vytisknout velikost písma Fiat Mefistofele (1923): deväťdesiatročnica Sira Eldridge

Až britský šľachtic doviedol monštruózny taliansky špeciál k legendárnemu športovému úspechu. Teda presnejšie, k absolútnemu rýchlostnému rekordu, ktorý sa do histórie zapísal ako vôbec posledný, ktorý sa odohral na bežnej ceste...
Fiat Mefistofele (1923): deväťdesiatročnica Sira Eldridge

Zrodenie beštie

Príbeh závodného Fiatu s označením SB4 sa začal písať už v roku 1908, kedy bol tento stroj s pohonom zadných kolies s reťazmi na vonkajšej strane rámu predstavený. Britský šľachtic Sir Ernest Arthur Douglas Eldridge potom jedno z vyrobených vozidiel videl v ostrom závode Grand Prix a rozhodol sa ho získať a prestavať na vozidlo pre zdolávanie rýchlostných rekordov.

Fiat Mefistofele (5).jpgFiat Mefistofele (6).jpg
Mefistofele kombinoval obstarožnú techniku ​​monopostu Fiat SB4 s ohromným leteckým šesťvalcom Fiat A-12 Bis

Pod kapotou tohto stroja trónil motor s objemom 18 l, čo sa Eldrigemu zdalo ako nedostatočné, takže sa rozhodol pôvodnú pohonnú jednotku nahradiť motorom leteckým. Vo Fiate si preto objednal kvapalinou chladený radový šesťvalec typu A-12 Bis s objemom 21,7 l. Technici Sira Eldridge sa potom pustili do jeho čiastkových modifikácií, z ktorých za pozornosť stoja predovšetkým upravené hlavy valcov, ktoré teraz disponovali nielen štvoricou ventilov, ale tiež rovnakým počtom zapaľovacích sviečok na každom z nich!

Zapaľovanie zaisťovala modifikovaná sústava Magneti Marelli a motor si vystačil s dvojicou karburátorov a kompresným pomerom 5:1. Na konci tohto projektu sa z šesťvalca Fiat A-12 podarilo vykresať plných 320 koní (234 kW) a to len pri 1 800 ot./min. Hovorí sa, že z dôvodu zástavby dlhého a ťažkého motora predĺžil Eldridge pôvodný podvozok obstarožného Fiatu SB4 s pomocou dielov z jedného autobusu, ktorý ukončil svoju službu v londýnskej mestskej doprave...

Brzdy mala táto beštia iba na zadných kolesách, čo si vyžadovalo ovládanie len veľmi skúseným šoférom. Počas prvých skúšobných jázd si toto monštrum vyslúžilo priliehavé pomenovanie Mefistofele plynúce predovšetkým z neuveriteľného hluku a množstvo dymu, ktorým ohromný motor desil okolie.

V ostrej premiére sa Mefistofele predstavil na britskom okruhu Brooklands presne pred deväťdesiatimi rokmi a ihneď zažiaril: Sir Ernest Eldridge za jeho volantom ustanovil nový svetový rekord na pol míle s pevným štartom. Avšak to najzaujímavejšie malo ešte len prísť...

Predošlá KAPITOLY Ďalšia
Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Proti dieselom sa dnes brojí vo veľkom, ale nízka spotreba je ich neodškriepiteľná výhoda. Náš dlhodobo testovaný Peugeot 2008 je toho jasným dôkazom. Dlhodobá spotreba sa drží pod hranicou šiestich litrov.

16. 8. 2017 | Dalibor Žák
Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Nie že by Volvo bolo výrazne horšie, ale keby sme si mali vybrať, zložíme zálohu v Mercedese. A pokojne by sme sa uspokojili aj s tým štvorvalcom.

15. 8. 2017 | Dalibor Žák
Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

BMW M5 generácie E39 patrí k najkultovejším emkovým bavorákom.. Vo svojej dobe budilo úžas výkonom 294 kW (400 koní). Jazda skoro dvadsaťročným supersedanom pôsobí opojne aj dnes, hlavne vďaka charakternému motoru. Pokiaľ o M5 uvažujete, počítajte s nákladmi na prevádzku a údržbu v poriadku stoviek eur ročne. Alebo aj viac.

13. 8. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY