vytisknout velikost písma Fiat Mefistofele (1923): deväťdesiatročnica Sira Eldridge

Až britský šľachtic doviedol monštruózny taliansky špeciál k legendárnemu športovému úspechu. Teda presnejšie, k absolútnemu rýchlostnému rekordu, ktorý sa do histórie zapísal ako vôbec posledný, ktorý sa odohral na bežnej ceste...
Fiat Mefistofele (1923): deväťdesiatročnica Sira Eldridge

Zrodenie beštie

Príbeh závodného Fiatu s označením SB4 sa začal písať už v roku 1908, kedy bol tento stroj s pohonom zadných kolies s reťazmi na vonkajšej strane rámu predstavený. Britský šľachtic Sir Ernest Arthur Douglas Eldridge potom jedno z vyrobených vozidiel videl v ostrom závode Grand Prix a rozhodol sa ho získať a prestavať na vozidlo pre zdolávanie rýchlostných rekordov.

Fiat Mefistofele (5).jpgFiat Mefistofele (6).jpg
Mefistofele kombinoval obstarožnú techniku ​​monopostu Fiat SB4 s ohromným leteckým šesťvalcom Fiat A-12 Bis

Pod kapotou tohto stroja trónil motor s objemom 18 l, čo sa Eldrigemu zdalo ako nedostatočné, takže sa rozhodol pôvodnú pohonnú jednotku nahradiť motorom leteckým. Vo Fiate si preto objednal kvapalinou chladený radový šesťvalec typu A-12 Bis s objemom 21,7 l. Technici Sira Eldridge sa potom pustili do jeho čiastkových modifikácií, z ktorých za pozornosť stoja predovšetkým upravené hlavy valcov, ktoré teraz disponovali nielen štvoricou ventilov, ale tiež rovnakým počtom zapaľovacích sviečok na každom z nich!

Zapaľovanie zaisťovala modifikovaná sústava Magneti Marelli a motor si vystačil s dvojicou karburátorov a kompresným pomerom 5:1. Na konci tohto projektu sa z šesťvalca Fiat A-12 podarilo vykresať plných 320 koní (234 kW) a to len pri 1 800 ot./min. Hovorí sa, že z dôvodu zástavby dlhého a ťažkého motora predĺžil Eldridge pôvodný podvozok obstarožného Fiatu SB4 s pomocou dielov z jedného autobusu, ktorý ukončil svoju službu v londýnskej mestskej doprave...

Brzdy mala táto beštia iba na zadných kolesách, čo si vyžadovalo ovládanie len veľmi skúseným šoférom. Počas prvých skúšobných jázd si toto monštrum vyslúžilo priliehavé pomenovanie Mefistofele plynúce predovšetkým z neuveriteľného hluku a množstvo dymu, ktorým ohromný motor desil okolie.

V ostrej premiére sa Mefistofele predstavil na britskom okruhu Brooklands presne pred deväťdesiatimi rokmi a ihneď zažiaril: Sir Ernest Eldridge za jeho volantom ustanovil nový svetový rekord na pol míle s pevným štartom. Avšak to najzaujímavejšie malo ešte len prísť...

Predošlá KAPITOLY Ďalšia
Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY