vytisknout velikost písma Fotogaléria: Seat oslavuje 20 rokov od založenia radu Cupra

Seat oslavuje jedno zaujímavé výročie. Tento rok to je presne dvadsať rokov od doby, kedy sa na trhu po prvýkrát objavilo meno Cupra, ktoré vzniklo spojením slov Cup a Racing.
Fotogaléria: Seat oslavuje 20 rokov od založenia radu Cupra

Všetko začalo v roku 1996, kedy Seat vyhral s Ibizou Kit Car seriál Wolrd Rallye Championship v kategórii dvojlitrových motorov. Automobilka sa následne rozhodla, že niečo zo svojich pretekárskych zručností ponúkne aj klasickým zákazníkom, a tak sa na trhu po prvýkrát objavuje názov Cupra. Ako prvý ho dostala Ibiza.

Aj civilná verzia mala dvojlitrový motor, ten bol ale oproti závodnému špeciálu zhruba o 70 koní slabší, keď ponúkal 115 kW (150 koní). O štyri roky neskôr Seat predstavil novú verziu Ibizy Cupra, ktorá už dostala menší preplňovaný motor s objemom 1,8 litra naladený na 115 kW (156 koní). Ešte toho roku Seat priniesol naozajstnú špecialitu v podobe modelu Ibiza Cupra R, ktorý dostal výkon zvýšený na 132 kW (180 koní) a ktorých bolo vyrobených iba 200 kusov.

V roku 2000 sa tiež prvýkrát objavuje Leon Cupra. Prvá generácia dostala šesťvalec s objemom 2,8 litra s výkonom 150 kW (204 koní). Motor bol kombinovaný so šesťstupňovým manuálom a pohonom všetkých kolies. Lenže to stále nebolo všetko, pretože rok 2000 znamenal ešte príchod odvodenej Cordoby. Tá síce nemala pohon všetkých kolies, ale dostala výkonnejšiu preplňovanú tisícosemstovku. O dva roky neskôr sa rovnaká technika dostala aj do Leonu.

Dnes má Seat v ponuke dva modely Cupra. Okrem Leonu si záujemcovia môžu kúpiť aj menšie Ibizu, ktorú minulý rok postihla málo vídaná vec - upsizing. Na miesto preplňovanej tisícštyristovky sa nasťahoval motor 1.8 TSI.

Dvadsiate výročie radu Cupra Seat pripomenul v rámci prezentácie Leonu Cupra 290, kedy na starom okruhu Terramar vystavil všetky Cupre aj pretekárske špeciály. Všetky aj nájdete v priloženej fotogalérii.

_DSC0947.jpg_DSC0944.jpg_DSC0951.jpg_DSC0939.jpg_DSC0940.jpg_DSC0938.jpg_DSC0933.jpg_DSC0932.jpg_DSC0924.jpg_DSC0922.jpg_DSC0923.jpg_DSC0927.jpg_DSC0926.jpg_DSC0936.jpg_DSC0937.jpg_DSC0961.jpg_DSC0925.jpg_DSC0928.jpg_DSC0946.jpg_DSC0945.jpg_DSC0935.jpg_DSC0929.jpg_DSC0930.jpg_DSC0931.jpg_DSC0934.jpg_DSC0962.jpg
Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Proti dieselom sa dnes brojí vo veľkom, ale nízka spotreba je ich neodškriepiteľná výhoda. Náš dlhodobo testovaný Peugeot 2008 je toho jasným dôkazom. Dlhodobá spotreba sa drží pod hranicou šiestich litrov.

16. 8. 2017 | Dalibor Žák
Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Nie že by Volvo bolo výrazne horšie, ale keby sme si mali vybrať, zložíme zálohu v Mercedese. A pokojne by sme sa uspokojili aj s tým štvorvalcom.

15. 8. 2017 | Dalibor Žák
Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

BMW M5 generácie E39 patrí k najkultovejším emkovým bavorákom.. Vo svojej dobe budilo úžas výkonom 294 kW (400 koní). Jazda skoro dvadsaťročným supersedanom pôsobí opojne aj dnes, hlavne vďaka charakternému motoru. Pokiaľ o M5 uvažujete, počítajte s nákladmi na prevádzku a údržbu v poriadku stoviek eur ročne. Alebo aj viac.

13. 8. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY