vytisknout velikost písma Ford Scorpio (1985): to najväčšie nakoniec

V roku 1984, teda presne pred tridsiatimi rokmi, Ford predstavil svoj ​​koncept Lugano. O rok neskôr sa z neho stala nová vlajková loď jeho európskej divízie...
Ford Scorpio (1985): to najväčšie nakoniec
Zoznam kapitol
  1. Zavŕšenie ofenzívy, Modernizácia, Interiér, Videá
  2. Prvé štandardné ABS, Scorpio v slede dejín, Technické údaje
  3. Fotogaléria (43x foto)

Zavŕšenie ofenzívy

Päťdverový liftback Scorpio oslávil svoju premiéru dva dni po skončení ženevského autosalónu v roku 1985 a zavŕšil kompletnú modelovú obrodu značky. Tá bola v roku 1976 zahájená kompaktom Fiesta, o štyri roky neskôr nastúpil prvý Escort s pohonom predných kolies, na jeseň roku 1982 sa objavil stredný model Ford Sierra a rok 1985 sa stal svedkom nového špičkového typu. Scorpio nastúpilo na miesto sedanov a kombi Ford Granada.

1985 Scorpio 01.jpg1985 Scorpio 20i Ghia 1.jpg1988 Scorpio 01.jpg
Ford Scorpio vo svojej pôvodnej podobe z roku 1985

Hoci to tak na prvý pohľad možno nevyzerá, Scorpio bolo zvonku prakticky rovnako veľké ako Granada (vzniklo cez 1,7 mil. vozidiel tejto série), ktorej sa podobalo aj po stránke koncepcie a použitých motorov. Vo Forde stavili na trochu zvláštne riešenie zadnej časti karosérie, ktorá dostala (podobne ako napríklad konkurenčný Renault 25) výklopnú stenu dvíhajúcu sa aj so zadným oknom. 

Táto koncepcia mala skĺbiť prednosti štvordverového sedanu, hatchbacku aj kombi, no zákazníci to videli inak. Štvordverový trojpriestorový sedan tak ponuku obohatil v roku 1990 a klasické kombi o dva roky neskôr. Motory boli spočiatku zážihové, čoskoro pribudli vznetové Indenory 2,3 l aj verzie s pohonom všetkých kolies. V Anglicku a na vybraných exportných trhoch zostalo až do roku 1994, teda do nábehu druhej generácie Scorpia, zachované meno Granada, ktoré sa ale stalo skôr označením výbavového stupňa. V USA sa Scorpio krátko predávalo v sieti dílerov Lincoln / Mercury pod menom Merkur Scorpio.

Modernizácia

Táto kategória bola v ekonomickom rozmachu polčasu osemdesiatych rokov v Európe veľmi významná. V porovnaní s dnešnými štatistikami sa zdá byť takmer neuveriteľné, že na vyššiu strednú triedu vtedy v priemere pripadalo 14% registrácií, pričom v NSR to bolo 20 a vo Švédsku dokonca viac ako 50%!

Tech 02.JPGTech 03.JPGTech 08.jpgTech 09.jpgTech 10.jpg
Náhľad do útrob špičkového modelu európskeho Fordu

Ford do vývoja a prípravy Scorpia investoval bezmála tri miliardy mariek, pričom zhruba polovicu zhltla prestavba kolínskej továrne, ktorá sa tak stala jednou z najmodernejších v Európe. Rozsiahle využitie výpočtovej techniky a skúšok v aerodynamickom tuneli prinieslo mimoriadne priestrannú karosériu so znamenite využitým obostavaným priestorom a súčiniteľ odporu vzduchu cx = 0,33. 

Aj napriek použitiu klasickej koncepcie a spočiatku aj v zásade konvenčných motorov sa konštruktérom podarila dobrá práca. Hoci sa vtedy ešte na spotrebu toľko "nehralo", Scorpio so základným benzínovým motorom 1,8 l v roku 1985 dosahovalo o 14% nižšej priemernej spotreby paliva, než akú roku 1976 vykazovala malá Fiesta s motorom 1,1 l! Úplne nová karoséria priniesla proti sedanu Granada o 30% nižší odpor vzduchu.

Interiér

Posádka sa mohla okrem väčšieho priestoru tešiť aj z bohato presvetleného interiéru daného mimoriadne rozmernou presklenou plochou (takmer 3 m2) a na nízku úroveň aerodynamického hluku. Úrovne výbavy boli tri, CL, GL a Ghia, a líšili sa hlavne rozsahom štandardnej výbavy. Komfort zaisťovali vo všetkých prípadoch rozmerné, anatomicky tvarované sedadlá, tie vpredu a vzadu po stranách mali hlavové opierky. Zadné, asymetricky delené operadlá mali u verzie Ghia elektricky nastaviteľný sklon, ich sklápaním na sedák bolo možné razantne zväčšiť priestor na prepravu nákladu.

Tech 04.jpgTech 11.jpg

Tech 05.jpgTech 07.jpgTech 06.jpgNový vstrekovaný dvojliter Pinto efu; schémy systému pre udržiavanie svetlej výšky vzadu, náprav a svorného diferenciálu; pohon predných kolies u verzií 4X4

Výbava GL k CL vpredu pridávala výškovú reguláciu a pneumaticky nastaviteľnú tuhosť bedrovej opory (typickú aj pre lepšie vybavené Sierry), ktorá bola v Ghii aj u spolujazdca. V najlepšej verzii malo Scorpio vodičove sedadlo aj s elektrickou reguláciou sklonu sedáka. Štandardom u CL boli napríklad samonavíjacie bezpečnostné pásy, hmlovky alebo cyklovač stieračov, GL pridávalo napríklad diaľkové ovládanie zrkadiel u spolujazdca, otáčkomer či elektrické ovládanie predných okien.

1988 Scorpio 04.jpg1988 Scorpio 02.jpg1988 Scorpio 03.jpg
1992 Sorpiou Turnier 1.jpg1992 Sorpiou Turnier 2.jpg1992 Scorpio 03.jpg
Sedan ponuku obohatil v roku 1990, kombi prišlo až s faceliftom o dva roky neskôr

Scorpio Ghia potom vynikalo najmä vyhrievanými zrkadlami, prídavnými diaľkovými svetlami vo vnútorných hranách hlavných svetiel, tónovanými oknami alebo centrálnym zamykaním. Priplácať bolo ďalej možné za elektricky nastaviteľné a vyhrievané predné sedadlá, vyhrievanie čelného skla, ostrekovače svetlometov či klimatizáciu. Mimo základného CL bolo Scorpio vybavené na prístrojovej doske "autíčkom" s diagnostikou nezavretých dverí, opotrebovaním brzdových doštičiek, nefunkčnej žiarovky, atď.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY