vytisknout velikost písma Ford zvyšuje predaj modelov s pohonom 4x4. V ponuke ich má osem

Ford zvyšuje predaj modelov s pohonom 4x4. V ponuke ich má osem

Automobilka Ford predtým mnoho modelov s pohonom všetkých kolies neponúkala, v súčasnosti sa ale ponuka štvorkoliek významne rozrástla. Mondeo, Galaxy i S-Max už tiež (konečne) môžu mať pohon všetkých kolies, prichádza nové SUV Edge a samozrejme musíme spomenúť aj Focus RS. V budúcom roku sa má len v Európe podľa plánov predať 139 000 Fordov s pohonom 4x4, čo oproti roku 2014 predstavuje nárast o 120 percent.

Ford aktuálne vsádza na štyri typy systému pohonu všetkých kolies. Tým najbežnejším je inteligentný pohon 4x4 pracujúci s medzinápravovou elektronicky ovládanou spojkou fungovaním nie príliš vzdialenú známej spojke Haldex. Tento systém používa Mondeo, Galaxy, S-Max, Kuga aj nový Ford Edge. Reakčná doba spojky je 20 milisekúnd a rozdelenie krútiaceho momentu (keď sa budeme baviť o schopností techniky, nie o stratách trakcie) je maximálne 50:50 pri plne zapnutej spojke.

Druhá verzia systému pohonu všetkých kolies sa týka úžitkového Transitu. Aj tu nájdeme medzinápravovú spojku a aj tento systém je označovaný za inteligentný. Oproti predchádzajúcej variante ale môže vodič Transitu navyše zvoliť režim 4x4 Lock, kedy sa vozidlo rovno rozbieha so zopnutou spojkou.

Tretia verzia štvorkolky sa týka terénneho pick-upu Ford Ranger, ktorý aktuálne prichádza v modernizovanom prevedení. Ten používa klasický priraditeľný pohon všetkých kolies. Predná náprava sa zapája pomocou ovládača (nie mechanickou pákou) a vodič jej môže priradiť za jazdy do rýchlosti 120 km/h. Za príplatok možno k Rangeru dostať aj uzávierku zadného diferenciálu.

Najzaujímavejšiu verzii pohonu všetkých kolies ponúka nový Ford Focus RS, ktorému sme venovali samostatný článok. Klasický Focus 4x4 zatiaľ Ford neplánuje, pretože pre neho nevidí dosť silný predajný potenciál. Ford má vo svojom výrobnom programe ešte aj malý Ecosport vybavený pohonom všetkých kolies, no táto verzia sa v Európe neponúka. K dispozícii je iba prednokolka.

Ford počíta so systémom pohonu všetkých kolies aj do budúcnosti. V pláne je ďalší vylepšovanie inteligentného pohonu všetkých kolies s klasickou medzinápravovou spojkou a väčšie uplatnenie by mal vo Forde nájsť aj systém Twinster, ktorý zatiaľ používa iba Focus RS.

4x4_3.jpg4x4_1.jpg4x4_2.jpg4x4_4.jpg4x4_6.jpg4x4_7.jpg4x4_5.jpg4x4_8.jpg

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Proti dieselom sa dnes brojí vo veľkom, ale nízka spotreba je ich neodškriepiteľná výhoda. Náš dlhodobo testovaný Peugeot 2008 je toho jasným dôkazom. Dlhodobá spotreba sa drží pod hranicou šiestich litrov.

16. 8. 2017 | Dalibor Žák
Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Nie že by Volvo bolo výrazne horšie, ale keby sme si mali vybrať, zložíme zálohu v Mercedese. A pokojne by sme sa uspokojili aj s tým štvorvalcom.

15. 8. 2017 | Dalibor Žák
Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

BMW M5 generácie E39 patrí k najkultovejším emkovým bavorákom.. Vo svojej dobe budilo úžas výkonom 294 kW (400 koní). Jazda skoro dvadsaťročným supersedanom pôsobí opojne aj dnes, hlavne vďaka charakternému motoru. Pokiaľ o M5 uvažujete, počítajte s nákladmi na prevádzku a údržbu v poriadku stoviek eur ročne. Alebo aj viac.

13. 8. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY