vytisknout velikost písma Ford Focus RS prvýkrát na vlastnej koži: Čakanie sa takmer určite oplatilo

Ford nás s odhalením nového Focusu RS napínal naozaj dlho. Čakanie sa ale konečne blíži ku koncu a po prvom jazde už môžeme povedať, že sa takmer určite oplatilo.
Ford Focus RS prvýkrát na vlastnej koži: Čakanie sa takmer určite oplatilo
Zoznam kapitol
  1. Úvod, Od začiatku ako 4x4
  2. (Ne)obyčajný Focus (+video), U nás čoskoro
  3. Ford Focus RS: Fotogaléria

Vo februári tohto roka Ford v európskej centrále novinárom oficiálne ukázal sériovú verziu dlho očakávaného Focusu RS. Lenže okrem dizajnu a základných technických údajov bola istá snáď len prítomnosť pohonu všetkých kolies a štvorvalec 2.3 EcoBoost z Mustangu. Na faktické údaje sme si museli ešte niekoľko mesiacov počkať. Dôvodom bola údajne skutočnosť, že technici ladili nový hot-hatch do poslednej chvíle.

Dnes už konečne poznáme všetky detaily. Maximálny výkon vozidla dosahuje na 257 kW (350 k) a krútiaci moment môže byť krátkodobo navýšený až na 470 Nm (štandard je 440 Nm). Zrýchlenie z nuly na 100 km/h prebehne aj vďaka funkcii Launch Control za 4,7 s a najvyššia rýchlosť je 266 km/h. A dnes už vám konečne môžeme povedať aj to, ako vozidlo jazdí. Zatiaľ sme sa síce odviezli len na sedadle spolujazdca, no aj taká jazda bola celkom zaujímavým zážitkom.

rs_03.jpgrs_02.jpgZa Focusom RS sme sa vypravili do belgického testovacieho strediska v Lommel. Nesmeli sme fotiť, natáčať on-board videá a nakoniec ani riadiť. Aj z miesta spolujazdca ale išlo o dosť zaujímavý zážitok

Od začiatku ako 4x4

Za nový Focusom RS, ktorý bol od začiatku vývoja stavaný ako štvorkolka, sme sa vypravili do belgického testovacieho centra v Lommel a ako vždy, aj tu pred praktickou ukážkou zručností auta došlo na teóriu. Tá súvisí predovšetkým s pohonom všetkých kolies, pretože ten len nesmierne zaujímavý.

Ford totiž nenasadil klasickú medzinápravovú spojku, ani vozidlo nevybavil diferenciálom. Naopak autu klasický zadný diferenciál zobral. Áno, Focus RS naozaj vzadu nemá diferenciál tak, ako ho poznáme zo všetkých ostatných áut. Je tu stály prevod, ale tým to končí. Potom rovno nasleduje lamelová spojka pre každé koleso zvlášť. Tieto spojky suplujú klasický diferenciál a zároveň pracujú ako aktívny diferenciál známy napríklad od Audi alebo BMW, takže vedia priamo deliť krútiaci moment na jednotlivé kolesá zadnej nápravy.

gggg_1.jpggggg_2.jpg
Ford Focus RS je hlavne o pohone všetkých kolies, ktorý nepoužíva klasický zadný diferenciál. Ide o systém Twinster od GKN. RS je vôbec prvý športový voz vybavený práve touto novinkou. Rovnaký systém nasadil do svojich (nešportových) vozidiel aj Land Rover

Ak je vám tento celý systém nejaký povedomý, nie je to náhoda. Volá sa Twinster a jeho autorom je spoločnosť GKN. Rovnakú vec, avšak s iným nastavením, používa Range Rover Evoque alebo Discovery Sport. Práve Twinster je hlavným dôvodom, prečo automobilka sľubuje tak pretáčavé a zábavné správanie. Systém totiž vie pracovať s pomerom 100/0, bavíme sa o stále hnanej prednej náprave, ale v opačnom prípade je možné dosiahnuť až na pomer 30/70 v prospech zadnej nápravy. Ako je toto možné?

Na priamu otázku sme dostali celkom jednoduchú odpoveď. Technici sa pohrali s prevodmi, a teda kolesá zadnej nápravy sa pri plnom zopnutí spojok otáčajú o niečo rýchlejšie ako predná náprava. Nejde teda o žiadne triky v podobe "keď má predná náprava nulovú trakciu, tak dozadu ide 100% krútiaceho momentu", ale o skutočne funkčnú záležitosť.

rs_13.jpgrs_14.jpg
Nový Ford Focus RS má byť štvorkolka určená pre driftovanie a presne takým vozidlom je aj v praxi. Za určitých podmienok totiž zaberá zadná náprava viac než tá predná

Ani z miesta spolujazdca nebolo následne pri praktickej ukážke ťažké spoznať, že auto naozaj vie viac zabrať zadnou nápravou. Výsledkom je stála predokolka, ktorá sa za istých okolností chová trochu ako zadný náhon. No povedzte, neznie už toto celkom zaujímavo? Volkswagen Golf R môže so svojou obyčajnou medzinápravovou spojkou len ticho závidieť.

Mimochodom, keď existuje Focus RS ako vozidlo s pohonom všetkých kolies, ponúka sa otázka, či by náhodou Ford nechcel predávať aj klasický Focus v prevedení 4x4. Automobilka to údajne v pláne nemá, dôvod ale nie je technický, ale predajný. Pre Focus 4x4 nevidí Ford dostatočný dopyt.

rs_26.jpgrs_27.jpg

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY