vytisknout velikost písma Ferrari 288 GTO odhadzuje šotolinu v spomienke na skupinu B

Ferrari 288 GTO odhadzuje šotolinu v spomienke na skupinu B

Ferrari si v motoristickom športe tradične spájame s okruhovým pretekaním na najvyššej úrovni. V 80. rokoch ale v Maranelle zatúžili naskočiť od rallye, ktorej vrcholnú formu vtedy predstavovala dramatická, rýchla a nebezpečná skupina B.

Ferrri 288 GTO vzniklo ako homologizačný špeciál v počte 272 kusov. Fanúšikovia rely sa určite tešili na dychberúce súboje s Porsche 959, ktoré prišlo na svet v tom istom čase a z rovnakých pohnútok. Osud to ale chcel inak.

Po strašidelnej nehode na korzickej rallye, pri ktorej v roku 1986 zahynul Henri Toivonen aj jeho spolujazdec Sergio Crest, vtedajšia Medzinárodná federácia automobilového športu skupinu B zakázala. Samotnú nehodu nikto nevidel. Toivonenova Lancia Delta S4 zišla zo svahu a explodovala. Zostal z nej len obhorený priestorový rám.

Ferrari 288 GTO aj Porsche 959 tak zostali smutnými pomníkmi éry, ktorá bola bezpochyby najnebezpečnejšia, ale tiež najviac fascinujúca v histórii súťažného športu. Dve výkladné skrine automobilovej techniky 80. rokov, ktoré nikdy nedostali šancu preukázať svoje schopnosti vo svetovom šampionáte.

Že by sa bolo na čo pozerať, naznačuje aj toto pôsobivé video.

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY