vytisknout velikost písma Ford Mustang Shelby GT350 je kladivo na BMW M4

Ford Mustang Shelby GT350 je kladivo na BMW M4

Keď to nejde silou, tak to skús ešte väčšou silou! Niečím takým sa museli riadiť vo Forde pri stavbe veľmi zaujímavého Mustangu s označením Shelby GT350. Odkaz na ikonu svetového motoršportu dáva tušiť, že tento Mustang nebude rýchly len v priamke, ale bude si rozumieť aj so zákrutami a zvládne aj zabrzdiť.

ShelbyGT350_24_HR.jpgShelbyGT350_23_HR.jpgShelbyGT350_12_HR.jpgFord to s ostrým nasadením GT350 myslí úplne vážne. Prvýkrát použil techniku, ktorú by ste hľadali skôr v exotických superšportoch

Je to nielen odpoveď na konkurenčný Chevrolet Camaro Z/28, ale Shelby GT350 určite osloví aj niektorých z potenciálnych záujemcov napríklad o BMW M4. Prečo? No tak napríklad preto, že má atmosférický osemvalec 5,2 l s výkonom "cez 500 koní" a určite bude vydávať zvuk z výfukov a nie len reproduktorov.

Presné čísla výkonu a krútiaceho momentu Ford ešte nezverejnil (zatiaľ skutočne povedal len "cez 500 koní a cez 544 Nm"), ale už teraz vieme, že sila putuje na zadné kolesá cez šesťstupňový manuál a samosvorný diferenciál Torsen.

Ford-Mustang_Shelby_GT350.jpgShelbyGT350_01_HR.jpgShelbyGT350_04_HR.jpgNový Mustang Shelby GT350 nie je len veľmi potentné auto, čo sa týka dynamiky, ale s tým bodykitom vyzerá skutočne výhražne

Zaujímavosťou je tiež to, že Ford použil vôbec prvýkrát osemvalec s plochou kľukovou hriadeľou namiesto priestorovej hriadele (pri pohľade spredu vyzerá ako písmeno X a valce sú zoradené po 90°). Tá je síce hojne používaná v amerických osemvalcom kvôli svojmu prirodzenému vyváženiu, ale je veľká, ťažká a kvôli svojim rozmerom núti konštruktérov umiestniť motor vyššie, čím sa dvíha ťažisko auta. A to je niečo, čo v športovom aute nechcete.

Naproti tomu plochá kľučka (keď sa pozriete spredu, vyzerá ako písmeno I a valce sú radené po 180°) nemá také priestorové nároky a pretože je na nej použitých oveľa menej materiálu, motor ide lepšie do otáčok. Napríklad Ferrari používa tradične plochú kľučku. Výhodou je aj jednoduchšie ladenie výfukového systému. Pre rozdiely medzi základnými typmi kľukových hriadeľov odporúčame veľmi pekné video, ktoré ide pochopiť aj bez nutnosti perfektné znalosti angličtiny.

Na Mustangu Shelby GT350 je aj adaptívny podvozok (prvýkrát vo Forde s magnetoreologickými tlmičmi pruženia) a masívna brzdová sústava Brembo. Vpredu sú plávajúce 394mm kotúče a šesťpiestikové strmene, vzadu potom 380 mm kotúče a štvorpiestikový strmeň. Je vidieť, že to konštruktéri myslia s okruhovým nasadením skutočne vážne. Čo nie je vidieť na prvý pohľad, je aerodynamika - napríklad predná časť vozidla bola optimalizovaná kvôli lepšiemu prúdeniu vzduchu. Znížil sa vztlak a zlepšilo sa chladenie motora i bŕzd.

ShelbyGT350_20_HR.jpgShelbyGT350_21_HR.jpgShelbyGT350_28_HR.jpg

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY