vytisknout velikost písma Fiat Argenta Volumex (1984): kompresorový protest

Pred tridsiatimi rokmi automobilka Fiat oživila svoj špičkový modelový rad Argenta so zážihovým prevedením, kompresorom preplňovaným štvorvalcom VX.
Fiat Argenta Volumex (1984): kompresorový protest

Fiat 132 a facelift menom Argenta

Na sklonku sedemdesiatych rokov koncern Fiat pod vplyvom predajne neúspešnej šesťvalcovej rady Fiat 130 pozastavil vývoj novej vlajkovej lode, ktorej úlohu prevzal konvenčný model Fiat 132. V roku 1981 tak nebol predstavený nový model, ale len dôsledný facelift typu 132, ktorý sa dočkal úplne novej karosérie, no podvozok aj motory zostali v prevažnej miere zachované. Po vzore vtedajšej praxe vo Fiate, ktorá velila nahrádzať nudné číselné označenie menami, dostal facelift meno Fiat Argenta.

Vyrábal sa od roku 1981 a pre modelový rok 1984 sa dočkal novej masky, väčších nárazníkov a o 40 mm rozšíreného rozchodu predných kolies, avšak najvýznamnejšou novinkou bolo zavedenie vrcholného prevedenia Argenta VX (Volumex). Využívalo vtedajších skúseností značky Lancia s preplňovaním kompresorom a vynikalo zážihovým štvorvalcom 2,0 l DOHC. Spolu s prevedením Argenta 2,5 TD išlo v tej dobe mimochodom o jediné sériové Fiaty s preplňovanými motormi.

1981 Fiat Argenta 01.jpg1981 Fiat Argenta 02.jpg1981 Fiat Argenta 03.jpg
1983 Fiat Argenta 06.jpg1983 Fiat Argenta 04.png
Sedan Fiat Argenta vo svojom pôvodnom prevedení z roku 1981

Model Fiat Argenta bol vyrábaný výhradne s štvorvalcovými motormi a stal sa vôbec posledným veľkosériovo vyrábaným Fiatom s klasickým usporiadaním pohonnej sústavy, výroba Argenty bola ukončená v roku 1985, aby uvoľnila miesto úplne novej "štvorjedinej konštrukcii" Fiat Croma, pričom rovnaký model Fiat 131 Mirafiori bol vyradený už v roku 1983, keď bol nahradený moderne strihanou radou Fiat Regata.

Nástup preplňovania

Prvá polovica osemdesiatych rokov sa v európskej automobilovej výrobe niesla v znamení ďalšieho hľadania spôsobov zvyšovania výkonov motorov, ale predovšetkým ich celkovej efektívnosti a redukcii spotreby paliva. Stále častejšie sa objavovali systémy vstrekovania paliva namiesto konvenčných karburátorov, ale aj preplňovanie. A bola to práve táto doba, kedy bujnel vývoj preplňovaných vznetových motorov, ktoré boli do tej doby len hlučné a lenivé. Preplňovanie sa postupne objavovalo ale aj medzi zážihovými motormi.

1984 Argenta VX 02.jpg1984 Argenta VX 03.jpg1984 Argenta VX 04.jpg1984 Argenta VX 05.jpg
Nákresy motora, dúchadlá a rozmery modelu Argenta VX

Väčšina výrobcov sa vydala smerom výfukových dúchadiel. Tie vynikali najmä schopnosťou využívať časť inak stratenej energie výfukových plynov, no tiež radom neduhov v podobe oneskorenej reakcie na zošliapnutie plynového pedálu (tzv. turboefekt) a malou účinnosťou v nižších otáčkach. Druhý z neduhov neskôr riešili hlavne regulačné systémy na strane turbíny či dúchadla (najmä potom premenná geometria rozvádzacích lopatiek) alebo použitie dvojice menších turbodúchadiel.

Za tejto situácie zostával adekvátnou alternatívou mechanicky poháňaný kompresor typu Roots, ktorý v celkovom úhrne vlastností síce relatívne citeľne zvyšoval spotrebu paliva, no ponúkal bleskové reakcie na pokyny plynového pedálu. Tento systém je založený na opakovaných zmenách objemu, z čoho plynie aj označenie Volumex (VX). Kompresor Roots sprevádza spaľovací motor už od začiatku 20. storočia, no koncern Fiat ho na prelome sedemdesiatych a osemdesiatych rokov prebudil k novému životu.

Predošlá KAPITOLY Ďalšia
Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY