vytisknout velikost písma Fotogaléria: Fast Fords alebo slávni predchodcovia nového Focusu RS

Aby novému Focusu RS nebolo pri jeho odhalení smutno, odviezol Ford do svojej starej motorárne aj jeho ikonického predchodcu. Pripomeňte si históriu Fordov RS v našej galérii.
Fotogaléria: Fast Fords alebo slávni predchodcovia nového Focusu RS
Zoznam kapitol
  1. Fast Fords alebo slávni predchodcovia nového Focusu RS
  2. Fast Fords: Fotogaléria

Nový Focus RS je svojím spôsobom prevratný model, aspoň pre Ford - prvýkrát má pohon všetkých kolies, prvýkrát sa bude predávať na mimoeurópskych trhoch, prvýkrát bude existovať s päťdverovou karosériou. Z historického pohľadu je ale nový Focus RS "len" ďalším článkom v dlhom reťazi športových variantov európskych Fordov.

K jeho predchodcom patrí zadokolesovky ako Ford Escort Mexico, špeciálna edícia na oslavu víťazstva Escortu v rely maratónu Londýn-Mexiko v roku 1970; štvorkolky ako Sierra RS Cosworth 4x4 z roku 1990; a samozrejme aj predokolka vrátane oboch doterajších generácií Focusu RS.

Poznáte z TV

V žiadnom zozname športových počinov európskeho Fordu nesmie chýbať Ford RS200, homologizačný špeciál skupiny B s uprostred uloženým motorom. A ak patríte ku generácii, ktorá v 80. rokoch sledovala britské detektívne seriály, určite zmäknete pri pohľade na Escort RS1600i, Escort RS Turbo alebo Capri Turbo, hoci ich označenie vám možno nič konkrétneho nehovorí.

Práve v Británii, kde Ford zapustil korene najhlbšie zo všetkých európskych krajín a dodnes je tam považovaný v podstate za domácu značku, majú rýchle Fordy čiže "Fast Fords" najväčšiu a najfarebnejšiu tradíciu. Tie úplne prvé Fordy RS ale vznikli inde.

Za zakladateľa rodu je považovaný Ford 15M Rallye Sport. Vrcholná verzia nemeckého Taunusu z roku 1968 sa vyrábala ako štvordverový sedan alebo dvojdverové kupé. Mala otáčkomer, prídavné halogénové svetlomety a na želanie aj športové sedadlá Recaro - áno, už vtedy! Motor 1,7 l spočiatku dosahoval výkon 51 kW (70 koní), ale už v septembri 1968 o päť koní posilnil. Vtedy sa tiež dostal do sériovej výbavy brzdový posilovač, ponúkaný do tej doby ako výbava na želanie.

Návrat na miesto činu

Taunus sa montoval v Kolíne nad Rýnom-Niehl. Práve tu, konkrétne v starej motorárni, Ford minulý týždeň predstavil svoj najnovší ostrý model v spoločnosti jeho predchodcov, z ktorých mnohí majú v automobilovom svete status legendy. Ak ste tak ešte neurobili, prezrieť si ich môžete vo fotogalérii.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY