vytisknout velikost písma Ford Focus RS prvýkrát na vlastnej koži: Čakanie sa takmer určite oplatilo

Ford nás s odhalením nového Focusu RS napínal naozaj dlho. Čakanie sa ale konečne blíži ku koncu a po prvom jazde už môžeme povedať, že sa takmer určite oplatilo.
Ford Focus RS prvýkrát na vlastnej koži: Čakanie sa takmer určite oplatilo
Zoznam kapitol
  1. Úvod, Od začiatku ako 4x4
  2. (Ne)obyčajný Focus (+video), U nás čoskoro
  3. Ford Focus RS: Fotogaléria

Vo februári tohto roka Ford v európskej centrále novinárom oficiálne ukázal sériovú verziu dlho očakávaného Focusu RS. Lenže okrem dizajnu a základných technických údajov bola istá snáď len prítomnosť pohonu všetkých kolies a štvorvalec 2.3 EcoBoost z Mustangu. Na faktické údaje sme si museli ešte niekoľko mesiacov počkať. Dôvodom bola údajne skutočnosť, že technici ladili nový hot-hatch do poslednej chvíle.

Dnes už konečne poznáme všetky detaily. Maximálny výkon vozidla dosahuje na 257 kW (350 k) a krútiaci moment môže byť krátkodobo navýšený až na 470 Nm (štandard je 440 Nm). Zrýchlenie z nuly na 100 km/h prebehne aj vďaka funkcii Launch Control za 4,7 s a najvyššia rýchlosť je 266 km/h. A dnes už vám konečne môžeme povedať aj to, ako vozidlo jazdí. Zatiaľ sme sa síce odviezli len na sedadle spolujazdca, no aj taká jazda bola celkom zaujímavým zážitkom.

rs_03.jpgrs_02.jpgZa Focusom RS sme sa vypravili do belgického testovacieho strediska v Lommel. Nesmeli sme fotiť, natáčať on-board videá a nakoniec ani riadiť. Aj z miesta spolujazdca ale išlo o dosť zaujímavý zážitok

Od začiatku ako 4x4

Za nový Focusom RS, ktorý bol od začiatku vývoja stavaný ako štvorkolka, sme sa vypravili do belgického testovacieho centra v Lommel a ako vždy, aj tu pred praktickou ukážkou zručností auta došlo na teóriu. Tá súvisí predovšetkým s pohonom všetkých kolies, pretože ten len nesmierne zaujímavý.

Ford totiž nenasadil klasickú medzinápravovú spojku, ani vozidlo nevybavil diferenciálom. Naopak autu klasický zadný diferenciál zobral. Áno, Focus RS naozaj vzadu nemá diferenciál tak, ako ho poznáme zo všetkých ostatných áut. Je tu stály prevod, ale tým to končí. Potom rovno nasleduje lamelová spojka pre každé koleso zvlášť. Tieto spojky suplujú klasický diferenciál a zároveň pracujú ako aktívny diferenciál známy napríklad od Audi alebo BMW, takže vedia priamo deliť krútiaci moment na jednotlivé kolesá zadnej nápravy.

gggg_1.jpggggg_2.jpg
Ford Focus RS je hlavne o pohone všetkých kolies, ktorý nepoužíva klasický zadný diferenciál. Ide o systém Twinster od GKN. RS je vôbec prvý športový voz vybavený práve touto novinkou. Rovnaký systém nasadil do svojich (nešportových) vozidiel aj Land Rover

Ak je vám tento celý systém nejaký povedomý, nie je to náhoda. Volá sa Twinster a jeho autorom je spoločnosť GKN. Rovnakú vec, avšak s iným nastavením, používa Range Rover Evoque alebo Discovery Sport. Práve Twinster je hlavným dôvodom, prečo automobilka sľubuje tak pretáčavé a zábavné správanie. Systém totiž vie pracovať s pomerom 100/0, bavíme sa o stále hnanej prednej náprave, ale v opačnom prípade je možné dosiahnuť až na pomer 30/70 v prospech zadnej nápravy. Ako je toto možné?

Na priamu otázku sme dostali celkom jednoduchú odpoveď. Technici sa pohrali s prevodmi, a teda kolesá zadnej nápravy sa pri plnom zopnutí spojok otáčajú o niečo rýchlejšie ako predná náprava. Nejde teda o žiadne triky v podobe "keď má predná náprava nulovú trakciu, tak dozadu ide 100% krútiaceho momentu", ale o skutočne funkčnú záležitosť.

rs_13.jpgrs_14.jpg
Nový Ford Focus RS má byť štvorkolka určená pre driftovanie a presne takým vozidlom je aj v praxi. Za určitých podmienok totiž zaberá zadná náprava viac než tá predná

Ani z miesta spolujazdca nebolo následne pri praktickej ukážke ťažké spoznať, že auto naozaj vie viac zabrať zadnou nápravou. Výsledkom je stála predokolka, ktorá sa za istých okolností chová trochu ako zadný náhon. No povedzte, neznie už toto celkom zaujímavo? Volkswagen Golf R môže so svojou obyčajnou medzinápravovou spojkou len ticho závidieť.

Mimochodom, keď existuje Focus RS ako vozidlo s pohonom všetkých kolies, ponúka sa otázka, či by náhodou Ford nechcel predávať aj klasický Focus v prevedení 4x4. Automobilka to údajne v pláne nemá, dôvod ale nie je technický, ale predajný. Pre Focus 4x4 nevidí Ford dostatočný dopyt.

rs_26.jpgrs_27.jpg

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

včera | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY