vytisknout velikost písma Ford Mondeo: 20 rokov zásadného modelu na fotkách

Pôvodne "svetový" automobil značky Ford so špeciálnym menom Mondeo tento rok oslavuje dvadsať rokov.
Ford Mondeo: 20 rokov zásadného modelu na fotkách

V týchto dvoch dekádach sa meno Mondeo stalo v Európe jedným z najrešpektovanejších názvov v brandži, preto sa teraz stručne pozrime na to, ako šiel čas. Prvá generácia modelu Mondeo sa predstavila v roku 1993, keď nahradila v tom čase desať rokov starý rad Sierra s pohonom zadných kolies. Názov "Mondeo" je slovo umelo odvodené z latinského výrazu "mundus", teda "svet", čo od prvej chvíle naznačovalo ambície vozidla presláviť sa aj za hranicami Európy. Tu Mondeo vzápätí obdržalo titul Automobil roka 1994.

Ford Mondeo 1993 1.jpgFord Mondeo 1993 2.jpgFord Mondeo 1993 3.JPG
Ext 07.jpgExt 05.jpgPalub 1 mo.jpg
Ford Mondeo prvej generácie vo verziách pred faceliftom (1993) a po ňom (1996)

Prvá generácia Mondea bola výrazne faceliftovaná už v roku 1996, hoci si po celú dobu svojho života musela vystačiť s jediným vznetovým motorom 1,8 TD. Poslednou modernizáciou prešlo "prvé" Mondeo v roku 1999. V roku 1998 bolo v Európe vyrobené Mondeo s poradovým číslom 2 000 000 a len továreň v belgickom Genku vtedy produkovala 2 000 modelov denne. Ako je známe, bolo už rozhodnuté o uzavretí tejto fabriky.

P5120016.JPGP5080147.JPGP5080161.JPG
Ford Mondeo ST220 2002 1.jpgFord Mondeo ST220 2002 2.jpgFord Mondeo ST220 2002 3.jpg
Druhá generácia Mondea: štandardná verzia z roku 2000 (s nepôvodnou maskou) a špičkové ST220 z roku 2002

Druhá generácia Mondea nastúpila v roku 2000. Kým benzínové motory prešli obyčajnou evolúciou, nové vznetové jednotky boli tým, čo Fordovej strednej triede doteraz chýbalo. Priamovstrekové štvorvalce TDDI predstavovali akýsi medzistupeň, ešte len jednotkami TDCI s plnením common rail sa totiž Ford dorovnal svojej konkurencii a zaradil sa opäť medzi špicu, hoci s niekoľkoročným laborováním s kvalitou motorov TDCI, ktoré bolo s úspechom zavŕšené až v polovici roka 2004.

Ford Mondeo V6 Titanium 2004 1.jpgFord Mondeo V6 Titanium 2004 2.jpgFord Mondeo V6 Titanium 2004 3.jpgFord Mondeo 2005 1.jpgFord Mondeo 2005 2.jpgFord Mondeo 2005 3.jpg
Dva facelifty druhej generácie, roky 2003 a 2005, možno rozpoznať hlavne podľa zadných svetiel

Facelift prišiel na sklonku roku 2003 a na ženevskom autosalóne v roku 2007 bolo Mondeo nahradené úplne novou generáciou. Jej facelift prišiel v roku 2011 a úplne nové Mondeo sa malo v Európe začať predávať už na začiatku minulého roka, avšak technologické problémy európskeho Fordu jeho nástup spomalili až do posledného kvartálu roku 2014 ...

Ford Mondeo 2007 1.jpgFord Mondeo 2007 2.jpgFord Mondeo 2007 3.jpg
Ford Mondeo, tretia generácia, rok 2007
P2230070.JPGP2230076.JPGP2230080.JPG
Porovnanie originálnych verzií liftbackov prvej a zatiaľ poslednej generácie
Ford Mondeo 2011 1.jpgFord Mondeo 2011 2.jpgFord Mondeo 2011 3.jpg
Tretia generácia, facelift z roku 2011
Ford Mondeo 2013 1.jpgFord Mondeo 2013 2.jpgFord Mondeo 2013 3.jpg
Na štvrtú generáciu Mondea si počkáme až do posledného štvrťroku 2014
Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY