vytisknout velikost písma Ford zvyšuje predaj modelov s pohonom 4x4. V ponuke ich má osem

Ford zvyšuje predaj modelov s pohonom 4x4. V ponuke ich má osem

Automobilka Ford predtým mnoho modelov s pohonom všetkých kolies neponúkala, v súčasnosti sa ale ponuka štvorkoliek významne rozrástla. Mondeo, Galaxy i S-Max už tiež (konečne) môžu mať pohon všetkých kolies, prichádza nové SUV Edge a samozrejme musíme spomenúť aj Focus RS. V budúcom roku sa má len v Európe podľa plánov predať 139 000 Fordov s pohonom 4x4, čo oproti roku 2014 predstavuje nárast o 120 percent.

Ford aktuálne vsádza na štyri typy systému pohonu všetkých kolies. Tým najbežnejším je inteligentný pohon 4x4 pracujúci s medzinápravovou elektronicky ovládanou spojkou fungovaním nie príliš vzdialenú známej spojke Haldex. Tento systém používa Mondeo, Galaxy, S-Max, Kuga aj nový Ford Edge. Reakčná doba spojky je 20 milisekúnd a rozdelenie krútiaceho momentu (keď sa budeme baviť o schopností techniky, nie o stratách trakcie) je maximálne 50:50 pri plne zapnutej spojke.

Druhá verzia systému pohonu všetkých kolies sa týka úžitkového Transitu. Aj tu nájdeme medzinápravovú spojku a aj tento systém je označovaný za inteligentný. Oproti predchádzajúcej variante ale môže vodič Transitu navyše zvoliť režim 4x4 Lock, kedy sa vozidlo rovno rozbieha so zopnutou spojkou.

Tretia verzia štvorkolky sa týka terénneho pick-upu Ford Ranger, ktorý aktuálne prichádza v modernizovanom prevedení. Ten používa klasický priraditeľný pohon všetkých kolies. Predná náprava sa zapája pomocou ovládača (nie mechanickou pákou) a vodič jej môže priradiť za jazdy do rýchlosti 120 km/h. Za príplatok možno k Rangeru dostať aj uzávierku zadného diferenciálu.

Najzaujímavejšiu verzii pohonu všetkých kolies ponúka nový Ford Focus RS, ktorému sme venovali samostatný článok. Klasický Focus 4x4 zatiaľ Ford neplánuje, pretože pre neho nevidí dosť silný predajný potenciál. Ford má vo svojom výrobnom programe ešte aj malý Ecosport vybavený pohonom všetkých kolies, no táto verzia sa v Európe neponúka. K dispozícii je iba prednokolka.

Ford počíta so systémom pohonu všetkých kolies aj do budúcnosti. V pláne je ďalší vylepšovanie inteligentného pohonu všetkých kolies s klasickou medzinápravovou spojkou a väčšie uplatnenie by mal vo Forde nájsť aj systém Twinster, ktorý zatiaľ používa iba Focus RS.

4x4_3.jpg4x4_1.jpg4x4_2.jpg4x4_4.jpg4x4_6.jpg4x4_7.jpg4x4_5.jpg4x4_8.jpg

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY