vytisknout velikost písma Ford Mustang Shelby GT350 je kladivo na BMW M4

Ford Mustang Shelby GT350 je kladivo na BMW M4

Keď to nejde silou, tak to skús ešte väčšou silou! Niečím takým sa museli riadiť vo Forde pri stavbe veľmi zaujímavého Mustangu s označením Shelby GT350. Odkaz na ikonu svetového motoršportu dáva tušiť, že tento Mustang nebude rýchly len v priamke, ale bude si rozumieť aj so zákrutami a zvládne aj zabrzdiť.

ShelbyGT350_24_HR.jpgShelbyGT350_23_HR.jpgShelbyGT350_12_HR.jpgFord to s ostrým nasadením GT350 myslí úplne vážne. Prvýkrát použil techniku, ktorú by ste hľadali skôr v exotických superšportoch

Je to nielen odpoveď na konkurenčný Chevrolet Camaro Z/28, ale Shelby GT350 určite osloví aj niektorých z potenciálnych záujemcov napríklad o BMW M4. Prečo? No tak napríklad preto, že má atmosférický osemvalec 5,2 l s výkonom "cez 500 koní" a určite bude vydávať zvuk z výfukov a nie len reproduktorov.

Presné čísla výkonu a krútiaceho momentu Ford ešte nezverejnil (zatiaľ skutočne povedal len "cez 500 koní a cez 544 Nm"), ale už teraz vieme, že sila putuje na zadné kolesá cez šesťstupňový manuál a samosvorný diferenciál Torsen.

Ford-Mustang_Shelby_GT350.jpgShelbyGT350_01_HR.jpgShelbyGT350_04_HR.jpgNový Mustang Shelby GT350 nie je len veľmi potentné auto, čo sa týka dynamiky, ale s tým bodykitom vyzerá skutočne výhražne

Zaujímavosťou je tiež to, že Ford použil vôbec prvýkrát osemvalec s plochou kľukovou hriadeľou namiesto priestorovej hriadele (pri pohľade spredu vyzerá ako písmeno X a valce sú zoradené po 90°). Tá je síce hojne používaná v amerických osemvalcom kvôli svojmu prirodzenému vyváženiu, ale je veľká, ťažká a kvôli svojim rozmerom núti konštruktérov umiestniť motor vyššie, čím sa dvíha ťažisko auta. A to je niečo, čo v športovom aute nechcete.

Naproti tomu plochá kľučka (keď sa pozriete spredu, vyzerá ako písmeno I a valce sú radené po 180°) nemá také priestorové nároky a pretože je na nej použitých oveľa menej materiálu, motor ide lepšie do otáčok. Napríklad Ferrari používa tradične plochú kľučku. Výhodou je aj jednoduchšie ladenie výfukového systému. Pre rozdiely medzi základnými typmi kľukových hriadeľov odporúčame veľmi pekné video, ktoré ide pochopiť aj bez nutnosti perfektné znalosti angličtiny.

Na Mustangu Shelby GT350 je aj adaptívny podvozok (prvýkrát vo Forde s magnetoreologickými tlmičmi pruženia) a masívna brzdová sústava Brembo. Vpredu sú plávajúce 394mm kotúče a šesťpiestikové strmene, vzadu potom 380 mm kotúče a štvorpiestikový strmeň. Je vidieť, že to konštruktéri myslia s okruhovým nasadením skutočne vážne. Čo nie je vidieť na prvý pohľad, je aerodynamika - napríklad predná časť vozidla bola optimalizovaná kvôli lepšiemu prúdeniu vzduchu. Znížil sa vztlak a zlepšilo sa chladenie motora i bŕzd.

ShelbyGT350_20_HR.jpgShelbyGT350_21_HR.jpgShelbyGT350_28_HR.jpg

Test na pondelok: Mazda3 Sedan 2.0 Skyactiv-G120

Mazda3 Sedan 2.0 Skyactiv-G120

Toto je skrátka dobrý automobil. Nie je najrýchlejší v triede, nie je ani najpriestrannejší, alebo najmodernejší. Lenže akonáhle s ním vezmete pár zákrut, zistíte, že v sebe naozaj má čosi príťažlivého.

17. 7. 2017 | Dalibor Žák
Test Fiat Tipo: obyčajné auto pre obyčajné cestovanie

Fiat Tipo

Prvý Fiat Tipo sa stal európskym autom roka 1989, čo sa pri tomto vydaní rozhodne konať nemohlo. Nové Tipo je obyčajný hatchback/kombi pre obyčajné cestovanie. Nič viac, nič menej.

11. 7. 2017 | Dalibor Žák
Test Lada Niva Urban: Z lesa do mesta ľahko a rýchlo

Lada Niva Urban

Poznáte všetky moderné malé SUV, však? To sa vezme normálny hatchback, pridá sa pár plastov a razom môžete vyraziť snáď aj trochu do lesa. Lada išla na vec obrátene. Vzala absolútny off-road, tiež pridala pár plastov, ale vyslala ho pod označením Urban do mesta. Schválne, dali by ste si povedať?

9. 7. 2017 | Lukáš Dittrich | 1 příspěvek

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY