vytisknout velikost písma Ford Taunus TC2 (1976): Taunus prvýkrát pre všetkých

Model Ford Taunus TC2 vstúpil do dejín ako zjednotiteľ produkcie tovární Fordu v Anglicku a Nemecku a vydláždil cestu pre nástup Sierry.
Ford Taunus TC2 (1976): Taunus prvýkrát pre všetkých
Zoznam kapitol
  1. Unifikácia, Komfortný interiér
  2. Osvedčená konštrukcia, Technické údaje

Unifikácia

V sedemdesiatych rokoch zabezpečovali aktivity koncernu FMC v Európe do značnej miery autonómne pobočky v Anglicku a v Nemecku. Ešte v šesťdesiatych rokoch mali tieto divízie prevažne vlastný výrobný program, ale počnúc začiatkom sedemdesiatych rokov začalo ich postupné zlučovanie. História nemeckej rady Taunus siaha až do medzivojnového obdobia, ale práve v sedemdesiatych rokoch bola preťatá s dejinami britských Cortin.

1970 Ford Taunus Sedan.jpg1970 Ford Taunus TC Coupe 2.jpg1970 Ford Taunus TC Coupe.jpg1970 Taunus Turnier.jpg1973 Ford Taunus Sedan 2.jpg1973 Ford Taunus Sedan.jpg
Pôvodné prevedenie modelu Taunus/Cortina TC z roku 1970

Na sklonku roku 1975 bol predstavený model Ford Taunus známy ako TC2, s ktorého nástupom boli modely Taunus a Cortina prakticky zlúčené. Značnou mierou unifikácie vynikali už vozidlá radu TC (Taunus Cortina!) Z roku 1970, avšak to si ešte zachovávali určité vlastné verzie a varianty. To bolo ukončené práve v modelovom roku 1976 s nástupom radu TC2, ktorá bola vôbec prvýkrát pre Veľkú Britániu a Nemecko prakticky zhodná.

Ford Taunus modelového roku 1976 neznamenal výraznejší odklon od dovtedy používanej techniky (aj rázvor náprav zostal rovnaký ako pri "labutiach"), ale vynikal jednoduchšími líniami a predným previsom dlhším o 50 mm pre predĺženie deformačných zón. O plných 73 mm zníženému predku kraľovala jednoduchá maska ​​s nízkymi svetlometmi a veľkoplošnými, aj zo strán viditeľnými blinkrami. Z upravených proporcií ťažil aj vodič, ktorý údajne videl na vozovku o meter bližšie pred auto ako doteraz!

1975 Ford Taunus sedan 1.jpg1975 Ford Taunus Coupe.jpg1973 Ford Taunus Turnier.jpg
Nemecký Taunus bol v prvej polovici sedemdesiatych rokov ponúkaný v niekoľkých karosárských verziách

K dispozícii boli dvoj a štvordverové sedany a päťdverové kombi Turnier, ktoré v kombinácii s príplatkovým šesťvalcovým motorom patrili vo svojej dobe k najrýchlejším autám svojho druhu. Hoci sa v polovici sedemdesiatych rokov vtedy nový Escort predával veľmi dobre, zďaleka najpredávanejším modelom značky Ford v Európe zostával práve Taunus, a to mala nová generácia potvrdiť aj pre nasledujúce roky.

Komfortný interiér

Zasklená plocha bola pri sedanoch rozšírená o 15%, a aj keď bol skelet karosérie vyšľachtený z predchádzajúceho radu Cortina / Taunus, jeho tuhosť v ohybe aj krute (vyššia v oboch parametroch o 25%) mala byť podľa tvrdenia výrobcu vôbec najvyššia v rámci priamej konkurencie. Nevýhodou vystuženej karosérie sa stal zvýšený nákladový prah batožinového priestoru pri sedanoch, ktorý sťažil manipuláciu s ťažšími predmetmi. Objem batožinového priestoru v sedanoch napriek tomu narástol až na vtedy prakticky bezkonkurenčných 483 l.

1976 Ford Taunus Sedan L.jpg1976 Ford Taunus Ghia 1.jpg1976 Ford Taunus Tournier 1.jpg
Ford Taunus TC2 ponúkol v roku 1976 elegantnú, jednoduchú karosériu s nízkym predkom; zľava sedany L a Ghia a kombi Turnier

Taunus ponúkal dostatočne široký interiér (vo výške ramien 1 367 mm vpredu a 1 361 mm vzadu), dosť miesta bolo aj pre kolená cestujúcich na zadných sedadlách, ale dobový tlač poukazoval na "iba dostatočnú" výšku stropu. Palubná doska bola bez väčších úprav prevzatá z predchádzajúcej, "hranatej" rady, ale k radikálnym zmenám nebol dôvod, pretože práve pracovisko vodiča v Taunus vtedy platilo za často vyzdvihovaný etalón účelnosti.

Účinne tienený prístrojový štít niesol ľahko čitateľné kruhové stupnice kontrolných prístrojov a veľkoplošné kontrolky, nové boli dvoj, alebo štvorramenné volanty s mäkkými obkladmi v strede. Vodiči s vďakou kvitovali posunutie radiacej páky o 30 mm dozadu, čo v kombinácii s jej miernym skrátením výrazne zlepšilo jej dosiahnuteľnosť a uľahčilo zmeny prevodov.

Sedadlá boli štandardne doplnené trojbodovými samonavíjacími pásmi a rozmerné sedáky aj operadlá mali tuhé jadro s mäkkým polstrovaním pre adekvátnu oporu bez násobenia kmitov karosérie. Vysoké štrbiny v stĺpcoch C zlepšili odsávanie vzduchu z interiéru o 15%, vďaka čomu sa pri rýchlosti 130 km/h úplne vymenil vzduch počas každých 18 s. Značná pozornosť bola venovaná izolácii interiéru od okolitého prostredia, na bežnom Taunuse tak bolo použitých 20 kg tlmiacich materiálov, pričom v špičkovej verzii Ghia to bolo až 37 kg.

1976 Ford Taunus Coupe.jpg1976 Ford Taunus Coupe 1.jpg1976 Ford Taunus Ghia 4.jpg
Taunus TC2 ako základný dvojdverový sedan, dvojdverový sedan S a špičkový štvordverový sedan Ghia s šesťvalcom 2,3 l

Pre obmedzenie hluku a vibrácií od pohonného ústrojenstva bol motor s prevodovkou uložený nižšie a diferenciál naopak vyššie, aby kardan mohol ležať prakticky v jednej osi a v kĺboch ​​nevyvolával ťažko eliminovateľné vibrácie. Ďalším cizelovaním konštrukcie vozidla využívajúceho klasickú koncepciu s motorom vpredu pozdĺž a pohonom zadných kolies bolo dosiahnutý úspech, európske magazíny na novom Taunuse chválili práve bezchybne odhlučnený interiér.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY