vytisknout velikost písma Fiat Croma (1985): najlacnejší z taliansko-švédskej štvorice

Stojí už na prahu veku veterána, napriek tomu si ho z vlastnej skúsenosti pamätá mnoho našich čitateľov ...
Fiat Croma (1985): najlacnejší z taliansko-švédskej štvorice
Zoznam kapitol
  1. Priestor pre všetkých, Nadčasový dizajn
  2. Progresívne motory, Dovetok, Technické údaje

Priestor pre všetkých

Fiat Croma bol päťdverovým liftbackom, ktorý bol pod interným značením Tipo 154 vyvíjaný v rámci známeho spoločného projektu automobiliek Fiat a Saab. Jej výsledkom sa stala veľmi vydarené štvorčatá Fiat Croma, Lancia Thema, Alfa Romeo 164 a Saab 9000. Autá mali spoločnú väčšinu mechanických dielov podvozku a základný skelet karosérie, pričom ponuka pohonných jednotiek sa líšila, najbližšie k sebe mali motory Fiatu a Lancie.

Fiat Croma 1985 1.jpgFiat Croma 1985 2.jpgFiat Croma 1985 3.jpgFiat Croma 1985 4.jpgFiat Croma 1985 5.jpgFiat Croma 1985 6.jpg
Fiat Croma znamenala prielom nielen pre koncern Fiat

Je to v dejinách vývoja európskych automobilov projekt celkom raritný (korene má vo vývoji modelu Lancia Delta/Saab 600): zatiaľ čo spolupráca automobiliek na malých, lacných autách je dodnes celkom bežná, kooperácia na príprave vlajkových lodí je aj s odstupom času nevídaná. Jednalo sa o štvor a päťdverové sedany, iba Lancia sa ponúkala aj ako kombi, ktoré sa vyrábalo v Pininfarine v továrni Borgo San Paolo (vzniklo celkovo len 21 074 kombíkov).

Motory boli vo všetkých prípadoch uložené vpredu naprieč a v osemdesiatych rokoch to v Európe boli jedny z najkomfortnejších vozidiel vyššej strednej triedy. Saab sa vyznačoval robustnou tuhou zadnou nápravou namiesto multi-elementných závesov vozov talianskej produkcie a samozrejme vlastnými motormi, a to vrátane vyhlásených preplňovaných zážihových štvorvalcov. Saab 9000 sa z tejto rodiny vyrábal najdlhšie, presnejšie povedané až do nástupu modelu 9-5. Ale späť k najlacnejšej podobe tejto štvorice.

Fiat Croma 1986 UK 2.jpgFiat Croma 1986 UK 3.jpgFiat Croma 1986 UK 1.jpg
Fiat Croma v prevedení pre Veľkú Britániu

Model Fiat Croma bol na rozdiel od svojich exkluzívne smerovaných súrodencov koncipovaný skôr ako priestranný rodinný a manažérsky automobil dostupný za zaujímavú cenu. Napríklad také bočné dvere vrátane kľučiek boli prakticky zhodné s Theme aj Saabom 9000. Fiat Croma sa stal následníkom modelov Fiat 132 a Argenta s klasickým usporiadaním pohonnej sústavy a bol vôbec prvým veľkým osobným Fiatom s motorom vpredu naprieč a pohonom predných kolies.

Nadčasový dizajn

Liftback Fiat Croma mal prísne účelovo, napriek tomu neprehliadnuteľným spôsobom strihaný kabát z dielní karosárskeho mága Giorgetta Giugiara, ktorý sa mimochodom podpísal tiež pod stvárnenie druhej generácie Fiatu Croma z roku 2005. Pôvodná Croma vynikala veľmi slušným koeficientom odporu vzduchu Cd = 0,32. V konfrontácii svojich vonkajších rozmerov a požiadaviek na pasívnu bezpečnosť voz vynikal mimoriadne priestranným interiérom, v ktorom sa usadila päťčlenná posádka s takým pohodlím, aká sa jej dnes nedostane ani v BMW 7...

Fiat Croma 1985 7.jpgFiat Croma 1985 8.jpgFiat Croma 1985 9.jpgFiat Croma 1985 99.jpgFiat Croma 1989 1.jpgFiat Croma 1989 2.jpg
Croma bola dlhá 4,5 m, avšak podobne dlhý moderný automobil by jej mohol ponuku vnútorného priestoru závidieť...

Rad Fiat Croma bol k dispozícii so širokou škálou pohonných jednotiek, ktoré napokon patrili k tomu vôbec najmodernejšiemu, čo vtedy automobilový priemysel ponúkal. Základom, ktorý sa ale nepredával na všetkých trhoch, bola osemventilová tisícšesťstovka s výkonom 83 koní (61 kW), ktorá mala ako vôbec jediný zážihový motor pre Croma len jeden vačkový hriadeľ (rozvody SOHC). Za zmienku ale stojí skôr progresívne riešený karburátorový štvorvalec 2,0 l DOHC CHT (Controlled High Turbulence) s výkonom 90 koní (66 kW) a neskôr 101 koní (84 kW) s premenlivou dĺžkou sacieho traktu, ktorý ponúkal nižšiu spotrebu pri nízkom a strednom zaťažení.

Fiat Croma 1989 3.jpgFiat Croma 1989 4.jpgFiat Croma 1989 5.jpg
Fiat Croma modelového roku 1989

Predajom ale v záložke zážihových motorov jednoznačne dominovali osemventilové vstrekované dvojlitre 2,0 i.e. s rozvodmi DOHC a výkonom 113 až 120 koní (83 až 88 kW), prevedenie s šestnásťventilovou hlavou dávalo 137 koní (101 kW) a turbodúchadlom preplňované verzie (avšak dodávané výhradne s osemventilovým hlavami DOHC) dosahovali výkon 150 až 155 koní (110 - 114 kW). Prestížnou verziou ale bola Croma V6 s vidlicovým šesťvalcom Alfa Romeo s objemom 2,5 l a výkonom 160 koní (118 kW).

Fiat Croma 1989 Turbo 3.jpgFiat Croma 1989 Turbo 5.jpgFiat Croma 1989 Turbo 1.jpg
Fiat Croma Turbo i.e.

Na našich cestách ale väčšina vozidiel Fiat Croma jazdila (a jazdí) s vznetovými motormi. V tejto chvíli je potrebné zdôrazniť, že to bola práve Croma, ktorá sa stala v roku 1986 prvým sériovým osobným automobilom na svete, ktorý disponoval vznetovým motorom s priamym vstrekovaním. Išlo o agregát Turbo D i.d. SOHC 1 929 ccm s výkonom 94 koní (69 kW), ktorý svojou konštrukciou s predstihom predišiel koncern VW Group a jeho filiálky, pričom môžeme len veriť tomu, že formula "1,9 TDI", preslávená o mnoho rokov neskôr práve Volkswagenom, bola v konečnom dôsledku len zhodou okolností...

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY