vytisknout velikost písma Filtre pevných častíc alebo DPF (3/4): 7 rád, ako predchádzať problémom

V dnešnom pokračovaní seriálu o filtroch pevných častíc si povieme, čo môžete urobiť preto, aby ste problémom s DPF predišli. Aj tu platí, že prevencia je jednoduchšia a lacnejšia ako liečba.
Filtre pevných častíc alebo DPF (3/4): 7 rád, ako predchádzať problémom

Filtry pevných častíc alebo DPF: diely seriálu

1/4 Druhy DPF, ich prednosti a nedostatky
2/4 Spoľahlivosť filtrov pevných častíc
3/4 Jak předcházet problémům s filtry pevných částic
4/4 Opravy filtrů pevných částic – výměna, čištění, vytloukání 


1. Vyberte si správne auto

Pri dodržiavaní určitých zásad možno problémom s DPF účinne predchádzať. Ak jazdíte trvalo na kratučké vzdialenosti a s vysokým podielom studených štartov, nekupujte si cielene diesel s DPF. Pri krátkom mestskom poskakovaní sa diesel ani nezahreje, jeho spaľovanie nie je dokonalé a čoskoro zaplnený filter často ani nepôjde efektívne zregenerovať. Začarovaný kruh, z ktorého nikdy úplne nevystúpite.

2. Sledujte spotrebu

Ak je to možné, na palubnom počítači priebežne sledujte okamžitú spotrebu. Až na výnimky, ako sú niektoré nákladné vozidlá alebo niektoré americké naftové pickupy, sa nám moderné vozidlo snaží regeneráciu zatajiť. A to je obrovská chyba, pretože dostatočne výrazná informácia pre vodiča o práve prebiehajúcej regenerácii by mohla zachrániť mnoho vozidiel od zbytočných problémov.

Aj keď zďaleka nie na všetkých, stále na väčšine vozidiel s DPF bude prebiehajúca regenerácia odhalovať zo skokového nárastu okamžitej spotreby - napr. kde bežne jazdíte s hodnotami 5 l/100 km, bude náhle počítač pri rovnakom spôsobe jazdy zobrazovať kľudne aj násobky tejto hodnoty, napríklad 10 alebo aj 15 l/100 km.

Hodnoty spotreby zostávajú počas regenerácie zvýšenej i pri voľnobehu alebo odstavení plynu pri spomaľovaní. Neskorší návrat do normálneho stavu ukazuje na úspešne ukončenú regeneráciu, motor však hneď nevypínajte. Regenerácia síce skončila, ale výfukový trakt sa ešte určitý čas dochladzuje.

Dlhodobým priebežným pozorovaním okamžitej spotreby navyše aj celkom ľahko odhadnete približnú periódu spúšťania regenerácie u svojho vozidla. Priemerne sa deje približne každých 800 km, hodnota sa líši od vozidlo k vozidlu aj podmienok, v ktorých jazdí.

3. Neprerušujte regeneráciu

Ak regenerácia zjavne prebieha, nevypínajte motor a snažte sa pokračovať v jazde aj za cenu neplánovaného predĺženia trasy. Asi najznámejšia požiadavka systému DPF pre jeho spoľahlivú funkciu. Niekoľkonásobne prerušená regenerácia - hoci nechtiac - je nielen najčastejšou príčinou nadmerného riedenia motorového oleja naftou (hlavne u bezaditívnych systémov), ale taktiež skracuje životnosť filtra. Vždy je najlepšie, aby sadze kompletne vyhoreli naraz a v čo najkratšom časovom useku. Množstvo vyplýtvaného paliva bude menšie, rovnako ako čas extrémneho tepelného preťaženia výfukového systému.

4. Sledujte otáčky

Počas regenerácie, ak je to možné, udržujte motor v strednej záťaži a stredných otáčkach. Vyvarujte sa príliš nízkych aj vysokých otáčok, "pomáhanie" plným plynom je vyložene kontraproduktívne - regenerácia sa v tomto režime prerušuje a po následnom spomalení znovu spúšťa. Pokiaľ ste uviazli napríklad v kolóne, nevadí. Regenerácia sa síce pretiahne, ale stále beží.

5. Kupujte len vhodný olej

Používajte výhradne "Low Saps" motorové oleje s nízkou produkciou popola, schválené pre motory s filtrom pevných častíc. Konkrétnu špecifikáciu nájdete priamo v užívateľskom manuáli alebo servisnej knižke. Ak nie je presná špecifikácia k dispozícii, všeobecne sa jedná o oleje spĺňajúce normu ACEA C1, C2 alebo C3, alebo je priamo na zadnej etikete uvedené, že sa hodí pre vozidlá s DPF, prípadne spĺňajúce Euro 4 a vyššie.

6. Tankujte poriadnu naftu

Vyhýbajte sa nafte z pochybných zdrojov. Nekvalitné palivo negatívne ovplyvňuje činnosť systému DPF ako priamo (zrýchlené zanášanie, nespáliteľné zvyšky), tak nepriamo prostredníctvom svojho pôsobenia na čerpadlo, vstrekovače, EGR ventily atď.

7. Nečakejte, až sa z malého problému stane veľký

Ak viete o nich dopredu, zavčasu vyriešte problémy so vstrekovačmi, EGR ventilmi, reguláciou turbodúchadiel či klapkami sania. Opäť platí, že inak veľmi rýchlo dochádza k sekundárnym problémom na DPF. Prípad z praxe: Než si zákazník s Audi Q7 3.0 TDI našiel čas na návštevu servisu a výmenu nefunkčnej klapky jednej sacej vetvy za stovky eur, medzitým "odrovnal" filter pevných častíc za ďalších zopár.

Nabudúce: Výmena, čistenie a vytĺkanie filtrov pevných častíc

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY