vytisknout velikost písma Ford Cortina (1964) na unikátnom prospekte v češtine

Vozidlá Ford Cortina patrili v šesťdesiatych a sedemdesiatych rokoch k predajne najúspešnejším modelom v Európe. Ponúkali ich aj československé podniky Mototechna a Tuzex. Pozrime sa teraz na prospekt, ktorý pre naše trhy vytlačili priamo v Anglicku...
Ford Cortina (1964) na unikátnom prospekte v češtine
Zoznam kapitol
  1. Ford Cortina v Československu, Ventilácia Aeroflow, Video
  2. Ponuka verzií v roku 1964, Cortina začína, Technické údaje
  3. Fotogaléria (40x foto)

Ford Cortina v Československu

Cortiny prvej generácie (1962 - 1966) sa u nás predávali v šesťdesiatych a sedemdesiatych rokoch a patrili k najobľúbenejším autám. Automobily Ford Cortina Mk. I sa k nám vozili v minimálnych počtoch, ktoré ťažko uspokojili potreby režimom vyvolených. Patrili k najdrahším strojom, ktoré bolo v Československu možné kúpiť, pričom aj na trhu s ojazdenými vozidlami si držali vysokú hodnotu.

Ford Cortina (1).jpgFord Cortina (2).jpgFord Cortina (3).jpgFord Cortina Mk. Aj vo svojom pôvodnom prevedení s úzkou maskou chladiča a bez mriežok v zadných stĺpikoch

Anglickej časti amerického Fordu, ktorá Cortiny vyvinula a vyrábala, stálo aj cez kusové predaje za to vydať v polovici šesťdesiatych rokov prospekt špeciálne pre československých zákazníkov. Možno vás to prekvapí, ale bol urobený v češtine. Išlo o na štyri diely delenú skladačku, ktorá tak mala vlastne osem strán formátu A4, a na priložených snímkach vám tieto stránky predstavíme.

01.jpg02.jpg03.jpg04.jpg05.jpg06.jpg
Britský Ford neváhal tuzemskému publiku pripraviť špeciálny prospekt...

Prospekt vytlačila britská tlačiareň Woodford Litho Ltd. s edičným označením "60174659 Czech". Fotografie sú čiernobiele a dátum tlače možno odhadovať na koniec roka 1964, pretože prospekt obsahuje snímky vozidiel v modernizovanom prevedení predstavenom na jeseň roku 1964 v Londýne (facelift na prvý pohľad spoznáme podľa väčšej masky chladiča obsahujúcej aj blinkre a ventilačných mriežok v stĺpcoch C).

Ventilácia Aeroflow

Na prvý pohľad vynikne mimoriadne kvalitné spracovanie prospektu na hodnotne pôsobiacim kriedovom papieri. Otázkou zostáva, kto sa staral o preklad, ktorý okrem často nepasujúcej či dokonca úplne chýbajúcej diakritiky ponúka rad úsmevných gramatických obratov. Napríklad sa tu dočítame o modeloch "s dvoma a štyrmi dveri" či "oddelenie na batožinu", za zmienku stojí tiež "dvojfarebný lakový náter", "slnečné visory", "vysoko výkonné točivé čerpadlo" alebo "skúste Cortina '65 a presviedčajte sa ".

Výrobca zdôrazňoval prednosti ventilácie Aeroflow, ktorá bola v Cortine uvedená práve s faceliftom v roku 1964. Bezprievanový systém, s hlavnými výduchmi v podobe kruhových segmentov po stranách palubnej dosky, zabezpečoval prístup vzduchu do všetkých miest priestoru pre posádku aj k čelnému sklu (proti jeho zahmlievaniu) a odsávaný bol mriežkami v stĺpcoch C, pričom ku kompletnej výmene vzduchu malo dochádzať každých 40 sekúnd.

07.jpg08.jpgFord Lotus Cortina (11).jpg
Cortina po facelifte v roku 1964 disponovala aj pokrokovo riešenou ventiláciou Aeroflow

Nejde pritom len o marketingové floskule: na začiatku osemdesiatych rokov prebehli skúšky s využitím moderných meracích prístrojov, ktoré preukázali, že ventilácia Aeroflow vo faceliftovanej verzii Cortiny Mk. I bola ďaleko účinnejšia ako u Cortina ďalších generácií vrátane radu Mk. IV (to už bol derivát nemeckého Taunusu).

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY