vytisknout velikost písma Ford RS200 (1984): veľké očakávania, smutný osud...

Bola to doba, kedy sa špeciálna pretekárske technika dostávala aj na obyčajné cesty. Hoci v obmedzených počtoch. Pripomeňme si slávny Ford RS200, ktorý bol svetu predstavený pred 30 rokmi.
Ford RS200 (1984): veľké očakávania, smutný osud...
Zoznam kapitol
  1. Vysoké ciele, Konštrukcia na vrchole doby, Raritné pohonné ústrojenstvo
  2. Nastaviteľná „štvorkolka“, Športové (ne)úspechy a ďalší život, Technické údaje

Vysoké ciele

Mal to byť nový vládca svetových rallye. Dali mu meno Ford RS200 a pre tie najvyššie ciele dostal do vienka tie najlepšie technické predpoklady. Športové úspechy však boli nakoniec mizerné, navyše okorenené niekoľkými tragickými nehodami. Pretekal v rokoch 1985 a 1986 a hneď ako sa do súťaže mohla zapojiť jeho výrazne vylepšená verzia Evolution, bola skupina FIA B s ohľadom na rad smrteľných nehôd zakázaná (podobný osud stihol tiež vozidlo Lancia Delta S4).

Ford RS 200 (3).jpgFord RS 200 (22).jpgFord RS 200 (23).jpg
Ford RS 200 (11).jpgFord RS 200 (13).jpg
Ford RS200 bol úplne novou, originálnou konštrukciou, očakávané úspechy však nedosiahol

Model Ford RS200 bol impozantný dvojsedadlový superšportový automobil s motorom uprostred, vyvinutý pre účasť v súťažiach skupiny B, ktorý na sériové vozidlá Ford odkazoval snáď len zadnými svetlami z radu Ford Sierra. Až do dnešných dní ide o najvýraznejší projekt, ktorý oddelenie Ford RS od svojho založenia v roku 1970 vyprodukovalo. Model RS200 mal nekompromisné pretekárske šasi z ocele a uhlíkových kompozitov, preplňovaný motor Cosworth BDT a pohon všetkých štyroch kolies.

Ford RS200 bol zatiaľ najexkluzívnejším a najdrahším modelom divízie Ford RS, ktorý sa pre cestnú prevádzku vyrábal vlastne len kvôli homologizácii pre skupinu B. Ford RS200 sa predstavil v roku 1984 na autosalónoch v Belfaste a v Turíne a skonštruovaný bol priamo pod dozorom Stuarta Turnera, vtedajšieho šéfa európskeho športového oddelenia Fordu. Na konštrukcii auta sa podieľali tí najlepší špecialisti svojej doby, podvozok pripravil Tony Southgate (staviteľ vozidiel Formuly 1) ​​a pohonnú sústavu pripravil tím najvyššieho muža motošportu koncernu FMC, Johna Wheelera.

Konštrukcia na vrchole doby

Pri vývoji nového modelu nebola kladené žiadne obmedzenia a všetky technologické postupy predstavovali absolútnu špičku prvej polovice osemdesiatych rokov. Jadrom čisto utilitárneho Fordu RS200 bola podlaha s vysokými prahmi a prednou a zadnou stenou zhotovená z vrstvenej hliníkovej štruktúry s voštinovým jadrom. K tomuto tuhému celku boli lepené a nitované ďalšie nosné prvky vrátane masívneho stredového tunela kryjúceho dva kĺbové hriadele (vysvetlíme neskôr).

Ford RS 200 (1).jpgFord RS 200 (12).jpgFord RS 200 (24).jpg
Vozidlá Ford RS200 z homologizačnej série niesli na palube rad prvkov z modelu Sierra a uplatnili sa aj v službách britskej polície

Pripevnené k nemu boli aj priestorové rúrkové konštrukcie prednej a zadnej časti karosérie nesúce závesy kolies aj pohonnú sústavu, vrchom celok uzatvárali a spevňovali ochranné rúrkové klietky predstavujúca zároveň stĺpiky karosérie a doplňujúce integrovanú štruktúru pasívnych ochranných prvkov. Pre obmedzenie výrobných a prevádzkových nákladov boli čelné sklo, zadné svetlá a pri cestných verziách aj celý rad prvkov interiéru prevzaté z veľkosériového modelu Ford Sierra.

Ford RS 200 (15).JPGFord RS 200 (16).JPGFord RS 200 (18).JPG
Každé z kolies spočívalo na lichobežníkových závesoch a páre pružín so sústredne uloženými teleskopickými tlmičmi

Povrchové časti karosérie Fordu RS200 boli vyrobené zo skleného laminátu. V prednej časti sa nachádzal chladič motora, za ktorým bol priestor pre malú batožinu alebo rezervné koleso, ktoré ale mohlo byť v súťažných špeciáloch premiestnené až za motor v prípade potreby úpravy rozloženia hmotnosti v závislosti na konkrétnej závodnej trati. Za sedadlami sa nachádzala dvojica palivových nádrží.

Raritné pohonné ústrojenstvo

Aj konštrukcia podvozku do značnej miery zodpovedala zvyklostiam známym zo špeciálov Formule 1. Všetky kolesá tak boli zavesené na zdvojených lichobežníkových závesoch so široko vidlicovým ramenami a ľahkou reguláciou zbiehavosti aj príklonu kolies. Nastaviteľná bola tiež tuhosť zadného skrutného stabilizátora. Každé z kolies spočívalo na dvojici vinutých pružín s vloženými teleskopickými tlmičmi, pričom pomocné rámy v oblasti ich horných lôžok mali niekoľko pozícií, čo umožňovalo zmenu svetlej výšky podľa druhu trate.

Ford RS 200 (19).JPGFord RS 200 (10).jpgFord RS 200 (25).jpg
Konštrukcia modelu RS200 vynikala predovšetkým obrátenou sústavou transaxlu a párom kĺbových hriadeľov

Skutočnou raritou modelu Ford RS200 sa však stala konfigurácia jeho pohonnej sústavy. Išlo o obrátený systém transaxle, teda s motorom pred zadnou nápravou a prevodovkou za nápravou prednou, a to v kombinácii s pohonom všetkých kolies. Ak sa nad týmto vzorcom zamyslíte, možno vám už trochu padá brada. Áno, je to naozaj tak: z motora viedol krátky jednodielny kardan k prevodovke a z nej sa vracal ďalší kĺbový hriadeľ k zadnej náprave! Stavba prevodovky potom umožňovala premenný prísun krútiaceho momentu priamo k predným kolesám.

Pred zadnou nápravou sa nachádzal turbodúchadlom preplňovaný radový štvorvalec BDT s šestnásťventilovou hlavou, priamo odvodený zo slávneho agregátu Ford Cosworth BDA, s objemom zvýšeným na 1,8 l. Pre súťaže bol naladený približne na 380 koní (280 kW), pre cestné vozidlá homologizačnej série bol ale znížený na 231 koní (170 kW). S ohľadom na skúšky v aerodynamickom tuneli bol chladič stlačovaného vzduchu umiestnený pomerne nezvyčajne vo vrecku na zadnej hrane strechy a nepriame vstrekovanie paliva aj zapaľovanie ovládala riadiaca jednotka Ford EEC IV.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

včera | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY