vytisknout velikost písma Fiat-Chrysler predstaví do troch rokov motor bez vačkových hriadeľov

Čoskoro sa možno rozšíri spaľovací motor, ktorý sa zaobíde bez vačkových hriadeľov. Je úspornejší a ekologickejší.
Fiat-Chrysler predstaví do troch rokov motor bez vačkových hriadeľov

Koncern FCA Fiat-Chrysler pracuje na ďalšej generácii systému MultiAir, ktorý by sa mal už úplne zaobísť bez vačkových hriadeľov. Na ovládanie sacích a neskôr i výfukových ventilov majú slúžiť iba elektromagnetické články.

Jedná sa o vývojový stupeň systému MultiAir, ktorý nájdete v súčasných Fiatoch, Alfach Romeo a Jeepoch. Odstránením vačkových hriadeľov sa zníži hmotnosť, trecie straty aj mechanická náročnosť.

Ventily otvára a zatvára elektromagnetický člen podľa pokynov riadiacej jednotky. Motor vôbec nepotrebuje škrtiacu klapku a čas otvorenia ventilov možno regulovať podľa potreby (v závislosti od zaťaženia a ďalších faktoroch). Možno tak ľahko riadiť aj počet aktívnych valcov, počet otvorených ventilov a podobne.

O nových motoroch bez vačiek sa začalo hovoriť v súvislosti s novou generáciou zážihových motorov rady Hurricane, ktoré by sa mali predstaviť pod kapotou nových Chryslerov a Jeepov.

S bezvačkovým motorom prišiel Koenigsegg, ktorý spoľahlivo prevádzkuje už niekoľko prototypov. Koncern FCA Fiat-Chrysler, pod ktorý spadá aj Jeep a Alfa Romeo, by ale mohla byť prvá spoločnosť, ktorá nasadí bezvačkový motor do sériovej produkcie. Z dodávateľov pre automobilový priemysel je s vývojom elektromagnetického ovládania ventilov najďalej Valeo, ktoré na systéme pracuje už zhruba desať rokov.

Obrovskou výhodou bezvačkového motora je, ako ukázal Koenigsegg, že nepotrebuje kozmické materiály ani technológie. Spoľahlivo si vystačí s existujúcimi technologickými postupmi. Na bežnom atmosférickom motore možno dosiahnuť približne 10% zlepšenie výkonu, vyhladenie priebehu krútiaceho momentu, zníženie spotreby až o 15% a zlepšenie štartovania a chodu za studena.

Vedľajším bonusom je aj schopnosť znížiť emisie NOx o 60 až 80% a pretože možno túto technológiu pomerne ľahko aplikovať aj na motory vznetové, mohlo by im to pomôcť v súčasnej ťažkej dobe, kedy sú ich emisie pod drobnohľadom.

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

dnes | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Škoda Octavia II je úplne iná liga

Jazdenka Škoda Octavia II

Škoda Octavia je kvalitná a pevná. Ako sme ale napísali v úvode, jej najväčším problémom býva nejasný pôvod mnohých ojazdených áut, obľúbenosť medzi zlodejmi a podvodníkmi a predovšetkým nerealistické očakávania od potenciálnych kupcov.

23. 12. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY