vytisknout velikost písma Ford Mondeo 2.0 TDCi vs Volkswagen Passat 2.0 TDI: Duel tristo koní

Postavili sme proti sebe dvoch najvážnejších súperov v strednej triede, a to vo veľmi žiadanom prevedení s karosériou kombi a dieselom s objemom 2,0 l. Pre prehľadnosť sme test rozdelili do niekoľkých častí, ktoré budeme zverejňovať postupne. V tej prvej necháme hovoriť čísla.
Ford Mondeo 2.0 TDCi vs Volkswagen Passat 2.0 TDI: Duel tristo koní
Zoznam kapitol
  1. Na štartovej čiare; manuál vs. automat
  2. Výsledky merania: akcelerácia, odchýlka rýchlomeru, brzdy

Ford Mondeo versus Volkswagen Passat. Dva z najpredávanejších modelov európskej strednej triedy, ktoré musia vyhovieť aj veľmi náročnej klientele. Zatiaľ čo v západnej Európe to bývajú typické autá obchodných cestujúcich, na slovenskom trhu sú Mondeo aj Passat častými služobnými vozidlami aj na vysokých manažérskych postoch v nadnárodných spoločnostiach. Jazdia s nimi (okrem iného) ľudia, ktorých mesačný plat sa počíta v tisícoch eur. A tí sa len tak s niečím neuspokoja.

Obaja v novej generácii

Letitá přetahovaná vstoupila nedávno do dalšího kola, protože oba soupeři dorazili na trh v nových generacích. Všemi novinkami se tentokrát zabývat nebudeme, vždyť nový Ford Mondeo i nový Volkswagen Passat jsme už podrobili redakčním testům:

Testy | Kombi | Ford | Ford Mondeo

Test Ford Mondeo Kombi 2.0 TDCi: Dobré, vážne veľmi dobré

Testy | Kombi | Volkswagen | Volkswagen Passat

Test VW Passat Variant 2.0 TDI B8: Skvelý, no nie bezchybný

Tentoraz sa budeme sústrediť "len" na vzájomné porovnávanie oboch rivalov. Veľký porovnávací test s dôkladným porovnaním výbav, úžitkových vlastností a jazdného správania pripravujeme. Dve veci sme ale chceli vopred vypichnúť v samostatných článkoch: dynamiku a vnútorné rozmery.

Dynamiku? Nie, tentoraz nepôjde len o porovnanie oficiálnych údajov, doplnené subjektívnymi pocitmi. Do redakcie sme si zaobstarali GPS telemetriu Vbox od britskej firmy Racelogic, ktorú môžete poznať hlavne zo zahraničných automobilových časopisov.

Ford Mondeo kombi vs VW Passat Variant 153.jpgFord Mondeo kombi vs VW Passat Variant 151.jpgFord Mondeo kombi vs VW Passat Variant 152.jpg
Ford aj Volkswagen ponúkajú dvojlitrový diesel v niekoľkých stupňoch výkonu, my sme do testu vybrali variantu 110 kW (150 koní)

Obaja súperi sa dostavili k duelu na letisku pri stredočeských Hoškoviciach v takmer totožnej špecifikácii, s karosériou kombi a vznetovým štvorvalcom 2,0 l, naladeným na zhodných 150 koní. Len prevodovky neboli úplne zhodné. Zatiaľ čo Ford Mondeo kombi 2.0 TDCi 110 kW mal šesťstupňový manuál (automat je v ponuke iba pre výkonnejšie verzie), Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 110 kW prišiel s dvojspojkovou skriňou DSG.

Aj tak je Passat podľa oficiálnych údajov o 56 kíl ľahší ako Mondeo. Aby sme mali od začiatku jasno, tu sú kľúčové oficiálne údaje oboch súperov:

Ford Mondeo kombi vs. Volkswagen Passat Variant: technické parametre
Motorizácia Ford Mondeo 2.0 TDCi VW Passat 2.0 TDI DSG
Prevodovka 6st. manuálna 6st. DSG
Max. výkon (kW/k) 110/150 110/150
v ot./min. 3500 3500-4000
Max. krútiaci moment (Nm) 350 340
v ot./min. 2000-2500 1750-3000
0-100 km/h (s) 9,4 8,9
Max. rýchlosť (km/h) 210 216
Prevádzková hmotnosť (kg) 1597 1541
Celková hmotnosť (kg) 2330 2130

Pri autách s tak rozsiahlym sortimentom príplatkovej výbavy, ako ponúkajú obaja súperi, je potrebné počítať s tým, že reálna prevádzková hmotnosť konkrétneho kusu sa môže od tej udávanej aj dosť dramaticky líšiť.

A ešte jeden údaj, ktorý môže do výsledkov prehovoriť: pneumatiky. Ani jeden z rivalov nepredstúpil na kolesách, ktorá výrobca montuje sériovo.

Mondeo sa vybavilo 17-palcovými kolesami s pneumatikami Michelin Primacy 3 235/50 R17, Passat mal 18" ráfiky obuté do plášťov Continental ContiSport Contact 5 235/45 R18.

Na trojku sa nesmiete ponáhľať

Najprv prichádza na rad Ford, podľa abecedy má prednosť. ESP vypnúť nemožno, ale protiprešmyk áno. Tlačidlo však chýba, musíte zabrúsiť do menu palubného počítača. Dávkovať krútiaci moment dieselového motora s potrebnou presnosťou vyžaduje cvik, ale výborná opakovateľnosť všetkých meraných jázd naznačuje, že sme správnu kombináciu otáčok a spojky našli.

Vytáčať motor až do príbehových otáčok samozrejme nemá zmysel, optimálny okamih radenia prichádza v oblasti najvyššieho výkonu. Z grafu uvidíte, že sme radili približne v 40 a 75 km/h.

Ford Mondeo kombi vs VW Passat Variant 148.jpgFord Mondeo kombi vs VW Passat Variant 149.jpgFord Mondeo kombi vs VW Passat Variant 150.jpgVbox sa podľa pokynov výrobcu upevevňuje na čelné sklo; Passat pri akcelerácii ťažil z bleskurýchlej práce dvojspojkovej prevodovky, obe autá však zaostali za oficiálnymi údajmi

Samotnú zmenu prevodu neradno uponáhľať. Páka vyžaduje k presunu kulisou svoj čas a dôrazné zasunutie do novej pozície najmä v prípade trojky - niekoľko pokusov sme museli opakovať, pretože tretí rýchlostný stupeň pri prudkom a nešetrnom preradení nezapadol.

Stačí drtiť plyn

Passat s automatom žiadnymi podobnými problémami netrpí, veď ani nemôže. Stačí šliapnuť na brzdu ľavou nohou a pravou pridať plyn.

Elektronika nechá motor vytočiť presne na 2500 otáčok. Potom už len prudko uvoľníte brzdu a tlačíte pravý pedál do podlahy. Hoci aj Passat zdanlivo umožňuje vypnúť reguláciu preklzu kolies, v skutočnosti len obmedzí jej účinok. Kolísanie otáčok na jedničke jasne ukazuje, ako elektronika dávkuje krútiaci moment podľa trakcie. Potom už nasleduje len lineárna akcelerácia bez viditeľných "zubov" - na rozdiel od manuálu neznamená zmena prevodov v DSG prerušenie hnacej sily.

A aký je výsledok? Všetky grafy a tabuľky nájdete v nasledujúcej kapitole.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY