vytisknout velikost písma Ford Taunus TC2 (1976): Taunus prvýkrát pre všetkých

Model Ford Taunus TC2 vstúpil do dejín ako zjednotiteľ produkcie tovární Fordu v Anglicku a Nemecku a vydláždil cestu pre nástup Sierry.
Ford Taunus TC2 (1976): Taunus prvýkrát pre všetkých
Zoznam kapitol
  1. Unifikácia, Komfortný interiér
  2. Osvedčená konštrukcia, Technické údaje

Unifikácia

V sedemdesiatych rokoch zabezpečovali aktivity koncernu FMC v Európe do značnej miery autonómne pobočky v Anglicku a v Nemecku. Ešte v šesťdesiatych rokoch mali tieto divízie prevažne vlastný výrobný program, ale počnúc začiatkom sedemdesiatych rokov začalo ich postupné zlučovanie. História nemeckej rady Taunus siaha až do medzivojnového obdobia, ale práve v sedemdesiatych rokoch bola preťatá s dejinami britských Cortin.

1970 Ford Taunus Sedan.jpg1970 Ford Taunus TC Coupe 2.jpg1970 Ford Taunus TC Coupe.jpg1970 Taunus Turnier.jpg1973 Ford Taunus Sedan 2.jpg1973 Ford Taunus Sedan.jpg
Pôvodné prevedenie modelu Taunus/Cortina TC z roku 1970

Na sklonku roku 1975 bol predstavený model Ford Taunus známy ako TC2, s ktorého nástupom boli modely Taunus a Cortina prakticky zlúčené. Značnou mierou unifikácie vynikali už vozidlá radu TC (Taunus Cortina!) Z roku 1970, avšak to si ešte zachovávali určité vlastné verzie a varianty. To bolo ukončené práve v modelovom roku 1976 s nástupom radu TC2, ktorá bola vôbec prvýkrát pre Veľkú Britániu a Nemecko prakticky zhodná.

Ford Taunus modelového roku 1976 neznamenal výraznejší odklon od dovtedy používanej techniky (aj rázvor náprav zostal rovnaký ako pri "labutiach"), ale vynikal jednoduchšími líniami a predným previsom dlhším o 50 mm pre predĺženie deformačných zón. O plných 73 mm zníženému predku kraľovala jednoduchá maska ​​s nízkymi svetlometmi a veľkoplošnými, aj zo strán viditeľnými blinkrami. Z upravených proporcií ťažil aj vodič, ktorý údajne videl na vozovku o meter bližšie pred auto ako doteraz!

1975 Ford Taunus sedan 1.jpg1975 Ford Taunus Coupe.jpg1973 Ford Taunus Turnier.jpg
Nemecký Taunus bol v prvej polovici sedemdesiatych rokov ponúkaný v niekoľkých karosárských verziách

K dispozícii boli dvoj a štvordverové sedany a päťdverové kombi Turnier, ktoré v kombinácii s príplatkovým šesťvalcovým motorom patrili vo svojej dobe k najrýchlejším autám svojho druhu. Hoci sa v polovici sedemdesiatych rokov vtedy nový Escort predával veľmi dobre, zďaleka najpredávanejším modelom značky Ford v Európe zostával práve Taunus, a to mala nová generácia potvrdiť aj pre nasledujúce roky.

Komfortný interiér

Zasklená plocha bola pri sedanoch rozšírená o 15%, a aj keď bol skelet karosérie vyšľachtený z predchádzajúceho radu Cortina / Taunus, jeho tuhosť v ohybe aj krute (vyššia v oboch parametroch o 25%) mala byť podľa tvrdenia výrobcu vôbec najvyššia v rámci priamej konkurencie. Nevýhodou vystuženej karosérie sa stal zvýšený nákladový prah batožinového priestoru pri sedanoch, ktorý sťažil manipuláciu s ťažšími predmetmi. Objem batožinového priestoru v sedanoch napriek tomu narástol až na vtedy prakticky bezkonkurenčných 483 l.

1976 Ford Taunus Sedan L.jpg1976 Ford Taunus Ghia 1.jpg1976 Ford Taunus Tournier 1.jpg
Ford Taunus TC2 ponúkol v roku 1976 elegantnú, jednoduchú karosériu s nízkym predkom; zľava sedany L a Ghia a kombi Turnier

Taunus ponúkal dostatočne široký interiér (vo výške ramien 1 367 mm vpredu a 1 361 mm vzadu), dosť miesta bolo aj pre kolená cestujúcich na zadných sedadlách, ale dobový tlač poukazoval na "iba dostatočnú" výšku stropu. Palubná doska bola bez väčších úprav prevzatá z predchádzajúcej, "hranatej" rady, ale k radikálnym zmenám nebol dôvod, pretože práve pracovisko vodiča v Taunus vtedy platilo za často vyzdvihovaný etalón účelnosti.

Účinne tienený prístrojový štít niesol ľahko čitateľné kruhové stupnice kontrolných prístrojov a veľkoplošné kontrolky, nové boli dvoj, alebo štvorramenné volanty s mäkkými obkladmi v strede. Vodiči s vďakou kvitovali posunutie radiacej páky o 30 mm dozadu, čo v kombinácii s jej miernym skrátením výrazne zlepšilo jej dosiahnuteľnosť a uľahčilo zmeny prevodov.

Sedadlá boli štandardne doplnené trojbodovými samonavíjacími pásmi a rozmerné sedáky aj operadlá mali tuhé jadro s mäkkým polstrovaním pre adekvátnu oporu bez násobenia kmitov karosérie. Vysoké štrbiny v stĺpcoch C zlepšili odsávanie vzduchu z interiéru o 15%, vďaka čomu sa pri rýchlosti 130 km/h úplne vymenil vzduch počas každých 18 s. Značná pozornosť bola venovaná izolácii interiéru od okolitého prostredia, na bežnom Taunuse tak bolo použitých 20 kg tlmiacich materiálov, pričom v špičkovej verzii Ghia to bolo až 37 kg.

1976 Ford Taunus Coupe.jpg1976 Ford Taunus Coupe 1.jpg1976 Ford Taunus Ghia 4.jpg
Taunus TC2 ako základný dvojdverový sedan, dvojdverový sedan S a špičkový štvordverový sedan Ghia s šesťvalcom 2,3 l

Pre obmedzenie hluku a vibrácií od pohonného ústrojenstva bol motor s prevodovkou uložený nižšie a diferenciál naopak vyššie, aby kardan mohol ležať prakticky v jednej osi a v kĺboch ​​nevyvolával ťažko eliminovateľné vibrácie. Ďalším cizelovaním konštrukcie vozidla využívajúceho klasickú koncepciu s motorom vpredu pozdĺž a pohonom zadných kolies bolo dosiahnutý úspech, európske magazíny na novom Taunuse chválili práve bezchybne odhlučnený interiér.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY