vytisknout velikost písma Fiat-Chrysler predstaví do troch rokov motor bez vačkových hriadeľov

Čoskoro sa možno rozšíri spaľovací motor, ktorý sa zaobíde bez vačkových hriadeľov. Je úspornejší a ekologickejší.
Fiat-Chrysler predstaví do troch rokov motor bez vačkových hriadeľov

Koncern FCA Fiat-Chrysler pracuje na ďalšej generácii systému MultiAir, ktorý by sa mal už úplne zaobísť bez vačkových hriadeľov. Na ovládanie sacích a neskôr i výfukových ventilov majú slúžiť iba elektromagnetické články.

Jedná sa o vývojový stupeň systému MultiAir, ktorý nájdete v súčasných Fiatoch, Alfach Romeo a Jeepoch. Odstránením vačkových hriadeľov sa zníži hmotnosť, trecie straty aj mechanická náročnosť.

Ventily otvára a zatvára elektromagnetický člen podľa pokynov riadiacej jednotky. Motor vôbec nepotrebuje škrtiacu klapku a čas otvorenia ventilov možno regulovať podľa potreby (v závislosti od zaťaženia a ďalších faktoroch). Možno tak ľahko riadiť aj počet aktívnych valcov, počet otvorených ventilov a podobne.

O nových motoroch bez vačiek sa začalo hovoriť v súvislosti s novou generáciou zážihových motorov rady Hurricane, ktoré by sa mali predstaviť pod kapotou nových Chryslerov a Jeepov.

S bezvačkovým motorom prišiel Koenigsegg, ktorý spoľahlivo prevádzkuje už niekoľko prototypov. Koncern FCA Fiat-Chrysler, pod ktorý spadá aj Jeep a Alfa Romeo, by ale mohla byť prvá spoločnosť, ktorá nasadí bezvačkový motor do sériovej produkcie. Z dodávateľov pre automobilový priemysel je s vývojom elektromagnetického ovládania ventilov najďalej Valeo, ktoré na systéme pracuje už zhruba desať rokov.

Obrovskou výhodou bezvačkového motora je, ako ukázal Koenigsegg, že nepotrebuje kozmické materiály ani technológie. Spoľahlivo si vystačí s existujúcimi technologickými postupmi. Na bežnom atmosférickom motore možno dosiahnuť približne 10% zlepšenie výkonu, vyhladenie priebehu krútiaceho momentu, zníženie spotreby až o 15% a zlepšenie štartovania a chodu za studena.

Vedľajším bonusom je aj schopnosť znížiť emisie NOx o 60 až 80% a pretože možno túto technológiu pomerne ľahko aplikovať aj na motory vznetové, mohlo by im to pomôcť v súčasnej ťažkej dobe, kedy sú ich emisie pod drobnohľadom.

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák
Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

5. 12. 2017 | Dalibor Žák
Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Ďalší dlhodobý test bude patriť Škode Fabia Combi. Čaká nás pol roka s novým litrovým trojvalcom 1.0 TSI. Konkrétne ide o verziu s výkonom 81 kW, teda o vrcholnú motorizáciu. Fabia prišla do testu vo výbave Style a s niekoľkými príplatkovými prvkami.

4. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY