vytisknout velikost písma Ford po 91 rokoch končí s výrobou áut v Austrálii

Ford vyrábal v Austrálii autá od roku 1925. Posledným vyrobeným modelom je Ford Falcon XR6. Konkurenčný General Motors a Toyota tiež zatvárajú továrne.
Ford po 91 rokoch končí s výrobou áut v Austrálii

V piatok 7. októbra uzavrel Ford svojej austrálske montážne závody na výrobu osobných vozidiel. Posledným vyrobeným vozidlom bol Ford Falcon XR6 s šesťvalcovým motorom a pohonom zadných kolies. V súvislosti s ukončením výroby v továrni Broadmeadows príde o prácu zhruba šesťsto ľudí. Výroba áut značky Ford mala v Austrálii dlhú tradíciu, prvú továreň tu americká automobilka otvorila v roku 1925 v meste Geelong.

Továreň v Broadmeadows vyrobila od 20. augusta 1959 spolu 4 356 628 áut prevažne pre domáci trh. Uzavretie tovární je zvláštny strategický krok, pretože domáce autá značiek Ford a Holden (konkurenčná odnož General Motors) sú na austrálskom trhu veľmi obľúbené. Ford ale zjednocuje platformy po celom svete a pre koncepčne trochu zastaralé modely so zadným pohonom nie je v globálnych plánoch miesto. Navyše výroba je v Austrálii drahá, blízke ázijské štáty vedia montovať autá výrazne lacnejšie...

Ford v uzatváraní tovární nie je sám, výrobu v Austrálii obmedzujú taktiež konkurenčné spoločnosti General Motors a Toyota. Od roku 2013 tak o prácu prišlo asi 6600 ľudí. Na samotnú montáž áut sú ale naviazané tisíce ďalších pracovných miest u subdodávateľov a logistických partnerov, takže celkový ekonomický dopad bude oveľa väčší.

Ford však v Austrálii zachová pracovné miesta asi dvoch tisíc ľudí, ktorí sa budú starať o vývoj, servis a import áut. Ford zachová aj oficiálnu sieť náhradných dielov. Uzatváranie sa tak týka prakticky len montážnych liniek. General Motors zavrie posledný továreň budúci rok.

Ford Falcon je jedno z najobľúbenejších austrálskych áut vôbec, od roku 1960 sa ich vyrobilo približne 3,5 milióna.

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY