vytisknout velikost písma Fotogaléria: Fast Fords alebo slávni predchodcovia nového Focusu RS

Aby novému Focusu RS nebolo pri jeho odhalení smutno, odviezol Ford do svojej starej motorárne aj jeho ikonického predchodcu. Pripomeňte si históriu Fordov RS v našej galérii.
Fotogaléria: Fast Fords alebo slávni predchodcovia nového Focusu RS
Zoznam kapitol
  1. Fast Fords alebo slávni predchodcovia nového Focusu RS
  2. Fast Fords: Fotogaléria

Nový Focus RS je svojím spôsobom prevratný model, aspoň pre Ford - prvýkrát má pohon všetkých kolies, prvýkrát sa bude predávať na mimoeurópskych trhoch, prvýkrát bude existovať s päťdverovou karosériou. Z historického pohľadu je ale nový Focus RS "len" ďalším článkom v dlhom reťazi športových variantov európskych Fordov.

K jeho predchodcom patrí zadokolesovky ako Ford Escort Mexico, špeciálna edícia na oslavu víťazstva Escortu v rely maratónu Londýn-Mexiko v roku 1970; štvorkolky ako Sierra RS Cosworth 4x4 z roku 1990; a samozrejme aj predokolka vrátane oboch doterajších generácií Focusu RS.

Poznáte z TV

V žiadnom zozname športových počinov európskeho Fordu nesmie chýbať Ford RS200, homologizačný špeciál skupiny B s uprostred uloženým motorom. A ak patríte ku generácii, ktorá v 80. rokoch sledovala britské detektívne seriály, určite zmäknete pri pohľade na Escort RS1600i, Escort RS Turbo alebo Capri Turbo, hoci ich označenie vám možno nič konkrétneho nehovorí.

Práve v Británii, kde Ford zapustil korene najhlbšie zo všetkých európskych krajín a dodnes je tam považovaný v podstate za domácu značku, majú rýchle Fordy čiže "Fast Fords" najväčšiu a najfarebnejšiu tradíciu. Tie úplne prvé Fordy RS ale vznikli inde.

Za zakladateľa rodu je považovaný Ford 15M Rallye Sport. Vrcholná verzia nemeckého Taunusu z roku 1968 sa vyrábala ako štvordverový sedan alebo dvojdverové kupé. Mala otáčkomer, prídavné halogénové svetlomety a na želanie aj športové sedadlá Recaro - áno, už vtedy! Motor 1,7 l spočiatku dosahoval výkon 51 kW (70 koní), ale už v septembri 1968 o päť koní posilnil. Vtedy sa tiež dostal do sériovej výbavy brzdový posilovač, ponúkaný do tej doby ako výbava na želanie.

Návrat na miesto činu

Taunus sa montoval v Kolíne nad Rýnom-Niehl. Práve tu, konkrétne v starej motorárni, Ford minulý týždeň predstavil svoj najnovší ostrý model v spoločnosti jeho predchodcov, z ktorých mnohí majú v automobilovom svete status legendy. Ak ste tak ešte neurobili, prezrieť si ich môžete vo fotogalérii.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY