vytisknout velikost písma Ford Mustang Shelby GT350 je kladivo na BMW M4

Ford Mustang Shelby GT350 je kladivo na BMW M4

Keď to nejde silou, tak to skús ešte väčšou silou! Niečím takým sa museli riadiť vo Forde pri stavbe veľmi zaujímavého Mustangu s označením Shelby GT350. Odkaz na ikonu svetového motoršportu dáva tušiť, že tento Mustang nebude rýchly len v priamke, ale bude si rozumieť aj so zákrutami a zvládne aj zabrzdiť.

ShelbyGT350_24_HR.jpgShelbyGT350_23_HR.jpgShelbyGT350_12_HR.jpgFord to s ostrým nasadením GT350 myslí úplne vážne. Prvýkrát použil techniku, ktorú by ste hľadali skôr v exotických superšportoch

Je to nielen odpoveď na konkurenčný Chevrolet Camaro Z/28, ale Shelby GT350 určite osloví aj niektorých z potenciálnych záujemcov napríklad o BMW M4. Prečo? No tak napríklad preto, že má atmosférický osemvalec 5,2 l s výkonom "cez 500 koní" a určite bude vydávať zvuk z výfukov a nie len reproduktorov.

Presné čísla výkonu a krútiaceho momentu Ford ešte nezverejnil (zatiaľ skutočne povedal len "cez 500 koní a cez 544 Nm"), ale už teraz vieme, že sila putuje na zadné kolesá cez šesťstupňový manuál a samosvorný diferenciál Torsen.

Ford-Mustang_Shelby_GT350.jpgShelbyGT350_01_HR.jpgShelbyGT350_04_HR.jpgNový Mustang Shelby GT350 nie je len veľmi potentné auto, čo sa týka dynamiky, ale s tým bodykitom vyzerá skutočne výhražne

Zaujímavosťou je tiež to, že Ford použil vôbec prvýkrát osemvalec s plochou kľukovou hriadeľou namiesto priestorovej hriadele (pri pohľade spredu vyzerá ako písmeno X a valce sú zoradené po 90°). Tá je síce hojne používaná v amerických osemvalcom kvôli svojmu prirodzenému vyváženiu, ale je veľká, ťažká a kvôli svojim rozmerom núti konštruktérov umiestniť motor vyššie, čím sa dvíha ťažisko auta. A to je niečo, čo v športovom aute nechcete.

Naproti tomu plochá kľučka (keď sa pozriete spredu, vyzerá ako písmeno I a valce sú radené po 180°) nemá také priestorové nároky a pretože je na nej použitých oveľa menej materiálu, motor ide lepšie do otáčok. Napríklad Ferrari používa tradične plochú kľučku. Výhodou je aj jednoduchšie ladenie výfukového systému. Pre rozdiely medzi základnými typmi kľukových hriadeľov odporúčame veľmi pekné video, ktoré ide pochopiť aj bez nutnosti perfektné znalosti angličtiny.

Na Mustangu Shelby GT350 je aj adaptívny podvozok (prvýkrát vo Forde s magnetoreologickými tlmičmi pruženia) a masívna brzdová sústava Brembo. Vpredu sú plávajúce 394mm kotúče a šesťpiestikové strmene, vzadu potom 380 mm kotúče a štvorpiestikový strmeň. Je vidieť, že to konštruktéri myslia s okruhovým nasadením skutočne vážne. Čo nie je vidieť na prvý pohľad, je aerodynamika - napríklad predná časť vozidla bola optimalizovaná kvôli lepšiemu prúdeniu vzduchu. Znížil sa vztlak a zlepšilo sa chladenie motora i bŕzd.

ShelbyGT350_20_HR.jpgShelbyGT350_21_HR.jpgShelbyGT350_28_HR.jpg

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

včera | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY