vytisknout velikost písma Ford Mondeo: 20 rokov zásadného modelu na fotkách

Pôvodne "svetový" automobil značky Ford so špeciálnym menom Mondeo tento rok oslavuje dvadsať rokov.
Ford Mondeo: 20 rokov zásadného modelu na fotkách

V týchto dvoch dekádach sa meno Mondeo stalo v Európe jedným z najrešpektovanejších názvov v brandži, preto sa teraz stručne pozrime na to, ako šiel čas. Prvá generácia modelu Mondeo sa predstavila v roku 1993, keď nahradila v tom čase desať rokov starý rad Sierra s pohonom zadných kolies. Názov "Mondeo" je slovo umelo odvodené z latinského výrazu "mundus", teda "svet", čo od prvej chvíle naznačovalo ambície vozidla presláviť sa aj za hranicami Európy. Tu Mondeo vzápätí obdržalo titul Automobil roka 1994.

Ford Mondeo 1993 1.jpgFord Mondeo 1993 2.jpgFord Mondeo 1993 3.JPG
Ext 07.jpgExt 05.jpgPalub 1 mo.jpg
Ford Mondeo prvej generácie vo verziách pred faceliftom (1993) a po ňom (1996)

Prvá generácia Mondea bola výrazne faceliftovaná už v roku 1996, hoci si po celú dobu svojho života musela vystačiť s jediným vznetovým motorom 1,8 TD. Poslednou modernizáciou prešlo "prvé" Mondeo v roku 1999. V roku 1998 bolo v Európe vyrobené Mondeo s poradovým číslom 2 000 000 a len továreň v belgickom Genku vtedy produkovala 2 000 modelov denne. Ako je známe, bolo už rozhodnuté o uzavretí tejto fabriky.

P5120016.JPGP5080147.JPGP5080161.JPG
Ford Mondeo ST220 2002 1.jpgFord Mondeo ST220 2002 2.jpgFord Mondeo ST220 2002 3.jpg
Druhá generácia Mondea: štandardná verzia z roku 2000 (s nepôvodnou maskou) a špičkové ST220 z roku 2002

Druhá generácia Mondea nastúpila v roku 2000. Kým benzínové motory prešli obyčajnou evolúciou, nové vznetové jednotky boli tým, čo Fordovej strednej triede doteraz chýbalo. Priamovstrekové štvorvalce TDDI predstavovali akýsi medzistupeň, ešte len jednotkami TDCI s plnením common rail sa totiž Ford dorovnal svojej konkurencii a zaradil sa opäť medzi špicu, hoci s niekoľkoročným laborováním s kvalitou motorov TDCI, ktoré bolo s úspechom zavŕšené až v polovici roka 2004.

Ford Mondeo V6 Titanium 2004 1.jpgFord Mondeo V6 Titanium 2004 2.jpgFord Mondeo V6 Titanium 2004 3.jpgFord Mondeo 2005 1.jpgFord Mondeo 2005 2.jpgFord Mondeo 2005 3.jpg
Dva facelifty druhej generácie, roky 2003 a 2005, možno rozpoznať hlavne podľa zadných svetiel

Facelift prišiel na sklonku roku 2003 a na ženevskom autosalóne v roku 2007 bolo Mondeo nahradené úplne novou generáciou. Jej facelift prišiel v roku 2011 a úplne nové Mondeo sa malo v Európe začať predávať už na začiatku minulého roka, avšak technologické problémy európskeho Fordu jeho nástup spomalili až do posledného kvartálu roku 2014 ...

Ford Mondeo 2007 1.jpgFord Mondeo 2007 2.jpgFord Mondeo 2007 3.jpg
Ford Mondeo, tretia generácia, rok 2007
P2230070.JPGP2230076.JPGP2230080.JPG
Porovnanie originálnych verzií liftbackov prvej a zatiaľ poslednej generácie
Ford Mondeo 2011 1.jpgFord Mondeo 2011 2.jpgFord Mondeo 2011 3.jpg
Tretia generácia, facelift z roku 2011
Ford Mondeo 2013 1.jpgFord Mondeo 2013 2.jpgFord Mondeo 2013 3.jpg
Na štvrtú generáciu Mondea si počkáme až do posledného štvrťroku 2014
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY