vytisknout velikost písma Ford Focus RS (2002-2003): Modrá strela

Ford uvádza na trh nový Focus RS, po dlhej dobe opäť ponúka štvorkolku. Prvá generácia ju v rovnako značenej verzii nemala, na atraktivite jej to však neuberalo.
Ford Focus RS (2002-2003): Modrá strela
Zoznam kapitol
  1. Vývoj, technika
  2. Interiér; RS8; WRC
  3. Fotogaléria

Životopis skratky RS (Rallye Sport) je v prípade modrého oválu predlhý a zahŕňa aj nadupané verzie sériových modelov. Ostré Sierry dostali v osemdesiatych rokoch minulého veku pohon všetkých kolies, ktorý si zachoval ďalej nemenej preslávený Escort RS Cosworth, veľmi úspešný v súťažiach. Rad Escort po štyroch generáciách ale vystriedal (hoci spočiatku nie celkom) na jeseň roku 1998 futuristický Focus, ktorý navrhli John Doughty a Claude Lobo. Čas letí a už je z neho pomaly Youngtimer, o ostrých modeloch to platí dvojnásobne.

Ford Focus Mk1 WRC (1998) -01.jpgFord Focus Mk1 WRC (1998) -02.jpg
Showcar Focus RS WRC z Paríža 1998

Prvýkrát sa skratka RS objavila v súťažnom špeciáli WRC, prototyp vystavil Ford v Paríži 1998 a od začiatku sezóny 1999 nahradil v továrenskom tíme Escorty WRC, poslednú evolúciu okrídleného Cosworthu. Verzia pre rallye pochopiteľne štvorkolku mala, pretože ju poriadky FIA dovoľovali, sériové "ERES" však nie. Pôvodne sa malo volať Racing Focus, ale tu dostal hlavné slovo marketing. Malé kupé Racing Puma sa "črevami" Fiesty sa totiž nepredávalo príliš dobre, nakoniec sa teda legendárne písmená po drobnej pauze vrátili.

Najprv Cosworth

Príchod predznamenal v januári 1999 dnes už zabudnutý modrý trojdverový koncept Focus Cosworth s dvojlitrovým preplňovaným štvorvalcom Zetec-E s výkonom cez 147 kW (200 k). Päťstupňový manuál MTX-75 prenášal silu tiež iba dopredu, samosvorný diferenciál niesol značku GKN. "Cossío" si pochopiteľne zachoval viacprvkovú zadnú nápravu Control Blade zo štandardných Focusov a doplnil ju dvojicou priečnych zakrivení stabilizátorov, ale znížený podvozok ladili v Eibachu a nastaviteľné tlmiče dodalo Koni.

Ford Focus Mk1 Cosworth Prototype (1999) -01.jpgFord Focus Mk1 Cosworth Prototype (1999) -02.jpgFord Focus Mk1 Cosworth Prototype (1999) -03.jpgFord Focus Mk1 R Prototype (1999) -03.jpgFord Focus Mk1 R Prototype (1999) -04.jpgFord Focus Mk1 R Prototype (1999) -05.jpg
Behom sezóny 1999 sa predstavili koncepty Cosworth a R

Svalnatý Focus s decentným spojlerom na výklopnej zadnej stene debutoval na autosalóne v Los Angeles, Európania si ho mohli prezrieť v Ženeve, používal osemnásťpalcové horčíkové kolesá s pneumatikami Goodyear Eagle GS rozmeru 235/40 a brzdy Brembo so štvorpiestikovými strmeňmi. Interiér vrátane sedačiek od Recaro a hliníkových pedálov jasne prezrádzal jeho zameranie.

Stroj postavil Cosworth Racing spolu s oddelením SVE (Special Vehicle Engineering) samotného Fordu s tým, že sa niečo podobné dostane skutočne čoskoro do výroby. Po debute v USA a Európe nasledoval na konci roka kanadský na autosalóne v Montreale. Tu vystavený exemplár sa však nevolal Cosworth, ale R a nebol modrý, ale strieborný. Technicky išlo však o jedno a to isté.

RS s pretekárskou technikou

Malosériový Focus RS bol trochu iný... Postupné odhaľovanie trvalo dva roky, od októbra 2000, kedy sa na autosalóne v Birminghame ukázal prvý prototyp. Takmer finálny predprodukčný voz Ford predstavil síce na IAA 2001, ale vyrábať sa konečne začal až 2. októbra 2002 v nemeckom Saarlouise, na produkcii sa čiastočne podieľal aj Auto-Servis-Center Überhern (ACU).

Aj keď išlo o vozidlo iba s predným pohonom, Ford v jeho prípade uplatnil to najlepšie, čo mal, väčšinou skorozávodné komponenty od externých dodávateľov, zmenilo sa sedemdesiat percent dielov. Auto pritom nebolo dielom žiadneho špeciálneho tímu, inžinierom Fordu pomáhali len Tickford Engineering z Milton Keynes. Počas dlhého vývoja ho pochopiteľne vyskúšali aj vtedajší továrenskí piloti: majstri sveta Colin McRae a Carlos Sainz aj Talian Piero Liatti, ten bol tretím zmluvným jazdcom v sezóne 2000.

Ford Focus Mk1 RS Prototype (2000) -03.jpgFord Focus Mk1 RS Prototype (2001) -05.jpgFord Focus Mk1 RS Prototype (2001) -06.jpg
Focus RS pomaly mieril do sériovej výroby, prototyp z IAA 2001 (uprostred a vpravo) sa od toho o rok staršieho birminghamského prakticky nelíšil

Dvojlitrový (1988 cm3) radový zážihový štvorvalcov motor Duratec RS so štvorventilovou technikou poskytoval vyšších 158 kW, teda 215 koní v 5500 otáčkach. Vodou chladené turbodúchadlo Garrett GT25 s "intercooler" podporovalo elektrické vodné čerpadlo. Agregát technici SVE riadne modifikovali, dopriali mu kované hliníkové piesty, tvrdené ventilové sedlá, výfukové ventily plnené sodíkom pre lepšie chladenie, samotné potrubie odvádzajúce spaliny von bolo z nerezovej ocele.

Ford Focus Mk1 RS (2002-2003) -17.jpgFord Focus Mk1 RS (2002-2003) -05.jpgFord Focus Mk1 RS (2002-2003) -22.jpg
158 kW z preplňovaného štvorvalca 1,99 l sľubovalo emócie za volantom a RS ich skutočne plnilo... 

Spojka AP Racing v kombinácii s manuálnou päťstupňovou prevodovkou sa starali o 310 N.m vo 3500 min-1. Rýchlostná skriňa bola rovnaká ako v prípade Cosworthu. Je zaujímavé, že slabšie nepreplňované prevedenie ST170 s výkonom 127 kW malo šesťkvalt Getrag. Samosvorný diferenciál ATB pochádzal zase od Quaife a bol jednou z najväčších predností auta, pretože posunul trakciu na samotné medze koncepcie "všetko vpredu".

Krútiaci moment vedel prerozdeľovať samočinne medzi obe predné kolesá, čo zabraňovalo preklzu a strate priľnavosti. Mechanicky, bez elektroniky... Hrebeňové riadenie s posilňovačom, rýchlou odozvou a len 2,9 otáčkami medzi krajnými polohami dodal slabší a o niečo starší súrodenec, ktorý sa však vyrábal aj v päťdverovej karosérii a dokonca ako kombi! Ovládateľnosť RS bola špičková, RS sa nenechalo zahanbiť ani Civic Type-R, či Alfou 147 GTA a Golfom R32. Stačilo dokonca štvorkolkám vrátane Imprezy WRX...

Rozšírená raketa

Z nuly na stovku dokázalo poháňacie ústrojenstvo 1270 kg ťažké auto katapultovať počas 6,4 s a v rozlete sa 4183 mm dlhý, 1772 mm široký a 1460 mm vysoký hot-hatch zastavil až na čísle 232 na tachometri. Potom ste ale na udávanú kombinovanú desaťlitrovú spotrebu a ešte deci navyše mohli rovno zabudnúť, benzín z päťdesiatpäťlitrovej nádrže ubúdal bleskovo. Na stovku bežne dvanásť, naozaj rýchlo dvadsať a viac. Ale to je predsa normálne, nie?

Ford Focus Mk1 RS (2002-2003) -31.jpgFord Focus Mk1 RS (2002-2003) -06.jpgFord Focus Mk1 RS (2002-2003) -32.jpg
Verziu RS zvonku prezrádzali dôležité detaily, hlavne však osemnásťpalcové kolesá pod širokými blatníkmi a vstupmi vzduchu

Podvozok mal štandardný rázvor 2615 mm. Tlmiče aj o 25mm skrátené tvrdšie pružiny pochádzali od Sachsa, zásahy si vyžiadala aj konštrukcia predných spodných ramien. Všetky RS jazdili na špeciálne vyvinutých osemnásťpalcových kolesách OZ s päticou lúčov, ktoré obúvali pneumatiky Michelin 225/40, vetrané kotúčové brzdy (predné 325mm s pevnými štvorpiestikmi a zadné plávajúce jednopiestikové s priemerom 280 mm) dodalo Brembo.

Zo 160 km/h, na ktoré akceleroval počas 15,5 s, vďaka nim potreboval na zastavenie len 94 m, ABS samozrejme nechýbalo. Väčšie ráfiky pod vytiahnutými oceľovými blatníkmi si vynútili rozšírenie rozchodu kolies o 65 mm na 1514 mm a zodpovedajúce nárazníky na oboch stranách. Mriežkami aj rebrami po stranách toho predného naviac prúdil vzduch do medzichladiča.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY