vytisknout velikost písma Fiat 131 Mirafiori (1974): naposledy so zadným pohonom

Model 131 Mirafiori před 40 lety nahradil v střední třídě Fiatu řadu 124. Zachoval si klasické uspořádání pohonného ústrojí, jeho nástupcem se však již stala Regata s předním pohonem.
Fiat 131 Mirafiori (1974): naposledy so zadným pohonom
Zoznam kapitol
  1. Medzi typmi 124 a Regata, Fiat 131 Mirafiori v Československu, Ortodoxná, napriek tomu vyladená koncepcia, Videá
  2. Motory DOHC nastupujú, Posledný facelift, Technické údaje
  3. Fotogaléria (kompletná)

Medzi typmi 124 a Regata

Modelový rad sedanov a kombi Fiat 124, vyrábaný v domácom Taliansku v rokoch 1966 až 1974, sa v našich končinách zapísal hlavne ako predloha pre sovietske vozy VAZ/Lada. Na turínskom autosalóne v roku 1974 bol predstavený následnícky Fiat 131 s označením Mirafiori pripomínajúcim továreň na turínskom predmestí, v ktorej sa tieto vozidlá vyrábali. To malo trochu ozvláštniť prax nudne pôsobiacich trojciferných číselných kódov, ktoré Fiat pre svoje produkty zaviedol v priebehu šesťdesiatych rokov.

1974 Fiat 131 2 (1).jpg1974 Fiat 131 2 (2).jpg1974 Fiat 131 2 (22).jpg1974 Fiat 131 Mirafiori Special 2.jpg1974 Fiat 131 2 (4).jpg1974 Fiat 131 2.jpg
Fiat 131 vo svojom pôvodnom prevedení z roku 1974

V tomto ohľade išlo o akýsi predobraz ďalšieho vývoja, takže keď na miesto radu 131 Mirafiori v roku 1983 nastupovala Regata, mali už vlastne všetky Fiaty mená. Model Fiat 131 Mirafiori zároveň patril k posledným Fiatom s motorom vpredu a pohonom zadných kolies, pričom jedným z vôbec posledných vozidiel tejto značky s touto koncepciou bol veľký sedan Fiat Argenta. Ten vznikol modernizáciou radu Fiat 132 z roku 1972 a vyrábal sa v rokoch 1981 až 1986.

V Taliansku vzniklo počas desiatich rokov viac ako 1,5 mil. automobilov tejto rady, avšak výroba vozidiel Fiat 131 a ich adaptácia prebiehala aj v Maroku, Kolumbii, Indonézii, Turecku (Tofas), Španielsku (Seat) alebo Poľsku (FSO), pričom v USA sa predávali od roku 1978 pod menom Fiat Brava.

0 131 racing.jpg0 131 Abarth 2.jpg
Porovnanie priehľadových kresieb cestnej verzie 131 Racing a súťažného prevedenia 131 Abarth ukazuje okrem zástavby bezpečnostného rámu a ďalších výstuží hlavne prepracovanú zadnú nápravu. Kolesá boli v Abarthe zavesená nezávisle a doplnené nevyhnutnými kotúčovými brzdami.

Fiat 131 Mirafiori v Československu

Ponuka karosérií bola v rade 131 Mirafiori pomerne široká, prevládali ale štvordverové sedany a päťdverové kombi spočiatku nazývané Familiare, od druhej série z roku 1978 potom Panorama. Karosérie dvojdverových sedanov poslúžili ako základ športovým verziám aj pretekárskym špeciálom Abarth. Vozidlá Fiat 131 Mirafiori sa vo svojej dobe objavovali aj v Československu, napríklad v roku 1978 predávala Mototechna Fiat 131 Mirafiori za cenu 118 800 Kčs, takže to bolo jedno z vôbec najdrahších áut na trhu.

Priemerná mzda v tomto roku u nás pritom predstavovala 2 517 korún. Len pre porovnanie: Trabant podľa vtedajšieho cenníka Mototechny na začiatku roka 1978 stál 36 500 Kčs, Škoda 105 L vyšla záujemcov na 57 000 Kčs, na Ladu 1500 ste si museli pripraviť 72 100 Kčs a Volga 24 prišla na 105 000 Kčs.

Drahšími ako Fiat 131 Mirafiori, inak úplne bežné vozidlo západoeurópske strednej triedy, boli v Československu na začiatku roka 1978 len britský Austin Allegro za 122 200 Kčs a francúzsky Renault 20 predávaný za 182 200 Kčs.

Ortodoxná, napriek tomu vyladená koncepcia

Vozidlá Fiat 131 mali v danej dobe obvyklú konštrukciu s celokovovou, samonosnou karosériou a motorom uloženým pozdĺžne vpredu, nadväzujúcou prevodovkou a pohonom zadných kolies. Predné kolesá boli nezávisle zavesené na kombináciu vzpier McPherson a priečnych ramien a boli spojené skrutným stabilizátorom. Zadná náprava bola síce tuhá, avšak dopĺňali ju páry pozdĺžnych ramien nerovnakej dĺžky a priečne uloženie Panhardských tyčí týmto vozidlám obzvlášť na dobrých cestách zabezpečovalo veľmi dobré jazdné vlastnosti.

1974 Fiat 131 Familiare Special 1.jpg1974 Fiat 131 2 (3).jpg1974 Fiat 131 Familiare 1.jpg
Kombi v prvej sérii radu Fiat 131 nieslo ešte označenie Familiare odkazujúce k podobne koncipovaným Fiatom predchádzajúcich dekád; drahšie verzie Special na prvý pohľad spoznáte (ako u sedanov) predovšetkým podľa inej masky chladiča s dvoma pármi okrúhlych svetiel namiesto obdĺžnikových

Všetky kolesá mali vinuté pružiny a kvapalinové dvojokruhové posilové brzdy pôsobiace na kotúče vpredu a bubny vzadu, pričom na zadných kolesách bol bežný obmedzovač brzdného účinku. Upravoval delenie účinku medzi nápravy v závislosti na aktuálnom zaťažení a prevádzkových podmienkach tak, aby pri prudkom brzdení nechodili zadné kolesá do šmyku.

1974 Fiat 131 Mirafiori Special 1.jpg1974 Fiat 131.jpg1974 Fiat 131 Familiare 2.jpg
Fiat 131 Mirafiori bol v ponuke v rade verzií karosérií, motorov a výbav

Prvá generácia modelu Fiat 131 Mirafiori v roku 1974 prevzala radové štvorvalce 1 297 s výkonom 65 koní (48 kW) a 1 585 ccm s výkonom 75 koní (55 kW) s liatinovými blokmi a rozvodmi OHV z predchádzajúceho radu Fiat 124. Vyrábali sa dvoj a štvordverové sedany a päťdverové kombi, v USA boli k dispozícii verzia s motormi 1,8 l OHC a automatickými trojstupňovými prevodovkami GM.

1975 Fiat 131 Sedan US.jpg1975 Fiat 131 Station Wagon.jpg1976 Fiat 131 Abarth Rally.jpg
V USA sa vozidlá Fiat 131 predávali pod pôvodným menom, až neskôr boli preznačené na Fiat Brava; úplne vpravo európsky Fiat 131 Abarth

V roku 1976 bolo vyrobených 500 kusov čítajúcich homologizačnú sériu dvojdverových vozidiel Fiat 131 Abarth s nezávisle zavesenými zadnými kolesami a dvojvačkovým dvojlitrom DOHC s nepriamym vstrekovaním Kugelfischer a výkonom 140 koní (103 kW).

 

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

včera | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY