vytisknout velikost písma Fototest Volkswagen XL1: Tak trochu podvod. Ale odpustíte mu to

Futuristický bolid je produkčným nasledovníkom projektu auta s litrovou spotrebou, jednej z mnohých obsesí Ferdinanda Piecha. Deklarovaný cieľ v skutočnosti neplní, ale inak je tento unikát technicky nesmierne zaujímavým vozidlom.
Fototest Volkswagen XL1: Tak trochu podvod. Ale odpustíte mu to
Zoznam kapitol
  1. Úvod testu; video
  2. Palubná doska skoro konvenčná; neriedená spätná väzba
  3. Spotreba v reálnom svete; verdikt
  4. Technické údaje

Volkswagen XL1 funguje na ľudí ako magnet. Testujeme všelijaké autá, ale nepamätám si, že by niektoré prilákalo toľko zvedavých pohľadov a všetečných otázok. Ľudia si ho chcú odfotiť, pýtajú sa na parametre a nevyzerajú ani veľmi prekvapene, keď sa dozvedia, že dvojmiestne autíčko s najvyššou rýchlosťou 160 km/h stojí toľko čo Porsche 911.

Volkswagen XL1 190.jpgVolkswagen XL1 192.jpgVolkswagen XL1 193.jpg
Volkswagen XL1 187.jpgVolkswagen XL1 189.jpgVolkswagen XL1 191.jpg
Volkswagen XL1 akoby dorazil z iného sveta; je ale širší a ťažší než minimalistické koncepty, ktoré mu predchádzali

Lepšie povedané stálo by, keby bolo na predaj. Séria čítajúca 250 kusov bola rýchlo rozobraná, z veľkej časti zberateľmi. Niet divu. Technika auta je snáď ešte viac fascinujúca ako jeho vzhľad. A nehovoríme o motore.

Dvojvalec 0,8 l je vlastne celkom konvenčný, kombinuje hliníkový blok s naspodku uloženou vyvažovacou hriadeľov s piestami z 2.0 TDI a prakticky kompletným príslušenstvom 1.6 TDI. Zaujímavé je to ostatné.

Karbonový šetrilko

Až na niekoľko výstuh a nosníkov z ľahkých zliatin je karoséria kompletne vyrobená z uhlíkových vlákien, respektíve z polyméru vystuženého uhlíkovými vláknami. A nielen karoséria. Typickú štruktúru karbónu nájdete aj na palubnej doske, stredovej konzole, sedadlách a dokonca aj ramenách volantu. Ráfiky sú horčíkové, dvere sa vyklápajú nahor a namiesto spätných zrkadiel sú na nich kamery. Prečo to všetko?

DB2013AU00179_SMALL.JPGDB2013AU00180_SMALL.JPGDB2013AU00181_SMALL.JPG
Techniku Volkswagenu XL1 tvorí plug-in hybridný pohon a karbónová konštrukcia s niekoľkými výstuhami a nosníkmi z ľahkých zliatín

Aby Volkswagen XL1 dosiahol kombinovanej spotreby paliva menej ako 1 l/100 km. Jedná sa o sériového nástupcu konceptov L1 (ako "jeden liter"), ktoré s urputnosťou sebe vlastnou vydupal zo zeme (lepšie povedané z vývojového oddelenia VW) Ferdinand Piech.

Volkswagen XL1 200.jpgVolkswagen XL1 198.jpgVolkswagen XL1 199.jpg
Predné pneumatiky majú rozmer 115/80 R15; namiesto spätných zrkadiel má XL1 kamery

XL1 sa od oboch L1 v mnohom líši - dvaja cestujúci už nesedia za sebou, ale vedľa seba. A zatiaľ čo pôvodný VW L1 spoliehal na jednovalec s objemom 0,3 l a vážil iba 290 kg, produkčný model má zdvihový objem viac ako dvojnásobný a jeho hmotnosť sa blíži najľahším miniautám (795 kg).

Rovnaká však zostáva základná filozofia: čo najnižšia spotreba vďaka maximálnej efektivite spaľovania a minimálnym jazdným odporom.
Preto je Volkswagen XL1 tak neuveriteľne nízky. Preto má tvar dozadu sa zužujúcej kvapky a zakrytované zadné kolesá. Preto sú jeho pneumatiky tak tenké, že evokujú bicykel.

Volkswagen XL1 201.jpgVolkswagen XL1 202.jpgVolkswagen XL1 167.jpgKaroséria sa montuje v Osnabrücku, ale bez dverí - tie sa na auto dostanú až neskôr spolu s kapotou, vekom batožinového priestoru a ďalšími dielmi

Napriek tomu nemožno uniknúť faktu, že Volkswagen si musel pomôcť k dosiahnutiu kombinovanej spotreby 0,9 l/100 km trikom. XL1 je totiž dieselový plug-in hybrid. V prevodovke schováva elektromotor a medzi prednými kolesami má batériu s kapacitou 5,5 kWh. Práve tá stojí za rozšírením autá a dramatickým nárastom hmotnosti v porovnaní so štúdiami L1.

Čo je na plug-in hybride zlé? Samo o sebe nič. Ide ale o to, že autá tejto koncepcie nastupujú k homologizačnej skúške spotreby (resp. emisií) s plne nabitou batériou, pričom energia potrebná na nabitie sa neberie pri meraní do úvahy. Takže zakaždým, keď auto počas merania stojí alebo sa pohybuje len silou elektriny, získava výhodu a jeho tabuľková spotreba dramaticky klesá - na rozdiel od tej reálnej.

Volkswagen XL1 197.jpgVolkswagen XL1 203.jpgVolkswagen XL1 185.jpgVolkswagen XL1 182.jpgVolkswagen XL1 183.jpgVolkswagen XL1 184.jpgVľavo za dverami vodiča je plniace hrdlo 10 litrovej nádrže na naftu; rozmerné nabíjacie trafo má miesto v motorovom priestore, ktorého kryt je ako inak než karbónový

Ďalšiu výhodu Volkswagen získal trikom s napájacím transformátorom. Ten nie je integrovaný do konštrukcie vozidla, má podobu rozmernej krabice uloženej vzadu za motorom a považuje sa za príslušenstvo. Vďaka tomu sa nepočíta do prevádzkovej hmotnosti, auto môže absolvovať skúšku bez neho. A treba dodať, že bez neho môžete aj jazdiť, potrebujete ho iba na nabíjanie z bežnej zásuvky.

V našom teste ale Volkswagen XL1 z týchto výhod ťažiť nemohol. Importér nám ho odovzdal sa úplne vybitou batériou. Vzhľadom k tomu, že sme mali na test len 24 hodín a nechceli sme nechávať auto s externou trafostanicou na verejnej nabíjačke cez noc, bolo jasné, že pri našom jazdení bude plug-in hybridná koncepcia futuristickému autu skôr na ťarchu, a to doslova - batérie a nabíjací trafo niečo vážia. O to sme boli zvedavejší, akej reálnej spotreby sa nám podarí dosiahnuť.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY