vytisknout velikost písma Fiat 124 (1966): interkontinentálna legenda (prospekt)

V odhaľovaní zaujímavých dobových materiálov nepokračujeme ničím iným než modelom Fiat 124, ktorý však väčšina z nás pozná skôr zo sovietskej licencie VAZ 2101 (Lada 1200).
Fiat 124 (1966): interkontinentálna legenda (prospekt)

Model Fiat 124 sa ako štvordverový trojpriestorový sedan predstavil na jar roku 1966 a predstavitelia turínskej automobilky do neho vkladali veľké nádeje. Mal sa stať kľúčovým modelom značky, navyše sa počítalo s mohutným exportom a prípadnými predajmi licencie. Tieto plány sa naplnili. Koncepcia s osvedčenou, klasickou konštrukciou (motor vpredu pozdĺž, pohon zadnej tuhej nápravy) mala vyhovieť požiadavkám na prevádzku v najrozmanitejších a najnáročnejších podmienkach.

Fiat 124 1966 1.jpgFiat 124 1966.jpgFiat 124 Familiare 1966.jpg
Prvé vozy Fiat 124 sedan a kombi (Familiare) z roku 1966

Vznikol tak automobil nielen robustný a odolný, ale tiež navýsosť praktický a v prevádzke hospodárny, takže sa suverénne stal Autom roka 1966/1967 (COTY). Od porotcov dostal celkovo viac ako dvojnásobný počet hlasov v porovnaní s BMW 1600 na druhom mieste. V tomto článku sa budeme sústrediť iba na Fiat 124 v karosárskych verziách sedan a kombi a k športovým dvojdverovým verziám sa vrátime niekedy nabudúce.

O pohon Fiatu 124 sa staral novovyvinutý podštvorcový radový štvorvalec s liatinovým blokom, hlavou z hliníkovej zliatiny, päťkrát uloženým kľukovým hriadeľom a plnoprietokovým olejovým filtrom. Z objemu 1 197 ccm dosahoval výkon 60 koní (44 kW) a nadväzovala naň štvorstupňová synchronizovaná prevodovka, cez ktorú sa krútiaci moment prenášal k zadným kolesám.

Fiat 124 Special 1968.jpgFiat 124 Familiare 1966 1.jpgFiat 124 1970 1.jpg
Fiat 124 Special (1968) a štandardné kombi, vpravo sedan po prvej modernizácii z roku 1970

Tá spočívala na pevnej náprave pozdĺžne vedenej párom ramien a priečne ustanovenou tyčou, zatiaľ čo predné kolesá niesli lichobežníkové závesy. Obe nápravy boli pritom opatrené vinutými pružinami so sústredne uloženými teleskopickými tlmičmi a skrutnými stabilizátormi. Na všetkých kolesách boli v prvých rokoch výroby kotúčové brzdy, avšak iba jednookruhové a bez posilňovača.

obrázek00056.jpgobrázek00057.jpgobrázek00058.jpgobrázek00059.jpgobrázek00060.jpgobrázek00061.jpg
Úvodné stránky z nemeckého katalógu k Fiatu 124 z roku 1970

Už na sklonku roku 1966 ponuku doplnilo praktické kombi Familiare. U neho bolo rezervné koleso uložené vodorovne pod podlahou batožinového priestoru (pri sedane na stojato za podbehom ľavého zadného kolesa) a palivová nádrž sa presunula z pravého podbehu pod podlahu a nadobudla o 8 l viac na 47 l.

V roku 1968 v ponuke pribudla verzia Special. Tá sa vyznačovala nielen dvoma pármi okrúhlych svetlometov vpredu, zapustenými kľučkami a motorom 1 438 ccm s výkonom 70 koní (52 kW), ale predovšetkým posilnenou zadnou nápravou s dvoma pármi pozdĺžnych ramien a posilňovačom bŕzd. Upravený podvozok prevzal po roku 1970 aj základný typ 124 a vtedy sa dočkal tiež čiernej masky chladiča, mriežok v stĺpcoch C pre odťahovú bezprievanovú ventiláciu a štvorcových zadných svetlometov (Lada 1200 sa ich nedočkala).

obrázek00062.jpgobrázek00063.jpgobrázek00064.jpgobrázek00065.jpgobrázek00066.jpg
Detaily interiéru a snímok motora 1,2 l OHV

Verzia Special dostala prístrojový štít s otáčkomerom a Special T potom znamenitý moderný motor 1 438 ccm s rozvodmi DOHC a výkonom 80 koní (59 kW), s ktorým jazdil aj viac ako 160 km / h. V rámci ďalšej modernizácie z roku 1972 mal základný model 124 okrem rady štylistických retuší pôvodný motor 1,2 OHV s výkonom posilneným na 65 koní (48 kW), verzia Special posilnila na 75 koní (55 kW) a špičkový Special T sa dočkal zástavby nového motora z veľkého sedanu Fiat 132 s objemom 1,6 la výkonom 95 koní (70 kW). Za príplatok dodávaná päťstupňová prevodovka mu umožnila dosiahnutie rýchlosti 175 km / h!

obrázek00067.jpgobrázek00068.jpgobrázek00069.jpgobrázek00070.jpgobrázek00071.jpg
Schéma pohonnej a brzdovej sústavy a záverečná strana prospektu

S jeseňou roka 1974 bol v Taliansku model 124 nahradený modernejšie riešeným typom 131 Mirafiori, pričom produkcia radu Fiat 124 tam prekročila hranicu 1,5 mil. kusov, avšak tým sa dejiny tejto rady rozhodne neuzavreli. Na sklonku šesťdesiatych rokov sa Fiat 124 ako Pirin Fiat montoval v Bulharsku, po roku 1970 potom nabehla aj licenčná výroba týchto vozidiel v Južnej Kórei (KIA 124), v Maroku, Turecku (Tofas) a Španielsku, kde Seat do roku 1980 vyrobil 900 tis. automobilov (Seat 124).

VAZ 2101 5.jpgVAZ 2101 2.jpgVAZ 2101 3.jpgVAZ 2101 4.jpgVAZ 2101 6.jpg
VAZ 2101 sa dočkal radu modifikácií s ohľadom na náročné prevádzkové podmienky v krajinách na východ od Železnej opony

Pochopiteľne najslávnejšia anabáza Fiatu 124 za hranicami Talianska bola licenčná produkcia v sovietskom Togliatti (od roku 1970), v ktorom len vo verziách VAZ 2101 až VAZ 2106 vzniklo vyše 10 miliónov týchto vozidiel, najmä pre export značených Lada alebo Žiguli. Oproti talianskej predlohe vynikali prvé vozidlá VAZ 2101 hlavne motory OHC, zosilneným skeletom karosérie a vystuženou strechou, bubnovými brzdami vzadu alebo štartovacou kľukou pre spoľahlivé nahadzovanie motora v extrémne chladných podmienkach.

VAZ 2101 1.jpgVAZ 2101 7.jpg
Pre vývoz sa vozy VAZ 2101 nazývali Lada 1200

Továreň AvtoVAZ mala zakázané predávať svoje vozidlá na trhoch, na ktorých boli prítomné talianskej originály, takže export do západných krajín Európy sa začal až v roku 1974, kedy výroba Fiatu 124 skončila. Väčšina priložených snímok pochádza z nemeckého prospektu na model Fiat 124. Obsahuje zábery a informácie k základným verziám sedan a kombi (bez SPECIAL) modelového roku 1970, kedy vozidlá 124 prešli prvým faceliftom.   

 
 

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY