vytisknout velikost písma Ford zvyšuje predaj modelov s pohonom 4x4. V ponuke ich má osem

Ford zvyšuje predaj modelov s pohonom 4x4. V ponuke ich má osem

Automobilka Ford predtým mnoho modelov s pohonom všetkých kolies neponúkala, v súčasnosti sa ale ponuka štvorkoliek významne rozrástla. Mondeo, Galaxy i S-Max už tiež (konečne) môžu mať pohon všetkých kolies, prichádza nové SUV Edge a samozrejme musíme spomenúť aj Focus RS. V budúcom roku sa má len v Európe podľa plánov predať 139 000 Fordov s pohonom 4x4, čo oproti roku 2014 predstavuje nárast o 120 percent.

Ford aktuálne vsádza na štyri typy systému pohonu všetkých kolies. Tým najbežnejším je inteligentný pohon 4x4 pracujúci s medzinápravovou elektronicky ovládanou spojkou fungovaním nie príliš vzdialenú známej spojke Haldex. Tento systém používa Mondeo, Galaxy, S-Max, Kuga aj nový Ford Edge. Reakčná doba spojky je 20 milisekúnd a rozdelenie krútiaceho momentu (keď sa budeme baviť o schopností techniky, nie o stratách trakcie) je maximálne 50:50 pri plne zapnutej spojke.

Druhá verzia systému pohonu všetkých kolies sa týka úžitkového Transitu. Aj tu nájdeme medzinápravovú spojku a aj tento systém je označovaný za inteligentný. Oproti predchádzajúcej variante ale môže vodič Transitu navyše zvoliť režim 4x4 Lock, kedy sa vozidlo rovno rozbieha so zopnutou spojkou.

Tretia verzia štvorkolky sa týka terénneho pick-upu Ford Ranger, ktorý aktuálne prichádza v modernizovanom prevedení. Ten používa klasický priraditeľný pohon všetkých kolies. Predná náprava sa zapája pomocou ovládača (nie mechanickou pákou) a vodič jej môže priradiť za jazdy do rýchlosti 120 km/h. Za príplatok možno k Rangeru dostať aj uzávierku zadného diferenciálu.

Najzaujímavejšiu verzii pohonu všetkých kolies ponúka nový Ford Focus RS, ktorému sme venovali samostatný článok. Klasický Focus 4x4 zatiaľ Ford neplánuje, pretože pre neho nevidí dosť silný predajný potenciál. Ford má vo svojom výrobnom programe ešte aj malý Ecosport vybavený pohonom všetkých kolies, no táto verzia sa v Európe neponúka. K dispozícii je iba prednokolka.

Ford počíta so systémom pohonu všetkých kolies aj do budúcnosti. V pláne je ďalší vylepšovanie inteligentného pohonu všetkých kolies s klasickou medzinápravovou spojkou a väčšie uplatnenie by mal vo Forde nájsť aj systém Twinster, ktorý zatiaľ používa iba Focus RS.

4x4_3.jpg4x4_1.jpg4x4_2.jpg4x4_4.jpg4x4_6.jpg4x4_7.jpg4x4_5.jpg4x4_8.jpg

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY