vytisknout velikost písma Fiat 124 Sport Spider (1966-1985): Švihák turínsky

Spider Fiat 124 sa vráti. Jeho predchodca strávil v aktívnej kariére skoro dve dekády a dnes patrí medzi vyhľadávanú taliansku športovú klasiku. Vidno ho aj u nás.
Fiat 124 Sport Spider (1966-1985): Švihák turínsky
Zoznam kapitol
  1. Prvé tri série
  2. Pininfarina a Abarth
  3. Fotogaléria

Štandardná "berlina" Fiat 124 sa stala európskym vozidlom roku 1967 a my sme ju spoznali hlavne v sovietskej licencii, rovnako ako kombi. Športová verzia ale bola úplne o niečom inom. Spider (Taliani predsa nemajú roadstery!) navrhlo štúdio Pininfarina a jednalo sa celkom určite o najkrajšiu verziu stodvadsaťštvorky. Ani neskôr predstavené kupé z vlastného Centro Stile nebolo tak úhľadné, nehovoriac o kabriolete C4 karosárne Touring, ktorý zostal v jedinom prototype.

Pre dvoch. Alebo nie?

Fiat každopádne pokračoval v tradícii malých dvojmiestnych otvorených vozidiel, do ktorých sa pustil už pred druhou svetovou vojnou. Pokojne by sme 124 Sport Spider mohli považovať aj za kabriolet, pretože mal usporiadanie sedadiel 2+2, lenže zadné miesta boli vhodné skôr pre drobnú batožinu než pre cestujúcich... Celkom jednoduché tvary fešného športiaku mal na povel slávny Tom Tjaarda, Američan s koreňmi v Holandsku, ktorý vtedy v Pininfarine pracoval.

1983 8edit.jpg1970 FHA168_124 Sport Spider 1969-1982 B.jpg
Fiat 124 Sport Spider odviezol dvoch dospelých a dve veľmi malé deti. Ako správny športiak vyznával zadný pohon, karoséria sa vyrábali v Pininfarine

Sériová výroba Sport Spider začala v auguste 1966, ale verejnosti sa prvýkrát ukázal až v novembri, kde inde ako doma v Turíne? Spočiatku bol poháňaný kvapalinou chladeným radovým štvorvalcom objemom 1438 cm3. Agregát z pera bývalého konštruktéra Ferrari Aurelia Lamprediho dával 66 kW (90 k) v 6500 otáčkach a v hliníkovej hlave mal dvojicu vačkových hriadeľov a rozvody poháňané gumovým ozubeným remeňom. O dodávku paliva a jeho zmes so vzduchom sa staral karburátor Weber. Najvyššia hodnota krútiaceho momentu bola k dispozícii v 3600 min-1, manuálne prevodovky spočiatku štvorstupňové, neskôr sa objavili na želanie aj päťstupňové.

S kratším rázvorom

Rázvor konštruktéri oproti sedanom skrátili o 140 mm na iba 2280 mm, podvozok ale inak zostal prakticky zhodný. Predné kolesá boli zavesené nezávisle na trojuholníkových ramenách odlišnej dĺžky, zadnú tuhú nápravu dopĺňala dvojica pozdĺžnych vzpier a panhardská tyč. Odpruženie zabezpečovali vinuté pružiny a teleskopické tlmiče, nechýbali ani priečne skrutné stabilizátory. Kotúčové brzdy by sme našli na všetkých kolesách.

1966 fiat_124_sport_spider_12.jpg1966 fiat_124_sport_spider_15.jpg1966 fiat_124_sport_spider_4.jpeg
Tom Tjaarda, ktorý bol hlavným návrhárom otvorenej stodvadsaťštvorky, sa za finálny vzhľad skutočne nemusel hanbiť

Šport Spider mal pochopiteľne samonosnú karosériu kompaktných rozmerov, 3,97 m dlhú, 1,61 m širokú a len 1,25 m nízku. Pôvab vozidla rozhodne nechýbal. Veľmi zaujímavý bol prelis, ktorý sa tiahol od hlavných svetiel na dvere, kde sa zvýšil a tvoril hornú hranu zadných blatníkov.

Pôvodné modely mali štíhle chrómované nárazníky a nízku masku chladiča so štyrmi zvislými rebrami. Tie doplnili tri dvojice pri sebe umiestnených vodorovných. Spidery išli až 175 km/h a z pokoja na stovku akcelerovali počas 11,5 s. Natiahnutie alebo naopak stiahnutie strechy zvládol jeden človek sám, pri troche zručnosti a praxe za necelú minútu.

Tisícšestovky a tisícosemstovky

Druhá séria mala premiéru v júli 1970. Od tej prvej sa líšila hlavne novou prednou mriežkou z "včelích plástov" a motorom. Pri ňom bol objem zvýšený na 1608 cm3, tým pádom sa zdvihol aj výkon, ktorý dosahoval 81 kW (110 k). Spidery prvej rady neboli pomalé, ale za maximálnu rýchlosť 185 km/h sa "dvojka" už naozaj nemala za čo hanbiť.

1970 fiat_124_sport_spider_8.jpg1970 fiat_124_4.jpeg1970 FHA168_124 Sport Spider 1969-1982 C.jpgV roku 1970 prišli väčšie štylistické zmeny, potom sa pod kapotu sťahovali hlavne novšie motory. Fiat sa chválil aj verziou kupé

Pre rok 1973 sa objavil motor 1592 cm3/79kW, k ďalšiemu nárastu objemu došlo ešte v tej istej sezóne, konkrétne na 1756 cm3 a 87 kW (118 koní), respektíve 153 Nm. Na najvyššej rýchlosti sa to však nijako neprejavilo, 960 kg vážiacim autám stále chýbalo do magickej dvestovky 15 km/h. Existovala aj slabšia verzia sa 64 kW pre USA, už so vstrekovaním.

Bez čísla 124

Výroba športových Fiatov pokračovala aj po roku 1979 vysokého dopytu v USA. Práve vtedy sa objavil faceliftovaný Spider 2000 s interným kódom 124 SK, ale číslo z obchodného názvu stratil. Dostal tvarovo dosť nepodarené koncové svetlá, pozičné na bokoch i päťmilové nárazníky mali už skoršie zámorske špecifikácie od polovice 70. rokov.

Stále ešte karburátorový motor s objemom definitívne zväčšeným na 1995 cm3 dával kvôli prísnym predpisom len 61 kW (83 k). Inštaláciou vstrekovania Bosch L-Jetronic a katalyzátora o rok neskôr sa výkon zvýšil na oveľa prijateľnejších 75, respektíve 77 kW, teda 102-105 koní podľa trhu, na ktorý boli autá určené, predaj v Európe rozhodne neustal.

1979 fiat_spider_2000_1.jpg1979 fiat_spider_2000_124 CS.jpg1979 fiat_spider_2000_5.jpg
Fiat Spider 2000 v modernizovanej podobe z roku 1979

Americká pobočka Fiatu sa postarala spolu so spoločnosťou Legend Industries o bonbónik pre tamojších klientov. Asi sedemsto dvojlitrových spiderov dostalo turbodúchadlo a malo teda razom 88 kW (120 koní). Len trojstupňový automat od General Motors sa k charakteru auta vôbec nehodil, ale nezvolili si ho našťastie všetci. Ponúkal sa napríklad aj v Japonsku.

Táto verzia je samozrejme extrémne vzácna najmä na starom kontinente, ale vzhľadom k tomu, že vznikala v rokoch 1981 a 1982, nie je problém, ak samozrejme objavíte zachovalý kúsok, ju doviezť do Európy a postaviť na veteránske značky... Zberateľsky cenená je ďalej výročná edícia k polstoročiu Pininfariny v šampanskej zlatej. Tej nechýbali kožené sedačky ani zliatinové kolesá a počas sezóny 1981 ich vzniklo tisíc.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY