vytisknout velikost písma Ford Escort tretej generácie (1980-1990): Revolučná Erika

Escort tretej generácie nahradil svojho predchodcu s klasickou koncepciou iba po piatich rokoch výroby. Sám ale strávil na linkách dvojnásobne dlhú dobu.
Ford Escort tretej generácie (1980-1990): Revolučná Erika
Zoznam kapitol
  1. Prvýkrát s predným pohonom; Od 40 do 71 kW; Ponuka karosérií
  2. Modernizácia, alebo nová generácia; Nešportovec; Kariéra mimo Európy
  3. Ford Escort tretej generácie (1980-1990): Kompletná fotogaléria

Európske kompaktné vozidlá prechádzali v sedemdesiatych rokoch minulého storočia hojne na predný pohon, napríklad Volkswagen Golf v roku 1974. Ford pritom predstavil druhú generáciu svojho Escortu až neskôr - a tá zotrvávala pri klasickej koncepcii vrátane zadnej tuhej nápravy s pozdĺžnymi poleliptickými listovými perami a ortodoxných dvoj- a štvordverových trojpriestorových karosérií. Veľkým mužom modrého oválu bolo jasné, že zmena musí nastať čoskoro.

Prvýkrát s predným pohonom

Došlo k nej v septembri 1980, kedy sa ukázal nový Escort. Bol podstatne hranatejší, vyznával ostro rezané rysy ako väčšina produkcie tejto dekády. Na svoju dobu pôsobil naozaj veľmi moderne a štýlovo, chválil so súčiniteľom odporu vzduchu 0,37. Exteriér navrhli Uwe Bahnsen a veľmi známy Patrick Le Quément.

1980 Ford Escort Coupe UK-spec '198086 2.jpg1980 EscortH03 big.jpg1980 Ford Escort Coupe '198086.jpgTretia generácia Escortu prešla na pohon predných kolies; už od modelového roku 1980 bolo na výber medzi trojdverovým a päťdverovým hatchbackom

Ďalšou veľkou revolúciou bolo výklopné veko v zadnej časti, ktoré ponúklo dobre prístupný batožinový priestor objemu 345 l. Tretia generácia tak už nebola sedanom a tudorom, ale hatchbackom. Päťdverové verzie mali naviac ešte trojuholníkové okienka v C-stĺpikoch. Trojdverová sa však oficiálne volala Coupe!

Úplne nový podvozok (platforma niesla označenie CE14) s rázvorom 2393 mm dostal dozadu vidlicové priečne ramená a pozdĺžne vzpery, vpredu aj naďalej zostávala spodná priečna a McPherson. Aj napriek tomu ale k nejakému razantnému posunu v jazdných vlastnostiach nedošlo. Inzerciu novinky vyvíjanej po kódovým menom Erika sprevádzal reklamný slogan "Simple Is Efficient" (voľne preložené "V jednoduchosti je krása"). Najväčšieho súpera na európskych trhoch bolo nutné hľadať vo Volkswagene Golf a Opeli Kadett D.

1980 Ford Escort Coupe UK-spec '198086 3.jpg1980 Ford Escort Hatchback '198086 3.jpg1980 Ford Escort Hatchback '198086 4.jpgEscort stál na novej platforme CE 14 a bol výrazne väčší ako Volkswagen Golf, už vtedy hlavný rival v európskej kompaktnej triede

V porovnaní s Golfom bol však Escort omnoho väčší, nezabúdajme, že etalón triedy z Wolfsburgu meral vtedy na dĺžku len 3,7 m. Konkurent od globálnej automobilky mal 3,97 m, bol 1,64 m široký a 1,38 m vysoký, základnými rozmermi tak zodpovedal skôr štvormetrovému Oplu.

Od 40 do 71 kW

Motory boli už umiestnené naprieč. Najslabší zážihový agregát predstavovala Valencia s tyčkovým rozvodom, 1118 cm3 a výkonom 40 kW. Ford však uviedol aj ďalšie karburátorové štvorvalce CVH, už OHC vo verziách 1,3 l/51 kW a 1,6 l/58 kW. Krátko sa ponúkal aj s objemom 1,1 l.

Motory vznikali vo waleskom Bridgende, pre ich produkciu tu bola postavená nová motoráreň a pod kapotami sa ich postupne dočkali aj Fiesta a väčšia Sierra. Pokojným chodom práve nevynikali a potrebovali značnú starostlivosť, ale zároveň ich bolo možné bez problémov ladiť.

1980 Ford Escort XR3 '198083 2.jpg1980 Ford Escort XR3 '198083 3.jpg1980 Ford Escort XR3 '198083 4.jpg1980 Ford Escort XR3 '198083.jpg1980 Ford Escort XR3 '1980835.jpeg1983 Ford Escort XR3i '198386.jpg
Trojdverový Escort XR3 bol poháňaný motorom 1,6 l s výkonom 71 kW

Samotná automobilka ponúkla sportuchtivým trojdverový Escort XR3 so tisícšesťstovkou, z ktorej sa podarilo vydolovať technikom 71 kW. Jeho ambície naznačovalo aj decentné krídelko.

Prvým modelom so vstrekovaním bol ešte výkonnejší nemecký RS 1600 (1981, 85 kW), jeho starší britský kolega dostal íčko do vienka až v októbri 1982. To už mal ale 77 kW a 138 Nm. Športové varianty boli o niečo dlhšie (4,05 m) a nižšie (1,35 m). Aj napriek nedostatku v palete pohonných jednotiek a správaniu na ceste si Escort odviezol prestížny titul Európskeho auta roku 1981, porazil Fiat Pandu i Austin Metro.

Päťstupňové manuálnej prevodovky sa vo veľkej miere začali montovať až v lete 1982, predtým mali len štvoricu rýchlostí. Ďalšiu voľbu predstavoval trojstupňový automat ATX (1983).

1981 Ford Escort RS1600i '198185 1.jpg1981 Ford Escort RS1600i '198185 2.jpg1981 Ford Escort RS1600i '198185 3.jpg1981 Ford Escort RS1600i '198185 5.jpg1981 Ford Escort RS1600i '198185 4.jpg1981_Ford_Escort_World_Car.jpgĎalší športový variant Escortu, RS 1600; v roku 1981 sa kompaktný Ford stal európskym autom roka

Posilňovač riadenia nebol v štandardnej výbave, chýbala aj klimatizácia, zato si mohli klienti kúpiť napríklad otváracia strechu, centrálne zamykanie a elektrické okná. Samočinná prevodovka pochádzala z amerického Escortu, ktorý s tým európskym zdieľal platformu a základnú siluetu, ale bol o dosť väčší (4,3 m).

Vyrábal sa v rokoch 1981-1990 v USA, Kanade a Mexiku ako troj a päťdverový hatchback a kombi s motormi 1,6 a 1.9 l CVH, respektíve s dvojlitrovým dieselom Mazda. Severoamerické verzie posilňovač riadenia mali a tisícšesťstovka sa dodávala krátko aj s turbodúchadlom. Prvý väčší facelift prišiel v roku 1985, druhý decentnejší o tri roky neskôr.

Široká ponuka karosérií

Oproti predchodcom sa tretí európsky Escort dodával so širokou paletou karosérií. Hatchbacky doplnilo vzápätí kombi, spočiatku však len s jedným párom bočných dverí. Tieto verzie vymreli v nižšej strednej triede s príchodom deväťdesiatych rokov.

Päťdverové auto prišlo na trh až v roku 1983 spolu s kabrioletom. Ten bol k dispozicii len ako XR3i a Ghia a vyrábali ho v Nemecku. Nie však vo Forde, ale v karosárni Karmann v Osnabrücku. Ako niekoľko ostatných konkurentov, aj on vyznával okrem tradičnej plátenej strechy masívny ochranný oblúk.

1983 Ford Escort Cabriolet UK-spec '198386 2.jpg1983 Ford Escort Cabriolet UK-spec '198386.jpg1981 Ford Escort Express '198186.jpg
Kabriolet vyrábal pre Ford Karmann; Escort Express z roku 1981

Ghia, nazvaná podľa karosárne, ktorú Ford na začiatku sedemdesiatych rokov pohltil, predstavovala top výbavu aj v hatchbackoch. Nesmieme zabúdať na dodávky s vyššou strechou a krídlovými zadnými dverami, obľúbené obzvlášť v Británii. Tam sa volali Express. V Južnej Afrike sa vyrábal pick-up Bantam.

Ctitelia klasických sedanov si mohli od roku 1983 kúpiť aj túto karosériu so stupňovitou zadnou časťou. Marketingoví experti Fordu ju však odlíšili od základnej rady iným názvom Orion a odlišnou, luxusnejšie pôsobiacou maskou chladiča. Vďaka predĺženej zadnej partii sa natiahla na 4,19 m a bola tiež vyššia (1,41 m). Aj s dieselom však vážil Orion len 935 kg, základná verzia Escortu mala hlboko pod 900 kg.

1983_ford_orion_8.jpg1983 ford_orion_ghia_uk-spec_1 b.jpg1983 ford_orion_ghia_uk-spec_1.jpg
Štvordverová varianta sa volala Orion; bola dlhšia a vyššia než Escort

Kufor síce ponúkol 451 l, ale sklopné zadné lavice boli v štvordverových vozidlách ešte hudbou ďalekej budúcnosti, takže sa muselo počítať s obmedzenou praktickosťou. Lenže drahší sedan mohol dostať aj motor 1596 cm3/77 kW z XR3i, základný 1,1 l naopak chýbal.

Tí, čo chceli šetriť zasa zvolili od augusta 1983 ponúkaný atmosférický vznetový štvorvalec 1608 cm3 síce s iba 40 kW a 95 Nm, lenže tiež päťlitrovou spotrebou nafty, ktorá navyše nebola v bežnej prevádzke rozhodne nereálna. Maximálna rýchlosť 140 km/h im určite nevadila. Escort RS Turbo z októbra 1984 bol z úplne iného súdka, zostával pri zážihovej tisícšestovke, avšak s turbom Garrett (97 kW).

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY