vytisknout velikost písma Ford po 91 rokoch končí s výrobou áut v Austrálii

Ford vyrábal v Austrálii autá od roku 1925. Posledným vyrobeným modelom je Ford Falcon XR6. Konkurenčný General Motors a Toyota tiež zatvárajú továrne.
Ford po 91 rokoch končí s výrobou áut v Austrálii

V piatok 7. októbra uzavrel Ford svojej austrálske montážne závody na výrobu osobných vozidiel. Posledným vyrobeným vozidlom bol Ford Falcon XR6 s šesťvalcovým motorom a pohonom zadných kolies. V súvislosti s ukončením výroby v továrni Broadmeadows príde o prácu zhruba šesťsto ľudí. Výroba áut značky Ford mala v Austrálii dlhú tradíciu, prvú továreň tu americká automobilka otvorila v roku 1925 v meste Geelong.

Továreň v Broadmeadows vyrobila od 20. augusta 1959 spolu 4 356 628 áut prevažne pre domáci trh. Uzavretie tovární je zvláštny strategický krok, pretože domáce autá značiek Ford a Holden (konkurenčná odnož General Motors) sú na austrálskom trhu veľmi obľúbené. Ford ale zjednocuje platformy po celom svete a pre koncepčne trochu zastaralé modely so zadným pohonom nie je v globálnych plánoch miesto. Navyše výroba je v Austrálii drahá, blízke ázijské štáty vedia montovať autá výrazne lacnejšie...

Ford v uzatváraní tovární nie je sám, výrobu v Austrálii obmedzujú taktiež konkurenčné spoločnosti General Motors a Toyota. Od roku 2013 tak o prácu prišlo asi 6600 ľudí. Na samotnú montáž áut sú ale naviazané tisíce ďalších pracovných miest u subdodávateľov a logistických partnerov, takže celkový ekonomický dopad bude oveľa väčší.

Ford však v Austrálii zachová pracovné miesta asi dvoch tisíc ľudí, ktorí sa budú starať o vývoj, servis a import áut. Ford zachová aj oficiálnu sieť náhradných dielov. Uzatváranie sa tak týka prakticky len montážnych liniek. General Motors zavrie posledný továreň budúci rok.

Ford Falcon je jedno z najobľúbenejších austrálskych áut vôbec, od roku 1960 sa ich vyrobilo približne 3,5 milióna.

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

dnes | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

včera | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY