vytisknout velikost písma Fiat Uno (1983-2013): Hranatý nezmar

Fiat malé autá vie robiť, o tom niet sporu. S Unom sa mu opäť podarilo trafiť sa do čierneho. A hranatý nezmar preukázal životaschopnosť aj dlhou dobou výroby, v Brazílii skončila až v decembri 2013.
Fiat Uno (1983-2013): Hranatý nezmar
Zoznam kapitol
  1. Kozmický štart; FIRE neznamená oheň
  2. Po Une prišlo Punto; Uno ako svetobežník
  3. Fiat Uno (1983-2013): Fotogaléria

Giugiarov Italdesign dal projektu 146 do vienka vonkajšie tvary plné ostrých rohov, pred troma dekádami ostatne až na pár výnimiek automobilovému svetu vládli. Avšak výsledkom nebola žiadna hranatá krabica na kolesách, ale naopak úhľadné auto, ktoré poskytovalo dostatok priestoru ako vpredu, tak aj vzadu.

Vysokým vstup povolený. Aj dozadu

Ten bol prvoradý, Fiat je ostatne povestný tým, že vie na malom pôdoryse postaviť automobil, do ktorého sa bez problémov a so základným pohodlím zmestia štyria dospelí, pri troche dobrej vôle aj päť. Na zadné sedačky sa poskladali aj dvojmetroví dlháni. Pokojne dokonca v trojdverových verziách, pretože prístup sem bol najlepší možný, moderné vozy by im ho mohli závidieť. Praktickejší päťdverový hatchback samozrejme nesmel chýbať.

1983Fiat Uno 3-door (1983) -06.jpg1983Fiat Uno 3-door (1983) -10.jpg1983Fiat Uno 3-door (1983) -11.jpg
Svoj verejný debut absolvovalo Uno na floridskom myse Canaveral, aj keď predaj na americkom trhu Fiat neplánoval

Súčiniteľ odporu vzduchu 3,64 m dlhých, 1,56 m širokých a 1,43 m vysokých karosérií dosahoval 0,34, čo bola vtedy vynikajúca hodnota ... Presklená vysoká kabína mala takmer zvislý zadok, na druhej strane na ňu nadväzovala plochá sklonená kapota. Úzke stĺpiky a veľká zasklená plocha umožňovali výborný výhľad všetkými smermi. Tradičné logo nahradil Fiat päticou šikmých líšt, pre ďalšie roky tak typickou.

Kozmický štart

Uno sa ako nástupca populárneho typu 127 predstavilo po skoro štvorročnom vývoji 20. januára 1983 na atypickom mieste: myse Canaveral na Floride neďaleko výskumného centra NASA a leteckej základne. Pritom sa v USA nikdy neponúklo. Z predchodcu zdedilo základnú a vskutku modernú koncepciu "všetko vpredu". Spočiatku ho poháňalo kvarteto naprieč uložených motorov.

1983Fiat Uno 3-door (1983) -12.jpg1983Fiat Uno 45 3-door (1983) -02.jpg1983Fiat Uno 45 5-door (1983) -01.jpg
Uno sa od počiatku vyrábalo s troj- i päťdverovou karosériou; pre obidve bolo príznačné dobré obstavanie vnútorného priestoru

Základný karburátorový benzínový štvorvalec 903 cm3 pôvodom dokonca z osemstopäťdesiatky mal ešte kolíkový rozvod OHV a 33 kW. Uno 45 (číslo znamenalo výkon v koňoch) teda doplnila verzia 55, už OHC s 1116 cm3 a 40 kW. Jednalo sa o jednotku z Ritma, akurát dostala nižší výkon. Obe sa uspokojili zhruba so šiestimi litrami paliva.

"Sedemdesiatky" mali taktiež motor OHC s vyššími (a zaujímavými) 1301 cm3 a 51 kW. Prišiel aj atmosférický diesel, znovu s 1301 cm3, ale slabučkým 33 kW. Nebol najľahší a s autom sa dosť zapotil, do kopca sa mu veľmi nechcelo. Prežil však bez problémov rozbiehanie aj na dvojku a v spotrebe začínajúcich vždy číslicou 4 s ním nemohol súťažiť prakticky nikto...

Prevodovky boli výhradne štvor- a päťstupňové priamo radené, kam išli porcie newtonmetrov, je vzhľadom k vyššie spomenutej koncepcii jasné.

Základ vážil sedemsto kíl

Podvozok s rázvorom 2362 mm mal všetky kolesá zavesené nezávisle, vpredu priečne ramená a vzpery McPherson, vzadu vlečenú nápravu s torzne poddajnou priečkou. Odpruženie obstarávali vinuté pružiny a teleskopické tlmiče.

Základná verzia s deväťstovkami vážila pre predstavu muších 700 kg, preto upaľovala až stoštyridsiatkou. Ale vo zvlnenom teréne vyžadovala častejšie radenie dvojky a trojky, štvorka sa dostala k slovu málokedy a len na rovinkách.

1986Fiat Uno 45 (1986) -01.jpg1986Fiat Uno 45 (1986) -03.jpg
Exteriér a interiér Fiatu Uno 45 (číslo udávalo výkon v koňoch) z roku 1986

Sklopná zadná lavica sa za príplatok vo vyšších výbavách dodávala aj s asymetricky delenými operadlami. Kufor mal v základnom usporiadaní objem 225 l, v dvojmiestnej verzii potom 968 l.

Čisté a jednoduché linky elegantnej karosérie vyvolali nadšenie u odbornej verejnosti i laického publika, rovnako ako účelná stavba a konštrukcia. Od začiatku predaja išlo Uno doslova na dračku. Európsky titul Auto roka 1984 sa rozhodne dostal do správnych rúk. Uno navyše v tejto ankete dokázalo poraziť Peugeot 205 a dvojkový Golf!

FIRE neznamená oheň

Významnou novinkou sezóny 1985 bol nový litrový motor s rozvodom OHC. Označenie FIRE neznamenalo oheň, ale skratku z anglického "Fully Integrated Robotised Engine". Priniesol modernejšiu ľahkú konštrukciu, menej dielov a tiež skutočnú úsporu paliva, hoci mal stále len 33 kW ako predošlá archaická deväťstovka. S jeho vývojom už pomáhali do značnej miery počítača a vyrábal sa továrni v Termoli. Uno 55 vystriedala "šesťdesiatka" s tisícstovkou s výkonom o 43 kW.

1989Fiat Uno 3-door (1989) -05.jpg1989Fiat Uno Turbo i.e. (1989) -01.jpg1989Fiat Uno Turbo i.e. UK-spec (1989) -01.jpgPrierezová kresba Una z r. 1989; Uno Turbo bolo vo svojej dobe skutočným "hot hatchom" - na snímkach už modernizovaná verzia z osemdesiateho deviateho

Z trochu iného súdka bolo Turbo. Skutočný hot-hatch v pravom slova zmysle mal pod kapotou jednatrojku so vstrekovaním a fantastickými 77 kW. "Doping" poskytla japonská firma IHI. Išlo o naozajstnú bombu. Ľahká raketa, ktorá nevážila ani 850 kg, sa vedela rozbehnúť až na 210 km/h.

Od roku 1986 si mohli milovníci naftovej vône a nízkych nákladov na prevádzku kúpiť Uno sa vznetovými štvorvalcami 1.7 D / 43 kW (1697 cm3, model 60 D) a konečne aj s turbodieselom 1367 cm3 / 53 kW. Katalyzátor si odbil premiéru v roku 1987 spolu so zážihovou jednotkou 1498 cm3 / 55 kW (verzia 75). V ďalšej sezóne sa počet vyrobených áut prehupol cez trojmiliónovú métu. Behom piatich rokov!

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

včera | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY