vytisknout velikost písma Fototest Mercedes-Benz G 500 4x4(2): Nádherný nezmysel

Aby sme presne chápali, čím trieda G na druhú je, musíme si ujasniť, čím nie je. Hoci má vysoký podvozok, nie je ťahúň do ťažkého terénu ako pracovná verzia triedy G. Hoci má osemvalec pod kapotou a karbón v kabíne, nie je to športový model ako varianty AMG. A už vôbec nie je komfortným SUV na dlhšie cesty. Je to hračka. Drahá, neohrabaná, nepohodlná a smädná. A úplne neodolateľná.
Fototest Mercedes-Benz G 500 4x4(2): Nádherný nezmysel
Zoznam kapitol
  1. Prémiový monster truck
  2. Jazda; verdikt; technické údaje
  3. Mercedes-Benz G 500 4x4(2): Kompletná fotogaléria

Tých desať bodov v boxe vpravo hore vyžaduje sprievodný komentár. Keby sme mali v tomto teste uplatňovať štandardizované hodnotiacu procedúru, nie som si istý, koľko bodov z desiatich by sme hranatému monštru mohli udeliť. Štyri? Možno päť, ale napríklad aj len tri. Posúďte sami. Mercedes-Benz G 500 4x42 má výkon ako športové kupé, ale z nuly na sto neakceleruje rýchlejšie ako slušnejší Passat. Stojí viac než športové G 63 AMG a jazdí so spotrebou dvadsať litrov, ale na kľukatej ceste s ním nebudete rýchlejší ako s obyčajným rodinným autom. Svetlú výšku má ako traktor, ale v zablatenom teréne vás rovnako zastaví kompromisná vzorka pneumatík. Tak na čo toto auto vlastne je?

Mercedes-Benz G 500 4x4(2) 188.jpgMercedes-Benz G 500 4x4(2) 189.jpgMercedes-Benz G 500 4x4(2) 199.jpgMercedes-Benz G 500 4x4(2) 196.jpgMercedes-Benz G 500 4x4(2) 197.jpgMercedes-Benz G 500 4x4(2) 198.jpg
G 500 4x42 nadväzuje na extrémny unikát 6x6; vodičák skupiny B na neho stačí len tesne – prevádzková hmotnosť presahuje tri tony a najvyššia dovolená je 3490 kg! 

Aby robilo radosť. Radosť z toho, že si môžete kúpiť nepraktickú hračku za cenu domu. Radosť z pohľadu na absurdne prehnané proporcie pripomínajúce Monster Trucky. Radosť zo surového burácania výfukov vyvedeného efektne pod vysoké prahy. A najmä radosť z voľnej jazdy terénom.

Na bežné tuzemské poňatie offroadu s pomalými pasážami a hlbokým blatom je tohoto auta škoda, viac by mu sedeli rýchle suché úseky. Prašné šotolinové cesty Severnej Ameriky, kamenisté piesty španielskeho vnútrozemia a samozrejme púštne duny Blízkeho Východu, to je prostredie, kam má Géčko na druhú namierené predovšetkým. Trochu Land Cruiser, trochu F-150 Raptor.

Prémiový monster truck

Štandardná trieda G platí za terénnu ikonu, ale v porovnaní s modelom 500 4x42 sú bežné verzie len rozmaznané mestské SUV. Pred rokmi som o triede G napísal, že v hmle by ste s ňou mohli prejsť ponad Smart Roadster a vôbec si to nevšimnete. Ľutujem, že som si tento vtip neschoval na neskôr. Ku 4x42 by sa hodil omnoho viac. Aj keď, bol by to vôbec ešte vtip? So svetlou výškou 44 cm a brodivosťou rovný meter sa toto monštrum hravo prenesie cez akúkoľvek prekážku.

Mercedes-Benz G 500 4x4(2) 188 (2).jpgMercedes-Benz G 500 4x4(2) 258.jpgMercedes-Benz G 500 4x4(2) 251.jpgMercedes-Benz G 500 4x4(2) 190.jpgMercedes-Benz G 500 4x4(2) 194.jpgMercedes-Benz G 500 4x4(2) 195.jpgPortálové nápravy a gigantické kolesá dávajú hranatému Mercedesu nielen extrémny vzhľad, ale aj extrémnu priechodnosť terénom; zdvojené pružiace a tlmiace jednotky potešia vodičov, ktorým je v teréne do skoku

Od štandardného G500 sa umocnená verzia líši najmä konštrukciou podvozku. Tuhé nápravy s portálovými prevodmi (vďaka nim môže byť os kolies hlboko pod osou nápravy) dopĺňajú zdvojené pružiace a tlmiace jednotky s nastaviteľnými tlmičmi pruženia. Rozšírený rozchod o 299 mm v kombinácii s obrími pneumatikami (325/55 R22) je tým, čo dáva tejto triede G vzhľad angličákov. Samozrejmosťou je redukčná prevodovka a uzávierky všetkých troch diferenciálov.

Mercedes-Benz G 500 4x42: terénne vlastnosti
Predný previs (mm) 830
Zadní previs (mm) 820
Nájazdový uhol vpredu (°) 51,6
Nájazdový uhol vzadu (°) 43,8
Prechodový uhol (°) 47,4
Svetlá výška (mm) 438
Brodivosť (mm) 1000
Max. bočný náklon (°) 47
Stúpavosť (%) 100

Základná konštrukcia s karosériou usadenou na rebríkovom ráme aj hnacie ústrojenstvo zodpovedajú modelu G500. Pod hranatou lichobežníkovou kapotou teda pracuje dvoma turbodúchadlami preplňovaný vidlicový osemvalec 4,0 l s výkonom 310 kW (422 k) a krútiacim momentom 610 Nm. Okolnosti testu nám tentoraz nedovolili vykonať obvyklé merania dynamiky, ale už oficiálne čísla naznačujú, že straty spôsobené zvýšením jazdných odporov budú nemalé.

Kým model G500 (sám o sebe žiadny zázrak účinnosti) zrýchli na 100 km/h za 5,9 sekundy, 4x42 potrebuje o štvrtinu dlhší čas (7,4 s). Pocity pri jazde tomu zodpovedajú.

Mercedes-Benz G 500 4x4(2) 205.jpgMercedes-Benz G 500 4x4(2) 208.jpgMercedes-Benz G 500 4x4(2) 206.jpgMercedes-Benz G 500 4x4(2) 219.jpgMercedes-Benz G 500 4x4(2) 204.jpg
Mercedes-Benz G 500 4x4(2) 209.jpgMercedes-Benz G 500 4x4(2) 216.jpgMercedes-Benz G 500 4x4(2) 217.jpgVo výbave nájdete nielen "basketbalový košík" na nápoje alebo dofukovanie sedadiel, ale aj elektronické uzávierky všetkých troch diferenciálov, prepínanie nastaviteľných tlmičov a tlačidlo redukčnej prevodovky

Na zošliapnutie plynu reaguje auto hlasným krikom, ktorý oveľa viac ako "digitálne" bručania motorov AMG pripomína drsný sound tradičných amerických osemvalcov, ale že by vám zatlačenie do sedačky vzalo dych, to sa naozaj povedať nedá. To vás o neho skôr pripraví pohľad na ukazovateľ spotreby, ktorá aj pri úplne civilných rýchlostných priemeroch dosahuje úplne necivilních hodnôt okolo dvadsať litrov.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Test Range Rover Evoque Convertible: Kodiaq naopak

Range Rover Evoque Convertible

Nezmysel to je možno z pohľadu bežných zákazníkov, ale z pohľadu ľudí, ktorí si podobný voz môžu dovoliť a ktorí hľadajú iba štýl, je Evoque Convertible dokonale atraktívne, pretože vlastne nič iné než štýl neponúka.

5. 3. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Audi A8 je kvalitné a spoľahlivé, ale šetriť na ňom nemôžete

Jazdenka Audi A8

Ak vám nevadí drahší servis, kupujte. Takto príjemné, komfortné a ničím neobťažujúce autá už o chvíľu nebudú.

5. 3. 2017 | Dalibor Žák
Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line v dlhodobom teste: Začíname

Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line

Vrcholné prevedenie Peugeotu 2008 GT Line nám bude robiť spoločnosť do konca júna. Testovaný exemplár dostal takmer kompletnú výbavu. Najsilnejší vznetový motor v ponuke disponuje výkonom 120 koní. Už od prvých kilometrov je jasné, že pôjde o úsporný automobil.

1. 3. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY