vytisknout velikost písma Ford Cortina (1964) na unikátnom prospekte v češtine

Vozidlá Ford Cortina patrili v šesťdesiatych a sedemdesiatych rokoch k predajne najúspešnejším modelom v Európe. Ponúkali ich aj československé podniky Mototechna a Tuzex. Pozrime sa teraz na prospekt, ktorý pre naše trhy vytlačili priamo v Anglicku...
Ford Cortina (1964) na unikátnom prospekte v češtine
Zoznam kapitol
  1. Ford Cortina v Československu, Ventilácia Aeroflow, Video
  2. Ponuka verzií v roku 1964, Cortina začína, Technické údaje
  3. Fotogaléria (40x foto)

Ford Cortina v Československu

Cortiny prvej generácie (1962 - 1966) sa u nás predávali v šesťdesiatych a sedemdesiatych rokoch a patrili k najobľúbenejším autám. Automobily Ford Cortina Mk. I sa k nám vozili v minimálnych počtoch, ktoré ťažko uspokojili potreby režimom vyvolených. Patrili k najdrahším strojom, ktoré bolo v Československu možné kúpiť, pričom aj na trhu s ojazdenými vozidlami si držali vysokú hodnotu.

Ford Cortina (1).jpgFord Cortina (2).jpgFord Cortina (3).jpgFord Cortina Mk. Aj vo svojom pôvodnom prevedení s úzkou maskou chladiča a bez mriežok v zadných stĺpikoch

Anglickej časti amerického Fordu, ktorá Cortiny vyvinula a vyrábala, stálo aj cez kusové predaje za to vydať v polovici šesťdesiatych rokov prospekt špeciálne pre československých zákazníkov. Možno vás to prekvapí, ale bol urobený v češtine. Išlo o na štyri diely delenú skladačku, ktorá tak mala vlastne osem strán formátu A4, a na priložených snímkach vám tieto stránky predstavíme.

01.jpg02.jpg03.jpg04.jpg05.jpg06.jpg
Britský Ford neváhal tuzemskému publiku pripraviť špeciálny prospekt...

Prospekt vytlačila britská tlačiareň Woodford Litho Ltd. s edičným označením "60174659 Czech". Fotografie sú čiernobiele a dátum tlače možno odhadovať na koniec roka 1964, pretože prospekt obsahuje snímky vozidiel v modernizovanom prevedení predstavenom na jeseň roku 1964 v Londýne (facelift na prvý pohľad spoznáme podľa väčšej masky chladiča obsahujúcej aj blinkre a ventilačných mriežok v stĺpcoch C).

Ventilácia Aeroflow

Na prvý pohľad vynikne mimoriadne kvalitné spracovanie prospektu na hodnotne pôsobiacim kriedovom papieri. Otázkou zostáva, kto sa staral o preklad, ktorý okrem často nepasujúcej či dokonca úplne chýbajúcej diakritiky ponúka rad úsmevných gramatických obratov. Napríklad sa tu dočítame o modeloch "s dvoma a štyrmi dveri" či "oddelenie na batožinu", za zmienku stojí tiež "dvojfarebný lakový náter", "slnečné visory", "vysoko výkonné točivé čerpadlo" alebo "skúste Cortina '65 a presviedčajte sa ".

Výrobca zdôrazňoval prednosti ventilácie Aeroflow, ktorá bola v Cortine uvedená práve s faceliftom v roku 1964. Bezprievanový systém, s hlavnými výduchmi v podobe kruhových segmentov po stranách palubnej dosky, zabezpečoval prístup vzduchu do všetkých miest priestoru pre posádku aj k čelnému sklu (proti jeho zahmlievaniu) a odsávaný bol mriežkami v stĺpcoch C, pričom ku kompletnej výmene vzduchu malo dochádzať každých 40 sekúnd.

07.jpg08.jpgFord Lotus Cortina (11).jpg
Cortina po facelifte v roku 1964 disponovala aj pokrokovo riešenou ventiláciou Aeroflow

Nejde pritom len o marketingové floskule: na začiatku osemdesiatych rokov prebehli skúšky s využitím moderných meracích prístrojov, ktoré preukázali, že ventilácia Aeroflow vo faceliftovanej verzii Cortiny Mk. I bola ďaleko účinnejšia ako u Cortina ďalších generácií vrátane radu Mk. IV (to už bol derivát nemeckého Taunusu).

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Test Mercedes-Benz AMG GT R

Test Mercedes-Benz AMG GT R

Možno prišiel z pekla, ale tých menej šťastlivcov, ktorí si ho budú môcť kúpiť, odvezie rovno do vodičského raja.

20. 6. 2017 | Dalibor Žák
Test motocyklu Honda CRF1000L Africa Twin: Ku koreňom

Test motocyklu Honda CRF1000L Africa Twin: Ku koreňom

Mohutný zvukový prejav urobí s zážitkom jazdy divy a motor odovzdáva svoju silu presne v tých otáčkach, kde ju oceníte najviac pri jazde na neznámych kľukatých cestách alebo práve mimo asfaltu. Čo je kráľovská disciplína tejto Hondy.

19. 6. 2017 | Dalibor Žák
Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Na brzde obstála

Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Na brzde obstála

Kia Optima GT sa dodáva výhradne s motorom 2.0 T-GDI. Výrobca sľubuje 180 kW a 350 Nm, my sme namerali ešte vyššie maximá. Krútiaci moment sa drží nad nominálnou hodnotou v intervale 1400-4500 min-1.

15. 6. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY