vytisknout velikost písma Fiat 131 Mirafiori (1974): naposledy so zadným pohonom

Model 131 Mirafiori před 40 lety nahradil v střední třídě Fiatu řadu 124. Zachoval si klasické uspořádání pohonného ústrojí, jeho nástupcem se však již stala Regata s předním pohonem.
Fiat 131 Mirafiori (1974): naposledy so zadným pohonom
Zoznam kapitol
  1. Medzi typmi 124 a Regata, Fiat 131 Mirafiori v Československu, Ortodoxná, napriek tomu vyladená koncepcia, Videá
  2. Motory DOHC nastupujú, Posledný facelift, Technické údaje
  3. Fotogaléria (kompletná)

Medzi typmi 124 a Regata

Modelový rad sedanov a kombi Fiat 124, vyrábaný v domácom Taliansku v rokoch 1966 až 1974, sa v našich končinách zapísal hlavne ako predloha pre sovietske vozy VAZ/Lada. Na turínskom autosalóne v roku 1974 bol predstavený následnícky Fiat 131 s označením Mirafiori pripomínajúcim továreň na turínskom predmestí, v ktorej sa tieto vozidlá vyrábali. To malo trochu ozvláštniť prax nudne pôsobiacich trojciferných číselných kódov, ktoré Fiat pre svoje produkty zaviedol v priebehu šesťdesiatych rokov.

1974 Fiat 131 2 (1).jpg1974 Fiat 131 2 (2).jpg1974 Fiat 131 2 (22).jpg1974 Fiat 131 Mirafiori Special 2.jpg1974 Fiat 131 2 (4).jpg1974 Fiat 131 2.jpg
Fiat 131 vo svojom pôvodnom prevedení z roku 1974

V tomto ohľade išlo o akýsi predobraz ďalšieho vývoja, takže keď na miesto radu 131 Mirafiori v roku 1983 nastupovala Regata, mali už vlastne všetky Fiaty mená. Model Fiat 131 Mirafiori zároveň patril k posledným Fiatom s motorom vpredu a pohonom zadných kolies, pričom jedným z vôbec posledných vozidiel tejto značky s touto koncepciou bol veľký sedan Fiat Argenta. Ten vznikol modernizáciou radu Fiat 132 z roku 1972 a vyrábal sa v rokoch 1981 až 1986.

V Taliansku vzniklo počas desiatich rokov viac ako 1,5 mil. automobilov tejto rady, avšak výroba vozidiel Fiat 131 a ich adaptácia prebiehala aj v Maroku, Kolumbii, Indonézii, Turecku (Tofas), Španielsku (Seat) alebo Poľsku (FSO), pričom v USA sa predávali od roku 1978 pod menom Fiat Brava.

0 131 racing.jpg0 131 Abarth 2.jpg
Porovnanie priehľadových kresieb cestnej verzie 131 Racing a súťažného prevedenia 131 Abarth ukazuje okrem zástavby bezpečnostného rámu a ďalších výstuží hlavne prepracovanú zadnú nápravu. Kolesá boli v Abarthe zavesená nezávisle a doplnené nevyhnutnými kotúčovými brzdami.

Fiat 131 Mirafiori v Československu

Ponuka karosérií bola v rade 131 Mirafiori pomerne široká, prevládali ale štvordverové sedany a päťdverové kombi spočiatku nazývané Familiare, od druhej série z roku 1978 potom Panorama. Karosérie dvojdverových sedanov poslúžili ako základ športovým verziám aj pretekárskym špeciálom Abarth. Vozidlá Fiat 131 Mirafiori sa vo svojej dobe objavovali aj v Československu, napríklad v roku 1978 predávala Mototechna Fiat 131 Mirafiori za cenu 118 800 Kčs, takže to bolo jedno z vôbec najdrahších áut na trhu.

Priemerná mzda v tomto roku u nás pritom predstavovala 2 517 korún. Len pre porovnanie: Trabant podľa vtedajšieho cenníka Mototechny na začiatku roka 1978 stál 36 500 Kčs, Škoda 105 L vyšla záujemcov na 57 000 Kčs, na Ladu 1500 ste si museli pripraviť 72 100 Kčs a Volga 24 prišla na 105 000 Kčs.

Drahšími ako Fiat 131 Mirafiori, inak úplne bežné vozidlo západoeurópske strednej triedy, boli v Československu na začiatku roka 1978 len britský Austin Allegro za 122 200 Kčs a francúzsky Renault 20 predávaný za 182 200 Kčs.

Ortodoxná, napriek tomu vyladená koncepcia

Vozidlá Fiat 131 mali v danej dobe obvyklú konštrukciu s celokovovou, samonosnou karosériou a motorom uloženým pozdĺžne vpredu, nadväzujúcou prevodovkou a pohonom zadných kolies. Predné kolesá boli nezávisle zavesené na kombináciu vzpier McPherson a priečnych ramien a boli spojené skrutným stabilizátorom. Zadná náprava bola síce tuhá, avšak dopĺňali ju páry pozdĺžnych ramien nerovnakej dĺžky a priečne uloženie Panhardských tyčí týmto vozidlám obzvlášť na dobrých cestách zabezpečovalo veľmi dobré jazdné vlastnosti.

1974 Fiat 131 Familiare Special 1.jpg1974 Fiat 131 2 (3).jpg1974 Fiat 131 Familiare 1.jpg
Kombi v prvej sérii radu Fiat 131 nieslo ešte označenie Familiare odkazujúce k podobne koncipovaným Fiatom predchádzajúcich dekád; drahšie verzie Special na prvý pohľad spoznáte (ako u sedanov) predovšetkým podľa inej masky chladiča s dvoma pármi okrúhlych svetiel namiesto obdĺžnikových

Všetky kolesá mali vinuté pružiny a kvapalinové dvojokruhové posilové brzdy pôsobiace na kotúče vpredu a bubny vzadu, pričom na zadných kolesách bol bežný obmedzovač brzdného účinku. Upravoval delenie účinku medzi nápravy v závislosti na aktuálnom zaťažení a prevádzkových podmienkach tak, aby pri prudkom brzdení nechodili zadné kolesá do šmyku.

1974 Fiat 131 Mirafiori Special 1.jpg1974 Fiat 131.jpg1974 Fiat 131 Familiare 2.jpg
Fiat 131 Mirafiori bol v ponuke v rade verzií karosérií, motorov a výbav

Prvá generácia modelu Fiat 131 Mirafiori v roku 1974 prevzala radové štvorvalce 1 297 s výkonom 65 koní (48 kW) a 1 585 ccm s výkonom 75 koní (55 kW) s liatinovými blokmi a rozvodmi OHV z predchádzajúceho radu Fiat 124. Vyrábali sa dvoj a štvordverové sedany a päťdverové kombi, v USA boli k dispozícii verzia s motormi 1,8 l OHC a automatickými trojstupňovými prevodovkami GM.

1975 Fiat 131 Sedan US.jpg1975 Fiat 131 Station Wagon.jpg1976 Fiat 131 Abarth Rally.jpg
V USA sa vozidlá Fiat 131 predávali pod pôvodným menom, až neskôr boli preznačené na Fiat Brava; úplne vpravo európsky Fiat 131 Abarth

V roku 1976 bolo vyrobených 500 kusov čítajúcich homologizačnú sériu dvojdverových vozidiel Fiat 131 Abarth s nezávisle zavesenými zadnými kolesami a dvojvačkovým dvojlitrom DOHC s nepriamym vstrekovaním Kugelfischer a výkonom 140 koní (103 kW).

 

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

včera | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY