vytisknout velikost písma Fiat Argenta Volumex (1984): kompresorový protest

Pred tridsiatimi rokmi automobilka Fiat oživila svoj špičkový modelový rad Argenta so zážihovým prevedením, kompresorom preplňovaným štvorvalcom VX.
Fiat Argenta Volumex (1984): kompresorový protest

Fiat 132 a facelift menom Argenta

Na sklonku sedemdesiatych rokov koncern Fiat pod vplyvom predajne neúspešnej šesťvalcovej rady Fiat 130 pozastavil vývoj novej vlajkovej lode, ktorej úlohu prevzal konvenčný model Fiat 132. V roku 1981 tak nebol predstavený nový model, ale len dôsledný facelift typu 132, ktorý sa dočkal úplne novej karosérie, no podvozok aj motory zostali v prevažnej miere zachované. Po vzore vtedajšej praxe vo Fiate, ktorá velila nahrádzať nudné číselné označenie menami, dostal facelift meno Fiat Argenta.

Vyrábal sa od roku 1981 a pre modelový rok 1984 sa dočkal novej masky, väčších nárazníkov a o 40 mm rozšíreného rozchodu predných kolies, avšak najvýznamnejšou novinkou bolo zavedenie vrcholného prevedenia Argenta VX (Volumex). Využívalo vtedajších skúseností značky Lancia s preplňovaním kompresorom a vynikalo zážihovým štvorvalcom 2,0 l DOHC. Spolu s prevedením Argenta 2,5 TD išlo v tej dobe mimochodom o jediné sériové Fiaty s preplňovanými motormi.

1981 Fiat Argenta 01.jpg1981 Fiat Argenta 02.jpg1981 Fiat Argenta 03.jpg
1983 Fiat Argenta 06.jpg1983 Fiat Argenta 04.png
Sedan Fiat Argenta vo svojom pôvodnom prevedení z roku 1981

Model Fiat Argenta bol vyrábaný výhradne s štvorvalcovými motormi a stal sa vôbec posledným veľkosériovo vyrábaným Fiatom s klasickým usporiadaním pohonnej sústavy, výroba Argenty bola ukončená v roku 1985, aby uvoľnila miesto úplne novej "štvorjedinej konštrukcii" Fiat Croma, pričom rovnaký model Fiat 131 Mirafiori bol vyradený už v roku 1983, keď bol nahradený moderne strihanou radou Fiat Regata.

Nástup preplňovania

Prvá polovica osemdesiatych rokov sa v európskej automobilovej výrobe niesla v znamení ďalšieho hľadania spôsobov zvyšovania výkonov motorov, ale predovšetkým ich celkovej efektívnosti a redukcii spotreby paliva. Stále častejšie sa objavovali systémy vstrekovania paliva namiesto konvenčných karburátorov, ale aj preplňovanie. A bola to práve táto doba, kedy bujnel vývoj preplňovaných vznetových motorov, ktoré boli do tej doby len hlučné a lenivé. Preplňovanie sa postupne objavovalo ale aj medzi zážihovými motormi.

1984 Argenta VX 02.jpg1984 Argenta VX 03.jpg1984 Argenta VX 04.jpg1984 Argenta VX 05.jpg
Nákresy motora, dúchadlá a rozmery modelu Argenta VX

Väčšina výrobcov sa vydala smerom výfukových dúchadiel. Tie vynikali najmä schopnosťou využívať časť inak stratenej energie výfukových plynov, no tiež radom neduhov v podobe oneskorenej reakcie na zošliapnutie plynového pedálu (tzv. turboefekt) a malou účinnosťou v nižších otáčkach. Druhý z neduhov neskôr riešili hlavne regulačné systémy na strane turbíny či dúchadla (najmä potom premenná geometria rozvádzacích lopatiek) alebo použitie dvojice menších turbodúchadiel.

Za tejto situácie zostával adekvátnou alternatívou mechanicky poháňaný kompresor typu Roots, ktorý v celkovom úhrne vlastností síce relatívne citeľne zvyšoval spotrebu paliva, no ponúkal bleskové reakcie na pokyny plynového pedálu. Tento systém je založený na opakovaných zmenách objemu, z čoho plynie aj označenie Volumex (VX). Kompresor Roots sprevádza spaľovací motor už od začiatku 20. storočia, no koncern Fiat ho na prelome sedemdesiatych a osemdesiatych rokov prebudil k novému životu.

Predošlá KAPITOLY Ďalšia
Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

dnes | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY