompletným príslušenstvom 1.6 TDI. Zaujímavé je to ostatné.

Karbonový šetrilko

Až na niekoľko výstuh a nosníkov z ľahkých zliatin je karoséria kompletne vyrobená z uhlíkových vlákien, respektíve z polyméru vystuženého uhlíkovými vláknami. A nielen karoséria. Typickú štruktúru karbónu nájdete aj na palubnej doske, stredovej konzole, sedadlách a dokonca aj ramenách volantu. Ráfiky sú horčíkové, dvere sa vyklápajú nahor a namiesto spätných zrkadiel sú na nich kamery. Prečo to všetko?

DB2013AU00179_SMALL.JPGDB2013AU00180_SMALL.JPGDB2013AU00181_SMALL.JPG
Techniku Volkswagenu XL1 tvorí plug-in hybridný pohon a karbónová konštrukcia s niekoľkými výstuhami a nosníkmi z ľahkých zliatín

Aby Volkswagen XL1 dosiahol kombinovanej spotreby paliva menej ako 1 l/100 km. Jedná sa o sériového nástupcu konceptov L1 (ako "jeden liter"), ktoré s urputnosťou sebe vlastnou vydupal zo zeme (lepšie povedané z vývojového oddelenia VW) Ferdinand Piech.

Volkswagen XL1 200.jpgVolkswagen XL1 198.jpgVolkswagen XL1 199.jpg
Predné pneumatiky majú rozmer 115/80 R15; namiesto spätných zrkadiel má XL1 kamery

XL1 sa od oboch L1 v mnohom líši - dvaja cestujúci už nesedia za sebou, ale vedľa seba. A zatiaľ čo pôvodný VW L1 spoliehal na jednovalec s objemom 0,3 l a vážil iba 290 kg, produkčný model má zdvihový objem viac ako dvojnásobný a jeho hmotnosť sa blíži najľahším miniautám (795 kg).

Rovnaká však zostáva základná filozofia: čo najnižšia spotreba vďaka maximálnej efektivite spaľovania a minimálnym jazdným odporom.
Preto je Volkswagen XL1 tak neuveriteľne nízky. Preto má tvar dozadu sa zužujúcej kvapky a zakrytované zadné kolesá. Preto sú jeho pneumatiky tak tenké, že evokujú bicykel.

Volkswagen XL1 201.jpgVolkswagen XL1 202.jpgVolkswagen XL1 167.jpgKaroséria sa montuje v Osnabrücku, ale bez dverí - tie sa na auto dostanú až neskôr spolu s kapotou, vekom batožinového priestoru a ďalšími dielmi

Napriek tomu nemožno uniknúť faktu, že Volkswagen si musel pomôcť k dosiahnutiu kombinovanej spotreby 0,9 l/100 km trikom. XL1 je totiž dieselový plug-in hybrid. V prevodovke schováva elektromotor a medzi prednými kolesami má batériu s kapacitou 5,5 kWh. Práve tá stojí za rozšírením autá a dramatickým nárastom hmotnosti v porovnaní so štúdiami L1.

Čo je na plug-in hybride zlé? Samo o sebe nič. Ide ale o to, že autá tejto koncepcie nastupujú k homologizačnej skúške spotreby (resp. emisií) s plne nabitou batériou, pričom energia potrebná na nabitie sa neberie pri meraní do úvahy. Takže zakaždým, keď auto počas merania stojí alebo sa pohybuje len silou elektriny, získava výhodu a jeho tabuľková spotreba dramaticky klesá - na rozdiel od tej reálnej.

Volkswagen XL1 197.jpgVolkswagen XL1 203.jpgVolkswagen XL1 185.jpgVolkswagen XL1 182.jpgVolkswagen XL1 183.jpgVolkswagen XL1 184.jpgVľavo za dverami vodiča je plniace hrdlo 10 litrovej nádrže na naftu; rozmerné nabíjacie trafo má miesto v motorovom priestore, ktorého kryt je ako inak než karbónový

Ďalšiu výhodu Volkswagen získal trikom s napájacím transformátorom. Ten nie je integrovaný do konštrukcie vozidla, má podobu rozmernej krabice uloženej vzadu za motorom a považuje sa za príslušenstvo. Vďaka tomu sa nepočíta do prevádzkovej hmotnosti, auto môže absolvovať skúšku bez neho. A treba dodať, že bez neho môžete aj jazdiť, potrebujete ho iba na nabíjanie z bežnej zásuvky.

V našom teste ale Volkswagen XL1 z týchto výhod ťažiť nemohol. Importér nám ho odovzdal sa úplne vybitou batériou. Vzhľadom k tomu, že sme mali na test len 24 hodín a nechceli sme nechávať auto s externou trafostanicou na verejnej nabíjačke cez noc, bolo jasné, že pri našom jazdení bude plug-in hybridná koncepcia futuristickému autu skôr na ťarchu, a to doslova - batérie a nabíjací trafo niečo vážia. O to sme boli zvedavejší, akej reálnej spotreby sa nám podarí dosiahnuť.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Test BMW M550i xDrive M Performance

Test BMW M550i xDrive M Performance

Máme radi, že BMW M550i xDrive funguje ako veľmi bežné auto, a nezvádza vodičov k neprístojnostiam. Je to skvelé pretekárske auto. Zabudnite na naftu a kúpte si ho!

včera | Dalibor Žák
Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Proti dieselom sa dnes brojí vo veľkom, ale nízka spotreba je ich neodškriepiteľná výhoda. Náš dlhodobo testovaný Peugeot 2008 je toho jasným dôkazom. Dlhodobá spotreba sa drží pod hranicou šiestich litrov.

16. 8. 2017 | Dalibor Žák
Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Nie že by Volvo bolo výrazne horšie, ale keby sme si mali vybrať, zložíme zálohu v Mercedese. A pokojne by sme sa uspokojili aj s tým štvorvalcom.

15. 8. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY