vytisknout velikost písma Fiat Regata (1983): legendárny model oslávil premiéru v Brne

Pred tridsiatimi rokmi Fiat predstavil model Regata, ktorý sa stal v deväťdesiatych rokoch snom rady našich zákazníkov. Využíval upravené techniky hatchbacku Ritmo a predával sa ako sedan a kombi Weekend.
Fiat Regata (1983): legendárny model oslávil premiéru v Brne
Zoznam kapitol
  1. Premiéra v Brne, Regata nastupuje, Staronová konštrukcia
  2. Elektronické riadenie, Regata ES a štart/stop systém, Technické údaje

Premiéra v Brne

Hoci bol podľa informácií z oficiálnych análov model Fiat Regata predstavený v roku 1983 na septembrovom autosalóne vo Frankfurte, skutočnosť je trochu iná: pred najširšou verejnosťou sa skutočne prvýkrát ukázal už o niekoľko dní skôr na 25. Medzinárodnom strojárskom veľtrhu Brno. Podobne dôležitých udalosti brnenské Výstavisko nebývalo svedkom často, ale objavovali sa aj po roku 1989, kedy na slávu strojárskych veľtrhov nadviazal Autosalón. Pripomeňme, že napríklad v roku 2003 bolo v Brne vo svetovej premiére predstavené BMW radu 5 E60.

1983 Fiat Regata 03.jpg1983 Fiat Regata ES 1.jpg1983 Fiat Regata ES 2.jpg
Fiat Regata v roku 1983

Ale to sme trochu odbočili. Regata v roku 1983 prevzala hlavné mechanické skupiny vrátane motorov z päťdverového typu Fiat Ritmo (podvozok poslúžil aj sedanu Lancia Prisma). Nastúpila na miesto radu Fiat 131 Mirafiori, no vynikala modernou koncepciou s motorom vpredu naprieč a pohonom predných kolies. Vznikala ako trojpriestorový štvordverový sedan, od roku 1984 aj ako dvojpriestorové päťdverové kombi Weekend s typickým výklopným prahom nákladového priestoru (prevzal neskôr aj Fiat Marea), a vyrábala sa do roku 1990, kedy na ňu nadviazal Fiat Tempra s technikou Fiat Tipo.

1978 Fiat Ritmo 1.jpg1978 Fiat Ritmo 2.jpg1978 Fiat Ritmo 3.jpg1982 Lancia Prisma 1.jpg1986 Lancia Prisma 1.jpg1986 Lancia Prisma 2.jpg
Regata zdiľala techniku s modelmi Fiat Ritmo a Lancia Prisma

Regata prišla v období, keď európske automobilky na tuhnúcu konkurenčnú súťaž reagovali často už nie revíziami osvedčených modelov, ale zavádzaním úplne nových konštrukcií progresívnej koncepcie. Fiat vtedy prišiel v krátkom slede s mimoriadne vydarenými a predajne úspešnými typmi Panda a Uno, ktorými nadviazal na to najlepšie zo svojej tradície protagonistami na poli malých áut. Klasický model 131 s klasickou konfiguráciou pohonnej sústavy sa predával skvele, ale bolo potrebné pokročiť ďalej...

Regata nastupuje

Na rozdiel od menších typov Fiatu, na ktorých štylizácii sa podieľal Giugiaro, vznikla Regata výhradne v dielňach vlastného dizajnérskeho strediska Fiatu. V jeho aerodynamickom tuneli sa zrodil jednoducho poňaté, nadčasovo moderne vyzerajúce auto s veľmi účinne využitým obostavaným priestorom. Išlo o jeden z najaerodynamickejších sedanov svojej triedy a doby, súčiniteľ Cx činil 0,36. Na redukciu spotreby zameraný, aerodynamicky optimalizovaný model Regata ES (Energy Saving) vďaka dodatočným prvkom disponoval hodnotou Cx = 0,35.

Fiat Regata S.jpgTech 1.jpgTech 2.jpg
Prvky závesov kolies boli prevzaté z typu Ritmo

Nízky predok s veľkoplošnými obdĺžnikovými svetlometmi prechádzal v kapotu zasahujúcu cez hrany blatníkov, výrazným prvkom bolo masívne vozidlo opticky znižujúce priebežný prelis na boku pod úrovňou dverových kľučiek obmedzujúce znečisťovanie hornej časti bokov karosérie. Sedadlá síce vyzerali ako ergonomicky tvarované, ale zvlášť tie predné užívateľa trochu trápila veľmi mäkkým čalúnením.

Lepšie vybavený model Super ponúkal už vo chvíli svojej premiéry na svoju triedu a dobu celkom širokú paletu prvkov štandardnej výbavy. Patrili medzi ne predovšetkým opierky hláv vpredu, elektrické ovládanie predných okien, otáčkomer, ekonometrov, panel Check Control so strážením radu palubných funkcií alebo centrálne zamykanie na kľúč. Priplácať bolo možné za klimatizáciu, determálne okná či za stierače a ostrekovače svetlometov.

Staronová konštrukcia

Interiér bol pre Regatu vyvinutý zvlášť, hoci v niektorých rysoch vychádzal z Ritma. Úplne nová bola ventilačná a vykurovacia sústava, ktorá údajne deklasovala všetku dobovú konkurenciu. Pri rýchlosti 100 km/h do interiéru vniklo i pri vypnutom ventilátore 440 m3 okolitého, respektíve 250 m3 ohriateho vzduchu za hodinu. Verzia Super do daného segmentu zaviedla štandardne elektronickú reguláciu ventilácie s tlačidlami a kontrolkami, a to aj u vozidiel bez klimatizačnej jednotky.

1984 Fiat Regata Weekend 1.jpg1984 Fiat Regata Weekend 2.jpg1984 Fiat Regata Weekend 3.jpg
Kombi Regata Weekend vynikalo výklopným prahom nákladového priestoru

Fiat Regata si svojich priaznivcov vyhľadával vďaka komfortnému interiéru s objemným batožinovým priestorom v oboch karosárskych verziách a ohromovala ich počtom tlačidiel a kontroliek, ktorých počet však už v čase premiéry rad predstaviteľov odbornej verejnosti označoval ako príliš obsiahly a neprehľadný. Regata bola ako sedan odvodená od päťdverového typu Ritmo v podobnom duchu, ako vtedy Volkswagen vyvinul Jettu z Golfu, Ford Orion z Escorte či Renault model 11 z typu 9.

Predné kolesá po vzore Ritma spočívali na jednoduchých spodných a posuvných šikmých ramenách doplnených vzperami McPherson, ktorých horné konce spočívali v ihlových ložiskách pre obmedzenie ovládacích síl na riadenie. To bolo vo všetkých verziách hrebeňové s dvojkĺbovým bezpečnostným hriadeľom a výškovo nastaviteľným volantom so štyrmi otáčkami medzi dorazmi. Výkonnejšie verzie mali vpredu skrutný stabilizátor s koncami upevnenými priamo k posuvnými ramenám, teda bez obvyklých "tyčiek" podliehajúcich priebežnému opotrebeniu.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW 330e vs. Lexus IS 300h: Keď hybridy športujú

BMW 330e vs. Lexus IS 300h: Keď hybridy športujú

Dnešný test jasne ukazuje, že akonáhle sa do hybridov naplno oprú európske značky so svojím vedomostným, technickým a finančným zázemím, môže sa náskok skupiny Toyota rýchlo rozplynúť.

včera | Dalibor Žák
Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line v dlhodobom teste: Meranie výkonu na brzde

Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line

Náš dlhodobo testovaný Peugeot 2008 na brzde nesklamal. Nameraný výkon zodpovedá oficiálne udávanému maximu. Vrchol krútiaceho momentu je takmer presne o 50 Nm vyšší.

23. 5. 2017 | Dalibor Žák
Rýchly test Toyota C-HR 1.2 Turbo: Benzínový reparát

Rýchly test Toyota C-HR 1.2 Turbo: Benzínový reparát

Za 23-tisíc eur dostanete plne vybavený automobil s prvkami typu adaptívneho tempomatu a bezkľúčového prístupu, so systémom sledovania mŕtveho uhla, s inteligentným parkovacím asistentom alebo vyhrievaním volantu.

18. 5. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY