vytisknout velikost písma Ford Edge dostane adaptívne riadenie schované priamo vo volante

Ford Edge dostane adaptívne riadenie schované priamo vo volante

Jednou z technických noviniek modelu Ford Edge, ktorého nová generácia zamieri budúci rok k európskym zákazníkom, má byť adaptívne riadenie s premenlivým prevodom. Pozor - nepliesť s premenlivým posilňovacím účinkom, ktorý je v ére elektrických posilňovačov už úplne bežnou vecou. Tu sa v závislosti na rýchlosti jazdy mení uhol natočenia predných kolies.

Adaptive-Steering.jpg
Celý mechanizmus adaptívneho riadenia sa vojde do volantu

V nižších rýchlostiach zodpovedá natočenie volantu o daný uhol väčšiemu natočeniu predných kolies, čo by podľa Fordu malo uľahčiť manévrovanie a parkovanie. Naproti tomu vo vyššom tempe reaguje riadenie na otočenie volantom rozvážnejšie, čo prispieva k vnímanej stabilite napríklad na diaľnici.

Ford dokázal celý mechanizmus ukryť priamo do volantu. Pozostáva v podstate z prevodu a elektromotora spolu s riadiacou jednotkou. Tá si "preberie" každý pokyn vodiča a podľa okolností otočí volantom buď o niečo viac, alebo naopak o niečo menej, než by zodpovedalo lineárnemu prevodu. Sme zvedaví, ako presvedčivo bude systém fungovať v reálnej prevádzke, najmä pokiaľ ide o prirodzenosť odozvy a čistotu spätnej väzby.

Celá zostava váži len asi pol kilogramu a ponecháva na volante dostatok miesta pre čelný airbag vodiča.

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY