vytisknout velikost písma Fotogaléria: Seat oslavuje 20 rokov od založenia radu Cupra

Seat oslavuje jedno zaujímavé výročie. Tento rok to je presne dvadsať rokov od doby, kedy sa na trhu po prvýkrát objavilo meno Cupra, ktoré vzniklo spojením slov Cup a Racing.
Fotogaléria: Seat oslavuje 20 rokov od založenia radu Cupra

Všetko začalo v roku 1996, kedy Seat vyhral s Ibizou Kit Car seriál Wolrd Rallye Championship v kategórii dvojlitrových motorov. Automobilka sa následne rozhodla, že niečo zo svojich pretekárskych zručností ponúkne aj klasickým zákazníkom, a tak sa na trhu po prvýkrát objavuje názov Cupra. Ako prvý ho dostala Ibiza.

Aj civilná verzia mala dvojlitrový motor, ten bol ale oproti závodnému špeciálu zhruba o 70 koní slabší, keď ponúkal 115 kW (150 koní). O štyri roky neskôr Seat predstavil novú verziu Ibizy Cupra, ktorá už dostala menší preplňovaný motor s objemom 1,8 litra naladený na 115 kW (156 koní). Ešte toho roku Seat priniesol naozajstnú špecialitu v podobe modelu Ibiza Cupra R, ktorý dostal výkon zvýšený na 132 kW (180 koní) a ktorých bolo vyrobených iba 200 kusov.

V roku 2000 sa tiež prvýkrát objavuje Leon Cupra. Prvá generácia dostala šesťvalec s objemom 2,8 litra s výkonom 150 kW (204 koní). Motor bol kombinovaný so šesťstupňovým manuálom a pohonom všetkých kolies. Lenže to stále nebolo všetko, pretože rok 2000 znamenal ešte príchod odvodenej Cordoby. Tá síce nemala pohon všetkých kolies, ale dostala výkonnejšiu preplňovanú tisícosemstovku. O dva roky neskôr sa rovnaká technika dostala aj do Leonu.

Dnes má Seat v ponuke dva modely Cupra. Okrem Leonu si záujemcovia môžu kúpiť aj menšie Ibizu, ktorú minulý rok postihla málo vídaná vec - upsizing. Na miesto preplňovanej tisícštyristovky sa nasťahoval motor 1.8 TSI.

Dvadsiate výročie radu Cupra Seat pripomenul v rámci prezentácie Leonu Cupra 290, kedy na starom okruhu Terramar vystavil všetky Cupre aj pretekárske špeciály. Všetky aj nájdete v priloženej fotogalérii.

_DSC0947.jpg_DSC0944.jpg_DSC0951.jpg_DSC0939.jpg_DSC0940.jpg_DSC0938.jpg_DSC0933.jpg_DSC0932.jpg_DSC0924.jpg_DSC0922.jpg_DSC0923.jpg_DSC0927.jpg_DSC0926.jpg_DSC0936.jpg_DSC0937.jpg_DSC0961.jpg_DSC0925.jpg_DSC0928.jpg_DSC0946.jpg_DSC0945.jpg_DSC0935.jpg_DSC0929.jpg_DSC0930.jpg_DSC0931.jpg_DSC0934.jpg_DSC0962.jpg
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY