vytisknout velikost písma Fiat-Chrysler predstaví do troch rokov motor bez vačkových hriadeľov

Čoskoro sa možno rozšíri spaľovací motor, ktorý sa zaobíde bez vačkových hriadeľov. Je úspornejší a ekologickejší.
Fiat-Chrysler predstaví do troch rokov motor bez vačkových hriadeľov

Koncern FCA Fiat-Chrysler pracuje na ďalšej generácii systému MultiAir, ktorý by sa mal už úplne zaobísť bez vačkových hriadeľov. Na ovládanie sacích a neskôr i výfukových ventilov majú slúžiť iba elektromagnetické články.

Jedná sa o vývojový stupeň systému MultiAir, ktorý nájdete v súčasných Fiatoch, Alfach Romeo a Jeepoch. Odstránením vačkových hriadeľov sa zníži hmotnosť, trecie straty aj mechanická náročnosť.

Ventily otvára a zatvára elektromagnetický člen podľa pokynov riadiacej jednotky. Motor vôbec nepotrebuje škrtiacu klapku a čas otvorenia ventilov možno regulovať podľa potreby (v závislosti od zaťaženia a ďalších faktoroch). Možno tak ľahko riadiť aj počet aktívnych valcov, počet otvorených ventilov a podobne.

O nových motoroch bez vačiek sa začalo hovoriť v súvislosti s novou generáciou zážihových motorov rady Hurricane, ktoré by sa mali predstaviť pod kapotou nových Chryslerov a Jeepov.

S bezvačkovým motorom prišiel Koenigsegg, ktorý spoľahlivo prevádzkuje už niekoľko prototypov. Koncern FCA Fiat-Chrysler, pod ktorý spadá aj Jeep a Alfa Romeo, by ale mohla byť prvá spoločnosť, ktorá nasadí bezvačkový motor do sériovej produkcie. Z dodávateľov pre automobilový priemysel je s vývojom elektromagnetického ovládania ventilov najďalej Valeo, ktoré na systéme pracuje už zhruba desať rokov.

Obrovskou výhodou bezvačkového motora je, ako ukázal Koenigsegg, že nepotrebuje kozmické materiály ani technológie. Spoľahlivo si vystačí s existujúcimi technologickými postupmi. Na bežnom atmosférickom motore možno dosiahnuť približne 10% zlepšenie výkonu, vyhladenie priebehu krútiaceho momentu, zníženie spotreby až o 15% a zlepšenie štartovania a chodu za studena.

Vedľajším bonusom je aj schopnosť znížiť emisie NOx o 60 až 80% a pretože možno túto technológiu pomerne ľahko aplikovať aj na motory vznetové, mohlo by im to pomôcť v súčasnej ťažkej dobe, kedy sú ich emisie pod drobnohľadom.

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY