vytisknout velikost písma Fiat-Chrysler predstaví do troch rokov motor bez vačkových hriadeľov

Čoskoro sa možno rozšíri spaľovací motor, ktorý sa zaobíde bez vačkových hriadeľov. Je úspornejší a ekologickejší.
Fiat-Chrysler predstaví do troch rokov motor bez vačkových hriadeľov

Koncern FCA Fiat-Chrysler pracuje na ďalšej generácii systému MultiAir, ktorý by sa mal už úplne zaobísť bez vačkových hriadeľov. Na ovládanie sacích a neskôr i výfukových ventilov majú slúžiť iba elektromagnetické články.

Jedná sa o vývojový stupeň systému MultiAir, ktorý nájdete v súčasných Fiatoch, Alfach Romeo a Jeepoch. Odstránením vačkových hriadeľov sa zníži hmotnosť, trecie straty aj mechanická náročnosť.

Ventily otvára a zatvára elektromagnetický člen podľa pokynov riadiacej jednotky. Motor vôbec nepotrebuje škrtiacu klapku a čas otvorenia ventilov možno regulovať podľa potreby (v závislosti od zaťaženia a ďalších faktoroch). Možno tak ľahko riadiť aj počet aktívnych valcov, počet otvorených ventilov a podobne.

O nových motoroch bez vačiek sa začalo hovoriť v súvislosti s novou generáciou zážihových motorov rady Hurricane, ktoré by sa mali predstaviť pod kapotou nových Chryslerov a Jeepov.

S bezvačkovým motorom prišiel Koenigsegg, ktorý spoľahlivo prevádzkuje už niekoľko prototypov. Koncern FCA Fiat-Chrysler, pod ktorý spadá aj Jeep a Alfa Romeo, by ale mohla byť prvá spoločnosť, ktorá nasadí bezvačkový motor do sériovej produkcie. Z dodávateľov pre automobilový priemysel je s vývojom elektromagnetického ovládania ventilov najďalej Valeo, ktoré na systéme pracuje už zhruba desať rokov.

Obrovskou výhodou bezvačkového motora je, ako ukázal Koenigsegg, že nepotrebuje kozmické materiály ani technológie. Spoľahlivo si vystačí s existujúcimi technologickými postupmi. Na bežnom atmosférickom motore možno dosiahnuť približne 10% zlepšenie výkonu, vyhladenie priebehu krútiaceho momentu, zníženie spotreby až o 15% a zlepšenie štartovania a chodu za studena.

Vedľajším bonusom je aj schopnosť znížiť emisie NOx o 60 až 80% a pretože možno túto technológiu pomerne ľahko aplikovať aj na motory vznetové, mohlo by im to pomôcť v súčasnej ťažkej dobe, kedy sú ich emisie pod drobnohľadom.

Test Range Rover Evoque Convertible: Kodiaq naopak

Range Rover Evoque Convertible

Nezmysel to je možno z pohľadu bežných zákazníkov, ale z pohľadu ľudí, ktorí si podobný voz môžu dovoliť a ktorí hľadajú iba štýl, je Evoque Convertible dokonale atraktívne, pretože vlastne nič iné než štýl neponúka.

5. 3. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Audi A8 je kvalitné a spoľahlivé, ale šetriť na ňom nemôžete

Jazdenka Audi A8

Ak vám nevadí drahší servis, kupujte. Takto príjemné, komfortné a ničím neobťažujúce autá už o chvíľu nebudú.

5. 3. 2017 | Dalibor Žák
Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line v dlhodobom teste: Začíname

Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line

Vrcholné prevedenie Peugeotu 2008 GT Line nám bude robiť spoločnosť do konca júna. Testovaný exemplár dostal takmer kompletnú výbavu. Najsilnejší vznetový motor v ponuke disponuje výkonom 120 koní. Už od prvých kilometrov je jasné, že pôjde o úsporný automobil.

1. 3. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY