vytisknout velikost písma Ford zvyšuje predaj modelov s pohonom 4x4. V ponuke ich má osem

Ford zvyšuje predaj modelov s pohonom 4x4. V ponuke ich má osem

Automobilka Ford predtým mnoho modelov s pohonom všetkých kolies neponúkala, v súčasnosti sa ale ponuka štvorkoliek významne rozrástla. Mondeo, Galaxy i S-Max už tiež (konečne) môžu mať pohon všetkých kolies, prichádza nové SUV Edge a samozrejme musíme spomenúť aj Focus RS. V budúcom roku sa má len v Európe podľa plánov predať 139 000 Fordov s pohonom 4x4, čo oproti roku 2014 predstavuje nárast o 120 percent.

Ford aktuálne vsádza na štyri typy systému pohonu všetkých kolies. Tým najbežnejším je inteligentný pohon 4x4 pracujúci s medzinápravovou elektronicky ovládanou spojkou fungovaním nie príliš vzdialenú známej spojke Haldex. Tento systém používa Mondeo, Galaxy, S-Max, Kuga aj nový Ford Edge. Reakčná doba spojky je 20 milisekúnd a rozdelenie krútiaceho momentu (keď sa budeme baviť o schopností techniky, nie o stratách trakcie) je maximálne 50:50 pri plne zapnutej spojke.

Druhá verzia systému pohonu všetkých kolies sa týka úžitkového Transitu. Aj tu nájdeme medzinápravovú spojku a aj tento systém je označovaný za inteligentný. Oproti predchádzajúcej variante ale môže vodič Transitu navyše zvoliť režim 4x4 Lock, kedy sa vozidlo rovno rozbieha so zopnutou spojkou.

Tretia verzia štvorkolky sa týka terénneho pick-upu Ford Ranger, ktorý aktuálne prichádza v modernizovanom prevedení. Ten používa klasický priraditeľný pohon všetkých kolies. Predná náprava sa zapája pomocou ovládača (nie mechanickou pákou) a vodič jej môže priradiť za jazdy do rýchlosti 120 km/h. Za príplatok možno k Rangeru dostať aj uzávierku zadného diferenciálu.

Najzaujímavejšiu verzii pohonu všetkých kolies ponúka nový Ford Focus RS, ktorému sme venovali samostatný článok. Klasický Focus 4x4 zatiaľ Ford neplánuje, pretože pre neho nevidí dosť silný predajný potenciál. Ford má vo svojom výrobnom programe ešte aj malý Ecosport vybavený pohonom všetkých kolies, no táto verzia sa v Európe neponúka. K dispozícii je iba prednokolka.

Ford počíta so systémom pohonu všetkých kolies aj do budúcnosti. V pláne je ďalší vylepšovanie inteligentného pohonu všetkých kolies s klasickou medzinápravovou spojkou a väčšie uplatnenie by mal vo Forde nájsť aj systém Twinster, ktorý zatiaľ používa iba Focus RS.

4x4_3.jpg4x4_1.jpg4x4_2.jpg4x4_4.jpg4x4_6.jpg4x4_7.jpg4x4_5.jpg4x4_8.jpg

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY