vytisknout velikost písma Ford Fiesta 2017: 20 otázok a 19 odpovedí [prvé statické dojmy]

Ford predstavil v Kolíne novú generáciu modelu Fiesta. Pretože medzi malými autami už Ford má model Ka +, mieri nová Fiesta na horný okraj segmentu. Zodpovedá tomu príchod niekoľkých variantov vrátane luxusného prevedenia Vignale, dôkazom je tiež napríklad obrovský zoznam asistenčných systémov. Nová Fiesta sa začne vyrábať zhruba v apríli budúceho roka. Do predaja novinka dorazí v júli 2017, Fiesta Active príde neskôr.
Ford Fiesta 2017: 20 otázok a 19 odpovedí [prvé statické dojmy]

Ford tento týždeň usporiadal vo svojej továrni v Kolíne naozaj veľkolepú akciu pomenovanú "Go Further". Možno ste ju sledovali v priamom prenose cez internet. Ak nie, tak pripomenieme, že automobilka v rámci prezentácie predstavila v podstate všetko, čo robí a takisto naznačila svoje plány do budúcnosti. To najzaujímavejšie však prišlo až na záver.

V rámci akcie bola odhalená nová generácia Fordu Fiesta. Síce ide o malé vozidlo, ale udalosť je to pre automobilku veľmi veľká. Veď tento rok Fiesta oslávila 40. narodeniny a v súčte všetkých generácií jej výroba prekročila 17 miliónov exemplárov.

Ford síce zatiaľ ešte podrobné údaje týkajúce sa v poradí siedmej generácie Fiesty nezverejnil, napriek tomu je už teraz k dispozícii celkom dosť informácií.

1. Z čoho nová Fiesta vychádza?

Aj keď sa hovorí o úplne novej generácii Fordu Fiesta, základom je platforma z tej dosluhujúcej. Ford ale zdôrazňuje, že tento základ do posledného dielu prepracoval. Poznať to je nakoniec už u základných rozmerov. Novinka je dlhšia o 71 mm, na šírku pribrala 12 mm a rázvor náprav sa predĺžil o 4 mm. Kvôli zlepšeniu stability v zákrutách (a tiež kvôli možnosti nasadiť osemnásťpalcové disky) narástol aj rozchod kolies. Na prednej náprave je rozdiel 30 mm, na zadnej presne jeden centimeter.

Celkovo je nastupujúca Fiesta dlhá 4040 mm, široká 1734 mm, vysoká 1483 mm a jej rázvor náprav dosahuje hodnoty 2493 mm.

2. Ako dlho Ford novú Fiestu vyvíjal?

To záleží na tom, čo presne počítate za začiatok vývoja. Avšak predstavitelia automobilky na prezentáciu v Kolíne uvádzali ako odpoveď na túto otázku "približne tri roky".

3. Prečo vyzerá ako facelift?

Fiesta je pojem. Nielen v ponuke automobilky ako takej, ale aj v motoristickej histórii vôbec. Tento rok tento model oslávil 40. narodeniny a celkovo už bolo vyrobených viac ako sedemnásť miliónov exemplárov. Zákazníci majú Fiestu radi, čo platí aj o tej dosluhujúcej. Dizajnéri nechceli robiť revolúciu. Hlavnou úlohou bolo posunúť existujúce prevedenie trochu ďalej, ale aj menej znalí okoloidúci by mal stále bezpečne spoznať, že ide o Fiestu. Je to podobne ako napríklad pri Volkswagene Golf.

DSC0251-1.jpgDSC0257-1.jpg

Nová Fiesta si je ale podobná len pri pohľade spredu a zboku. Zadná časť bola výrazne prepracovaná. Hlavnou zmenou je prevedenie koncových svetiel. Tie bola predtým orientované vertikálne, po novom sú usporiadané horizontálne. Takéto riešenie údajne spôsobí, že zozadu vozidlo vyzerá svalnato. Kvôli aerodynamike potom Fiesta dostala decentný strešný spojler a ďalšie dva menšie spojlery po stranách zadného okna.

Na pohľad vyzerá nová Fiesta naozaj dobre, obzvlášť na obrovských osemnásťpalcových kolesách. Absolútnym základom budú plechové pätnástky.

4. Je interiér priestrannejšie?

Podľa Fordu áno. Napríklad zadní cestujúci dostanú o 16 mm viac priestoru pre kolená. Nečakajte ale rodinné auto. Fiesta je stále malý automobil. Vnútri to bezpečne spoznáte. Aj keď je pravda, že aj postavy vysoké približne 190 cm sa na zadné sedadlá naskladajú relatívne bez problémov.

DSC0211.jpgDSC0213-1.jpg

Kto ale chce v tejto kategórii hlavne priestor, ten bude viac spokojný s Fordom Ka +. Objem batožinového priestoru automobilka zatiaľ pre novú Fiestu neudáva.

5. Stará Fiesta má asi tisíc tlačidiel na stredovom paneli. Zmenilo sa to?

Áno. Ako zaznelo na prezentácii, dosluhujúca Fiesta pochádza z "doby tlačidiel", tá nová zredukovala počet ovládačov o polovicu. Ako asi tušíte, podarilo sa to vďaka využitiu dotykového displeja. Ten má vo vrcholnej verzii uhlopriečku osem palcov. Otázkou je, ako na tom budú skromnejšie vybavené exempláre. Tie sme si ale pri svetovej premiére pozrieť nemohli.

6. Bude bezpečná?

Mala by byť. Realitu sa dozvieme až po nejakom oficiálnom nárazovom teste, ale Ford sľubuje veľký dôraz na oblasť bezpečnosti. Karoséria je tuhšia (o 15%) a základná konštrukcia využíva z tridsiatich šiestich percent oceľ legovanú bórom. Týmto materiálom sa rado chváli na bezpečnosť orientované Volvo.

Sada airbagov je samozrejmosťou. Fiesta má vo dverách navyše tlakové spínače, vďaka ktorým je možné aktivovať zádržné systémy o niečo skôr. Teda ako sa náraz dostane až k posádke. Bočné airbagy sú navrhnuté tak, aby pasažierovi "odhodili" ruku mimo deformačnej zóny. Po novom je aj druhý rad sedadiel vybavený napínačmi bezpečnostných pásov. Tie boli predtým vyhradené len pre prvý rad sedadiel. Na pásoch u vodiča a spolujazdca ešte nájdete drobnosť v podobe mechanického jazýčku, ktorý zabraňuje preklzu bezpečnostného pásu pri nehode.

Fiesta okrem toho myslí aj na chodcov. Okrem systému ich detekcie je s ohľadom na okoloidúcich navrhnuté napríklad aj uchytenie svetiel tak, aby sa v prípade zrážky s chodcom svetla posunuli dozadu. Takisto kapota by sa mala zdeformovať v prípade, že na ňu niekto spadne. Celkovo si Ford v nárazových testoch verí na najlepšia možné hodnotenie.

7. Nová Fiesta je údajne hneď v niekoľkých ohľadoch unikátna. V čom presne?

Nastupujúca Fiesta je napríklad prvý model radu Active. Už teraz je jasné, že rovnako ako rad ST-Line sa aj prevedenie Active postupne rozšíri naprieč ponukou značky (dobrá správa, ak ste vždy túžili po "Mondeu Allroad"). Zároveň ide o prvý model Fordu vybavený novým systémom detekcie chodcov. To isté platí o nasadení audiosystému B & O PLAY alebo o vylepšenom parkovacom asistente schopnom samočinne zabrzdiť, ak pri parkovaní prehliadnete pevnú prekážku. V prípade nastupujúcej generácie si záujemcovia budú môcť takisto prvýkrát zaobstarať výkonný diesel 1.5 TDCi (120 k). Skoršie diesely taký výkon neponúkali.

8) Z akých motorov si môžem vybrať?

Paleta motorizácií zahŕňa atmosférický zážihový agregát 1.1 Ti-VCT (51 kW a 63 kW), trojicu variantov litrového preplňovaného trojvalce 1.0 EcoBoost (74, 92 a 103 kW) a naftový štvorvalec 1.5 TDCi naladený na 63 kW alebo 88 kW.

Motor Výkon (kW/k) Prevodovka
1.1 Ti-VCT 51/70 man. päťstupňová
1.1 Ti-VCT 63/85 man. päťstupňová
1.0 EcoBoost 74/100 man./aut. šesťstupňová
1.0 EcoBoost 92/125 man. šesťstupňová
1.0 EcoBoost 103/140 man. šesťstupňová
1.5 TDCi 63/85 man. šesťstupňová
1.5 TDCi 88/120 man. šesťstupňová

Atmosférická zážihová jednotka je kombinovaná s päťstupňovým manuálom. Zvyšok ponuky používa šesťstupňovú priamo radenú prevodovku. Automat dostanete len v kombinácii s motorom 1.0 EcoBoost vo verzii s výkonom 74 kW (100 koní).

9. Bude nová Fiesta naozaj dvojvalcová?

Ak siahnete po litrovom preplňovanom EcoBoost, potom v niektorých chvíľach áno. Pri nízkom zaťažení systém deaktivuje jeden valec. Poznať by ste to nemali, opätovné zapojenie valcov prebehne za 14 milisekúnd. Dvojvalcový režim jazdy sa týka všetkých troch výkonových verzií trojvalca 1.0 EcoBoost. Fiesta by mala byť týmto systémom vybavená hneď od svojho príchodu na trh.

10. Dosluhujúca Fiesta ma ako vodiča dosť bavila. Ako na tom bude nová generácia?

To s istotou povedať nemôžeme, pretože sme si novú Fiestu zatiaľ prezreli iba staticky. Avšak Ford si je dobre vedomý toho, že je súčasná generácia mnohokrát chválená práve za svoje jazdné vlastnosti. Preto chce aj túto stránku veci ďalej vylepšit.

Napríklad zadná torzná priečka bude po novo tuhšia o pätnásť percent. Rozšírený rozchod sme už spomínali. Auto dostane aj vektorovanie krútiaceho momentu alebo lepšie brzdy. Celkovo by mala Fiesta ponúknuť o desať percent viac priľnavosti v zákrutách a o osem percent kratšiu brzdnú dráhu pri brzdení z rýchlosti 100 km/h. Kto chce ešte niečo navyše, ten by mal siahnuť po vyhotovení ST-Line s ďalej upraveným podvozkom.

11. Ako rýchla táto novinka bude?

Ťažko povedať, pretože kompletné technické údaje Ford nezverejnil. Musíme si ešte chvíľu počkať.

12. A čo spotreba?

Ani tú Ford priamo nezverejnil, ale uviedol aspoň hodnoty produkcie emisií CO2, z ktorých môžeme spotrebu dopočítať. Najúspornejšie prevedenie so slabším variantom vznetového motora 1.5 TDCi ponúkne spotrebu 3,1 l/100 km, základný preplňovaný EcoBoost by si mal vystačiť s prídelom benzínu 4,2 l/100 km. Kompletný prehľad spotreby pre jednotlivé motorizácie nájdete v tabuľke.

Motor Spotreba (l/100 km) Produkcia emisií CO2 (g/km)
1.1 Ti-VCT 51 kW 4,4 101
1.1 Ti-VCT 63 kW 4,4 101
1.0 EcoBoost 74 kW (man/aut) 4,2/--- 97/---
1.0 EcoBoost 92 kW 4,2 98
1.0 EcoBoost 103 kW 4,4 102
1.5 TDCi 63 kW 3,1 82
1.5 TDCi 88 kW 3,9 89

13. Fiesta 2017 je vraj špičkou segmentu v oblasti asistenčných systémov. Prečo si tak verí?

Pretože Ford v tomto smere Fiestu vážne nešetril. Maximálne vybavené verzie budú mať až dve kamery, tri radary a dvanásť ultrazvukových senzorov. Zoznam asistentov zahŕňa sledovanie mŕtveho uhla, čítanie značiek, asistent jazdy v pruhoch, aktívny parkovací asistent, adaptívny tempomat, stráženie prichádzajúcej dopravy pri cúvaní na ulici a mnohé ďalšie.

Ktoré asistenčné systémy Fiesta ponúkne?

Celkom ich bude pätnásť. Konkrétne sa jedná o aktívny parkovací asistent, adaptívny tempomat, obmedzovač rýchlosti, automatické prepínanie diaľkových svetiel, stráženie mŕtveho uhla, upozornenie na prichádzajúcu dopravu pri cúvaní na ulici, ukazovateľ vzdialenosti, sledovanie únavy vodiča, upozornenie na riziko nárazu a prednárazový systém s detekciou chodcov, parkovacie senzory, asistent rozjazdu do kopca, stráženie jazdných pruhov a čítanie dopravných značiek.

14. Ako sa vôbec navzájom líšia tie štyri nové Fiesty?

Líšia sa najmä na pohľad. Pravdupovediac si nie sme istí tým, ktoré prevedenie je najkrajšie. Dizajnovo sa totiž nová Fiesta dosť podarila. Ale nie je to len o rôznych maskách chladiča, diskoch alebo prahových nástavcoch a oplastovanie blatníkov.

DSC0245-1.jpgDSC0258-1.jpg

Iné je napríklad naladenie podvozku, kedy ST-Line má športovejšie nastavenie a je o centimeter nižšie, zatiaľ čo Active ponúkne naopak o 18 mm väčšiu svetlú výšku v porovnaní s klasickými variantmi. Vignale potom disponuje vyložene luxusne spracovaným interiérom a množstvom chrómu. Autá typu Citroënu DS3 budú mať o čom premýšľať.

15. Tá oplastovaná verzia je veľmi "cool", kam mám poslať zálohu?

Zálohu si zatiaľ nechajte na účte, kde vám zostane ešte viac ako rok. Fiesta Active totiž príde do predaja až neskôr. Presne povedané začiatkom roka 2018.

16. Kedy dorazí skutočná Fiesta ST?

O budúcnosti nechceli ľudia od Fordu špekulovať, takže sa to oficiálne zatiaľ nevie. Istá je ale skutočnosť, že sa s Fiestou ST počíta.

17. Je fajn, že Ford mieri s novou Fiestou do prémiového segmentu, ale ja by som chcel nejakú normálnu verziu. Čo mám robiť?

Ford bude ponúkať okrem všetkých štýlových prevedení a verzie Titanium aj cenovo dostupnejší variant. Ten ale neprezentuje, pretože pozíciu lacného auta tejto kategórie má obsadiť Ford Ka +. Avšak aj relatívne lacné Fiesty by na trhu byť mali. Minimálne oficiálna tlačová správa sľubuje okrem všetkých štyroch predstavených verzií ešte prevedenie Trend.

DSC0236-1.jpg

18. Kedy sa nová Fiesta začne vyrábať?

Čoskoro, ale nie hneď. Podľa toho, čo zaznelo na prezentácii v Kolíne nad Rýnom, bude výroba novej generácie Fordu Fiesta začať približne v apríli budúceho roka.

19. A na trhu bude kedy?

Krátko na to. Zatiaľ sa počíta s tým, že by nastupujúca Fiesta mala doraziť na trh v júli budúceho roka. Máte teda stále celkom dosť času na rozmyslenie, či minúť peniaze z túto novinku, alebo uprednostniť treba nový Citroën C3.

20. Tak čo, pripadá vám nový Ford Fiesta zaujímavý?

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY