vytisknout velikost písma Ford Focus ST dorazil na trh aj s dieselom [prvé jazdné dojmy]

Na trh oficiálne vstúpil omladený Focus ST, ktorý po prvýkrát vo svojej histórii ponúkne aj naftové prevedenie. Novinku sme krátko vyskúšali na dráhe v českej Sosnovej. Aké sú prvé dojmy?
Ford Focus ST dorazil na trh aj s dieselom [prvé jazdné dojmy]
Zoznam kapitol
  1. Úvod, No a ako dieselové ST jazdí?
  2. Benzínové prevedenie možno menej zábavné (+video)
  3. Fotogaléria

Automobilka Ford oficiálne uviedla na trh omladený Focus ST. Na rozdiel od klasického Focusu sa facelift nepodpísal tak veľmi na dizajne karosérie, aj keď zmeny tu nájdete, ale priniesol predovšetkým niekoľko technických noviniek. Tou najdôležitejšou je príchod verzie, po ktorej mnohí európski zákazníci túžia. Do predaja sa dostal naftový Ford Focus ST.

Dieselový Focus ST používa preplňovaný štvorvalec 2.0 TDCi, ktorého pôvod má na svedomí PSA. Ford ale jednotku dôkladne upravil okrem iného aj kvôli tomu, aby splnila normu Euro 6. Agregát používa vstrekovanie common-rail, pracuje s tlakom 2000 barov, nechýba turbodúchadlo s premenlivou geometriou, iná je aj hlava valcov a úpravy by sme našli aj na samotnom bloku motora. Mimochodom táto jednotka nepoužíva systém vstrekovania močoviny.

fordst.jpgfordst-20.jpg
Milovníci dieselu sa dočkali. Kto má záujem, ten si môže po novom kúpiť Focus ST aj vo verzii 2.0 TDCi. 

Sčítané a podčiarknuté, dieselový Focus ST 2.0 TDCi disponuje maximálnym výkonom 136 kW (185 k) dostupným pri 3500 ot./min, krútiaci moment vrcholí na hodnote 400 Nm, a to v rozmedzí od 2000 do 2750 ot./min. Pre hatchback stačia tieto parametre na zrýchlenie z nuly na stovku za 8,1 s, kombi je o dve desatiny sekundy pomalšie. Obe verzie karosérie potom majú v tabuľkách zapísanú zhodnú maximálnu rýchlosť 217 km/h.

To hlavné, čo by nás však malo v kontexte naftového Focusu ST zaujímať, je spotreba. A tá je priam rozprávková. Opäť má kombi aj hatchback zhodné hodnoty, pričom ani v meste by sme sa nemali dostať cez päť litrov.

Prvá jazda ukázala, že by na tvrdenie o veľmi úspornom motore niečo pravdy byť mohlo, pretože palubný počítač hlásil priemernú spotrebu 8,5 l/100 km, čo za predpokladu, že každý chce počas prezentácie vyskúšať predovšetkým to, ako dieselové ST ide, nie je vôbec zlé.

fordst-49.jpgfordst-50.jpgfordst-45.jpgfordst-46.jpgfordst-48.jpgfordst-51.jpg
Dieselové ST produkuje zo svojho výfuku celkom sympatický zvuk. A podľa prvých dojmov to tiež vyzerá, že by auto mohlo byť naozaj úsporné. 

A ako teda dieselové ST ide?

Mal som tú česť s naftovým kombi a musím povedať, že to bolo veľmi zaujímavé. Silný záťah v stredných otáčkach vám zariadi pocit výraznej dynamiky, ale keď sa potom pozriete na tachometer, zistíte, že vlastne nejdete tak rýchlo, ako ste si mysleli. Tým samozrejme nechcem hodnotiť naftový Focus ST ako pomalé auto, ale v praxi vám bude skrátka pripadať rýchlejšie, než aké je.

Veľmi ma prekvapil zvuk. Dieselový Focus ST dostal ladený výfuk, takže keď sa postavíte za auto a započúvate sa, budete počuť hlboké vrčanie. Ford ale nenainštaloval do výfuku reproduktor, ako to robí napríklad Audi, ide iba o výfuk ako taký. V interiéri potom maskuje dieselový rachot elektronický vylepšovač zvuku, ktorý púšťa vrčanie priamo do reproduktorov. Ak by ste sa chceli tohto efektu zbaviť, máte smolu. Vypnúť ho nemožno.

Či už si o kombináciu písmen ST a naftovom motore budete myslieť čokoľvek, jednu vec dieselovému Focusu neupriete. Podvozok je výborný. Zostala zadná hravá náprava, ktorá má po ubratí plynu tendenciu ísť pred vás, radenie šesťstupňového manuálu je precízne a v testovanom naftovom kombi si nebudem sťažovať ani na riadenie.

S dieselovým kombi som jazdil po tom, čo som vyskúšal benzínový hatchback. Odvážil by som sa tvrdiť, že naftový variant má riadenie lepšie (nie je tak ľahké). Kombi je tiež celkovo vyrovnanejšie. Aspoň tak mi pripadalo na okruhu v českej Sosnovej. Každopádne keď si odmyslím také tie klasické veci typu "nafta patrí do kachlí" a debaty na tému, ako veľmi môže byť dieselové auto vlastne športové, môžem o naftovom Focuse ST vyhlásiť, že vyzerá veľmi sľubne. Má vydarený podvozok a solídnu dynamiku. Uvidíme, čo predvedie v teste.

fordst-16.jpgfordst-17.jpg

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY