vytisknout velikost písma Filtre pevných častíc alebo DPF (2/4): Spoľahlivosť filtrov

V dnešnom dieli seriálu o filtroch pevných častíc sa zameriame na ich spoľahlivosť. Povieme si tiež, čo všetko je potrebné skontrolovať, ak začne DPF robiť problémy.
Filtre pevných častíc alebo DPF (2/4): Spoľahlivosť filtrov

Filtry pevných častíc alebo DPF: diely seriálu

1/4 Druhy DPF, ich prednosti a nedostatky
2/4 Spoľahlivosť filtrov pevných častíc
3/4 Ako predchádzať problémom s filtrami pevných častíc
4/4 Opravy filtrov pevných častíc – výmena, čištenie, vytĺkanie


Každý "uzavretý" filter pevných častíc vyžaduje aj pri ideálnych jazdných podmienkach pre svoju správnu funkciu presné údaje z čidiel priamo na filtri (sledovanie diferenčných tlakov, teploty), ale tiež veľmi dobrú kondíciu predradeného oxidačného katalyzátora, vstrekovanie aj mnohých ďalších prvkov. Ide okrem iného o EGR ventily, váhy vzduchu, turbodúchadlo, klapky v sacom potrubí, chladenie atď.

Pri starších ojazdených autách teda spoľahlivú funkciu filtra pevných častíc nemožno garantovať, lebo ani jeden z menovaných komponentov nemá neobmedzenú životnosť.

Prvotná príčina býva inde

Upchatý filter DPF býva málokedy príčinou sám o sebe, vždy ide o následok niečoho. Paradoxne málokedy to býva samotný nevhodný jazdný režim (ako sa často tvrdí), lebo keď je systém úplne v poriadku a regenerácia niekoľkokrát zlyhala, stále je v dostatočnom predstihu pred spadnutím motora do núdzového režimu a hraničnému zanesenia filtra vodič varovaný buď kontrolkou alebo textom na displeji o potrebe vykonať v blízkej dobe regeneračnú jazdu.

1.jpg3.jpg2.jpg
Demontáž aditívneho filtra (FAP) z Peugeotu 308

Ak k varovanie vôbec nedošlo, býva problém vždy v technike a na jeho riešenie je potrebné nielen kvalitné diagnostické vybavenie, ale aj dobrá znalosť dejov v motore, vzájomných súvzťažností a často aj kus sedliackeho rozumu. Kvôli zúfalej úrovni mnohých - aj značkových - servisov sa toho zákazníci často nedočkajú, takže výsledkom sú buď bezmyšlienkovite spúšťané servisné regenerácie a neustály kolobeh udalostí, alebo úplne zbytočné výmeny drahých filtrov aj s príslušenstvom.

Na rozdiel od spálenej žiarovky, ktorá buď má, alebo nemá odvod, sa chybné senzory teploty alebo diferenčného tlaku nemusia pri zbežnej kontrole diagnostikou hlásiť ako chybné. Stačí len mierne posunuté pásmo a drobné odchýlky hodnôt, aby bol problém na svete.

Než siahnete k výmene filtru

V prípade problémov s DPF odporúčame v prvom rade preveriť stav a funkčnosť nasledujúcich komponentov. Prehliadku by mal samozrejme vykonávať skúsený mechanik.

  • Snímače teploty DPF – Tak napríklad niektoré japonské vozy majú aj tri. Spolu so snímačom diferenčných tlakov ide o najdôležitejšie senzory pre riadenie procesu napaľovania filtra
  • Snímače diferenčných tlakov – podľa skúseností z praxe najčastejšia príčina problémov s DPF. Závadu môže spôsobovať ako samotný snímač udávajúce zlé alebo nelineárne rastúce hodnoty, tak napríklad mierne netesné tlakové vedenie od filtra k nemu (rúrky, hadice)
  • Oxidačný katalyzátor – Ak sú snímače teploty v poriadku, možno diagnosticky ľahko monitorovať, či vôbec dochádza k páleniu dodatočne vstrekovaného paliva. Ak nie, filter DPF sa nepodarí nikdy zregenerovať
  • Vstrekovače paliva – Auto s DPF nedymí ani s úplne opotrebovanými alebo zle rozprašujúcimi vstrekovačmi, letmá diagnostika stavu vstrekovačov pohľadom na výfuk "túrovaného" auta naozaj nestačí. Symptómom dosluhujúcicch vstrekovačov by mohla byť skôr zvýšená spotreba, vyplývajúca zo zvýšeného počtu regenerácii (nadmerná produkcia sadzí)
  • Lambda sondu
  • Snímač hmotnosti nasávaného vzduchu (ľudovo váhu vzduchu)
  • Termostat – najmä ak vozidlo nemá teplomer chladiacej kvapaliny. Na nedostatočne zahriatom motore sa regenerácia nemusí spustiť. Prahové hodnoty minimálnej teploty pre spustenie regenerácie si každý výrobca stanovuje vlastné

Nabudúce: Prevencia problémov s filtrami pevných častíc

Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive

Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive

Britskí kolegovia porovnali BMW 760Li xDrive a Škodu Superb 2.0 TSI 4×4. Obe spomínané autá sa v našej redakcii už zastavili, preto sme sa pozreli na presné čísla nameranej dynamiky. Superb na dvanásťvalec ani zďaleka nemá, ale skutočne dobre brzdí.

20. 11. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Fabiu RS by sme odporučili niekomu, kto je fanúšik značky a podobné auto chce pre radosť napríklad ako druhý alebo tretí kus do svojej flotily s tým, že toho za rok príliš veľa nenabehne.

14. 11. 2017 | Dalibor Žák
Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Motor 1.4 TSI ACT má udávaný výkon 110 kW a krútiaci moment 250 Nm. Dlhodobo testovaný Seat Leon predviedol na valcovej skúšobni ešte lepšie hodnoty a najmä veľmi priaznivé priebehy. Krútiaci moment zostáva v prakticky celom rozsahu bežne používaných otáčok nad udávanou maximálnou hodnotou.

13. 11. 2017 | Jiří Červenka

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY