vytisknout velikost písma Fiat Argenta Volumex (1984): kompresorový protest

Pred tridsiatimi rokmi automobilka Fiat oživila svoj špičkový modelový rad Argenta so zážihovým prevedením, kompresorom preplňovaným štvorvalcom VX.
Fiat Argenta Volumex (1984): kompresorový protest

Fiat 132 a facelift menom Argenta

Na sklonku sedemdesiatych rokov koncern Fiat pod vplyvom predajne neúspešnej šesťvalcovej rady Fiat 130 pozastavil vývoj novej vlajkovej lode, ktorej úlohu prevzal konvenčný model Fiat 132. V roku 1981 tak nebol predstavený nový model, ale len dôsledný facelift typu 132, ktorý sa dočkal úplne novej karosérie, no podvozok aj motory zostali v prevažnej miere zachované. Po vzore vtedajšej praxe vo Fiate, ktorá velila nahrádzať nudné číselné označenie menami, dostal facelift meno Fiat Argenta.

Vyrábal sa od roku 1981 a pre modelový rok 1984 sa dočkal novej masky, väčších nárazníkov a o 40 mm rozšíreného rozchodu predných kolies, avšak najvýznamnejšou novinkou bolo zavedenie vrcholného prevedenia Argenta VX (Volumex). Využívalo vtedajších skúseností značky Lancia s preplňovaním kompresorom a vynikalo zážihovým štvorvalcom 2,0 l DOHC. Spolu s prevedením Argenta 2,5 TD išlo v tej dobe mimochodom o jediné sériové Fiaty s preplňovanými motormi.

1981 Fiat Argenta 01.jpg1981 Fiat Argenta 02.jpg1981 Fiat Argenta 03.jpg
1983 Fiat Argenta 06.jpg1983 Fiat Argenta 04.png
Sedan Fiat Argenta vo svojom pôvodnom prevedení z roku 1981

Model Fiat Argenta bol vyrábaný výhradne s štvorvalcovými motormi a stal sa vôbec posledným veľkosériovo vyrábaným Fiatom s klasickým usporiadaním pohonnej sústavy, výroba Argenty bola ukončená v roku 1985, aby uvoľnila miesto úplne novej "štvorjedinej konštrukcii" Fiat Croma, pričom rovnaký model Fiat 131 Mirafiori bol vyradený už v roku 1983, keď bol nahradený moderne strihanou radou Fiat Regata.

Nástup preplňovania

Prvá polovica osemdesiatych rokov sa v európskej automobilovej výrobe niesla v znamení ďalšieho hľadania spôsobov zvyšovania výkonov motorov, ale predovšetkým ich celkovej efektívnosti a redukcii spotreby paliva. Stále častejšie sa objavovali systémy vstrekovania paliva namiesto konvenčných karburátorov, ale aj preplňovanie. A bola to práve táto doba, kedy bujnel vývoj preplňovaných vznetových motorov, ktoré boli do tej doby len hlučné a lenivé. Preplňovanie sa postupne objavovalo ale aj medzi zážihovými motormi.

1984 Argenta VX 02.jpg1984 Argenta VX 03.jpg1984 Argenta VX 04.jpg1984 Argenta VX 05.jpg
Nákresy motora, dúchadlá a rozmery modelu Argenta VX

Väčšina výrobcov sa vydala smerom výfukových dúchadiel. Tie vynikali najmä schopnosťou využívať časť inak stratenej energie výfukových plynov, no tiež radom neduhov v podobe oneskorenej reakcie na zošliapnutie plynového pedálu (tzv. turboefekt) a malou účinnosťou v nižších otáčkach. Druhý z neduhov neskôr riešili hlavne regulačné systémy na strane turbíny či dúchadla (najmä potom premenná geometria rozvádzacích lopatiek) alebo použitie dvojice menších turbodúchadiel.

Za tejto situácie zostával adekvátnou alternatívou mechanicky poháňaný kompresor typu Roots, ktorý v celkovom úhrne vlastností síce relatívne citeľne zvyšoval spotrebu paliva, no ponúkal bleskové reakcie na pokyny plynového pedálu. Tento systém je založený na opakovaných zmenách objemu, z čoho plynie aj označenie Volumex (VX). Kompresor Roots sprevádza spaľovací motor už od začiatku 20. storočia, no koncern Fiat ho na prelome sedemdesiatych a osemdesiatych rokov prebudil k novému životu.

Predošlá KAPITOLY Ďalšia
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák
Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

5. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Ďalší dlhodobý test bude patriť Škode Fabia Combi. Čaká nás pol roka s novým litrovým trojvalcom 1.0 TSI. Konkrétne ide o verziu s výkonom 81 kW, teda o vrcholnú motorizáciu. Fabia prišla do testu vo výbave Style a s niekoľkými príplatkovými prvkami.

4. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY