vytisknout velikost písma Fiat Mefistofele (1923): deväťdesiatročnica Sira Eldridge

Až britský šľachtic doviedol monštruózny taliansky špeciál k legendárnemu športovému úspechu. Teda presnejšie, k absolútnemu rýchlostnému rekordu, ktorý sa do histórie zapísal ako vôbec posledný, ktorý sa odohral na bežnej ceste...
Fiat Mefistofele (1923): deväťdesiatročnica Sira Eldridge

Zrodenie beštie

Príbeh závodného Fiatu s označením SB4 sa začal písať už v roku 1908, kedy bol tento stroj s pohonom zadných kolies s reťazmi na vonkajšej strane rámu predstavený. Britský šľachtic Sir Ernest Arthur Douglas Eldridge potom jedno z vyrobených vozidiel videl v ostrom závode Grand Prix a rozhodol sa ho získať a prestavať na vozidlo pre zdolávanie rýchlostných rekordov.

Fiat Mefistofele (5).jpgFiat Mefistofele (6).jpg
Mefistofele kombinoval obstarožnú techniku ​​monopostu Fiat SB4 s ohromným leteckým šesťvalcom Fiat A-12 Bis

Pod kapotou tohto stroja trónil motor s objemom 18 l, čo sa Eldrigemu zdalo ako nedostatočné, takže sa rozhodol pôvodnú pohonnú jednotku nahradiť motorom leteckým. Vo Fiate si preto objednal kvapalinou chladený radový šesťvalec typu A-12 Bis s objemom 21,7 l. Technici Sira Eldridge sa potom pustili do jeho čiastkových modifikácií, z ktorých za pozornosť stoja predovšetkým upravené hlavy valcov, ktoré teraz disponovali nielen štvoricou ventilov, ale tiež rovnakým počtom zapaľovacích sviečok na každom z nich!

Zapaľovanie zaisťovala modifikovaná sústava Magneti Marelli a motor si vystačil s dvojicou karburátorov a kompresným pomerom 5:1. Na konci tohto projektu sa z šesťvalca Fiat A-12 podarilo vykresať plných 320 koní (234 kW) a to len pri 1 800 ot./min. Hovorí sa, že z dôvodu zástavby dlhého a ťažkého motora predĺžil Eldridge pôvodný podvozok obstarožného Fiatu SB4 s pomocou dielov z jedného autobusu, ktorý ukončil svoju službu v londýnskej mestskej doprave...

Brzdy mala táto beštia iba na zadných kolesách, čo si vyžadovalo ovládanie len veľmi skúseným šoférom. Počas prvých skúšobných jázd si toto monštrum vyslúžilo priliehavé pomenovanie Mefistofele plynúce predovšetkým z neuveriteľného hluku a množstvo dymu, ktorým ohromný motor desil okolie.

V ostrej premiére sa Mefistofele predstavil na britskom okruhu Brooklands presne pred deväťdesiatimi rokmi a ihneď zažiaril: Sir Ernest Eldridge za jeho volantom ustanovil nový svetový rekord na pol míle s pevným štartom. Avšak to najzaujímavejšie malo ešte len prísť...

Predošlá KAPITOLY Ďalšia
Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY