vytisknout velikost písma Formula 1 by mohla mať voľnejšie pravidlá ohľadom motorov a cez 1000 koní

Formula 1 by mohla mať voľnejšie pravidlá ohľadom motorov a cez 1000 koní

Pravidlá súčasnej Formuly 1 sú natoľko komplikované, že sa v tom pomaly už nevyznajú ani tímy, nieto ešte laický divák. Avšak na jednej veci sa asi zhodnú takmer všetci. Nové pravidlá pohonných jednotiek a najmä obmedzenie ich vývoja sú pomerne nešťastné.

Od roku 2014 sú v F1 po dlhom období nasadené preplňované motory spojené navyše s komplikovaným hybridným systémom. Diváci kritizujú nevýrazný zvuk (z F1 sa stala snáď najtichšia motoristická disciplína), tímy zasa nemožnosť kontinuálneho vývoja.

Teraz, pred začiatkom novej sezóny, sa zišla strategická skupina, ktorá prebrala možnosti posunu pravidiel na ďalšie roky. Vyzerá to, že ani na budúci rok sa toho veľa nezmení, ale od roku 2017 by mohlo dôjsť k istému uvoľneniu pravidiel, ktoré by mohlo viesť k väčšej súťaživosti a atraktivite pretekov.

Návrh Ferrari na prechod k osemvalcom s preplňovaním bol zamietnutý, ale začala sa presadzovať myšlienka, že by sa uvoľnil vývoj a predovšetkým diskutovaný limit prietoku paliva. Zostalo by dovolené množstvo paliva na preteky, ale neobmedzoval by sa jeho maximálny prietok.

Výsledkom by tak mohli byť motory, ktoré by spoľahlivo dávali výkon väčší ako 1000 koní. Svojím spôsobom by sa tak mohla vrátiť legendárne preturbené monštrá z 80. rokov. Sám Niki Lauda vyhlásil, že súčasná F1 by mala byť oveľa náročnejšia na riadenie. Za uvoľnenie pravidiel a rast výkonu sa vyslovili aj jazdci.

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

včera | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY