vytisknout velikost písma Ford Focus po facelifte: Znovu jazdí najlepšie [prvé jazdné dojmy]

Vyrazili sme na juh Španielska previezť sa v modernizovanej verzii Focusu. Bezchybná nie je, ale ak sa jeden dvaja mladší konkurenti mohli doteraz chváliť porovnateľnými jazdnými vlastnosťami, faceliftom Ford svoj ​​náskok zase obnovil. Vylepšený Focus predvádza na náročných cestách skvelú kombináciu ovládateľnosti, istoty a komfortu.
Ford Focus po facelifte: Znovu jazdí najlepšie [prvé jazdné dojmy]
Zoznam kapitol
  1. Ford Focus 2014: prvé jazdné dojmy
  2. Technické údaje 1.5 EcoBoost 134 kW 5dv. a 2.0 TDI 110 kW kombi
  3. Kompletná fotogaléria

Po troch rokoch na trhu predstavuje Ford európskym zákazníkom pomerne rozsiahlu modernizáciu tretej generácie modelu Focus. Okrem vzhľadu prednej časti, inšpirovaného prichádzajúcim Mondeom, dostal Focus aj nové benzínové a naftové motory s menšou (udávanú) spotrebou pri rovnakom výkone, dôkladne vylepšený interiér a múdrejších elektronických pomocníkov. Omladenú variantu Focusu predstavil Ford zástupcom médií v španielskej Malage.

Na Európe stále záleží

Focus je pre značku s modrým oválom v znaku kľúčový model. Od uvedenia prvej generácie na trh v roku 1998 sa ich po celom svete predalo cez 12 miliónov, z toho 6,9 milióna v Európe. A prinajmenšom podľa Fordu je Focus momentálne najpredávanejším autom na svete. Hoci rovnaký model sa len s minimálnymi odlišnosťami predáva aj v Číne, USA a na ďalších veľkých trhoch, Ford zjavne neprestáva považovať Európu za kľúčové odbytisko Focusu. Svedčí o tom skutočnosť, že facelift sa prvýkrát predstavuje práve tu, a tiež fakt, že vývoj má naďalej v kompetencii európska časť nadnárodnej automobilky.

Ford Focus facelift 2014 18.jpgFord Focus facelift 2014 16.jpgFord Focus facelift 2014 10.jpg
Ford Focus facelift 2014 46.jpgFord Focus facelift 2014 45.jpgFord Focus facelift 2014 15.jpg
Modernizovaný Focus sa bude predávať aj ako sedan, pre prvú jazdu v Španielsku ale bol k dispozícii len päťdverový hatchback a kombi

Vzhľad aktuálneho Focusu sa pri uvedení na trh nestretol s nadšeným prijatím a čas k nemu nebol práve milosrdný, skôr naopak. Uvidíme, ako sa bude páčiť nová "tvár". Široká maska ​​s výraznými chrómovanými horizontálnymi lamelami aj štíhle dlhé svetlomety nápadne pripomínajú nové Mondeo, ktoré síce na svoj ​​európsky debut stále čaká, ale pripomeňme, že v Amerike sa už dva roky predáva pod názvom Fusion. Dizajnéri Fordu modifikovali aj tvar piatych dverí.

Modernizovaný Focus určite pôsobí elegantnejším a dospelejším dojmom než doteraz. Škoda ale, že v rámci faceliftu nedošlo na nahradenie nevzhľadnej skrutkovacej antény anténou schovanou do okna. Má ju nielen konkurenčný Volkswagen Golf, ale napríklad aj crossover Ford Kuga, ktorý je s Focusom technicky blízko príbuzný.

Pomerne rozsiahlymi zmenami prešiel interiér. Na prezentácii sme nevideli výbavu Trend, ale vyššia verzia Titanium vyzerá dramaticky lepšie ako doteraz. Je to zásluha zjednodušeného dizajnu palubnej dosky, v jej hornej časti našla miesto veľká obrazovka (príplatkového) systému Sync 2, nového vzhľadu sedadiel aj relatívne drobných modifikácií, ako je napríklad grafika palubného počítača alebo tvar a usporiadanie tlačidiel na multifunkčnom volante.

Stredová konzola medzi sedadlami dostala vylepšený tvar a posuvné plastové priečniky, vďaka ktorým do nej možno uložiť fľaše či tégliky s rôznym priemerom. Neskúšali sme to, ale podľa Fordu sa do konzoly vedľa seba vojde napríklad litrová fľaša a téglik s objemom 0,4 l.

Ford Focus facelift 2014 50.jpgFord Focus facelift 2014 43.jpgFord Focus facelift 2014 42.jpgFord Focus facelift 2014 8.jpgFord Focus facelift 2014 7.jpgFord Focus facelift 2014 9.jpg
Z profilu a zadného pohľadu sú zmeny len kozmetické, zato predok faceliftovaného Focusu je od tej doterajšej verzie k nespoznaniu

Úhľadnejší neznamená intuitívnejší

Ford v komunikácii kladie veľký dôraz na "infotainment" systém Sync 2, ktorého prítomnosť spoznáte podľa spomenutej osempalcovej dotykovej obrazovky. Presťahovanie radu tlačidiel na dotykový displej bezpochyby pomohlo "upratať" palubnú dosku, ktorá v doterajšom modeli naozaj nevynikala prehľadnosťou, prínos k ergonómii ovládania je však diskutabilný. Grafika plná farieb je na pohľad atraktívna, ale pri jazde nie je ľahké sa v nej rýchlo zorientovať. A niektoré hardvérové ​​tlačidlá chýbajú naozaj bolestne, napríklad pre vstup do navigácie alebo pre návrat na predchádzajúcu obrazovku / o krok späť (escape).

Ford Focus facelift 2014 37.jpgFord Focus facelift 2014 35.jpgFord Focus facelift 2014 11.jpg
S menším počtom tlačidiel a väčšou obrazovkou pôsobí kabína Focusu "uhladenejším" a luxusnejším dojmom - aspon vo výbave Titanium

Firma očividne počíta s tým, že zákazníci budú hojne využívať hlasového ovládania. Podstatne ho vylepšili, teraz je možné napríklad zadať celú adresu cieľovej destinácie naraz, jednoducho si "rozkázať" meno interpreta, ktorého hudbu chcete počúvať, alebo povedať "Im hungry" (mám hlad), keď chcete vyhľadať reštaurácie v okolí. Rozumieť slovensky sa však Sync 2 naučí najskôr o niekoľko mesiacov a do tej doby nemôžeme ako hodnotiť jeho použiteľnosť ako problematickú.

Pýchou Fordu a špecificky Focusu ale vždy boli jazdné vlastnosti, nie elektronika.

Väčšie než malé zmeny na podvozku

Tím podvozkárov pod vedením Norberta Kessinga si dal naozaj záležať, aby v rámci faceliftu obnovil náskok, ktorý sa medzitým podarilo Volkswagenu Golf a v istom ohľade aj Mazde 3 prakticky zmazať. Vďaka cielenému vystuženiu odolávajú pozdĺžne nosníky v prednej časti priečnym deformáciám lepšie ako doteraz, elektronický posilňovač riadenia dostal nový softvér, gumené púzdra uloženia náprav účinnejšie obmedzujú pohyby ramien v nežiaducich osiach a tlmiče pruženia dostali novú konštrukciu.

Ford Focus facelift 2014 24.jpgFord Focus facelift 2014 28.jpgFord Focus facelift 2014 27.jpg
Vďaka novým tlmičom aj silentblokom, tuhším pozdĺžnym nosníkom vpredu a rozšíreným podporným funkciám ESC Focus znovu obnovil niekdajší náskok v jazdných vlastnostiach

Nad tým všetkým bdie (nevypínatelný) elektronický stabilizačný systém ESC, doplnený o už známu technológiu vektorovania krútiaceho momentu TVC (pribrzďovanie vnútorného kolesa v zákrutách) a novú funkciu ETS, ktorá je podľa Fordu prvá svojho druhu na svete. V podstate sa jedná o to, že ESC nečaká, až dôjde k vychýleniu auta zo stopy, ale snaží sa príchod nedotáčavosti alebo pretáčavosti predvídať a reagovať preventívne.

A ono to funguje. Na náročných, extrémne kľukatých cestách v andalúzskych horách Focus názorne predviedol, že si opäť zaslúži byť označovaný za najlepšie jazdiace auto svojej triedy. Má podobne presné riadenie ako Golf, ale s rádovo lepšou spätnou väzbou okolo stredovej polohy a veľmi konzistentným odporom posilňovača, precízne a ochotne zatáča a absolútne vyniká v schopnosti udržať kolesá v kontakte s asfaltom aj v takých extrémnych situáciách, ako je prejazd terénnych vĺn uprostred zákruty rýchlosťou, ktorá do krajnosti pokúša priľnavosť pneumatík.

ESC sa citeľne neprejavuje, kým neurobíte tzv. veľkú vodičskú topánku. Čoskoro si však všimnete, že aj keď idete v zákrute na plyn príliš skoro a príliš dôrazne, elektronika nenápadne dávkuje krútiaci moment len tak, aby auto neopustilo trajektóriu vytýčenú volantom. Až keď na chvíľu zastavíte, silná aróma brzdového obloženia prezradí, že VTC, ETS a zrejme aj veľa ďalších nápaditých skratiek softvérových funkcií systému ESC pracovali nadčas, aby vykúzlili zdanie nekonečných rezerv podvozku.

Ford Focus facelift 2014 3.jpgFord Focus facelift 2014 6.jpgFord Focus facelift 2014 4.jpg
O schopnosti v zákrutách nepripraví Focus s karosériou kombi ani ťažký diesel

Senzačne ovládateľný, ale aj komfortný

Naozaj, taká kombinácia rýchlosti, istoty a samozrejmosti, s akou sa Focus preťahuje nekonečnými sledmi ostrých zákrut, by ešte nedávno platila za mimoriadnu aj pri športovom aute. A hoci sa zvyčajne má za to, že ovládateľnosť je protikladom pohodlia, komfort jazdy je aj na veľmi zlom povrchu jednoducho bez výhrad. Dokonca ani kombi, ktoré by malo mať kvôli dlhšiemu zadnému previsu a vyššej nosnosti tuhšie tlmiče, na ostrých priečnych nerovnostiach "nedupe" ako napríklad Octavia alebo Peugeot 308.

Vynikajúca je tiež celková kultivovanosť. Ford totiž pridal odhlučnenie všade možne, od kapoty cez prahy až po bočné okná, takže najmä s benzínovým motorom ľahko prehliadnete, akým kľudom sa v skutočnosti pohybujete krajinou. Ak sme doteraz mohli s istotou povedať, že Golf (vo verziách s viacprvkovou nápravou a rozumne veľkými kolesami) je jasne najkultivovanejším v segmente, vylepšený Focus sa mu prinajmenšom vyrovná.

Je pritom takmer jedno, akú verziu s akým motorom riadite. V Španielsku sme vyskúšali dve - hatchback s motorom 1.5 EcoBoost a kombi s dieselom 2.0 TDCi. Hatchback je naladený trochu hravejšie, kombi - napriek dlhšiemu zadnému previsu - uprednostňuje stabilitu.

Odvrátenú stránku jazdnej suverenity predstavuje pocit odstupu, ktorý pramení z celkového odhlučnenia a paradoxne aj účinnejšieho filtrovania bežných nerovností pri jazde. To je ale daň za modernú dobu, ktorú platíme vo všetkých schopných autách od Golfu až po Porsche 911. 

Ford Focus facelift 2014 1.jpgFord Focus facelift 2014 26.jpgFord Focus facelift 2014 30.jpg
Namiesto doterajších motorizáciou 1.6 EcoBoost a 1.6 TDCi dostal Focus tisícpäťstovku s rovnakými výkonmi, ale výrazne zníženou nominálnou spotrebou; nové diesely plnia Euro 6 bez toho, aby k tomu potrebovali vstrekovanie močoviny

Nový EcoBoost sa prezentuje lineárnym záťahom, širokým rozsahom využiteľných otáčok a pekným, aj keď zbytočne potlačeným zvukom. A má výborné radenie. Zdá sa nám však, že v jeho reakcii na plyn sme cítili váhavosť, ktorú si z odchádzajúcej tisícšestovky nepamätáme. Naftový dvojliter je tichý, silný a pri konštantnej jazde pod nízkym zaťažením aj úsporný (cca 4,2 l / 100 km). Nebudeme vám ale nahovárať, že sme dokázali vnímať desaťkoňové zvýšenie maximálneho výkonu.

Zákazníci, ktorých baví riadiť, budú s novým Focusom nepochybne spokojní. Facelift ale nemohol zmeniť niektoré problematické aspekty, ktoré dostala tretia generácia Focusu do vienka - menovite niepríliš efektívne obostavanie vnútorného priestoru, zlý výhľad šikmo vpred i šikmo vzad a malý kufor (len 277 litrov v hatchbacku s plnohodnotným náhradným kolesom). Zostal aj nešťastný tvar stredového panelu palubnej dosky. Na otlačené koleno si v zákrutách bude sťažovať nielen vodič, ale aj predný spolujazdec.

Nové motory dorazia neskôr

Oba motory, ktorými sme sa v Španielsku zviezli, paradoxne nebudú slovenským zákazníkom pri uvedení modernizovaného Focusu na trh k dispozícii. Benzínový EcoBoost sa síce objednať dá, ale len v slabšej variante 110 kW (150 k). Záujemcovia o diesel sa zase musia uspokojiť s doterajšou jednotkou 1.6 TDCi. Dvojliter posilnený na stopäťdesiat koní príde v decembri, začiatkom roka 2015 nahradí tisícšesťstovku nový agregát 1.5 TDCi. Podobne ako v prípade EcoBoost ponúkne rovnaký výkon a krútiaci moment, ale nižšiu nominálnu spotrebu paliva a emisie CO2.

Nové diesely sú osadené odlučovačom oxidov dusíka a systémom pasívnej katalytickej redukcie, takže vyhovujú emisnej norme Euro 6. Nepotrebujú pritom komplikovaný systém vstrekovania močoviny (AdBlue). V ponuke zatiaľ zostáva benzínový atmosférický motor 1.6 Ti-VCT, ktorý plní úlohu základnej motorizácie, a samozrejme aj technicky pozoruhodný trojvalec 1.0 EcoBoost, o ktorom Ford nikdy nezabudne povedať, že ako jediný motor v histórii dokázal trikrát za sebou zvíťaziť v medzinárodnej novinárskej ankete Motor roka.

Počas roka 2015 sa v ponuke objavia automatické prevodovky pre benzínové aj dieselové jednotky a spolu s nimi konečne aj radiace tlačidlá na volante, ktoré doteraz žiadny Ford nemal.

Ford Focus facelift 2014 34.jpgFord Focus facelift 2014 36.jpgFord Focus facelift 2014 39.jpg
K novinkám v interiéri patrí nová ponuka elektronických asistenčných systémov, ale napríklad aj vylepšená stredová konzola s miestom na veľkú fľašu

Ford v rámci faceliftu dramaticky rozšíril ponuku elektronických asistenčných systémov. O tých, ktoré súvisia s fungovaním ESC, už bola reč. Môžete si ale objednať aj adaptívne bi-xenóny; nový parkovací asistent, ktorý dokáže zaparkovať kolmo i pozdĺžne a dokonca z parkovacieho miesta zase vyjsť; systém autonómneho brzdenia pred prekážkou, ktorý funguje až do 50 km/h; detekciu áut prichádzajúcich zboku, keď cúvate do cesty z rady kolmo zaparkovaných áut; alebo systém Ford MyKey. Ten umožňuje naprogramovať do druhého kľúča obmedzenia maximálnej rýchlosti, nemožnosť vypnúť elektronických asistentov alebo obmedziť hlasitosť audiosystému. Podľa Fordu je určený pre situácie, kedy požičiavate svoje auto niekomu inému, napríklad (čerstvo dospelým) deťom.

Návrat strateného sedanu

Modernizovaný Focus je na slovenskom trhu formálne k dispozícii už dnes, predajcovia Fordu naň prijímajú objednávky. Prvé kusy ale dorazia na prelome októbra a novembra. Ceny začínajú o niečo vyššie ako pri odchádzajúcej verzie - Focus 1.6 Ti-VCT Trend stojí 12 239 eur. Výbava Titanium v kombinácii so stopäťdesiatkoňovým motorom EcoBoost 1,5 l vyjde na 16 416 eur.

V ponuke je pochopiteľne aj kombi a znovu aj sedan, ktorý zo slovenských cenníkov Fordu načas zmizol. Ten však možno zakúpiť len v obmedzenom počte motorizácií a výbav. Napríklad sedan 1.0 EcoBoost dostanete len vo výbave Trend, ak chcete Titanium, musíte sa rozhodnúť medzi motormi 1.5 EcoBoost a 1.6 TDCi. Pre hatchback a kombi žiadne podobné obmedzenie neplatí. 

Náklady na cestu a pobyt redaktora hradil Ford.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

včera | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY