vytisknout velikost písma Fotogaléria: Seat oslavuje 20 rokov od založenia radu Cupra

Seat oslavuje jedno zaujímavé výročie. Tento rok to je presne dvadsať rokov od doby, kedy sa na trhu po prvýkrát objavilo meno Cupra, ktoré vzniklo spojením slov Cup a Racing.
Fotogaléria: Seat oslavuje 20 rokov od založenia radu Cupra

Všetko začalo v roku 1996, kedy Seat vyhral s Ibizou Kit Car seriál Wolrd Rallye Championship v kategórii dvojlitrových motorov. Automobilka sa následne rozhodla, že niečo zo svojich pretekárskych zručností ponúkne aj klasickým zákazníkom, a tak sa na trhu po prvýkrát objavuje názov Cupra. Ako prvý ho dostala Ibiza.

Aj civilná verzia mala dvojlitrový motor, ten bol ale oproti závodnému špeciálu zhruba o 70 koní slabší, keď ponúkal 115 kW (150 koní). O štyri roky neskôr Seat predstavil novú verziu Ibizy Cupra, ktorá už dostala menší preplňovaný motor s objemom 1,8 litra naladený na 115 kW (156 koní). Ešte toho roku Seat priniesol naozajstnú špecialitu v podobe modelu Ibiza Cupra R, ktorý dostal výkon zvýšený na 132 kW (180 koní) a ktorých bolo vyrobených iba 200 kusov.

V roku 2000 sa tiež prvýkrát objavuje Leon Cupra. Prvá generácia dostala šesťvalec s objemom 2,8 litra s výkonom 150 kW (204 koní). Motor bol kombinovaný so šesťstupňovým manuálom a pohonom všetkých kolies. Lenže to stále nebolo všetko, pretože rok 2000 znamenal ešte príchod odvodenej Cordoby. Tá síce nemala pohon všetkých kolies, ale dostala výkonnejšiu preplňovanú tisícosemstovku. O dva roky neskôr sa rovnaká technika dostala aj do Leonu.

Dnes má Seat v ponuke dva modely Cupra. Okrem Leonu si záujemcovia môžu kúpiť aj menšie Ibizu, ktorú minulý rok postihla málo vídaná vec - upsizing. Na miesto preplňovanej tisícštyristovky sa nasťahoval motor 1.8 TSI.

Dvadsiate výročie radu Cupra Seat pripomenul v rámci prezentácie Leonu Cupra 290, kedy na starom okruhu Terramar vystavil všetky Cupre aj pretekárske špeciály. Všetky aj nájdete v priloženej fotogalérii.

_DSC0947.jpg_DSC0944.jpg_DSC0951.jpg_DSC0939.jpg_DSC0940.jpg_DSC0938.jpg_DSC0933.jpg_DSC0932.jpg_DSC0924.jpg_DSC0922.jpg_DSC0923.jpg_DSC0927.jpg_DSC0926.jpg_DSC0936.jpg_DSC0937.jpg_DSC0961.jpg_DSC0925.jpg_DSC0928.jpg_DSC0946.jpg_DSC0945.jpg_DSC0935.jpg_DSC0929.jpg_DSC0930.jpg_DSC0931.jpg_DSC0934.jpg_DSC0962.jpg
Test Mercedes-Benz AMG GT R

Test Mercedes-Benz AMG GT R

Možno prišiel z pekla, ale tých menej šťastlivcov, ktorí si ho budú môcť kúpiť, odvezie rovno do vodičského raja.

20. 6. 2017 | Dalibor Žák
Test motocyklu Honda CRF1000L Africa Twin: Ku koreňom

Test motocyklu Honda CRF1000L Africa Twin: Ku koreňom

Mohutný zvukový prejav urobí s zážitkom jazdy divy a motor odovzdáva svoju silu presne v tých otáčkach, kde ju oceníte najviac pri jazde na neznámych kľukatých cestách alebo práve mimo asfaltu. Čo je kráľovská disciplína tejto Hondy.

19. 6. 2017 | Dalibor Žák
Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Na brzde obstála

Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Na brzde obstála

Kia Optima GT sa dodáva výhradne s motorom 2.0 T-GDI. Výrobca sľubuje 180 kW a 350 Nm, my sme namerali ešte vyššie maximá. Krútiaci moment sa drží nad nominálnou hodnotou v intervale 1400-4500 min-1.

15. 6. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY