vytisknout velikost písma Európsky trh vo februári 2016: Top 10 modelov a poradie značiek

Odbyt nových áut v Európe rastie aj v druhom mesiaci tohto roka. Volkswagen opäť dominuje značkám aj modelom. Škodu Octavia nájdeme znovu v prvej desiatke, potešujúci je úspech Peugeotu a Fiatu.
Európsky trh vo februári 2016: Top 10 modelov a poradie značiek

Trhu štátov EÚ a EFTA (Európskeho združenia voľného obchodu) sa podľa štatistík asociácie automobilových výrobcov ACEA v druhom mesiaci tohto roka darilo. V celkom tridsiatke sledovaných krajín si firemní aj súkromní klienti (vrátane napríklad štátnych úradov) kúpili cez 1,09 milióna nových osobných vozidiel. Odbytové čísla dodávok a ďalších ľahkých úžitkových automobilov vedie ACEA separátne, tu zahrnuté nie sú. Oproti 958 tisícom za február 2015 to znamená zisk takmer 134,6 tisíc kusov, respektíve rovných a výrazných 14%. Úrovne z rokov 2006 a 2008 pochopiteľne zďaleka neboli dosiahnuté, ale čísla sú prakticky zhodné s rokom 2007 a prekonali letopočet 2005! Dôjde k ďalšiemu oživeniu?

Najobľúbenejšie modely

Najpredávanejším novým osobným autom v Európe je podľa JATO Dynamics Volkswagen Golf, nejedná sa o žiadne prekvapenie. 36,1 tisíc exemplárov ale značí o 0,5%, respektíve 175 kusov menej. Záporná hodnota, síce minimálna, na prepadák to však stačí, ďalšie mínusy chýbajú.

Polo zavŕšilo dvojitý triumf značky, navyše na rozdiel od väčšieho "stajňového kolegu" s nárastom 1.359 registrácií a 6,3%, má 22,9 tisíc prírastkov. Renault Clio zaznamenal 21,7 tisíc kópií so ziskom 307 jednotiek a 1,4%. Štvrté miesto patrí Peugeotu 208, ktorý si razantne polepšil, o 20,7% a 3.522 áut na 20,6 tisíc. Päťka patrí Fordu Fiesta, ktorý na dvestoosmičku stratil len 53 registrácií, v porovnaní s vlaňajškom sa zdvihol o 2.070 kusov a 11,2%.

V pozitívnych výsledkoch pokračuje aj šiesty Opel Corsa, konkrétne s 19,2 tisícmi kusov na konte a skokom takmer o 15%, respektíve 2,5 tisícmi. Vysoko, na sedmičku, sa vyšvihol Fiat Panda, malý medvedík po dlhšej dobe boduje, patrí mu navyše titul skokana za +5.180 jednotiek a +37,6%. Octavia sa vyhrieva na osmičke (18,2 tisíc áut), získala slušných 11% a takmer 1.800 kusov. Deviaty je všeobecne a dlhodobo obľúbený Qashqai od Nissanu.

"Kočovníkov" sa predalo o 1.372 viac ako vlani (+8,7%), konkrétne ľahko nad 17-tisíc. Francúzsky lev má v Top 10 tentoraz dva modely, uzatvára ju väčšia 308. Tá zostala len tesne pod sedemnástimi tisíckami exemplárov, zákazníci si ich kúpili o 63 menej ako Nissanov, ale o 3.660 viac ako pred rokom (+27,5%).

Registrácie automobilov v Európe – Poradie modelov vo februári 2016
Pořadí Model 2/2016 [ks] 2/2015 [ks] Zmena [ks] Zmena [%]
1. VOLKSWAGEN GOLF 36 117 36 292 -175 -0,5 %
2. VOLKSWAGEN POLO 22 854 21 495 1 359 6,3 %
3. RENAULT CLIO 21 713 21 406 307 1,4 %
4. PEUGEOT 208 20 575 17 053 3 522 20,7 %
5. FORD FIESTA 20 522 18 452 2 070 11,2 %
6. OPEL/VAUXHALL CORSA 19 167 16 719 2 448 14,6 %
7. FIAT PANDA 18 942 13 762 5 180 37,6 %
8. ŠKODA OCTAVIA 18 189 16 407 1 782 10,9 %
9. NISSAN QASHQAI 17 054 15 682 1 372 8,7 %
10. PEUGEOT 308 16 991 13 331 3 660 27,5 %
- Celkom  1 092 825 958 239 134 586 14,0 %

Najpredávanejšie značky

Absolútnemu rebríčku značiek dominuje naďalej Volkswagen s konečným účtom 125.058 nových osobných áut. Nad sto tisíc sa už nikto iný nedostal. Nasledujú ho Renault (77.005) a bronzový Ford (73.440). Na ďalších dvoch miestach to bolo nabité, štvrtý skončil Peugeot (71.131) a piaty Opel spolu s britskou divíziou Vauxhall (71.122). Rozdiel deviatich registrácii je v celoeurópskom meradle úplne bezvýznamný.

Tesne pod prvú päťkou sa vyšplhal Fiat (60.730), čo je pre jeho fanúšika určite pozitívna správa. Všetci členovia nemeckého luxusného triumvirátu sa zoradili tesne za sebou v poradí Audi (57.753), BMW (55.931) a Mercedes (54.640). Škoda (49.797) sa pretlačila po pauze do prvej desiatky, aj keď pod métou 50-tisíc kusov tesne zaostala.

Medziročné nárasty najlepších sú až na VW veľmi vysoké. Najviac sa zdvihol Fiat (+24,4%), nasledujú Mercedes (+21,2%) a Ford (+19,2%), Opel prekonal osemnástku, Audi má presných 16% a štrnástkou začínajú čísla v prípade BMW, Škody a Audi. Aj Renault pokoril desaťpercentnú métu, o šesť desatín.

Rebríček koncernov

Veľmi zaujímavý je rebríček koncernov. Niektoré značky dohromady ACEA bohužiaľ nezlučuje, napríklad Hyundai a Kiu, v Renaulte zase chýba Nissan. Pre úplnosť aspoň krátko: celá skupina VW predala vo februári 2016 262,7 tisíce vozidiel, druhý francúzsky PSA 121,7 tisíc a tretí je Renault so 106,7 tisíckami. Štvrtý Fiat Chrysler Automobiles (FCA) vykazuje 81 tisíc. Ford je až piaty, ten má na konte pochopiteľne rovnakú cifru ako v značkách. S tesným odstupom nasleduje Opel Group (71,2 tisíc) a BMW (67,6 tis.).

Trojcípa hviezda sa zastavila tesne nad 63 tisíckami. Toyota dosiahla necelých 47,2 tisíc, Nissan sotva štyridsať. Mimochodom, Hyundai s Kiou majú spolu 66,6 tisíc, po zlúčení by sa nachádzali medzi modrobielymi Bavormi a Mercedesom. Ale Renault po započítaní Nissanu zase predstihne PSA...

V tomto poradí nárastov vedie FCA, ktorý si polepšil o 22,4%, pred Daimlerom (20,6%) a Fordom, ktorého postup bol už spomenutý vyššie. Nasleduje Opel, ktorý má o 17,9% viac. BMW Group hlási 14,9% a PSA 12,7%. Čísla v Toyote a Renaulte začínajú ešte vysokou desiatkou.

Najväčšie trhy

Na pozícii lídra medzi krajinami nájdeme viacmenej tradičné Nemecko. Nemci si vo februári 2016 kúpili vyše štvrť milióna nových áut, presne 250.146. Strieborný je veľmi prekvapivo trh taliansky, ktorý sa zastavil na čísle 172.241. Francúzsky (166.728) sa umiestnil ako tretí, štvrtí sú Španieli (97.650). Obyvatelia Spojeného kráľovstva obohatili svoje garáže o 83.395 nových vozidiel, Veľkej Británii tak patrí až piata priečka, avšak február je za kanálom La Manche tradične slabý. Medziročný nárast zaznamenali všetky štáty z tzv. Veľkej päťky. Najvyššiu kladnú hodnotu vykazuje Taliansko: 27,3%. Francúzsko má tiež dosť vysoké a hlavne dvojciferné číslo: 13%. Ani Španielsko s Nemeckom sa nenechalo zahanbiť, čo dokazuje 12,6, respektíve 12%. Británia hlási aj napriek prepad v rebríčku aspoň 8,4% navyše.

Z úspešnejších krajín sa darilo ešte lepšie Írsku (+36,7%, 21,6 tis. namiesto 15,8 tis.) a Poľsku (+18,5%, 33,7 tis. namiesto 28, 4 tis.). Dvojciferné navýšenie medzi 13 a 11% majú aj vo Švédsku a Belgicku. Naopak Holandsko hlási strmý pád o 15%, z 33,4 na 28,4 tisíc.

Peugeot-308_SW_GT_2015_1600x1200_wallpaper_06.jpgNissan-Qashqai_2014_1600x1200_wallpaper_03.jpgSkoda-Octavia_RS_230_2015_1600x1200_wallpaper_01.jpgFiat-Panda_Trekking_2013_1600x1200_wallpaper_1b.jpgOpel-Corsa_2015_1600x1200_wallpaper_3e.jpgFiestaRedEditionBlackEdition_20.jpgPeugeot-208_2016_1600x1200_wallpaper_0a.jpgRenault-Clio_RS_220_Trophy_EDC_2016_1600x1200_wallpaper_01.jpg Volkswagen-Polo_2014_1600x1200_wallpaper_07.jpgVolkswagen-Golf_TSI_BlueMotion_2015_1600x1200_wallpaper_07.jpg
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY