vytisknout velikost písma Filtry pevných častíc alebo DPF (4/4): Výmena, čistenie, vytĺkanie DPF

Na závěr našeho seriálu se podíváme na situace, kdy už není zbytí a nefunkční filtr je třeba řešit. Vedle výměny se nabízejí i další metody...
Filtry pevných častíc alebo DPF (4/4): Výmena, čistenie, vytĺkanie DPF

Filtry pevných častíc alebo DPF: diely seriálu

1/4 Druhy DPF, ich prednosti a nedostatky
2/4 Spoľahlivosť filtrov pevných častíc
3/4 Ako predchádzať problémom s filtrami pevných častíc
4/4 Opravy filtrov pevných častíc – výmena, čistenie, vytĺkanie


V prípade, že už sa filter nedarí z nejakého dôvodu zachrániť, je nenávratne poškodený alebo nahromadením nespáliteľných zvyškov výrazne klesla jeho kapacita (vyžaduje čoraz častejšie regenerácie), existujú tri riešenia.

Výmena môže vyjsť draho

Po prvé je to najmenej obľúbená varianta - konvenčné výmena. Vzhľadom k vysokým, v prípade niektorých kórejských a japonských značiek až absurdne predraženým originálnym dielom si tento "luxus" dovolí len minimum vlastníkov starších ojazdených áut.

Aftermarketové filtre DPF bývajú lacnejšie (podľa značky aj cieľového vozidla o 10 až 70%), stále sa však bavíme o cenách rádovo v stovkách eur a navyše zďaleka nie u všetkých aftermarketových produktov je možné garantovať pôvodnú účinnosť - inými slovami filtračného materiálu či aktívnej vrstvy tu môže byť proti originálu výrazne menej.

aftermarketový filtr.jpgEmulátor filtru pevných částic.jpgPři nadměrně dlouhé regeneraci se mohou tavit i plasty v blízkosti výfukového potrubí.jpg
Aftermarketový filter; emulátor; pri nadmerne dlhej regenerácii sa môžu taviť plasty v blízkosti výfukového potrubia

Druhovýrobní filtre by údajne mali ďalej zlacnieť, táto informácia však nie je človeku riešiacemu akútny problém nič moc platná. Ďalej je potrebné si uvedomiť, že aj nový filter je v drvivej väčšine prípadov dodávaný bez príslušných snímačov, ktoré sa zo starého filtra často nepodarí bez poškodenia demontovať a je potrebné kúpiť aj ich. Teplotné čidlá neustálym striedaním teplôt do obalu filtra doslova zarastú.

Ak napríklad na naftovú Mazdu6 minulej generácie stojí jedno čidlo až 300 eur, pričom u niektorých verzií sú až tri, potom pri výmene filtra už hádžeme peniaze lopatou...

Filter možno aj vyčistiť

Druhým variantom je profesionálne čistenie. Skutočne zmysluplná technológia profesionálneho čistenia priamo na vozidle neexistuje a drvivá väčšina tých v slovenských podmienkach hojne využívaných (čistenie tlakovou vodou, chemickými roztokmi atď.) funguje zvyčajne len na chvíľu alebo filter nenávratne poškodí. Nešťastný majiteľ stojí po čase opäť na začiatku, len chudobnejší o stovky eur.

Príklady cien originálnych filtrov pevných častíc

  • BMW 530d E60 = 1 850 eur
  • Ford Mondeo (IV) 2.0 TDCi 103 kW = 483 eur
  • Honda Accord 2.2 i-DTEC = 1 765 eur
  • Renault Mégane II 1.9 dCi = 968 eur
  • Škoda Octavia II 2.0 TDI CR 103 kW = 1 363 eur
  • Volkswagen Passat B6 2.0 TDI PD = 996 eur

    Uvedené ceny sú vrátane DPH.

 

Výhodou čistenia je takmer stopercentné obnovenie filtračnej kapacity pôvodného filtra bez rizika jeho poškodenia a bez nutnosti demontáže teplotných čidiel, nevýhodou spomínaná cena a opäť nutnosť filter z vozidla demontovať. U niektorých áut je pritom prístup veľmi komplikovaný, v zriedkavých prípadoch vyžaduje aj spustenie nápravnice. To bol napríklad prípad Toyoty Avensis 2.2 D-CAT. Jediná nadejnejšia technológia čistenia (Advanpure) s pomocou špeciálneho regulovateľného plynového horáka a súčasného protismerného vyfukovania nespáliteľných zvyškov (popola) tlakovými vlnami je na trhu zatiaľ krátko a nie je práve najlacnejšia - stojí okolo 300-400 eur.

Všeobecne je to vždy komplikovanejšie tam, kde je DPF priamo v tesnej blízkosti motora a ten sám je pritom príliš rozmerný a motorový priestor veľmi tesný, alebo v prípade priečne uložených motorov otočených "horúcou" stranou dozadu.

Zložitý prístup k DPF (tu dokonca dvoma) je tiež napríklad v Audi A8 4.2 TDI. Tu už samotná výmena turbodúchadiel vyžaduje demontáž motora z auta.

Vytĺkať a potom zatĺkať, zatĺkať, zatĺkať

Treťou, a predtým u nás hojne obľúbenou, alternatívou, je takzvané "vybúranie" filtra. Ide o veľmi kontroverznú záležitosť vyvolávajúcu zúrivé diskusie o nemorálnosti, bezohľadnosti, zbavení auta technickej spôsobilosti a podobne. Každopádne aj toto riešenie "pre odolných" je stále v hre, nech sa nám to páči alebo nie.

Najmä po nástupe tzv. emulátorov (softvérových cumlíkov prítomnosti filtra DPF) je reálna možnosť odhaľovania takej úpravy u auta s dobre fungujúcim spaľovaním, teda viditeľne nedymiaceho, pomerne malá. O slovenských kontrolách emisií sa nemá zmysel vôbec zmieňovať, možnosti odhaľovania nasadenia naozaj dobre navrhnutého emulátora je orieškom aj pre značkový servis. Na rozdiel od úprav riadiacej jednotky sa emulátory diagnosticky tvária ako plne funkčné DPF a nekolidujú s aktualizáciami softvéru riadiacich jednotiek motora.

Starí praktici sa neboja s takto "upraveným" vozidlom vyjsť ani do zahraničia s logickým argumentom, že ani neoblomný nemecký policajt nemá dôvod strkať prst do výfuku alebo vás konfrontovať na mobilnej stanici merania emisií, ak auto zjavne nedymí alebo sa jeho sadzami zčernalá koncovka výfuku na sto honov nebije so zelenou plaketou vylepenou na čelnom skle.

Odhalenie je zložité

Navyše aj Nemecku už vedia, že výrobcom udávané tolerancie dymivosti vozidlo často prejde a že "usvedčiteľnosť" podľa zčernalého výfuku je veľmi ošemetná záležitosť. Napríklad vozidlá s dodatočne montovaným retrofitom prepúšťajú časť sadzí úplne bežne. Autám po predchádzajúcej oprave nefunkčného DPF už navždy zostala koncovka výfuku čierna, hoci s novo inštalovaným filtrom opäť nedymí.

Každopádne aj v slovenských podmienkach je cítiť, že biznis vytĺkania filtrov pomaly prestáva byť tolerovaný. Slovenská obchodná inšpekcia sa na základe podnetu z ministerstva dopravy nechala počuť, že si na podobné firmy "posvieti".

Právnici sa však len usmievajú a poukazujú na fakt, že ak je zákazník informovaný o rizikách vyplývajúcich z demontáže filtra (napríklad že vozidlo tým okamihom stráca technickú spôsobilosť a správne by nemalo odísť po vlastnej osi domov) a napriek tomu tento úkon od autoopravovne požaduje, tá sa nedopúšťa ničoho nezákonného. A že súkromný plastický chirurg vám tiež pokojne odreže ucho, ak prejavíte o to dostatočný záujem a dobrovoľne súhlasíte s rizikami z toho vyplývajúcimi.

Dopyt tvorí ponuku

Keďže pri súčasných cenách opráv a náhradných dielov bude stále existovať dopyt po tejto službe, bude existovať aj ona sama. Len sa stiahne do navonok menej krikľavo "undergroundovej" podoby, ako sa to deje napríklad v Taliansku či Veľkej Británii, kde sa napriek vyššej životnej úrovni priemerného obyvateľa stali emulátory celkom rozšíreným riešením problémov s filtrami DPF.

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY