vytisknout velikost písma FOTO: Ako sa vyrába Bugatti Chiron? Je to pomalý a fascinujúci proces

Bugatti Chiron vzniká na mieste, kde bol predtým vyrábaný Veyron. Nejedná sa o bežnú továreň, automobilka ju označuje za "ateliér". Zákazník si musí na svoj automobil počkať zhruba deväť mesiacov. V samotnom "ateliéri" strávi Chiron dva mesiace. Zákazníci sa môžu kedykoľvek prísť na výrobu svojho vozidla pozrieť, prípadne môžu jeden celý deň s výrobou priamo pomáhať. V Molsheime majú najvýkonnejšiu valcovú skúšobňu na svete.
FOTO: Ako sa vyrába Bugatti Chiron? Je to pomalý a fascinujúci proces

Možno ste už videli, ako vyzerá klasická výroba bežných áut, ktorú poznáme napríklad z nošovickej továrne automobilky Hyundai alebo od Škody. V prípade Bugatti Chiron na niečo také rovno zabudnite. Najvýkonnejší sériovo vyrábaný automobil sveta, ktorý sa chváli ešte radom ďalších "naj", vzniká veľmi pomaly na mieste, ktoré zo všetkého najviac pripomína operačnú sálu. Prejdite si priložené fotografie a presvedčte sa sami.

bugatti_chiron_01.jpgbugatti_chiron_02.jpgbugatti_chiron_03.jpg

Katalóg je len orientačný. Farba aj čalúnenia záleží na vás

Než zákazník získa svoj Chiron, trvá to mnoho mesiacov. Automobilka uvádza, že v priemere uplynie od konfigurácie po dodaní deväť mesiacov. Dôvodom je okrem iného skutočnosť, že si záujemcovia môžu našpecifikovať svoj exemplár úplne ľubovoľne. Bugatti síce ponúka základnú paletu farieb karosérie a niekoľko variantov interiéru, ale ak si vymyslíte niečo vlastné, ​​nie je najmenší problém. Už samotná konfigurácia teda nie je nič jednoduché. Preto vám pri tom bude vždy asistovať dizajnér Bugatti.

Po dokončení konfigurácie začína veľmi zaujímavý proces, ktorý odštartuje objednaním potrebných dielov u dodávateľov. Od tejto chvíle zostáva do odovzdania automobilu približne šesť mesiacov. Pred tým sa ale musí samozrejme počkať na moment, kedy sa v "ateliéri", kde Bugatti svoj klenot vyrába, uvoľní miesto pre vaše vozidlo. A to môže trvať roky.

bugatti_chiron_04.jpgbugatti_chiron_05.jpgbugatti_chiron_06.jpg

Mesiac pred začatím produkcie je prvýkrát zostavená karoséria, ktorá je následne lakovaná. Len lakovanie trvá až tri týždne. Minimum je totiž šesť vrstiev, pokiaľ si zákazník objedná karosériu s odhaleným karbónom. Osem vrstiev sa vzťahuje k nejakému farebnému odtieňu. Každá vrstva sa nanáša ručne a po nanesení sa musí ešte rozleštiť.

Zároveň sa vyrobí motor a prevodovka. Nedeje sa tak priamo v Molsheime, ale v závode koncernu Volkswagen v Salzgitteri. V "ateliéri" Bugatti sa motor a prevodovka namontujú do zadného rámu, čo predstavuje zábavu pre troch ľudí zhruba na týždeň. Zároveň sa skompletizuje karbónový monokok a predná časť.

Tým najzaujímavejším potom je pripojenie zadného dielu s motorom k týmto dvom častiam. Spojenie obstaráva štrnásť titánových skrutiek. Pracovníci tu nepoužívajú žiadne elektronické zariadenia. Až na jednu výnimku. Ide o elektronický momentový kľúč, kedy sa do počítača zaznamenáva presný moment utiahnutia. Na Chiron je viac ako 1800 skrutkových spojov, pričom Bugatti takto sleduje a zaznamenáva 1068 z nich. Nakoniec sú nasadené kolesá a výroba pokračuje ďalej.

bugatti_chiron_07.jpgbugatti_chiron_08.jpgbugatti_chiron_09.jpg

Tri hodiny a 60 testov na "brzde"

Voz dostane všetky prevádzkové kvapaliny a zamieri na valcovú skúšobňu. Aj tá je nesmierne zaujímavá. Nie je to niečo také, čo poznáte z našich meraní výkonu. Zvládnuť motor s výkonom 1500 koní s krútiacim momentom 1600 Nm nie je len tak. Ani pôvodná skúšobňa, kde sa testoval Veyron, by testy nového Chironu nevydržala. Preto musela byť upravená. Výsledkom je údajne najvýkonnejšia valcová skúšobňa na svete. Každý Chiron tu strávi necelé tri hodiny a prejde šesťdesiatimi základnými testami.

Až potom sú na vozidlo nasadené karbónové diely karosérie. Všetko sa robí maximálne starostlivo, takže celý proces zaberie až štyri dni. Nasleduje skúška vodotesnosti a skompletizovanie interiéru, čo je ďalšia nie práve krátka záležitosť. Dokončenie interiéru opäť trvá približne tri dni.

bugatti_chiron_10.jpgbugatti_chiron_11.jpgbugatti_chiron_12 (1).jpg

Teraz už je takmer všetko hotové, zostávajú iba reálne jazdné testy. Voz ale musí byť pripravený tak, aby nedošlo k poškodeniu karosérie. Takže sa balí do odolnej priehľadnej fólie. To zaberie celý deň. Následne technici strávia ďalší deň vybalením a čistením. Mimochodom, Bugatti používa na testy vlastné kolesá a vlastné kryty podvozka. Nie je predsa možné dodať zákazníkovi vozidlo s nejakým škrabancom.

Finálne kolesá sa montujú až po jazdných skúškach

Chiron sa potom testuje v rýchlostiach 250 až 300 km/h a prejde sa v pokoji aj po diaľnici. Následne sa vráti do Molsheimu, kde dostane nový olej, nové kryty podvozka a kolesá, ktoré si objednal zákazník. Potom prichádza krátka prechádzka dlhá už len 50 km a všetko je takmer hotové.

bugatti_chiron_13.jpgbugatti_chiron_14.jpgbugatti_chiron_15.jpg

Ešte pred finálnym odoslaním automobilu za zákazníkom je potrebná dôkladná kontrola. Šesť hodín trvá v svetelnom tuneli prehliadka každého Chironu, kedy sa kontrolujú najmenšie detaily. Finálna kontrola ale nakoniec môže trvať aj niekoľko týždňov. Stane sa tak v momente, keď inšpektori odhalia nezrovnalosť a nejaký diel je následne potrebné znovu vyrobiť.

Na samotnej "výrobnej linke" strávi každý Chiron zhruba dva mesiace. Počas nich poskladá 20 zamestnancov (18 mužov a 2 ženy) cez 1800 dielov. Prvých dvanásť zákazníkov sa dočká už v prvom štvrťroku tohto roka. Bugatti počíta, že za rok 2017 vznikne v Molsheimu dohromady 70 exemplárov modelu Chiron.

bugatti_chiron_16.jpgbugatti_chiron_17.jpgbugatti_chiron_18.jpg

bugatti_chiron_19.jpgbugatti_chiron_20.jpgbugatti_chiron_21.jpg

bugatti_chiron_23.jpgbugatti_chiron_24.jpg

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY