vytisknout velikost písma Fotogaléria: Seat oslavuje 20 rokov od založenia radu Cupra

Seat oslavuje jedno zaujímavé výročie. Tento rok to je presne dvadsať rokov od doby, kedy sa na trhu po prvýkrát objavilo meno Cupra, ktoré vzniklo spojením slov Cup a Racing.
Fotogaléria: Seat oslavuje 20 rokov od založenia radu Cupra

Všetko začalo v roku 1996, kedy Seat vyhral s Ibizou Kit Car seriál Wolrd Rallye Championship v kategórii dvojlitrových motorov. Automobilka sa následne rozhodla, že niečo zo svojich pretekárskych zručností ponúkne aj klasickým zákazníkom, a tak sa na trhu po prvýkrát objavuje názov Cupra. Ako prvý ho dostala Ibiza.

Aj civilná verzia mala dvojlitrový motor, ten bol ale oproti závodnému špeciálu zhruba o 70 koní slabší, keď ponúkal 115 kW (150 koní). O štyri roky neskôr Seat predstavil novú verziu Ibizy Cupra, ktorá už dostala menší preplňovaný motor s objemom 1,8 litra naladený na 115 kW (156 koní). Ešte toho roku Seat priniesol naozajstnú špecialitu v podobe modelu Ibiza Cupra R, ktorý dostal výkon zvýšený na 132 kW (180 koní) a ktorých bolo vyrobených iba 200 kusov.

V roku 2000 sa tiež prvýkrát objavuje Leon Cupra. Prvá generácia dostala šesťvalec s objemom 2,8 litra s výkonom 150 kW (204 koní). Motor bol kombinovaný so šesťstupňovým manuálom a pohonom všetkých kolies. Lenže to stále nebolo všetko, pretože rok 2000 znamenal ešte príchod odvodenej Cordoby. Tá síce nemala pohon všetkých kolies, ale dostala výkonnejšiu preplňovanú tisícosemstovku. O dva roky neskôr sa rovnaká technika dostala aj do Leonu.

Dnes má Seat v ponuke dva modely Cupra. Okrem Leonu si záujemcovia môžu kúpiť aj menšie Ibizu, ktorú minulý rok postihla málo vídaná vec - upsizing. Na miesto preplňovanej tisícštyristovky sa nasťahoval motor 1.8 TSI.

Dvadsiate výročie radu Cupra Seat pripomenul v rámci prezentácie Leonu Cupra 290, kedy na starom okruhu Terramar vystavil všetky Cupre aj pretekárske špeciály. Všetky aj nájdete v priloženej fotogalérii.

_DSC0947.jpg_DSC0944.jpg_DSC0951.jpg_DSC0939.jpg_DSC0940.jpg_DSC0938.jpg_DSC0933.jpg_DSC0932.jpg_DSC0924.jpg_DSC0922.jpg_DSC0923.jpg_DSC0927.jpg_DSC0926.jpg_DSC0936.jpg_DSC0937.jpg_DSC0961.jpg_DSC0925.jpg_DSC0928.jpg_DSC0946.jpg_DSC0945.jpg_DSC0935.jpg_DSC0929.jpg_DSC0930.jpg_DSC0931.jpg_DSC0934.jpg_DSC0962.jpg
Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY