vytisknout velikost písma Ferrari Thomassima (1962-1969): M(e)ade In Italy

Zákazkové Ferrari vznikajú sem tam aj dnes. Tými z najmenej známych skorších sú ale prototypy Thomassima zo šesťdesiatych rokov. Prvý z nich je nenávratne stratený, tretí vlastné automobilka a druhý sa nedávno dražil...
Ferrari Thomassima (1962-1969): M(e)ade In Italy
Zoznam kapitol
  1. Ferrari Thomassima (1962-1969)
  2. Fotogaléria

Za všetkými Thomassimami stál prekvapivo Američan Tom Meade, sám veľký fanúšik Ferrari. Dizajnér karosár a konštruktér v jednej osobe začal tú druhú stavať v roku 1966 na objednávku kalifornského klienta Harryho Windsora, pochopiteľne potreboval súhlas od samotného Enza Ferrariho. Obaja muži sa stretli osobne, čo dokumentuje aj jedna z fotografií z okruhu v Modene, ktorý dnes už bohužiaľ nefunguje. Do Talianska sa Tom musel vydať, aby si splnil jeden zo svojich snov.

1957_ferrari_500_trc_17.jpg1957_ferrari_500_trc_18.jpg1957_ferrari_500_trc_19.jpg
Ferrari 500 TRC ročníku 1957

Kalifornčan sa zamiloval do Ferrari 500 TRC a keď zistil, odkiaľ ten voz pochádza, nebolo nazvyš. Avšak cesta na Apeninský polostrov bola tŕnistá, stopom cez celé Štáty do New Orleansu, s päťdesiatimi dolármi vo vrecku to koniec koncov ani nijako inak nešlo. Potom sa nechal najať do kuchyne na jednu nórsku loď, ktorá ho odviezla do Stavangeru. Nasledoval ďalší stop do Anglicka, kde si Tom za zarobené peniaze kúpil motorku a v dvoch, už s kamarátom, sa dostali na Mallorcu. Tam spali v spacákoch pol roka na streche jedného hotela! Do Talianska už to bolo len kúsok...

Technika z GTO

Thomassima I bola založená na technike Ferrari 250 GTO, ale neexistuje o nej prakticky žiadna dokumentácia. Aj dvojka dostala veľmi vzácny vidlicový dvanásťvalec z tohto modelu. Agregát Tipo 168 mal mazanie so suchou kľukovou skriňou, hliníkový blok aj hlavu, dvojventilovú techniku a rozvod OHC. Jeho základ pochádzal z nemenej legendárnej Testa Rossy.

1962_ferrari_250_gto_(series_i)_7.jpg1962_Ferrari_250_GTO_01.jpg1962_ferrari_250_gto_11January 1962.jpg
Trojlitrový dvanásťvalec pre Thomassimu darovalo Ferrari 250 GTO

Z objemu 2953 cm3 dával rovné tri stovky poctivých maranellských plnokrvníkov, teda 221 kW v maximálnych 7400 otáčkach. Kompresory sa nepoužívali, pohonná jednotka bola atmosférická. O palivo sa staralo celkom šesť dvojitých karburátorov Weber 38 DCN. Krútiaci moment 294 Nm/5500 min-1 prenášala na zadné kolesá cez jednokotúčovú spojku kompletne synchronizovaná päťstupňová manuálna prevodovka.

Prekvapivý pôvod má šasi, nepochádza vôbec z Maranella, daroval ho totiž monopost Cooper-Climax formuly 1 ročníka 1957... Len sa rúrkový priestorový rám musel rozšíriť a upraviť. Americký Motor Trend v aprílovom vydaní z roku 1971 tvrdil, že Meade použil podvozok De Tomaso a motor mal výkon len 186,5 kW (253 k)/7200 min-1.

Koník aj trojzubec

Ďalšia zvláštnosť? Na vývoji spolupracovali inžinieri a mechanici nielen od Ferrari, ale aj od Maserati! Nutné dodať, že obe značky spolu koncom 60. rokov nemali nič spoločné, firmu s Neptúnovým trojzubcom Fiat kúpil (a zachránil) až v roku 1993. Ale Meade sám predtým jedno Maserati renovoval, preto došlo k neobvyklému prepojeniu. Pri svojej v úvode spomínanej talianskej ceste (1960) totiž raz večer zaklopal na dvere modenskej továrne a pretekársky inžinier Guerin Bertocchi ho previedol vnútrom.
Neodišiel s prázdnou, kúpil si za 400 dolárov zánovné 350 S po Hansovi Herrmannovi a rozobral ho do skrutky na jednej miestnej farme. Bertocchi mu predstavil karosárov Luciana Bonaciniho a Medarda Fantuzziho. To bol základ spolupráce, potom už Meade predával ako ojazdené Maserati, tak aj Ferrari Američanom a ďalším záujemcom. Inak by sa nedostal k dielam pre stavbu svojich vozidiel... a následne došlo ku spomínanému stretnutiu s pánom Enzom, ktorý všetko posvätil.
1967 16765689441322747767.jpg1967 12591914861993146370.jpg1967 17810522911375666098.jpg
Tom Meade začal Thomassimu II stavať v roku 1966. Stretol sa aj s Enzom Ferrarim

Ale späť k druhej Thomassime. Testovala sa na firemnej trati v tvare osmičky vo Fiorane, čo je samozrejme tiež doložené snímkami a Meade použil aj niektoré diely z amerických muscle cars. Dizajn vzišiel z prototypu 330 P4, tvary karosérie i jej výrobu dostal na starosti Pierre Drogo. Nie je tak slávny ako Pininfarina, Zagato, Bertone, Vignale alebo vrchný krajčír Ferrari Scaglietti, ale podpísal sa na konečnou vizážou mnohých ušľachtilých výrobkov so vzpínajúcim sa koníkom a dokonca aj krížom a hadom v znaku. Hlavne tých závodných...

1967 2593759581191727847.jpg1967 16677102191258990628.jpg1967 3954346571866740118.jpg
Dokončená Thomasima II (1968)

Dokončená Thomassima II bola prezentovaná logicky ako 250 P4, a to na slávnej súťaži elegancie v kalifornskom Pebble Beach, nie však ako veterán, ale ako nové auto, písal sa totiž rok 1968... Rodné Taliansko teda logicky skoro po dokončení opustila. Typové označenie vozidla symbolizovalo tradičné zaokrúhlený zdvihový objem jedného valca.

Pojazdný unikát za 9 miliónov dolárov

Zatiaľ posledný majiteľ kúpil exkluzívny kus automobilovej histórie o pätnásť rokov neskôr, teda ako stále mladý, a po nejaký čas ho uložil do depozitu. Pritom už od sedemdesiatehoprvého bolo auto považované za stratené. Na verejnosti sa prakticky neobjavovalo ani predtým, ani potom. Všetky mechanické časti vozidla boli zreštaurované do funkčného stavu a kupé s čiernym interiérom dostalo nový lak. Znovuvzkriesenie trvalo dlhých sedem rokov a klenot bol predstavený pomerne nedávno, na tohtoročnom Concorso Italiano v Monterey a objavil sa dokonca na propagačných materiáloch k výstave. Je teda pojazdný...

1967 14314795122061538782.jpg1967 1666701831181664602.jpg1967 171570252428175705.jpg1967 17484121952074179124.jpg1967 1949685868399120679.jpg1967 210148618178324903-1967.jpg
Auto renovovali Red Car Restorations. Nedávno sa nepredalo za 9 miliónov dolárov

Na serveri eBay ho predáva po prvýkrát od roku 1983 Derik Kennedy z firmy Red Car Restorations v texaskom Rockwall neďaleko Dallasu. Tá stála tiež za renováciou. Pôvodná suma, ktorú požadoval, teda 9 miliónov dolárov, bola podporená ešte "najlepšou ponukou".

Nemuselo sa teda ani prihadzovať, cena bola pevná (kúp teraz), prípadne bolo možné zvoliť inú, aj nižšiu sumu. Lenže najúspešnejší záujemca bol nakoniec označený za "neautorizovaného", takže klenot bude ponúknutý znovu. Takúto exkluzivitu predsa nepredáte žiadnemu pochybnému priekupníkovi... Ide o skvelú investíciu do budúcnosti, hodnota len porastie. Aj keď 9 miliónov v dolároch nie je nijako málo...

Dve za tri

Thomassimy vznikli celkom v troch kusoch, plánovaný štvrtý skončil len v podobe modelu. Prežili dve. Meno je slovnou hračkou a znamená čosi ako "Thomasovo maximum". Americky vyzerajúcu "trojku" z Turína 1969 má vo svojom továrenskom múzeu uschované samotné Ferrari. Tá mala trojliter z GTO vyladený až na 235 kW (319 koní), vážila asi 800 kg a jej charakteristickým rysom boli "špagetové" výfuky na bokoch.

1969 1287883.jpg1969 thomassima 3v.JPG

1969 thomassina_iii_1.jpeg1969 Tom-Meade-and-the-Thomassima-31969.jpg
Posledná postavená Thomassima III (1969) pripomínala skôr americké športiaky

Namiesto zvažovaného spidera s plátenou strechou, ktorý ich nemal, vzniklo kupé na šasi 330 P4. Na dostatočne dlhej rovinke mohlo dosiahnuť rýchlosť 306 km/h. Jednička postavená v roku 1962 bola zničená v novembri 1966 pri veľkých povodniach vo Florencii, keď sa rieka Arno vyliala z brehov a napáchala veľké škody.

1993_ferrari_333_sp_25.jpg1993_ferrari_333_sp_24.jpg1993_ferrari_333_sp_23.jpg
Posledným Meadeho projektom byl karbónový superšport s motorom Ferrari 333 SP. Zostal nedokončený...

Meade žil po dlhé roky v Thajsku a na Bali, do Kalifornie sa vrátil až pred 22 rokmi kvôli chorej matke. Tu pracoval na projekte karbónového superšportu so štvorlitrovým dvanásťvalcom s výkonom 485 kW zo športovej placky 333 SP, ale ten už dokončiť nestihol. Zomrel vo veku sedemdesiatštyri rokov v roku 2013.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY