vytisknout velikost písma Fiat 850 (1964-1972): Ottocentocinquanta má 60 rokov

V máji 1964 uviedol Fiat na trh väčší model s motorom vzadu a trojčíslom 850. Nadväzoval na menšiu šesťstovku.
Fiat 850 (1964-1972): Ottocentocinquanta má 60 rokov
Zoznam kapitol
  1. Fiat 850
  2. Fiat 850: Fotogaléria

Turínska automobilka potrebovala zaplniť medzeru medzi malou šesťstovkou a väčším oblým typom 1100 D. Dvojdverový Fiat 850 ako výsledok projektu 122 mal tiež motor umiestnený pozdĺžne až za zadnou nápravou a využíval dokonca značnú časť dielov zo "Seicento" vrátane skeletu karosérie. Redukcia nákladov bola v tomto prípade prvoradá. Mimochodom, u predposlednej reinkarnácie "millecenta" sa samozrejme jednalo o automobil klasickej koncepcie...

Fiat 850 - exteriér.jpgFiat 850 - interiér.jpgFiat 850 - zavazadlový prostor.jpg
Fiat 850 využíval dielov z modelu 600, ale vpredu mal veľký kufor s deformačnou zónou

Predok aj pretiahnutý zadok necelých 3,58 m dlhého štvormiestneho auta boli však hranatejšie a razantne sa zväčšilo zadné okno, čo zlepšilo týmto smerom výhľad. Proti šesťstovke auto pribralo slušných 36 cm na dĺžku. Zaujali veľké guľaté svetlá na oboch koncoch, prerobené boli aj dvere. Kolesá však zostali dvanásťpalcové. Modernejšia prístrojová doska sa odela do moderného plastu a patričná starostlivosť bola venovaná kúreniu, ktoré dostalo vlastný chladič.

Revolúciu predstavovalo umiestnenie benzínovej nádrže, ktorá sa konečne odsťahovala aj dozadu. Celý predok tak neslúžil len na uloženie batožiny, ale tiež ako deformačná zóna.

Radový štvorvalec OHV objemom 843 cm3 dával spočiatku vo verzii Normale len 25 kW, výkonnejší Super sa pýšil 27 kW. O krútiaci moment sa starala štvorstupňová priamo radená prevodovka. Podvozok s rázvorom 2030 mm mal vpredu trojuholníkové ramená a priečne litrové pero, vzadu boli výkyvné pružiny v tvare V a vinuté pružiny. Kým Normale sotva prekročilo stodvadsiatku, Super vedel vytiahnuť rýchlosť až 125 km/h. Štandardné verzie boli ľahučké, vážili len 670 kg a v menších počtoch sa dovážali aj do bývalého Československa, predávala ich Mototechna aj Tuzex.

Kupé a spider

Lahôdku predstavovalo pôvabné kupé s výkonom 35 kW, ktoré prezývali "malé ferrari", prípadne "ferrari pre sekretárky". Tieto pomenovania neboli tak úplne od veci, pretože vývoj spočiatku skutočne prebiehal v Maranelle! A koniec koncov, jazdili s nimi hlavne slečny a mladé dámy, ktorým táto "bella macchina" veľmi pristala.

Nemenej atraktívny dvojmiestny spider (roadster) s plátenou strechou a takmer plochou prednou časťou vznikol u Bertoneho. Ten sa natiahol na skoro 3,8 m, zatiaľ čo kupé, ktorého tvary sa nakoniec zrodili vo vlastnom štylistickom centre automobilky, merali 3,65 m. Obe varianty sa objavili s ročným oneskorením a mali pekné drevené trojramenné (neskôr dvojramenné) športové volanty. Ten istý prírodný materiál na palubovke však bol falošný.

Fiat 850 Spider.jpgFiat 850 Sport Coupé.jpgFiat 850 Sport Spider.jpg
Fiat 850 sa vyrábal aj vo verziách Coupé a Spider

Dôležitú technickú odlišnosť predstavovali kotúčové brzdy na predných kolesách, ktoré si vyžiadalo ono viachlavé stádočko, Tudor sa spoliehal len na bubny. Posádka musela myslieť na nízku užitočnú hmotnosť 197 kg. Spider mohol mať aj pevnú odnímateľnú strechu, teda hardtop, dalo sa s ním potom jazdiť celoročne.

V marci 1968 prišiel spolu s druhou sériou a drobnými štylistickými retušami výkonnejší tudor Special s tridsaťpäťkilowattovým štvorvalcom. Uplatnil sa v pretekoch, len na koncepciu "všetko vzadu" si bolo treba zvyknúť a mnoho áut v rukách začínajúcich pilotov predvádzalo skôr gymnastické výkony, než aby uháňalo čo najrýchlejšie v ústrety šachovnicovej zástavke.

Sedem metrákov vážiace kupé a spidery dostali navyše prívlastok Sport a väčší motor 903 cm3/38 kW, ktorý ich katapultoval až ku stopäťdesiatke, respektíve 145 km/h v prípade zavretého prevedenia. Už nemalo otvorené svetlomety pod krytmi, ktoré tak trochu pripomínali oveľa väčší americký Studebaker Avanti. Smerovky sa presťahovali pod nárazníky.

Kupé bolo možné od tej doby spoznať podľa hranatejšej masky a prídavných svetiel. Posilnený štvorvalec dával najväčší výkon pri 6500 min-1, a bolo možné ho vytočiť o tisíc otáčok vyššie, túto záťaž však nevydržal dlho.

Pre posledný modelový rok prešli dve vnútorné "oči" ešte ďalšími úpravami, boli zväčšené na úroveň tých vonkajších. Jeho produkcia skončila až v decembri 1972, rovnako ako pri spideri. Veľa ich dodnes neprežilo, zničil ich hnedý mor. Štandardné dvojdverové modely vystriedala už v predošlom roku nemenej preslávená stodvadsaťsedmička, ktorá v programe Fiatu vydržala dlhých šestnásť rokov. Osemstopäťdesiatiek vzniklo celkom 2 203 380, spiderov bolo vyrobených 124 tisíc. Aj to je pomerne vysoké číslo a svedčí o obľúbenosti.

Prototypy, špeciály a licencie

Hranatý, 3,8 m dlhý Fiat 850T bol nástupcom prvého Multiply. Vo verzii Familiare išlo o vozidlo, ktorému dnes hovoríme MPV, veď mikrobusík poňal až sedem pasažierov, hoci nemal posuvné zadné dvere. Tými disponoval naopak prototyp City Taxi vystavený v Turíne 1968.

Na osemstopäťdesiatke sa vybláznili aj miestni ladiči a karosári, ktorých bolo Taliansko plné. Abarth ponúkol modely OT (a OTR) 1000, OT 1300, OT 1600. V jednom exemplári existoval aj zbesilý OT 2000 Mostro. Áno, namiesto deväťstovky mal vzadu dvojliter, rovnako ako nemenej šialené, ale civilnejšie vyzerajúce Coupé America. Ladeniu sa venoval aj u nás menej známy Giannini.

Fiat Abarth OT 1000 Spider '1965-68.jpgFiat Abarth OT 1600 '1964-68.jpgFiat 850 Weekend.jpg
Fiat Abarth OT 1000 Spider; Abarth OT 1600; Fiat 850 Weekend

Zagato zase postavilo dve kupé (1964-1965) vo svojom klasickom štýle . Moretti prekarosoval podvozky v štýle súdobých Ferrari, o vlastné "šaty" sa snažili tiež u Vignaleho. Zaujímavá bola aj plážová Shellette s prútenými sedadlami od Michelottiho (asi osemdesiat áut v rokoch 1968-1972). Podobný, ale hranatejší bol o niečo starší Weekend z karosárne OSI, ktorý svojimi tvarmi vzbudzoval terénne ambície, tie ale bohužiaľ nemal. Roadster SIAT Spring sa zasa vracal do tridsiatych rokov.

Ešte nezabudnime na licenčnú výrobu. Španielsky Seat 850 existoval dokonca aj vo štvordverovej verzii, podobne nazvanú Lucciolu postavil v Taliansku Francis Lombardi a z tej potom vychádzali Španieli. O osemstopäťdesiatku nezostali ochudobnení ani Nemci, vychádzala z továrne NSU v Heilbronne pod značkou Neckar ako Adria. Juhoslovanská Zastava 850 (1980-1985) sem nepatrí, tá mala v zadnej časti vlastný štvorvalec 848 cm3 s konštrukčným základom v modernejšej 127 a karosériu klasickej šesťstovky. Pôvodne talianskej srdiečko sa nakoniec usídlilo napríklad v hranatom Seate 133 a prvej Giugiarovej Pande.

Zdroje: archív autora, propagačné materiály Fiat, autowp.ru, Auta 5P, Wikipedia, Svet motorov 16/2014

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY