vytisknout velikost písma Ferrari F40 vzniklo z núdze. Teraz oslavuje 30 rokov

Ferrari F40 vzniklo viacmenej z donútenia. Pôvodne sa jednalo o projekt pretekárskeho špeciálu skupiny B. Po zrušení skupiny B rozhodol Enzo Ferrari, že sa vývoj dokončí. Ferrari F40 založilo tradíciu výročných exkluzívnych modelov.
Ferrari F40 vzniklo z núdze. Teraz oslavuje 30 rokov

Koniec osemdesiatych rokov bol v automobilovom svete pomerne búrlivý a dopadli na neho niektoré významné udalosti. Či už to bola ekonomická recesia, politické a sociálne zmeny v krajinách východného bloku, príchod nových emisných a bezpečnostných noriem alebo rozvoj elektroniky, autá sa museli meniť. A rozhodne to nevyzeralo ako obdobie, ktoré by prialo športovým autám.

A zrazu tu bolo dychberúce Ferrari F40, ktoré nevzniklo zo žiadneho zvláštneho dôvodu. Bola to proste iba nesmierne drahá a okázalá hračka. Fakticky založilo novodobú triedu moderných superšportov, bez ktorých by nebol McLaren F1, Bugatti Veyron a mnoho ďalších výnimočných áut vrátane následníkov od Ferrari. Konkrétne teda modelov F50, Enzo a LaFerrari.

Ferrari-F40-44.jpgFerrari-F40-62.jpg

Zvláštne je, že Ferrari F40 vzniklo náhodou a z núdze. Automobilka sa sústredila na vývoj pretekárskeho špeciálu založeného na Ferrari 288 GTO už od roku 1984. Ten mal súťažiť aj v skupine B, ale než stihlo Ferrari vývoj dokončiť, organizácia FIA ​​skupinu B zrušila a Talianom zostal prototyp v neskorom štádiu vývoja, ktorý už zhltol ohromné množstvo prostriedkov. Takže čo s ním?

Enzo Ferrari rozhodol, že vývoj vozidla bude pokračovať. Ale nie pre závodné účely, ale ako exkluzívneho cestného stroja, ktorý by patrične oslávil 40. výročie automobilky. Bola to aj čiastočne reakcia na kritiku fanúšikov značky a majiteľov, že cestné modely Ferrari sú až príliš zamerané na komfort a nedosahujú skutočného dynamického potenciálu. Konkurencia napríklad vo forme Lamborghini Countach bola rychlejšia.

Ferrari F40 je tiež posledné auto, ktoré osobne schválil Enzo Ferrari pred svojou smrťou v roku 1988. Hoci Porsche v tej dobe už predstavilo šialený model 959, Ferrari údajne nechcelo viesť technologickú vojnu a rozhodlo sa pre opačný prístup. Zvolilo cestu čo najnižšej hmotnosti a celkovej jednoduchosti.

Základná konštrukcia vychádza z Ferrari 288 GTO Evoluzione. Ferrari ale prvýkrát vo väčšej miere použilo kevlar a uhlíkové vlákna ako nosné časti karosérie a časti skeletu. Aj vďaka tomu váži Ferrari F40 len 1100 kg (bez náplní a vodiča). Práve použité materiály, do tej doby vyhradené len monospotom formuly 1, posunuli Ferrari do novej éry.

Ferrari-F40-46.jpgFerrari-F40-LM-11.jpg

Vývoj motora sa sústredil na evolúciu preplňovaného osemvalca z modelu 288 GTO. Jednotka s označením F120 má objem 2,9 l, dve turbodúchadlá a kompresný pomer 7,7:1. Prevodovka je päťstupňová manuálna. Oficiálne pramene uvádzajú výkon 351 kW (478 k) v 7000 min-1 a krútiaci moment 577 Nm v 4000 min-1. Na 100 km/h akceleruje F40 za 4,1 sekundy a rozbehne sa na 324 km/h.

Napríklad novinárska verzia ale veľakrát dosahovala výkon cez 500 koní. Naopak s maximálnou rýchlosťou to bol vždy oriešok. Ferrari udávalo magickú hranicu 201 míľ v hodine (324 km/h), ale prestížne magazíny ako Road and Track, Car and Driver alebo Auto, Motor und Sport sa nedostali cez 199 mph. Navyše v čase uvedenia na trh nebolo Ferrari prijaté úplne pozitivne.

Napríklad slávny dizajnér a konštruktér Gordon Murray nikdy Ferrari F40 príliš nechválil. Tvrdil, že používa zastaranú technológiu, ktorá zodpovedá autám skôr z päťdesiatych rokov, že sú to vlastne len zvarené rúrky ako na motokáre, ktoré niekto pripevnil na zle pasujúcu karosériu.

Automobilka vyrobila celkom 1311 kusov F40. Až do nedávnej doby to s trhovou hodnotou tohto Ferrari bolo ako na hojdačke. Po smrti Enza Ferrariho autá vykúpili špekulanti a prehadzovali si ich ako horúci zemiak. Potom ale ceny začali padať a nie je to zas tak dávno, kedy sa dalo úplne funkčné, zachovalé a pekné Ferrari F40 s históriou kúpiť za menej ako 400-tisíc eur. Dnes už by vám nestačil ani trojnásobok.

Ferrari nikdy nezamýšľalo model F40 ako pretekárske auto, napriek tomu vzniklo niekoľko okruhových verzií. Dokonca sa dostalo aj do Le Mans. Francúzsky importér si totiž nechal vyrobiť 10 špeciálnych závodných kusov. Preto sa prezýva F40 LM a F40 Competizione. Naposledy sa F40 objavilo v oficiálnych pretekoch v roku 1996, ale nebolo príliš konkurencieschopné. Posledné víťazstvo zaznamenalo v štvorhodinovke v Anderstorpe v roku 1995.

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY