vytisknout velikost písma Ford Mustang: 50 rokov v 5 generáciách. Prezrite si ich všetky

Ford Mustang oslávi budúci rok okrúhlu päťdesiatku od predstavenia prvej generácie. S príchodom šiestej generácie je ideálny čas obzrieť sa krátko do bohatej histórie tohto legendárneho auta.
Ford Mustang: 50 rokov v 5 generáciách. Prezrite si ich všetky

Mustang je pojem a výrobný program Fordu si bez neho nedokážeme predstaviť. V priebehu rokov sa menil, zväčšoval aj zmenšoval. Dokonca aj stratil typického chrómovaného koňa z masky chladiča. Na rozdiel od mnohých iných modelov amerických automobiliek ale vydržal celé polstoročie bez prerušenia.

Za tú dobu sa objavilo tiež veľa konceptov, napríklad aj s motorom pred zadnou nápravou, štvordverové sedany a dokonca aj kombi! O športových prototypoch Mustang GTP nehovoriac.

s-6703-4_ford_mustang.jpg2_S-5687-9_Ford_Mustang.jpg003-classic-ford-mustang-1.jpg
Štúdiový model Mustangu zo septembra 1963, sériový model a pôvodné Shelby GT350

Prvou oficiálne prezentovanou štúdiou s týmto názvom bol však v októbri 1962 dvojmiestny roadster s motorom V4 1,5 l z nemeckého Fordu Taunus, ktorý dostal meno po stíhačke North American P-51 Mustang. Vývoj sériovej verzie začal už na začiatku 60. rokov v podobe Fastback s výklopnou zadnou časťou a v protismere umiestnenou zadnou lavicou.

Produkčné "pony car" z Dearborne ale vyzeralo úplne inak. Jeho tvary i cenová dostupnosť z neho urobili predajný trhák.

Prvá generácia (1964-1973)

Pôvodný Mustang je klasikou a určite najznámejším modelom. Bol predstavený 17. apríla 1964 ako vozidlo modelového roku 1964 ½, čo je z dnešného pohľadu veľmi zvláštne. Výroba však začala už 9. marca. Prakticky každú sezónu menil svoju tvár a postupne narastali jeho rozmery, dĺžka posledných modelov presiahla 4,8 m. Výkony tiež šplhali do nadpozemských výšin.

Pôvodný radový šesťvalec 2,8 l mal iba 74 kW, postupne sa ponúkali aj väčšie 3,3 l a vidlicový osemvalec 4,2 l Shelby GT-350 sa pýšil motorom 4,73 l/220 kW a verzia GT-500 ponúkla dokonca sedemiliter s výkonom 260 kW. Mach 1 začínal pre zmenu na 5,75 l

Verzie od Shelbyho nahradili neskôr Mustangy Boss 302, 429 a nakoniec 351 (trojčíslie značilo objem valcov v kubických palcoch). Zákazníci si vozy požičiavali od Hertza, aby ich po víkende vracali s totálne ojazdenými pneumatikami, prázdnymi nádržami a stopami po štartovacích číslach. Vtedy ešte bolo možné pretekať s úplne sériovým autom...

the-ford-mustang-1964-5-2010_100307979_l.jpgthe-ford-mustang-1964-5-2010_100307989_l.jpgthe-ford-mustang-1964-5-2010_100308011_l.jpg
the-ford-mustang-1964-5-2010_100308018_l.jpgthe-ford-mustang-1964-5-2010_100308025_l.jpgthe-ford-mustang-1964-5-2010_100308051_l.jpg
Prvá generácia na začiatku 70. rokov zmenila vzhľad a pribrala na váhe

Prvý Mustang bol v ponuke aj v Európe. Napríklad v Nemecku niesol označenie T5, lebo originálne meno mala registrovaná továreň Krupp pre svoj ​​nákladiak! Bol k dispozicii vždy ako kupé, kabriolet a fastback so splývavou zadnou časťou.

V roku 1966 vzniklo cez 607,5 tisícov Mustangov, čo je dodnes rekordom.

Pokračujte na ďalšiu kapitolu:

Predošlá KAPITOLY Ďalšia
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY