vytisknout velikost písma Fiat-Chrysler predstaví do troch rokov motor bez vačkových hriadeľov

Čoskoro sa možno rozšíri spaľovací motor, ktorý sa zaobíde bez vačkových hriadeľov. Je úspornejší a ekologickejší.
Fiat-Chrysler predstaví do troch rokov motor bez vačkových hriadeľov

Koncern FCA Fiat-Chrysler pracuje na ďalšej generácii systému MultiAir, ktorý by sa mal už úplne zaobísť bez vačkových hriadeľov. Na ovládanie sacích a neskôr i výfukových ventilov majú slúžiť iba elektromagnetické články.

Jedná sa o vývojový stupeň systému MultiAir, ktorý nájdete v súčasných Fiatoch, Alfach Romeo a Jeepoch. Odstránením vačkových hriadeľov sa zníži hmotnosť, trecie straty aj mechanická náročnosť.

Ventily otvára a zatvára elektromagnetický člen podľa pokynov riadiacej jednotky. Motor vôbec nepotrebuje škrtiacu klapku a čas otvorenia ventilov možno regulovať podľa potreby (v závislosti od zaťaženia a ďalších faktoroch). Možno tak ľahko riadiť aj počet aktívnych valcov, počet otvorených ventilov a podobne.

O nových motoroch bez vačiek sa začalo hovoriť v súvislosti s novou generáciou zážihových motorov rady Hurricane, ktoré by sa mali predstaviť pod kapotou nových Chryslerov a Jeepov.

S bezvačkovým motorom prišiel Koenigsegg, ktorý spoľahlivo prevádzkuje už niekoľko prototypov. Koncern FCA Fiat-Chrysler, pod ktorý spadá aj Jeep a Alfa Romeo, by ale mohla byť prvá spoločnosť, ktorá nasadí bezvačkový motor do sériovej produkcie. Z dodávateľov pre automobilový priemysel je s vývojom elektromagnetického ovládania ventilov najďalej Valeo, ktoré na systéme pracuje už zhruba desať rokov.

Obrovskou výhodou bezvačkového motora je, ako ukázal Koenigsegg, že nepotrebuje kozmické materiály ani technológie. Spoľahlivo si vystačí s existujúcimi technologickými postupmi. Na bežnom atmosférickom motore možno dosiahnuť približne 10% zlepšenie výkonu, vyhladenie priebehu krútiaceho momentu, zníženie spotreby až o 15% a zlepšenie štartovania a chodu za studena.

Vedľajším bonusom je aj schopnosť znížiť emisie NOx o 60 až 80% a pretože možno túto technológiu pomerne ľahko aplikovať aj na motory vznetové, mohlo by im to pomôcť v súčasnej ťažkej dobe, kedy sú ich emisie pod drobnohľadom.

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY