vytisknout velikost písma Ford Focus RS urobí Kena Blocka z každého. Áno, aj z vás [prvé dojmy]

Oproti predchádzajúcim dvom modelom rovnakého mena aj oproti ostatným rýchlym hatchbackom na trhu prináša najnovší Focus RS zásadnú zmenu paradigmy: vyžíva sa v šmykovaní alebo ak chcete - v driftovaní. Nie v decentnom utiahnutí stopy, ale v rozviatej, chuligánskej, ľahko pubertálnej, no veľmi zábavnej jazde "dverami napred".
Ford Focus RS urobí Kena Blocka z každého. Áno, aj z vás [prvé dojmy]
Zoznam kapitol
  1. Šmyky ako konkurenčná výhoda
  2. Parametre a konkurencia; vyrážame; video
  3. Dojmy z jazdy
  4. Launch Control a Drift Mode
  5. Na okruhu; záver; video
  6. Technické údaje; fotogaléria

Je to už rok, čo sme s Fordom išli do jeho továrne v Kolíne nad Rýnom, aby sme sa stali svedkami statickej premiéry nového Focusu RS. Teda, statická bola pre nás. Focus RS sa zjavil pred zhromaždenými novinármi v závere spektaklu, ktorý začal ako video premietané na veľkoplošných obrazovkách a plynule prešiel v živý príjazd očakávanej novinky, za ktorej volantom nesedel nikto iný ako Ken Block - podnikateľ, pretekár, protagonista série Gymkhana, showman a v posledných rokoch aj partner Fordu pre všelijaké divoké kúsky.

Šmyky ako konkurenčná výhoda

Komunikácia Fordu sa skrátka od začiatku točí okolo jednej veci. Nový Focus RS vie jazdiť bokom. Tlačové správy hovoriace o "jazde kontrolovaným pretáčavým šmykom", upútavkové videá a dokonca aj inštruktážne video premietané novinárom na palube charterového letu do španielskej Valencie nezabudlo zdôrazniť, že pohon všetkých kolies v novom Focuse RS je oveľa viac než len pomôcka pre lepšiu trakciu.

IMG_8164.jpgIMG_8165.jpgIMG_8179.jpgIMG_8167.jpgIMG_8166.jpgIMG_8170.jpg
Focus RS je tretím modelom tohto mena, ale prvým s pohonom všetkých kolies; vyrába sa v nemeckom Saarlouise na spoločnej linke s ostatnými verziami Focusu

Čo je zaujímavé, pretože Ford celkom dlho trval neodbytne na tom, že ani ostrý hatchback s výkonom 300+ koní štvorkolku nepotrebuje. Jost Capito hovorieval, že pohon 4x4 je zbytočne ťažký, zbytočne drahý a zhoršuje spotrebu i ovládateľnosť. Snáď aj kvôli svojim vyhlásením z minulosti sa preto Ford v prípade tretej generácie Focusu RS neuspokojil s Haldexom alebo obdobným riešením, ktoré používajú všetky porovnateľné autá na trhu. Údajne ho skúšal, ale dospel k záveru, že možnosti Haldexu nie sú pre potreby Focusu RS dostatočné.

Konštruktéri oddelenia Ford Performance zvolili pre ostrý hatchback riešenie od firmy GKN, ktoré spočíva v páre elektronicky ovládaných spojkových sád pred každou zo zadných polosí. Prevody sú zvolené tak, aby sa zadné kolesá pri plnom zopnutí spojok otáčali rýchlejšie ako predné. Plynulou reguláciou miery preklzu oboch spojok je potom možné dosahovať takzvaného "vektorovania" hnacej sily nielen medzi prednou a zadnou nápravou, ale aj medzi ľavým a pravým zadným kolesom. Výsledný efekt by sa mal podobať tomu, čo zvládnu autá s dvoma aktívnymi diferenciálmi, ako bývalo napríklad Mitsubishi Evo blahej pamäti.

Ford Focus RS 185.JPGFord Focus RS 186.JPGFord Focus RS 187.JPGPohon všetkých kolies zabezpečuje systém Twister od spoločnosti GKN; krútiaci moment rozdeľujú dve elektronicky ovládanej lamelovej spojky na zadnej náprave

Očakávania boli pochopiteľne veľké. Nie je to celé len komunikačná vecička? Naozaj zvládne Focus RS niečo viac než autá s Haldexom? Vážne je na mieste hovoriť o skutočnej pretáčavosti?

To zistíme neskôr. Keď na letisku vo Valencii preberáme testovacie autá, nemôžem si nevšimnúť, že v porovnaní so svojimi predchodcami vyzerá Focus RS III prekvapivo krotký. Sýta modrá metalíza Nitrous Blue je síce efektná, rovnako ako veľké zadné krídlo s vylisovanými logami RS na bočných paneloch a modré strmene Brembo za 19 "kolesami, ale auto napriek tomu nemá dramatickosť predchádzajúcich generácií. V inej farbe by ste si ho mohli celkom ľahko spliesť s Focusom ST. Ako to? Najnovší Focus RS totiž nedostal rozšírenú karosériu. Svoje robí aj to, že najostrejší Focus sa tentoraz vyrába v praktickejším päťdverovom prevedení.

IMG_8177.jpgIMG_8176.jpgIMG_8178.jpg
IMG_8174.jpgIMG_8168.jpgIMG_8169.jpgNapriek zadnému krídlu a systému laku pôsobí nový Focus RS tak divoko ako jeho predchodcovia, ktorí mali trojdverovú a rozšírenú karosériu

To ale neznamená, že rozdielov je málo. A nie sú samoúčelné. Napríklad masívna spodná mriežka v nárazníku privádza vzduch obrovskému medzichladiču. Otvory pri vertikálne orientovaných hmlovkách vedú vzduch mimo iného k predným brzdám. A aj zadný difúzor je podľa Fordu naozaj funkčný.

Po otvorení dverí vás čaká kabína až príliš podobná s Focusom ST. Hlavným rozdielom oproti bežným verziám je trojica prídavných prístrojov na palubnej doske a výrazne tvarované anatomické sedadlá Recaro. Rovnako ako v predchádzajúcich Focus RS sa posed spočiatku zdá neprimerane vysoký, ale po niekoľkých kilometroch si na to ani nespomeniete.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Test jazdenky VW Passat B7: je dobrý, ale pozor na jeho históriu

Test jazdenky VW Passat B7

Ak budete autu dávať pravidelný servis a aspoň základnú starostlivosť, svoju hodnotu si udrží. Vzhľadom k obľúbenosti Passatov ale zvážte nejakú formu poistenia proti vandalizmu a odcudzenia.

25. 4. 2017 | Dalibor Žák
VW Amarok 3.0 TDI 165 kW vs. Toyota Hilux 2.4 D-4D: Motor, alebo výbava

VW Amarok vs. Toyota Hilux

Porovnanie týchto dvoch pick-upov sa dá na koniec celkom dobre zjednodušiť. V podstate si môžete vybrať, či chcete pick-up s naozaj silným motorom, alebo dáte prednosť podstatne menej dynamickej Toyote, ktorá vám výkon vykompenzuje bohatou výbavou.

18. 4. 2017 | Dalibor Žák
Škoda Favorit (1987) vs. Škoda Octavia (2017): 30 rokov vývoja za volantom

Favorit vs. Octavia

13. 4. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY