vytisknout velikost písma Ford po 91 rokoch končí s výrobou áut v Austrálii

Ford vyrábal v Austrálii autá od roku 1925. Posledným vyrobeným modelom je Ford Falcon XR6. Konkurenčný General Motors a Toyota tiež zatvárajú továrne.
Ford po 91 rokoch končí s výrobou áut v Austrálii

V piatok 7. októbra uzavrel Ford svojej austrálske montážne závody na výrobu osobných vozidiel. Posledným vyrobeným vozidlom bol Ford Falcon XR6 s šesťvalcovým motorom a pohonom zadných kolies. V súvislosti s ukončením výroby v továrni Broadmeadows príde o prácu zhruba šesťsto ľudí. Výroba áut značky Ford mala v Austrálii dlhú tradíciu, prvú továreň tu americká automobilka otvorila v roku 1925 v meste Geelong.

Továreň v Broadmeadows vyrobila od 20. augusta 1959 spolu 4 356 628 áut prevažne pre domáci trh. Uzavretie tovární je zvláštny strategický krok, pretože domáce autá značiek Ford a Holden (konkurenčná odnož General Motors) sú na austrálskom trhu veľmi obľúbené. Ford ale zjednocuje platformy po celom svete a pre koncepčne trochu zastaralé modely so zadným pohonom nie je v globálnych plánoch miesto. Navyše výroba je v Austrálii drahá, blízke ázijské štáty vedia montovať autá výrazne lacnejšie...

Ford v uzatváraní tovární nie je sám, výrobu v Austrálii obmedzujú taktiež konkurenčné spoločnosti General Motors a Toyota. Od roku 2013 tak o prácu prišlo asi 6600 ľudí. Na samotnú montáž áut sú ale naviazané tisíce ďalších pracovných miest u subdodávateľov a logistických partnerov, takže celkový ekonomický dopad bude oveľa väčší.

Ford však v Austrálii zachová pracovné miesta asi dvoch tisíc ľudí, ktorí sa budú starať o vývoj, servis a import áut. Ford zachová aj oficiálnu sieť náhradných dielov. Uzatváranie sa tak týka prakticky len montážnych liniek. General Motors zavrie posledný továreň budúci rok.

Ford Falcon je jedno z najobľúbenejších austrálskych áut vôbec, od roku 1960 sa ich vyrobilo približne 3,5 milióna.

BMW 330e vs. Lexus IS 300h: Keď hybridy športujú

BMW 330e vs. Lexus IS 300h: Keď hybridy športujú

Dnešný test jasne ukazuje, že akonáhle sa do hybridov naplno oprú európske značky so svojím vedomostným, technickým a finančným zázemím, môže sa náskok skupiny Toyota rýchlo rozplynúť.

dnes | Dalibor Žák
Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line v dlhodobom teste: Meranie výkonu na brzde

Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line

Náš dlhodobo testovaný Peugeot 2008 na brzde nesklamal. Nameraný výkon zodpovedá oficiálne udávanému maximu. Vrchol krútiaceho momentu je takmer presne o 50 Nm vyšší.

23. 5. 2017 | Dalibor Žák
Rýchly test Toyota C-HR 1.2 Turbo: Benzínový reparát

Rýchly test Toyota C-HR 1.2 Turbo: Benzínový reparát

Za 23-tisíc eur dostanete plne vybavený automobil s prvkami typu adaptívneho tempomatu a bezkľúčového prístupu, so systémom sledovania mŕtveho uhla, s inteligentným parkovacím asistentom alebo vyhrievaním volantu.

18. 5. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY