vytisknout velikost písma Fototest Mercedes-Benz G 500 4x4(2): Nádherný nezmysel

Aby sme presne chápali, čím trieda G na druhú je, musíme si ujasniť, čím nie je. Hoci má vysoký podvozok, nie je ťahúň do ťažkého terénu ako pracovná verzia triedy G. Hoci má osemvalec pod kapotou a karbón v kabíne, nie je to športový model ako varianty AMG. A už vôbec nie je komfortným SUV na dlhšie cesty. Je to hračka. Drahá, neohrabaná, nepohodlná a smädná. A úplne neodolateľná.
Fototest Mercedes-Benz G 500 4x4(2): Nádherný nezmysel
Zoznam kapitol
  1. Prémiový monster truck
  2. Jazda; verdikt; technické údaje
  3. Mercedes-Benz G 500 4x4(2): Kompletná fotogaléria

Tých desať bodov v boxe vpravo hore vyžaduje sprievodný komentár. Keby sme mali v tomto teste uplatňovať štandardizované hodnotiacu procedúru, nie som si istý, koľko bodov z desiatich by sme hranatému monštru mohli udeliť. Štyri? Možno päť, ale napríklad aj len tri. Posúďte sami. Mercedes-Benz G 500 4x42 má výkon ako športové kupé, ale z nuly na sto neakceleruje rýchlejšie ako slušnejší Passat. Stojí viac než športové G 63 AMG a jazdí so spotrebou dvadsať litrov, ale na kľukatej ceste s ním nebudete rýchlejší ako s obyčajným rodinným autom. Svetlú výšku má ako traktor, ale v zablatenom teréne vás rovnako zastaví kompromisná vzorka pneumatík. Tak na čo toto auto vlastne je?

Mercedes-Benz G 500 4x4(2) 188.jpgMercedes-Benz G 500 4x4(2) 189.jpgMercedes-Benz G 500 4x4(2) 199.jpgMercedes-Benz G 500 4x4(2) 196.jpgMercedes-Benz G 500 4x4(2) 197.jpgMercedes-Benz G 500 4x4(2) 198.jpg
G 500 4x42 nadväzuje na extrémny unikát 6x6; vodičák skupiny B na neho stačí len tesne – prevádzková hmotnosť presahuje tri tony a najvyššia dovolená je 3490 kg! 

Aby robilo radosť. Radosť z toho, že si môžete kúpiť nepraktickú hračku za cenu domu. Radosť z pohľadu na absurdne prehnané proporcie pripomínajúce Monster Trucky. Radosť zo surového burácania výfukov vyvedeného efektne pod vysoké prahy. A najmä radosť z voľnej jazdy terénom.

Na bežné tuzemské poňatie offroadu s pomalými pasážami a hlbokým blatom je tohoto auta škoda, viac by mu sedeli rýchle suché úseky. Prašné šotolinové cesty Severnej Ameriky, kamenisté piesty španielskeho vnútrozemia a samozrejme púštne duny Blízkeho Východu, to je prostredie, kam má Géčko na druhú namierené predovšetkým. Trochu Land Cruiser, trochu F-150 Raptor.

Prémiový monster truck

Štandardná trieda G platí za terénnu ikonu, ale v porovnaní s modelom 500 4x42 sú bežné verzie len rozmaznané mestské SUV. Pred rokmi som o triede G napísal, že v hmle by ste s ňou mohli prejsť ponad Smart Roadster a vôbec si to nevšimnete. Ľutujem, že som si tento vtip neschoval na neskôr. Ku 4x42 by sa hodil omnoho viac. Aj keď, bol by to vôbec ešte vtip? So svetlou výškou 44 cm a brodivosťou rovný meter sa toto monštrum hravo prenesie cez akúkoľvek prekážku.

Mercedes-Benz G 500 4x4(2) 188 (2).jpgMercedes-Benz G 500 4x4(2) 258.jpgMercedes-Benz G 500 4x4(2) 251.jpgMercedes-Benz G 500 4x4(2) 190.jpgMercedes-Benz G 500 4x4(2) 194.jpgMercedes-Benz G 500 4x4(2) 195.jpgPortálové nápravy a gigantické kolesá dávajú hranatému Mercedesu nielen extrémny vzhľad, ale aj extrémnu priechodnosť terénom; zdvojené pružiace a tlmiace jednotky potešia vodičov, ktorým je v teréne do skoku

Od štandardného G500 sa umocnená verzia líši najmä konštrukciou podvozku. Tuhé nápravy s portálovými prevodmi (vďaka nim môže byť os kolies hlboko pod osou nápravy) dopĺňajú zdvojené pružiace a tlmiace jednotky s nastaviteľnými tlmičmi pruženia. Rozšírený rozchod o 299 mm v kombinácii s obrími pneumatikami (325/55 R22) je tým, čo dáva tejto triede G vzhľad angličákov. Samozrejmosťou je redukčná prevodovka a uzávierky všetkých troch diferenciálov.

Mercedes-Benz G 500 4x42: terénne vlastnosti
Predný previs (mm) 830
Zadní previs (mm) 820
Nájazdový uhol vpredu (°) 51,6
Nájazdový uhol vzadu (°) 43,8
Prechodový uhol (°) 47,4
Svetlá výška (mm) 438
Brodivosť (mm) 1000
Max. bočný náklon (°) 47
Stúpavosť (%) 100

Základná konštrukcia s karosériou usadenou na rebríkovom ráme aj hnacie ústrojenstvo zodpovedajú modelu G500. Pod hranatou lichobežníkovou kapotou teda pracuje dvoma turbodúchadlami preplňovaný vidlicový osemvalec 4,0 l s výkonom 310 kW (422 k) a krútiacim momentom 610 Nm. Okolnosti testu nám tentoraz nedovolili vykonať obvyklé merania dynamiky, ale už oficiálne čísla naznačujú, že straty spôsobené zvýšením jazdných odporov budú nemalé.

Kým model G500 (sám o sebe žiadny zázrak účinnosti) zrýchli na 100 km/h za 5,9 sekundy, 4x42 potrebuje o štvrtinu dlhší čas (7,4 s). Pocity pri jazde tomu zodpovedajú.

Mercedes-Benz G 500 4x4(2) 205.jpgMercedes-Benz G 500 4x4(2) 208.jpgMercedes-Benz G 500 4x4(2) 206.jpgMercedes-Benz G 500 4x4(2) 219.jpgMercedes-Benz G 500 4x4(2) 204.jpg
Mercedes-Benz G 500 4x4(2) 209.jpgMercedes-Benz G 500 4x4(2) 216.jpgMercedes-Benz G 500 4x4(2) 217.jpgVo výbave nájdete nielen "basketbalový košík" na nápoje alebo dofukovanie sedadiel, ale aj elektronické uzávierky všetkých troch diferenciálov, prepínanie nastaviteľných tlmičov a tlačidlo redukčnej prevodovky

Na zošliapnutie plynu reaguje auto hlasným krikom, ktorý oveľa viac ako "digitálne" bručania motorov AMG pripomína drsný sound tradičných amerických osemvalcov, ale že by vám zatlačenie do sedačky vzalo dych, to sa naozaj povedať nedá. To vás o neho skôr pripraví pohľad na ukazovateľ spotreby, ktorá aj pri úplne civilných rýchlostných priemeroch dosahuje úplne necivilních hodnôt okolo dvadsať litrov.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY