vytisknout velikost písma Fiat Argenta Volumex (1984): kompresorový protest

Pred tridsiatimi rokmi automobilka Fiat oživila svoj špičkový modelový rad Argenta so zážihovým prevedením, kompresorom preplňovaným štvorvalcom VX.
Fiat Argenta Volumex (1984): kompresorový protest

Fiat 132 a facelift menom Argenta

Na sklonku sedemdesiatych rokov koncern Fiat pod vplyvom predajne neúspešnej šesťvalcovej rady Fiat 130 pozastavil vývoj novej vlajkovej lode, ktorej úlohu prevzal konvenčný model Fiat 132. V roku 1981 tak nebol predstavený nový model, ale len dôsledný facelift typu 132, ktorý sa dočkal úplne novej karosérie, no podvozok aj motory zostali v prevažnej miere zachované. Po vzore vtedajšej praxe vo Fiate, ktorá velila nahrádzať nudné číselné označenie menami, dostal facelift meno Fiat Argenta.

Vyrábal sa od roku 1981 a pre modelový rok 1984 sa dočkal novej masky, väčších nárazníkov a o 40 mm rozšíreného rozchodu predných kolies, avšak najvýznamnejšou novinkou bolo zavedenie vrcholného prevedenia Argenta VX (Volumex). Využívalo vtedajších skúseností značky Lancia s preplňovaním kompresorom a vynikalo zážihovým štvorvalcom 2,0 l DOHC. Spolu s prevedením Argenta 2,5 TD išlo v tej dobe mimochodom o jediné sériové Fiaty s preplňovanými motormi.

1981 Fiat Argenta 01.jpg1981 Fiat Argenta 02.jpg1981 Fiat Argenta 03.jpg
1983 Fiat Argenta 06.jpg1983 Fiat Argenta 04.png
Sedan Fiat Argenta vo svojom pôvodnom prevedení z roku 1981

Model Fiat Argenta bol vyrábaný výhradne s štvorvalcovými motormi a stal sa vôbec posledným veľkosériovo vyrábaným Fiatom s klasickým usporiadaním pohonnej sústavy, výroba Argenty bola ukončená v roku 1985, aby uvoľnila miesto úplne novej "štvorjedinej konštrukcii" Fiat Croma, pričom rovnaký model Fiat 131 Mirafiori bol vyradený už v roku 1983, keď bol nahradený moderne strihanou radou Fiat Regata.

Nástup preplňovania

Prvá polovica osemdesiatych rokov sa v európskej automobilovej výrobe niesla v znamení ďalšieho hľadania spôsobov zvyšovania výkonov motorov, ale predovšetkým ich celkovej efektívnosti a redukcii spotreby paliva. Stále častejšie sa objavovali systémy vstrekovania paliva namiesto konvenčných karburátorov, ale aj preplňovanie. A bola to práve táto doba, kedy bujnel vývoj preplňovaných vznetových motorov, ktoré boli do tej doby len hlučné a lenivé. Preplňovanie sa postupne objavovalo ale aj medzi zážihovými motormi.

1984 Argenta VX 02.jpg1984 Argenta VX 03.jpg1984 Argenta VX 04.jpg1984 Argenta VX 05.jpg
Nákresy motora, dúchadlá a rozmery modelu Argenta VX

Väčšina výrobcov sa vydala smerom výfukových dúchadiel. Tie vynikali najmä schopnosťou využívať časť inak stratenej energie výfukových plynov, no tiež radom neduhov v podobe oneskorenej reakcie na zošliapnutie plynového pedálu (tzv. turboefekt) a malou účinnosťou v nižších otáčkach. Druhý z neduhov neskôr riešili hlavne regulačné systémy na strane turbíny či dúchadla (najmä potom premenná geometria rozvádzacích lopatiek) alebo použitie dvojice menších turbodúchadiel.

Za tejto situácie zostával adekvátnou alternatívou mechanicky poháňaný kompresor typu Roots, ktorý v celkovom úhrne vlastností síce relatívne citeľne zvyšoval spotrebu paliva, no ponúkal bleskové reakcie na pokyny plynového pedálu. Tento systém je založený na opakovaných zmenách objemu, z čoho plynie aj označenie Volumex (VX). Kompresor Roots sprevádza spaľovací motor už od začiatku 20. storočia, no koncern Fiat ho na prelome sedemdesiatych a osemdesiatych rokov prebudil k novému životu.

Predošlá KAPITOLY Ďalšia
Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY