vytisknout velikost písma Fiat Mefistofele (1923): deväťdesiatročnica Sira Eldridge

Až britský šľachtic doviedol monštruózny taliansky špeciál k legendárnemu športovému úspechu. Teda presnejšie, k absolútnemu rýchlostnému rekordu, ktorý sa do histórie zapísal ako vôbec posledný, ktorý sa odohral na bežnej ceste...
Fiat Mefistofele (1923): deväťdesiatročnica Sira Eldridge

Zrodenie beštie

Príbeh závodného Fiatu s označením SB4 sa začal písať už v roku 1908, kedy bol tento stroj s pohonom zadných kolies s reťazmi na vonkajšej strane rámu predstavený. Britský šľachtic Sir Ernest Arthur Douglas Eldridge potom jedno z vyrobených vozidiel videl v ostrom závode Grand Prix a rozhodol sa ho získať a prestavať na vozidlo pre zdolávanie rýchlostných rekordov.

Fiat Mefistofele (5).jpgFiat Mefistofele (6).jpg
Mefistofele kombinoval obstarožnú techniku ​​monopostu Fiat SB4 s ohromným leteckým šesťvalcom Fiat A-12 Bis

Pod kapotou tohto stroja trónil motor s objemom 18 l, čo sa Eldrigemu zdalo ako nedostatočné, takže sa rozhodol pôvodnú pohonnú jednotku nahradiť motorom leteckým. Vo Fiate si preto objednal kvapalinou chladený radový šesťvalec typu A-12 Bis s objemom 21,7 l. Technici Sira Eldridge sa potom pustili do jeho čiastkových modifikácií, z ktorých za pozornosť stoja predovšetkým upravené hlavy valcov, ktoré teraz disponovali nielen štvoricou ventilov, ale tiež rovnakým počtom zapaľovacích sviečok na každom z nich!

Zapaľovanie zaisťovala modifikovaná sústava Magneti Marelli a motor si vystačil s dvojicou karburátorov a kompresným pomerom 5:1. Na konci tohto projektu sa z šesťvalca Fiat A-12 podarilo vykresať plných 320 koní (234 kW) a to len pri 1 800 ot./min. Hovorí sa, že z dôvodu zástavby dlhého a ťažkého motora predĺžil Eldridge pôvodný podvozok obstarožného Fiatu SB4 s pomocou dielov z jedného autobusu, ktorý ukončil svoju službu v londýnskej mestskej doprave...

Brzdy mala táto beštia iba na zadných kolesách, čo si vyžadovalo ovládanie len veľmi skúseným šoférom. Počas prvých skúšobných jázd si toto monštrum vyslúžilo priliehavé pomenovanie Mefistofele plynúce predovšetkým z neuveriteľného hluku a množstvo dymu, ktorým ohromný motor desil okolie.

V ostrej premiére sa Mefistofele predstavil na britskom okruhu Brooklands presne pred deväťdesiatimi rokmi a ihneď zažiaril: Sir Ernest Eldridge za jeho volantom ustanovil nový svetový rekord na pol míle s pevným štartom. Avšak to najzaujímavejšie malo ešte len prísť...

Predošlá KAPITOLY Ďalšia
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY