vytisknout velikost písma Fotogaléria: Fast Fords alebo slávni predchodcovia nového Focusu RS

Aby novému Focusu RS nebolo pri jeho odhalení smutno, odviezol Ford do svojej starej motorárne aj jeho ikonického predchodcu. Pripomeňte si históriu Fordov RS v našej galérii.
Fotogaléria: Fast Fords alebo slávni predchodcovia nového Focusu RS
Zoznam kapitol
  1. Fast Fords alebo slávni predchodcovia nového Focusu RS
  2. Fast Fords: Fotogaléria

Nový Focus RS je svojím spôsobom prevratný model, aspoň pre Ford - prvýkrát má pohon všetkých kolies, prvýkrát sa bude predávať na mimoeurópskych trhoch, prvýkrát bude existovať s päťdverovou karosériou. Z historického pohľadu je ale nový Focus RS "len" ďalším článkom v dlhom reťazi športových variantov európskych Fordov.

K jeho predchodcom patrí zadokolesovky ako Ford Escort Mexico, špeciálna edícia na oslavu víťazstva Escortu v rely maratónu Londýn-Mexiko v roku 1970; štvorkolky ako Sierra RS Cosworth 4x4 z roku 1990; a samozrejme aj predokolka vrátane oboch doterajších generácií Focusu RS.

Poznáte z TV

V žiadnom zozname športových počinov európskeho Fordu nesmie chýbať Ford RS200, homologizačný špeciál skupiny B s uprostred uloženým motorom. A ak patríte ku generácii, ktorá v 80. rokoch sledovala britské detektívne seriály, určite zmäknete pri pohľade na Escort RS1600i, Escort RS Turbo alebo Capri Turbo, hoci ich označenie vám možno nič konkrétneho nehovorí.

Práve v Británii, kde Ford zapustil korene najhlbšie zo všetkých európskych krajín a dodnes je tam považovaný v podstate za domácu značku, majú rýchle Fordy čiže "Fast Fords" najväčšiu a najfarebnejšiu tradíciu. Tie úplne prvé Fordy RS ale vznikli inde.

Za zakladateľa rodu je považovaný Ford 15M Rallye Sport. Vrcholná verzia nemeckého Taunusu z roku 1968 sa vyrábala ako štvordverový sedan alebo dvojdverové kupé. Mala otáčkomer, prídavné halogénové svetlomety a na želanie aj športové sedadlá Recaro - áno, už vtedy! Motor 1,7 l spočiatku dosahoval výkon 51 kW (70 koní), ale už v septembri 1968 o päť koní posilnil. Vtedy sa tiež dostal do sériovej výbavy brzdový posilovač, ponúkaný do tej doby ako výbava na želanie.

Návrat na miesto činu

Taunus sa montoval v Kolíne nad Rýnom-Niehl. Práve tu, konkrétne v starej motorárni, Ford minulý týždeň predstavil svoj najnovší ostrý model v spoločnosti jeho predchodcov, z ktorých mnohí majú v automobilovom svete status legendy. Ak ste tak ešte neurobili, prezrieť si ich môžete vo fotogalérii.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY