vytisknout velikost písma Ford Edge mieri do Európy, v hľadáčiku má Audi Q5

Ford vo svojom vývojovom stredisku v nemeckom Merkenichu predstavil zástupcom európskych médií novú generáciu modelu Edge. Toto SUV, ktorého súčasné prevedenie je v USA bestsellerom, sa budúci rok začne predávať aj v Európe.
Ford Edge mieri do Európy, v hľadáčiku má Audi Q5
Zoznam kapitol
  1. Nový Ford Edge
  2. Nový Ford Edge: Fotogaléria

Nový Ford Edge bude chcieť zaujať európskych zákazníkov najmä dizajnom, paletou asistenčných technológií a pomerom vnútorného priestoru k cene. K dispozicii bude výhradne s naftovým motorom 2.0 TDCi a predávať sa začne v roku 2015. Uvedenie tohto pôvodne amerického modelu na európske trhy je ďalším výsledkom stratégie One Ford, ktorú zaviedol odchádzajúci riaditeľ Fordu Alan Mulally.

Len pre piatich

Ford Edge je veľké SUV, ktoré sa v ponuke značky zaradí nad model Kuga a fakticky sa stane vlajkovou loďou európskeho portfólia Fordu. Hoci niektoré podobne veľké SUV sa vyrábajú aj v sedemmiestnom prevedení, Edge sa má v Európe predávať výhradne ako päťmiestny model.

Ford Edge 1.jpgFord Edge 2.jpgFord Edge 3.jpg
Exteriér Fordu Edge bezprostredne nadväzuje na minuloročný koncept, interiér prezrádza príbuznosť s novou generáciou Mondea

"Z úvodnej analýzy priorít zákazníkov jednoznačne vyplynulo, že pre záujemcov o SUV tejto veľkosti je prvoradý dizajn," vysvetľuje Darren Palmer, riaditeľ modelového radu vozidiel CD. "Keď navrhujete sedemmiestne auto, musíte nutne robiť kompromisy. V dizajne, vo vnútornom priestore a najčastejšie v oboch ohľadoch."

Sebavedome dimenzovaná chrómovaná maska ​​chladiča a výrazne tvarované LED svetlomety na prvý pohľad prezrádzajú, že Edge bol formovaný predovšetkým vkusom amerických zákazníkov. V USA sa napokon predáva už od roku 2007 a ​​je obchodne najúspešnejším modelom svojej kategórie.

"Nový Edge poskytne cestujúcim viac priestoru ako väčšie modely SUV konkurenčných značiek, ktoré sú výrazne drahšie," hovorí Roelant de Waard, viceprezident Ford of Europe pre marketing, predaj a služby, v oficiálnom komuniké.

Rozdiel hlavne v motoroch

Edge stojí na novej globálnej platforme Fordu pre autá segmentu CD, o ktorú sa delí s pripravovaným novým Mondeom, S-Maxom a modelom Galaxy.

Základná konštrukcia vozidla je od začiatku koncipovaná tak, aby nový Edge splnil rozdielne homologizačné predpisy na oboch stranách Atlantiku. Na pohľad sa bude líšiť len mierne odlišným vzhľadom svetlometov, nárazníkov a ventilačných otvorov na prove. Pozorné oko zaznamená tiež striedmejšie nakladanie s chrómom a absenciu viditeľnej antény, pretože európsky Edge nedostane satelitné rádio.

Ford Edge 5.jpgFord Edge 4.jpgFord Edge 7.jpg
Automatickú prevodovku bude po novom možné ovládať nielen pákou, ale aj tlačidlami na volante

Hlavný rozdiel bude ale v pohonných jednotkách. Zatiaľ čo v USA sa budú zákazníci rozhodovať medzi tromi benzínovými motormi (2.3 EcoBoost, 2.7 EcoBoost a 3.5 V6), v Európe Ford ponúkne len dve varianty naftového štvorvalca 2.0 TDCi. Oproti rovnomennému agregátu zo súčasných modelov Fordu bude v Edge osadený dvojicou turbodúchadiel.

Motor bude v ponuke v dvoch variantoch: 132 kW (180 k) / 400 Nm a 154 kW (210 k) / 450 Nm. "Diesel spĺňa (emisnú normu) Euro 6 aj bez systému vstrekovania močoviny, ktorý používajú niektoré konkurenčné značky," povedal redakcii AutoMag.sk Palmer.

Ford Edge Sport

New_Ford_Edge_Sport_01.jpgNový Ford Edge bude v Európe ponúkaný v troch stupňoch výbavy: Trend, Sport a Titanium. Automobilka čaká najväčší záujem o luxusnú výbavu Titanium. Jej vizuálne dynamickejším protivníkom bude Sport s vlastným stylingom.

Odlišnosti verzie Sport:

  • Mohutnejšie nárazníky
  • Nástavce prahov
  • Štvorhranné koncovky výfuku
  • Športový podvozok
  • Športové sedadlá
  • Hliníkové pedály

Slabší motor bude dodávaný výhradne s manuálnou prevodovkou, silnejší naopak iba s automatickou dvojspojkovou prevodovkou PowerShift. Tá konečne umožní aj radenie pomocou páčok na volante. Edge však nebude prvým modelom Fordu s touto "vymoženosťou". Ešte pred jeho príchodom sa ho dočká modernizovaný Focus.
Sila motora bude štandardne prenášané na všetky štyri kolesá prostredníctvom elektronicky riadeného systému s vektorovaním krútiaceho momentu. Palmer sľubuje vynikajúce jazdné vlastnosti vďaka náročnému riešeniu zadnej nápravy: "Správanie na ceste bude prinajmenšom porovnateľné s najlepšou prémiovou konkurenciou." Nepopiera však, že terénne ambície vozidlo nemá, pretoze cieľová skupina po nich údajne ani netúži. "Viete predsa, že prevažná väčšina majiteľov SUV sa mimo cesty nikdy nevydá," podotkol.

V hlavnej úlohe výbava

Jazdné vlastnosti patria k silným stránkam Fordu, dnešného zákazníka ale zaujímajú čoraz menej. Silným lákadlom najväčšieho európskeho SUV značky Ford majú preto byť asistenčné systémy a technológie. Edge dostane napríklad adaptívne riadenie, ktorého prevod sa mení v závislosti na rýchlosti. Ďalšiu elektronickú novinku poznajú majitelia sedmičkového BMW alebo Range Roveru: Dvojica popredných širokouhlých kamier sníma priestor pred vozidlom v uhle 180 stupňov, čo významne uľahčuje napríklad vychádzanie z brán na rušnú ulicu.

Edge dostane tiež reproduktory s technológiou potláčania ruchov a pochopiteľne aj systémy známe z doterajších Fordov, medzi nimi napríklad bezdotykové ovládanie piatych dverí (stačí mávnuť nohou pod nárazníkom), nafukovacie bezpečnostné pásy vzadu alebo parkovací asistent, ktorý dokáže na miesto zájsť a tiež ho opustiť.

New_Ford_Edge_Titanium_15.jpgNew_Ford_Edge_Titanium_14.jpg
Voči prémiové konkurencii sa Edge vymedzuje priestrannosťou, najmä v pozdĺžnom smere vzadu

Zákazníci sa môžu tešiť aj na vyhrievanie volantu, čo je výbava mimo prémiový segment síce nie obvyklá, ale ani unikátna. Ponúka ho napríklad Hyundai Santa Fe, s ktorým sa predovšetkým podľa nás Edge bude naťahovať o zákazníkov. Ford však vidí hlavných konkurentov v populárnych "stredne veľkých" SUV prémiových značiek, ako sú Volvo XC60 alebo Audi Q5.

To potvrdzuje aj Palmer, keď hovorí o priestrannosti Edge. "Máme omnoho viac miesta pre nohy vzadu ako má Audi Q5 a dokonca aj viac ako má Q7, ktoré je pochopiteľne neporovnateľne drahšie," zdôrazňuje. Cenu však Ford v tejto fáze ani nenaznačuje. Bolo by to napokon veľmi predčasné. Edge sa v Európe začne predávať až v priebehu roku 2015.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY